Senaste nyttPå kommande
31 julFilmeckerölinjen rallysprint
22 julResultatRallysprinten 2017
23 julResultatEckerölinjen Rallysprint 2016
Hem | Kalender | Evenemang | Klubbar | Forum | Galleri | Filmer | Länkar | Resultat | Arkiv | Kontakt | Torg | Om
It is currently Fri 29 Mar 2024, 01:27

All times are UTC + 2 hours




Post new topic Reply to topic  [ 26 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Author Message
 Post subject: BYGGE - SIG Kadet Senior 1-100
PostPosted: Sat 25 Jan 2020, 19:27 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
BYGGE - SIG Kadet Senior 1-100

Attachment:
SIGKadetSenior.jpg
SIGKadetSenior.jpg [ 24.82 KiB | Viewed 11268 times ]

På 90-talet köpte jag mitt första RC-flyg (Nr 1), en byggsats, en SIG Kadet Senior 1981 mm (rätt stor trainer) från Karby Hobby komplett
med OS .60 2-takt metanolare och all Futaba-elektronik samt allt som hör till för att få upp flyget i luften. Jag byggde den träklar, men sen
sålde jag bort den pga studier (finns kvar på Åland), provade för några år sedan om jag skulle få köpa tillbaks, men nej, så det var ju positivt
tillika. ;-) Nu när jag kommit upp till vansinniga (!?) flyg nr 100 så klurade jag länge vad det skulle bli ( viewtopic.php?f=72&t=13524 ),
något stort, fränt och värsting... men sen tänkte att jag nog måste få klart andra RC-projekt också och inte skaffa ett vansinnesbygge, så jag
valde att sluta cirkeln och skaffa en ny SIG Kadet Senior (de finns än otroligt nog https://sigmfg.com/products/kadet-senior-kit ) och denna
gång göra den klar, slutföra det jag påbörjat. :lol: Därav namnet 1-100.

Varför en trainer? Jo för att jag saknar ett söndagsflyg jag gillar. Jag har haft många sådana, men säljer oftast bort dem (de är lättsålda),
men denna vill jag ju antagligen ha kvar eftersom det är ett kit, de kommer man lite närmare än ARF, PNF, RTF, beggade flyg osv.

Hittade den i Finland hos Sky Dream Hobby https://www.skydreamhobby.com/product-p ... det-senior . En väldigt snäll, lätt och välflygande
modell, perfekt för en söndagsmodell man kan ha kvar länge.

Film på en SIG Kadet Senior, se vad den flyger sakta och snällt (denna är moddad med flaps):


Specifikationer
Tillverkare: SIG
Modell: Kadet Senior (finns också Kadet Senorita som är mindre, samt några nyare varianter av Kadet)
Vingspann: 1981 mm
Längd: 1575 mm
Vikt: ca 2720 gram
Vingyta: 74,2 dm2
Vinglast: 37 g/dm2
Motorval: 2-takt metanol .29-.40 eller 4-takt metanol .35-.65 (vet inte varför Karby rekommenderade .60 2-takt)

Modifikationer
En helt vanlig trainer alltså, men med stor vinge och lättare konstruktion. Man kan även välja att bygga och flyga för endast 3-kanaler om man vill.
Men den blir inte helt original, den får lite modifikationer mm...
- Den ska helt klart få skev eftersom originalet inte har skev
- Den ska få flaps så jag kan starta och landa kort
- Stora lätta hjul så det går att landa på grövre mark (stora hjul stretar mindre på gräs också)
- 4-takt Saito/OS .56 eller nåt sånt... kanske blir bensin, finns ju Saito FG-11... skulle vara fint med nån tystare canister... (har för mig att Saito 56 väger 470 gram med pipa och FG-11 620 med pipa och tändning (150 gram mer det, men se servon nedan)
- "Skalalik", dvs inte enkel trist nybörjar-trainer, utan ska bli lite mer semiskala, men inte nån avbild av något riktigt flyg, är en Kadet Senior och ska vara en sådan i grunden
- Nån lucka säkert för jag tänkte försöka hålla mig undan strömbrytare och grejer på utsidan
- Tänkte försöka få till öppningsbara dörrar, kanske räcker med en som på Cessna, så ramen måste förstärkas runt dörrarna
- Alla roder gångjärn kommer bli tex DuBro pinn-gångjärn, inte fiberbitar som kom med
- Öppningsbar motorkåpa (original är balsa-block på sidorna som man täljer till men tänkte nog göra en i glasfiber, funderar på om den ska öppna upptill så man även ser tanken)
- Snygg klädsel så den ser bra ut om den ska hänga i ett tak, inte bara en trist trainer, men vet inte alls färger alls än...
- Måla ramen, men vet inte färg än, beror på klädsel och om det kommer bli genomskinlig klädsel någonstans
- Detaljer
- Klibbor (har hittat en dekalskärare jag ska ta hem)
- Istället för rekommenderade NiCd blir det förstås LiPo med UBEC
- Torderad V-vinge (går inte ha kolfiber-rör, men kanske går att få till delbar V-vinge på annat sätt?)
- Lättat men förstärkt bygge
- Interiör med pilotfigur
- Slopa gummisnoddar för att hålla fast vingen och istället fixa skruvar
- Vingstag
- Ej gummiband för vinge utan fäste med skruvar
- STOL
- Lampor så den syns i skymningen (navigations + antikollision + landnings), har redan hemma
- Funderar på om jag ska använda mikroservon istället för standardservon (7st standardservon är nästan 200 gram tyngre än mikroservon)
- APM (en gammal enkel sådan räcker bra, kanske med GPS och telemetri, men speciellt för stabilisering så jag kan flyga sent på kvällarna utan att oroa mig för att jag tappar orienteringen i skymningen)
- Osv... vad jag nu hittar på.

Blir mitt söndagsfinflyg. :mrgreen:


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: BYGGE - SIG Kadet Senior 1-100
PostPosted: Sat 25 Jan 2020, 20:01 
Offline
Motorportalare

Joined: Thu 15 Sep 2016, 15:25
Posts: 889
Location: Mariehamn
Kör: Halta Lotta
Detta är en modell jag alltid tyckt är otroligt vacker. Speciellt klädd i en transparent film så man får se den snygga ramen :)


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: BYGGE - SIG Kadet Senior 1-100
PostPosted: Sat 25 Jan 2020, 23:50 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Hmm.. där sa du nåt...
Normalt gillar jag inte alls genomskinlig klädsel... inte fastnat för det.
Men om man skulle bygga flyget, måla allt trä i nån färg (eller svart eller vit eller ...) och sen klä i genomskinlig klädsel, eller tonad.... så manser all elektronik mm, samt den fina konstruktionen...
Hm hm...


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: BYGGE - SIG Kadet Senior 1-100
PostPosted: Fri 31 Jan 2020, 22:55 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Tog en dust och packade upp lådan!

Gick igenom alla delar, märkte dem och jag tror det är första gången alla är där och har rätt mått!!!

Detta är från 1985 så det är inte nyaste tekniken direkt, men det är ju bara ett flyg och en del av det gamla ska jag ersätta.
Kikade på de två stora ritningarna och insåg att de var för stora för att få rum på foam-skivorna och på mitt byggbord.
Så jag klippte isär ritningarna och sen ytterligare mer för att få rum med allt fasttejpat på foam-skivorna.
Smörpappret är sedan dess på plats så Kadet'en är redo att byggas.

Klurade vidare på det där med genomskinlig klädsel... lite kul skulle det vara.
Delvis transpararent klädsel (färglös eller lite tonad kanske) och sen vissa delar klädda som ändå inte är så fina att se på.
Hela träflyget skulle målas före klädsel, tex mattsvart eller vit så servon och sån syns bättre. Silver kanske... måste fundera på detta.
Men ska ändå se lite "skala" ut.

Attachment:
IMG_2947.JPG
IMG_2947.JPG [ 225.99 KiB | Viewed 11243 times ]


Attachment:
IMG_2948.JPG
IMG_2948.JPG [ 210.67 KiB | Viewed 11243 times ]


Attachment:
IMG_2949.JPG
IMG_2949.JPG [ 184.42 KiB | Viewed 11243 times ]


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: BYGGE - SIG Kadet Senior 1-100
PostPosted: Thu 20 Feb 2020, 23:35 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Stabilisatorn byggd

Jag började med att göra hållbarhetstest av tre olika limsorter.
Zap (tror jag det var) Medium CA + Titebond III + UHU Hart.
Samtliga fogar är kraftigare än hård balsa så träet brast före.
CA är väldigt hårt så det är knepigt att slipa, speciellt om det är mjuk balsa, då vill träet slipas bort före så limmet blir kvar lite, dvs blir inte jämnt.
De två andra limsorterna var rätt lika på det mesta.
Titebond är mer vit, Hart är genomskinlig.
Sen blir bägge gulaktiga.
Hart luktar mer.
Titebonds pip är enorm och släpper ut massa lim, så man får torka upp lim runt fogen efteråt.
Hart är klart enklare att använda med sin smala långa pip, så Hart blev det, till stabilisatorn i alla fall.

Viktigt att man har bra verktyg, det är så otroligt mycket roligare då. Alla kapningar är finfina!
Dvs rätt foam-underlag, bra skydd över ritningen så limmet inte fastnar, bra nålar, bra sågar, bra skalpell, bra nypor, bra ljus, bra bord förstås (jag köpte nytt plant bord med slitstark yta och dämpad skiva), osv...

Hade ju tidigare märkt delarna så det gick fort att hitta de "pinnar och strån" som behövdes till stabilisatorn.
Bara att tänka lite så man inte kapar korta och långa bitar fel så det inte räcker. Slutade med att jag hade 2 cm över av tex ramen runt stabilisatorn.
Så det är inget slöseri direkt. Sågade alla bitar med lite marginal. Att såga lite för kort så går inte alls för sig.
Lättare sen att snabbt slipa ner endera änden för att få perfekt passform. Så det gäller ju att bygga i rätt ordning.
Attachment:
IMG_3039.JPG
IMG_3039.JPG [ 162.87 KiB | Viewed 11195 times ]


SIGs bygganvisning är väldigt välgjord. Tog inte länge bygga stabben.
Här är den limmad och fast-pinnad. Använder olika nålar. En del för att fixera delarna.
Detta är hårdare balsa men den är ändå mjuk, så får att få limfogen tajt så använder jag större nålar från sidorna för att pressa.
Och på vissa ställen "nypor"/tvingar/vaddomnuheter.
Attachment:
IMG_3040.JPG
IMG_3040.JPG [ 146.73 KiB | Viewed 11195 times ]


Och när limmet torkat så ser det ut så här. Bara rundat av hörnen fram. Ska fylla på med lim i fogarna för mer styrka.
Återstår av stabilisatorn är att slipa jämnt där det är ojämnt samt snygga till ytan inför eventuellt målning senare.
Eftersom jag inte kommer använda grundare fibergångjärn utan Robart pinngångjärn så måste jag limma på lite mer trä där gångjärnen blir.
I övrigt ska det inte vara något mer i stabilisatorn, navigationslamporna blir det en vit i stjärten på kroppen och en röd saftblandare på fenan.
Attachment:
IMG_3041.JPG
IMG_3041.JPG [ 159.68 KiB | Viewed 11195 times ]


Nästa är höjdrodret...


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: BYGGE - SIG Kadet Senior 1-100
PostPosted: Fri 21 Feb 2020, 20:57 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Höjdroder, fena och sidoroder

Delarna till höjdrodret.
Förr kunde man få ett par rullar ritningar och en bunt skivor samt ribbor mm (man kan scratchbygga så idag med).
Men sen blev det bättre, då var delarna redan utritade på skivorna, bara att såga!
Efter det så började delarna komma utstansade, så som nedan där de är stansade och märkta.
Bäst är att ta en vass skalpell och skära ut dem ändå, för stansarna blir ovassa till slut och då går de knappt igenom.
Vissa bitar går att bända loss lätt.
Men, det finns även laserskurna delar i detta kit. Så lite blandat är det nog.
Man behöver knappt anvisningen till detta bygge. Räcker långt med ritningen.
Men det står kloka saker här och där i bygganvisningen, så man kan nog lära sig nåt.
Attachment:
IMG_3042.JPG
IMG_3042.JPG [ 159.88 KiB | Viewed 11182 times ]


Sågat ut och "skalpellat" ut spryglarna.
Attachment:
IMG_3043.JPG
IMG_3043.JPG [ 168.7 KiB | Viewed 11182 times ]


Limmat ihop delarna på höjdrodret.
Attachment:
IMG_3044.JPG
IMG_3044.JPG [ 160.03 KiB | Viewed 11182 times ]


Så här var det. Bara grundbygge, ej färdigslipat, gör det sen.
Attachment:
IMG_3046.JPG
IMG_3046.JPG [ 119.58 KiB | Viewed 11182 times ]


Delarna till fena och sidoroder.
Attachment:
IMG_3047.JPG
IMG_3047.JPG [ 262.41 KiB | Viewed 11182 times ]


Grovt utskurna och sågade.
Attachment:
IMG_3048.JPG
IMG_3048.JPG [ 236.52 KiB | Viewed 11182 times ]


Allt limmat. Gjorde rodret samtidigt som fenan denna gång.
Attachment:
IMG_3049.JPG
IMG_3049.JPG [ 246.93 KiB | Viewed 11182 times ]


Så här vart fenan.
Attachment:
IMG_3051.JPG
IMG_3051.JPG [ 157.92 KiB | Viewed 11182 times ]


Och sidorodret.
Attachment:
IMG_3050.JPG
IMG_3050.JPG [ 139.75 KiB | Viewed 11182 times ]


Vet inte va jag ska börja med härnäst... kroppsidorna eller ena vingen...


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: BYGGE - SIG Kadet Senior 1-100
PostPosted: Fri 21 Feb 2020, 21:22 
Offline
Motorportalare

Joined: Thu 15 Sep 2016, 15:25
Posts: 889
Location: Mariehamn
Kör: Halta Lotta
Stiligt! Nästan färdig ser jag. Bara resten kvar ;)


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: BYGGE - SIG Kadet Senior 1-100
PostPosted: Sat 22 Feb 2020, 00:24 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Martin wrote:
Stiligt! Nästan färdig ser jag. Bara resten kvar ;)

Jopp, lite till bara så. Djäken snart! :lol:

Blir vingarna härnäst.
Original så har de vingprofil där undersidan är helt platt, det tänker jag inte ändra på.

Oirginal är vingen byggd i två delar, höger och vänster.
De ska sen limmas ihop med fast vinkel (V-dihedral) på 4,5 grader upp per sida med hjälp av två vinklar som går in i bägge vingar (de är 9 grader vardera, så det blir 4,5 per sida).
Jag funderade på om det går att göra den delad, men eftersom den är V-formad så går det inte ha tex kolfiberrör.
Man kan ha de bägge V-vinklarna fast i ena vingen och sen skjuta i den andra vingen, för att sedan skruva fast eller nåt, men det blir väl bara glappt det.
Bäst göra hela stora vingen till en del antar jag. Men den är ju rätt stor... 1981 mm!
Förslag på hur man kan få vingen delbar? Och att det håller.

Och med så stor V-form så står det i manualen att man inte behöver skevroder.
Det behöver man visst det! :mrgreen:

Och man måste ha flaps också. :mrgreen: Fast det inte ens nämns i manualen.
Gäller ju att bestämma sig för hurudana flaps det ska vara, dvs hur de ska hängas upp.
Finns ju några olika sorter. https://www.flyinhighokc.com/flyinghand ... ig11-2.jpg
- Plain flap (enklast men har öppen spalt på undersidan i normalläge/uppfällt, finns dessa på riktiga flyg?)
- Split flap (såna har tex Cessna 310, DC-3, osv. Men är det klokt ha såna på en högvingad trainer?)
- Slotted flap (de förlänger vingen och spalten gör väl nåt den med, såna har jag på OH-EJB-vingarna, lite knepigare att tillverka)
- Fowler flap (lite modernare modelle, förlänger vingen utan att förstöra vingformen så mycket, vingen blir större helt enkelt, inte så lätt göra för RC-flyg)
- Finns även såna som är ledade i nedre kant på RC-flyg, dvs helt tät vinge när man flyger, öppen spalt på ovansidan när flapsen fälls ner.
Är ju en trainer som knappast behöver perfekta special-flaps.
Vill man hellre ha spalt under eller ovan vingen i flygläge respektive flapläge?
Beslutsångest! Enklast är säkert bäst för denna trainer...?!

Vingen har heller ingen tordering/washout (vingspetsens vriden neråt i framkant jämfört med vingbasen)
http://www.aerospaceweb.org/question/dy ... /twist.jpg
Det gör att vingspetsen stallar senare än resten av vingen.
Det är ju lite svårt att se på ett RC-flyg när man står på marken, men man får i alla fall ner stall-hastigheten så man kan flyga långsammare.
På ett riktigt flyg så finns det tex på en Cessna en stallvarnare på vingens framkant, en liten metallflärp som följer undertrycket, den är placerad nånstan utanför roten.
Det brukar vara en buzzer eller pipande signal kopplad till denna. Så när vingen stallar vid basen så vet man att man ska öka hastigheten eller ändra anfallsvinkeln på vingen så att man får ordning på flygningen före vingspetsen också stallar. Med flaps kan man påverka anfallsvinkeln ännu mer, för basen av vingen.

Så jag sitter och funderar på om jag borde sänka V-formen till 3-4 grader (göra två helt nya V-vinklar) och lägga till en washout på 1-2 grader.
Jag håller på snyggar till alla spryglar nu samt plockar ihop alla delar som behövs till bägge vingar.
Innan jag börjar passa ihop dem och limma så borde jag ha bestämt mig för:
- minskning av V-vinkel och till hur många grader
- washout och hur många grader
- samt även hur stora skevrodrena ska vara (längd och djup)
- hur skeven ska vara ledade (övre kant för att bibehålla hel ovansida eller centrerade gångjärn vilke man iofs mest har på symmetriska roder)
- och hur stora flapsen ska vara (längd och djup)
- samt hurudana flaps jag ska ha

Några tankar? :roll:


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: BYGGE - SIG Kadet Senior 1-100
PostPosted: Sat 22 Feb 2020, 00:49 
Offline
Motorportalare

Joined: Thu 15 Sep 2016, 15:25
Posts: 889
Location: Mariehamn
Kör: Halta Lotta
Du kan inte göra vingen tredelad? Då borde du fortfarande kunna ansluta med rör.
En lite mindre mittensektion och 2 vingsektioner


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: BYGGE - SIG Kadet Senior 1-100
PostPosted: Sat 22 Feb 2020, 11:41 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Martin wrote:
Du kan inte göra vingen tredelad? Då borde du fortfarande kunna ansluta med rör.
En lite mindre mittensektion och 2 vingsektioner

Där sa du nåt.
Skeven ska väl vara bredare än flapsen, men flapsen ska vara djupare än skeven.
I så fall så får jag en bra skarv på ett lämpligt ställe.

Allt i "yttervingen" blir servo + två st LEDs.
Men det ökar på vikten totalt sett eftersom det blir två skarver istället för en och ändå behålla mittenfogningen.
Gäller att förstärka rätt också så vingen inte kan knäckas intill den nya skarven.
Vingen är 38 cm djup (på längden kanske det heter).

Så frågan är hur mycket värt det är...
Alternativ 1: göra rum för vingen, dvs förvar och frakt, hålla konstruktionen lätt och enkel, snabbare byggd
Alternativ 2: bygga om så den kan delas i tre delar, öka vikten, förlänga tiden att bli klar med bygget, komplexiteten (konstruktion och kabelskarver)

Själva torderingen ska ju vara utgående från bakkant och inte runt högsta delen på vingen, väl? Det gör ju vingrörens dragning osymmetrisk också.
Men det lättaste är att bygga vingen klar, själva skelettet, sen fästa yttre röret inne i vingen, sen dela och göra resten.
Vingrör måste ju köpas också för såna kolfiberrör har jag inte hemma.
Ytterrören brukar jag göra med två varv papp från klädsel-tuberna som klädseln är lindad runt. Delar dem på längden, fogar samman tajt runt kolifberröret, sen det andra röret 180 grader vridet. Tejpar tillsammans med lim. Så gjorde jag på Aerolite 103. Sen glasfiberväv runt om man vill.

Nåja, tåls att tänkas på. Jag kan i alla fall bygga vingen med tordering i nuläget. UL-flyget vi byggde för några år sedan så hade 1,6 grader tordering per vinge. Denna vinkel brukar öka ju mindre modell det blir, men det beror förstås på typen av flyg, vinge, vingprofil, osv. Får bli att ögat får bestämma vilket som ser behagligt ut. :lol: Detta flyg är inte så snabbt och eftersom det är högvingat med V-formad vinge så kommer det ändå inte tipstalla utan nosen kommer börjar sjunka (om lite framvikt) eller så dalar den bara ner om helt spot on-balanserad. Det ska ju egentligen inte alls behövas tordering, men nu är det lämpligt tillfälle att göra det i praktiken under byggets gång, har inte gjort det förr. EPO-flygs vingar brukar jag med förnuftigt våld tordera själv. Som på DC-3an, det håller ett tag, men det gör skillnad. Flyget håller sig plant när det börjar sladdra av stall. Annars brukar de börja tappa ena vingen när flyget börjar bli instabilt, speciellt om lågvingat med positiv dihedral.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: BYGGE - SIG Kadet Senior 1-100
PostPosted: Tue 25 Feb 2020, 19:53 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Jag bestämde mig för att bygga vingen i en hel del istället för att dela den. Delar jag den så innebär det att jag
måste få hem kolfiberrör, jag måste förstärka vingen ännu mer eftersom man ska dra isär och skjut ihop vingen
sen och denna vinge är inte byggd för att tåla jättemycket så det kommer bara gå sönder. Dessutom skulle vikten
öka och även bli mer komplicerat eftersom man måste ha kontakt för elektroniken osv.

Höger vinge

Bygget har segat på senaste dagarna. Har byggt med torderingen och det gör ju att det går långsammare eftersom
limmet måste torka emellan stegen lite beroende på vad man limmat. Skulle jag skippat torderingen hade det vart
att bara bygga direkt på ritningen, men med tordering så ska ju det mesta byggas upplyft, men ändå på byggbordet.

Kikat på ritningen och bygganvisningen och sållat ut det "virke" som ska användas till vingarna.
Attachment:
IMG_3052.JPG
IMG_3052.JPG [ 238.78 KiB | Viewed 11151 times ]


Tog loss de stansade spryglarna (ska göras från rätt håll så blir det inte skador, tog inte många minuter).
Sen matcha ihop dem eftersom det är fyra olika spryglar och slipat dem så alla blir lika, behövdes ej mycket, men bra att göra.
Attachment:
IMG_3053.JPG
IMG_3053.JPG [ 193.69 KiB | Viewed 11151 times ]


Sen fick jag räkna ut hur mycket högre varje sprygelbakände skulle höjas upp jämfört med bordet för att få till torderingen.
Såga ut lite bitar som jag mätte och limmade fast. Började limma på dem. Gällde att allt sitter fast så vingen inte skruvar
sig under torkningen av limmet.
Attachment:
IMG_3055.JPG
IMG_3055.JPG [ 189.46 KiB | Viewed 11151 times ]


Så var spryglarna fastlimmade i de bägge ... domdärpinnarnasomhållerihopallt.
Tog sedan loss allt för att se att det inte fanns spänningar, allt satt som det skulle.
Attachment:
IMG_3057.JPG
IMG_3057.JPG [ 171.43 KiB | Viewed 11151 times ]


Limmade på de övre domdärpinnarnasomhållerihopallt.
Den främre har även en i hårdträ, inte balsa. Spruce.
Attachment:
IMG_3058.JPG
IMG_3058.JPG [ 207.34 KiB | Viewed 11151 times ]


Och här är en bild på vilka alternativ på flaps och skev jag ska använda.
Förslag? Jag vet inte hur man ska tänka vad gäller proportionen här. Inte tänkt på det tidigare.
För litet skev = för lite utslag i alla fall. Men det kanske räcker ändå?
Vilket av de fyra alternativen (I, II, III, IV)? Och varför?
Attachment:
IMG_3060.JPG
IMG_3060.JPG [ 152.53 KiB | Viewed 11151 times ]


Framför domdärpinnarnasomhållerihopallt så ska det vara vertikala skivor som ska stadga upp vingen ordentligt, men inte hela vägen ut.
Även limmat dit "leading edge" LE, dvs främre kanten av vingen.
Attachment:
IMG_3066.JPG
IMG_3066.JPG [ 233.76 KiB | Viewed 11151 times ]


Undre delen av vingspetsen gjord. Ska nog inte göra locket än, måste fundera ut hur jag ska placera de bägge LEDarna först.
Attachment:
IMG_3067.JPG
IMG_3067.JPG [ 182.11 KiB | Viewed 11151 times ]


"Trailing Edge" TE fastlimmad. Den närmaste har lägre sprygel för det ska vara balsaskiva ovanpå. Samma på vingspetsen.
Attachment:
IMG_3068.JPG
IMG_3068.JPG [ 217.52 KiB | Viewed 11151 times ]


Sen när jag tog loss vingen från byggbordet så var torderingen kvar på 1 grad. Väntade till nästa dag och så hade torderingen minskat från
1 grad till ca 0,7 grader. Vingen hade satt sig. WTH! Men det går att flexa än så hmm.. hur behålla 1 grad?

Det blir att använda Multiplex Power Multilight. Så det blir:
- Lysande röd LED på vänster vinge (Navigation)
- Vit strobe-LED på vänster vinge (Antikollision)
- Vitt landningsljus på vänster vinge (Landning)
- Lysande grön LED på höger vinge (Navigation)
- Vit strobe-LED på höger vinge (Antikollision)
- Vitt landningsljus på höger vinge (Landning)
- Röd saftblandare på fenan (Navigation eller Antikollision?)
- Röd saftblandare under kroppen (Navigation eller Antikollision?)
- Vit lysande rakt bak i stjärten (Navigation)
Dessa går att ställa med switch på sändaren mellan navigation / navigation + antikollision / navigation + antikollision + landning

Funderat lite på klädsel... flygkroppen blir ju full med pinnar som ser fränt ut. Men vingarna, stabben, fenan och alla roder ser ju inte så fräna ut.
Jag är ju lite mer åt skala-nörd så att ha genomskinlig klädsel är nog lite för "RC-flygaktigt" för att det ska bli snyggt.
Hade planer på sätta en del av kroppen genomskinlig så man ser ramverket mellan stjärt och nånstans fram, avskiljt av någon "blixtform", inte bara rakt av. Kanske...
Men annars är jag mer inne på lite modernare look och inte bara tvåfärgat flyg med en färg på ovansidan och en under. Eller enfärgat med en linje.
Utan nåt mer levande, typ med vit som bas plus en färg och sen en linjefärg av nåt slag:
Alt. 1 - https://www.piper.com/wp-content/upload ... 24x683.jpg
Alt. 2 - https://www.flyingmag.com/resizer/o4ANR ... MVUJ74.jpg
Alt. 3 - https://image.cnbcfm.com/api/v1/image/1 ... =678&h=381
Alt. 4 - https://s30377.pcdn.co/wp-content/uploa ... 6d6iu7.jpg
Alt. 5 - https://www.pngtours.com/sai/MFL1.jpg
Alt. 6 - https://ata-by-pelletier.aero/wp-conten ... 1114_n.jpg


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: BYGGE - SIG Kadet Senior 1-100
PostPosted: Fri 28 Feb 2020, 10:30 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Tue 11 Nov 2008, 19:57
Posts: 1722
Location: Mariehamn
… ser bra ut, flyget är väldigt lika den Westerly (antagligen föregångare till Kadetten) som jag lärde mig flyga RC med för några år sedan. Ett litet tips, du skulle sparat lite jobb om du kapat de vertikala förstärkningarna i vingbalkarna i rätt längd (lite kortare än avståndet mellan balkarna) före du limmade dit dom.

_________________
OH 530


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: BYGGE - SIG Kadet Senior 1-100
PostPosted: Fri 28 Feb 2020, 19:50 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Joo, det är en gammal goding men det var på den tiden det fanns många såna där liknande flygetyg. Väl genomtänkta och flög bra med små motorer. Det som skiljer denna mot flera äldre flyg jag sett är att denna är mest bara stickor och strån medans de andra jag flugit eller har (inte så många) eller har sett så de har massor med tjock balsa och är målade (iofs äldre?). Manualen snackar om en massa gammal teknik och att ny teknik finns och då pratar de om vinylklädsel och sånt märkligt. :-)

Westerly jag hittade när jag googlade var ca 1,5 m (40-size idag), var det en sån?
Lite som Kadet Seniorita den mindre. Denna Kadet Senior är nästan 2 m i vingspann, men dom är som kopior. :-)
Det är väl mest kroppen som skiljer.

Kadet Senior jag köpte på 90-talet så lärde jag ju mig aldrig flyga med... men nu ska jag lära mig! :mrgreen:

De vertikala förstärkningarna...
De är slipade att passa in mellan spryglarna (horisontalt).
Men som du säger, hade jag sågat dem i rätt längd (vertikalt) så hade de passat bättre.
Men, det fixade inte jag... :oops:
Grejen var den att hela vingen låg i "torderings-jiggen" så de längsgående balkarna tog inte i bordet.
Knepigt mäta hur långt ner dessa skivbitar skulle gå så jag kunde få exakt höjd och såga dem rätt med en gång.
Man kom inte åt vettigt med skjutmått heller.
Jag var ju tvungen att limma dem på plats medans vingen låg i jiggen.
Så efter att ha misslyckats med två bitar så insåg jag snabbt att det mest tids- och mmaterialbesparande är att låta skivan som ska kapas ligga mot bordet under vingen och så markerar jag med en skalpell på ovansidan och sågar av.
Jag mätte en och sågade ut resten med den som mall (insåg sen att lutningen av vingen gjorde att de borde ha vart olika längd).
Det tog 5 minuter att såga till de 12 bitarna till denna vinge minuter
Och det tog 5 minuter att passa in dem på bredden (alla hål var liiite smalare än 3,0").
Och 5 minuter till att limma dem på plats.
Med en liten såg (skalpell med litet sågblad) så sågas de av på "nolltid" på både ovan- och undersidan och blir då direkt i rätt längd i linje med balkarna.
Lite mer slöseri av material kan man först tycka, men va sjutton, tiden fick bestämma denna gång, det hade också garanterat gått åt mer material med allt fel jag hade lyckats med annars. :-D
Slutresultatet kommer bli bättre nu utan skarver eller, fy usch och blä, spackel.
Eller borde jag boka in bygglektioner med dig... :lol: :roll: Jag skulle ha ett och annat att lära mig under ett bygge med din erfarenhet. Uppskattar alla tips under detta bygge.

Har fixat till lite mer på vingen, som hörnen och så märkte jag att jag var ca 2mm fel på vingspetsens höjd så jag har rättat till det, men inte kommit så mycket längre.
Funderar lite på hur de tre LEDarna ska fästas samt så hade jag ju även planer på stag till vingarna. En del pyssel som ska göras före vingen kläs.
Ja och så va det ju skevroder och flaps!!

Kanske behåller 6 graders vingvinkeln eller va den var, finns färdiga plywood-bitar för det, får se.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: BYGGE - SIG Kadet Senior 1-100
PostPosted: Sat 29 Feb 2020, 20:20 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Höger vinge grovt klar

Tänkte inte fortsätta mer med höger vinge nu eftersom nästa steg på den är att få till vinkeln mot andra vinghalvan.
Såå... jag rensade bort höger vinge från byggbordet och har förberett för vänster vinghalva. När bägge halvor är lika klara
så kan jag fixa vinkeln mellan dem så det blir klart, efter det grovslipa klart bägge halvor och limma ihop dem.
Skeven och flapsen får vänta tills jag klurat ut dimensionerna.

Efter vingen är klarbyggd så ska LEDarna samt lite annat kluras ut. Men under tiden kan jag då göra kroppen och då
borde jag ju egentligen ha motorn klar eftersom man börjar med korgmuttrarna till brandväggen. Så hm... motorvalet
står mellan Saito/OS fyrtakt metanol eller Saito fyrtakt bensin. Storleken som rekommenderas (1985) är .35-.45 fyrtakt
metanol (2-takt hoppade jag över). Smått för så stort flyg! Och i manualen står det att man inte ska ha kraftigare motorer
än det eftersom det kan överbelasta ramen (stickor o strån). Såå... jag får väl förstärka lite mer och inte flyga fullspätta
och sträcka mig till kanske .52-.56 som största metanol-motor. Jag köpte ju en ny motor till PT-19, men det var tydligen
en Saito .62 fyrtakt, så den får nog vara kvar till den. Och så köpte jag en Lancair med ny Saito fyrtakt, men där minns
jag inte storleken om det var Saito .56 eller större. Och så har jag varit sugen på Saito FG-11 som är en fyrtakts bensin-motor.
Det är .67, men det är en bensinare och de brukar ju vara svagare än motsvarande metanol, men det gällde ju tvåtakt.
Hur stor skillnad är det på fyrtakt metanol och fyrtakt bensin!? Så frågan är... är Saito FG-11 för stor, tung och kraftig?
Tillika så hade ju Karby Hobby sålt en OS .60 (.61?) 2-takt åt mig för detta flyg då på 90-talet och det är ju overkill.

Attachment:
IMG_3078.JPG
IMG_3078.JPG [ 139.38 KiB | Viewed 11096 times ]


Attachment:
IMG_3079.JPG
IMG_3079.JPG [ 122.27 KiB | Viewed 11096 times ]


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: BYGGE - SIG Kadet Senior 1-100
PostPosted: Sat 14 Mar 2020, 20:48 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Och så va vänster vinge klar

Eller... jag gör klart per ritning så pass långt att jag kan slippa bygga på ritningarna.
Och även för att när allt är grovt klart så kan jag göra samma sak på samtliga delar, dvs slipa dem.
Men före jag gör det så ska alla skarvar förstärkas vilket jag gör med att fylla på med Titebond III runt varje skarv.
Dels för att fylla upp håligheter i eventuella limningar, men även för att stärka varje skarv.

Men... nu åter till att vänster vinge är "klar".
Attachment:
IMG_3095.JPG
IMG_3095.JPG [ 140.95 KiB | Viewed 11005 times ]



Flygkroppen!

Började med vänstra sidan av flygkroppen, delarna nedan.
Bygger först med vänstrat, sen tar jag bort den från ritningen och bygger höger sida på samma sätt.
Men, jag har tänkt göra lite ändringar och det är att jag tänkte ha en öppningsbar dörr på höger sida (som Cessna) och
en lucka på vänster framsida för att komma åt CDI-boxen som blir bakom-under tanken. Övrigt som servon för höjdroder,
sidoroder och gas sant LiPo mm kommer man åt ovanifrån när vingen är borta.
Attachment:
IMG_3097.JPG
IMG_3097.JPG [ 161.68 KiB | Viewed 11005 times ]


Det första att göra är att böja undre ribban och det gjorde jag genom att tömma hett vattenkokarvatten längs med ribborna
och lät dem sen stå i det uppfyllda långa glaset med hett vatten dryga 10 minuter. Sen var det bara att spänna fast dem på
ritningen men med lite mer böj än vad det var tänkt. Passade sen perfekt.
Attachment:
IMG_3098.JPG
IMG_3098.JPG [ 194.04 KiB | Viewed 11005 times ]


Och så fortsatte jag med vänstra sidan av kroppen. Stickor och strån. Ska sen förstärka områdena där det behövs, kanske
gör det i senare skede när kroppen är ihopbyggd. Vänster sida är ca halvklar på bilden.
Attachment:
IMG_3100.JPG
IMG_3100.JPG [ 178.73 KiB | Viewed 11005 times ]


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: BYGGE - SIG Kadet Senior 1-100
PostPosted: Wed 18 Mar 2020, 20:48 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Kroppen nästan klar...

Vänstra sidan klar.
Attachment:
IMG_3101.JPG
IMG_3101.JPG [ 202.41 KiB | Viewed 10960 times ]


Började med högra.
Attachment:
IMG_3102.JPG
IMG_3102.JPG [ 169.84 KiB | Viewed 10960 times ]


Bägge sidor klara.
Attachment:
IMG_3103.JPG
IMG_3103.JPG [ 178.29 KiB | Viewed 10960 times ]


Sen skulle de ställas upp vinkelrätt och i vattpass...
Attachment:
IMG_3104.JPG
IMG_3104.JPG [ 289.37 KiB | Viewed 10960 times ]


...och börja fogas samman med andra "stickor och strån".
Attachment:
IMG_3107.JPG
IMG_3107.JPG [ 266.1 KiB | Viewed 10960 times ]


Börjar närma sig klart med själva ramen.
Attachment:
IMG_3108.JPG
IMG_3108.JPG [ 269.6 KiB | Viewed 10960 times ]

Attachment:
IMG_3109.JPG
IMG_3109.JPG [ 222.51 KiB | Viewed 10960 times ]


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: BYGGE - SIG Kadet Senior 1-100
PostPosted: Fri 20 Mar 2020, 15:11 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Tue 11 Nov 2008, 19:57
Posts: 1722
Location: Mariehamn
MickeM wrote:
Kroppen nästan klar...

Vänstra sidan klar.
Attachment:
IMG_3101.JPG


Började med högra.
Attachment:
IMG_3102.JPG


Bägge sidor klara.
Attachment:
IMG_3103.JPG


Sen skulle de ställas upp vinkelrätt och i vattpass...
Attachment:
IMG_3104.JPG


...och börja fogas samman med andra "stickor och strån".
Attachment:
IMG_3107.JPG


Börjar närma sig klart med själva ramen.
Attachment:
IMG_3108.JPG

Attachment:
IMG_3109.JPG


Det är ett fint bygge, bra jobbat !

_________________
OH 530


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: BYGGE - SIG Kadet Senior 1-100
PostPosted: Fri 20 Mar 2020, 19:40 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Tackar! Kul med lite repons. :D
Det har rullat på rätt bra utan missöden.
Det är väl skivor jag skulle behöva något bättre verktyg att kapa.

Hur ska man göra med motor... det står att man inte ska skaffa större fyrtakt-metanolare än vad som rekommenderas för att ramen kan överbelastas.
Det som rekommenderas är .35-.45 fyrtakt och detta var 1985. Motorerna är ju starkare och större idag men lika lätta. Men ramen är likadan.
Man kan ha lite större motor för att man kan ha ljuddämpare som även dämpar effekten står det, så en .52 fyrtakt skulle ju funka.
Men jag är ute efter Saito FG-11 bensinmotorn som effektmässigt motsvarar .50-.60-klass glödmotorer enligt Saito själva.
FG-11 är 10,9cc men det spelar ingen roll. Men om den motsvarar .50-.60 så ska den ju gå bra att använda bara man inte låter kraften vrida ihjäl ramen
eller att man flyger för fort. Så stor propeller med låg stigning borde ju lösa det problemet. Eller?
Propeller ska vara 12x8-13x8" men nog måste man väl kunna ha en 14x6 eller nåt sånt?
1,3-1,7 kg dragkraft med 13x7-propeller (beroende på propeller). Brukar heta 150-200W per kg för en trainer, vad nu det blir på denna.
Motorn drar endast 7 cc bensin per minut på fullgas men beror på last förstås. Jag ska ha 360cc-tank, så jag kan alltså flyga max 51 minuter på fullgas. WTH!!
Nej, nog ska jag ha en Saito-bensinare. :-) Har läst gått om dem, går stabilt och jämnt samt drar inte bränsle.
Saito FG-11-manual: https://www.horizonhobby.com/pdf/SAIEG11-Manual.pdf

Fortsätter med allt smått på ramen

Ramen så pass klar att jag kunde lossa den.
Kroppen är rätt stor. Större än .60-size.
Attachment:
IMG_3110.JPG
IMG_3110.JPG [ 198.04 KiB | Viewed 10941 times ]


Dessa blå nålar är helt suveräna!
De är smala så de går igenom hårdare trä som tex gran som används i detta bygge.
Och för att få ut dem är det bara att vrida på dem så kommer de ut mycket lättare än att dra och slita.
Attachment:
IMG_3111.JPG
IMG_3111.JPG [ 204.85 KiB | Viewed 10941 times ]


Så va dom där. Joo... skivorna sticker ut en bit. Men jag sågar ner dem längs med och slipar med sandpapper så syns inte ens skarven.
Attachment:
IMG_3113.JPG
IMG_3113.JPG [ 206.87 KiB | Viewed 10941 times ]


Fenan ska ju fast också, fixat fästet för den.
Attachment:
IMG_3112.JPG
IMG_3112.JPG [ 227.76 KiB | Viewed 10941 times ]


Lite smått kvar att fixa, sen måste jag ha motorn och tanken för att komma vidare.
Ingen som hade kunskap om skevroder-flaps-förhållandet?


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: BYGGE - SIG Kadet Senior 1-100
PostPosted: Sat 21 Mar 2020, 19:42 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Fena och stabilisator inpassade

Men inte limmade än. De ska kläs först och en röd "saftblandare" ska på plats.

Attachment:
IMG_3114.JPG
IMG_3114.JPG [ 276.88 KiB | Viewed 10929 times ]


Attachment:
IMG_3115.JPG
IMG_3115.JPG [ 293.8 KiB | Viewed 10929 times ]


Alla delar ska slipas och snyggas till än, men före det ska skev, flaps och dörr samt lucka mm fixas.
Jag måste få hem motorn så jag kan göra torpedväggen klar så jag kan fortsätta bygga på flygkroppen.
Så det kommer bli en liten paus ett tag i bygget, men jag hittar säkert nåt annat bygge under tiden. :lol:


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: BYGGE - SIG Kadet Senior 1-100
PostPosted: Sat 28 Mar 2020, 23:11 
Offline
Motorportalare
User avatar

Joined: Sun 19 Jun 2011, 13:39
Posts: 712
Location: Mariehamn
Kör: SlowStick
Det var ett riktigt bygge det.
Lite annat än ARF-depron "bygge" :D


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 26 posts ]  Go to page 1, 2  Next

All times are UTC + 2 hours


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 21 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group