Senaste nyttPå kommande
31 julFilmeckerölinjen rallysprint
22 julResultatRallysprinten 2017
23 julResultatEckerölinjen Rallysprint 2016
Hem | Kalender | Evenemang | Klubbar | Forum | Galleri | Filmer | Länkar | Resultat | Arkiv | Kontakt | Torg | Om
It is currently Fri 29 Mar 2024, 00:44

All times are UTC + 2 hours




Post new topic Reply to topic  [ 41 posts ]  Go to page 1, 2, 3  Next
Author Message
 Post subject: Bygge - SF AeroSport 103 UL 1/3
PostPosted: Mon 06 Feb 2017, 19:34 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Bygge - SF AeroSport 103 UL 1/3

Har nämnt tidigare i nån tråd om att man borde ha ett UL-flyg med head-tracking-FPV. =)
Nu har jag ett, en SF (Super Flying Model) AeroSport 103 som ska bestyckas med förbrännings-
motor och en massa annat. Flyget är 2390 mm i vingspann så det vart en rätt fet fågel trots allt.
Fick tag på ett påbörjat bygge som inte kommit så långt, så lite pyssel är det, men "kroppen" är
ju lite annorlunda på denna med sina metallrör o grejer, som riktiga. Bild nedan på grejerna jag
nyss packade upp. Kommer mer info om flyget senare.

Specifikationer
Vingspann - 2390 mm
Längd - 1550 mm
Vingyta - 86,6 dm2
Vikt - 4700 g
Motor - 20-30 cc 2-takt (antar att de menar bensin, men kan även va metanol?) eller 1.20-1.70 4-takt eller 380-400KV borstlös
Propeller - 16x8"
Dragkraft - 6 kg
Ack om el - LiPo 6S 5000mAh

En av de bästa trainers nånsin gjorda står det. Åhå!

Attachment:
IMG_1864.JPG
IMG_1864.JPG [ 116.05 KiB | Viewed 9775 times ]


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Bygge - SF AeroSport 103 UL 1/3
PostPosted: Wed 08 Feb 2017, 23:28 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Riktiga flyget (AeroSport/AeroLite) verkar vara 27 fot (8,23 m).
RC-flyget är 2,39m, dvs skala 1:3,4 så det är väl "1/3" då...
Men gubben... en standardmåttad snubbe är väl 1,75m'isch.
Dvs gubben i RC-flyget skulle vara 51 cm lång. Han är ca 41 (1,4m).

Vilka färger ska jag klä flyget i? Och med vilken klädsel-tillverkare?
Blank eller matt? Ser man på originalflygen så är de färggranna och
"mindre snygga".


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Bygge - SF AeroSport 103 UL 1/3
PostPosted: Sun 12 Feb 2017, 19:28 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Har börjat tryna igenom metalldelarna för att bygga upp själva kroppen (nästan samtliga ramdelar nedan).
Den var lite ihopmonterad när jag fick den, men nu har jag börjat "ta isär", gå igenom och skruva ihop.
Nedan nedre ramdelen med pedaler och styrspak samt även vertikala ramverket med fjädrande landställ.
Rätt likt när som när man byggde UL-flyg för nåt år sedan.

Attachment:
IMG_1868.JPG
IMG_1868.JPG [ 106.15 KiB | Viewed 9742 times ]


Attachment:
IMG_1869.JPG
IMG_1869.JPG [ 86.58 KiB | Viewed 9742 times ]


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Bygge - SF AeroSport 103 UL 1/3
PostPosted: Sun 12 Feb 2017, 20:34 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Ramen börjar ta sig. Den är rätt... hm... stor om man jämför med GoPro'n! =)

Attachment:
IMG_1870.JPG
IMG_1870.JPG [ 97.98 KiB | Viewed 9733 times ]


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Bygge - SF AeroSport 103 UL 1/3
PostPosted: Tue 14 Feb 2017, 21:56 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Lite mer metallskrot "fastskruvat"...

Attachment:
IMG_1873.JPG
IMG_1873.JPG [ 87.86 KiB | Viewed 9727 times ]


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Bygge - SF AeroSport 103 UL 1/3
PostPosted: Thu 16 Feb 2017, 15:42 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Lite mer monterat. Inte så mycket kvar på själva ramen nu.
Allt är inte slutmonterat, men på plats så man får en bild av hur det blir.

Attachment:
IMG_1874.JPG
IMG_1874.JPG [ 86.74 KiB | Viewed 9714 times ]


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Bygge - SF AeroSport 103 UL 1/3
PostPosted: Fri 17 Feb 2017, 12:59 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Några trädetaljer målade. Det lustiga var att det kom med klädsel som de tyckte man skulle klä dessa bitar med. ?!
Har monterat lite mer. Fortfarande inte åtdraget, måste få koll på var allt hamnar och hur jag ska göra med resten.
"Bommen" bak (5 rör) på plats (övre stagparet ska fästas högre upp på fenan). Pedaler, lexanvindruta, instrumentbräde,
noskåpa (som inte ska vara orange) och diverse annat på plats. Alla metalldelar har sin plats nu, ska börja med fena
och stabilisator med roder härnäst. Sen vingarna och deras roder. Funderar på flaps.

Vad gäller motor så har jag inte kollat desto mer, det verkar vara 20cc bensin som gäller enligt manualen och det ska
ju motsvara en metanolmotor med lite mindre volym, tex en 1.08? Men nog borde det vara tvåcylindrig fyrtaktsmetanolare.
Finns det tvåcylindriga bensinare? Det är förstås enklare med encylindrig motor, men... :-)

Ser man på rören i ramen så undrar man ju varför de satt ett rör där gubben ska in och ut ur flyget. Det röret borde
ha gått snett neråt framåt i linje med vindrutan. Sen tycker jag det verkar som gubben inte är 1/3.

Roligt bygge! =) Borde väl ha hjulbroms också. Dessa flyg flygs i USA utan flygcert så det är inte mycket krav på dem.
Borde också ha lite navigationsljus, antikollisionsljus och landningsljus också. Funderar på kapa av händer och fötter
på gubben och byta ut kroppen mot nåt fluffigare. Kroppen väger en hel del, likaså sätet. Om det ska vara FPV-kamera
där huvet är och gubben ska hålla i styrspaken med ena handen (servostyrd styrspak) samt gasreglaget med andra
så måste armar kunna röra sig lätt, samma med pedalerna för sidorodret. Måste kolla om headtracking finns med
3-axliga sensorer som går att koppla till Futaba-sändaren. Borde teoretiskt gå eftersom lärar-elev-kabeln använder
fyra kanaler i samma kontakt. Men, det ska ju gå att konfigurera också. Målet är att få det att se så verkligt ut
det bara går från FPV-kameran som helst ska vara i en 3-axlig gimbal som styrs av headtrackern så man kan se runt sig
åt alla håll, även långt bak, långt ner, långt upp samt vrida så man kan följa horisonten som man gör på riktigt.
Som om man satte en GoPro på huvet helt enkelt. Det finns mycket utrymme, instrumentbrädet är nästan 18 cm brett.

Attachment:
IMG_1875.JPG
IMG_1875.JPG [ 71.46 KiB | Viewed 9706 times ]


Attachment:
IMG_1876.JPG
IMG_1876.JPG [ 73.85 KiB | Viewed 9706 times ]


Attachment:
IMG_1877.JPG
IMG_1877.JPG [ 79.36 KiB | Viewed 9706 times ]


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Bygge - SF AeroSport 103 UL 1/3
PostPosted: Fri 17 Feb 2017, 13:49 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Det ska tydligen vara 20-30 cc bensin eller 1.20-1.70 metanol.
Vad tror ni om en Saito 130T? Går det få elstart på en sån? =)
https://www.youtube.com/watch?v=oTpjYgDOFaA

Annars finns OS 160 som bara kostar 1000 USD. :shock:
Ska leta vidare. Saito och OS kan ha fler.
Kan en tvåstånkers metanolare vara upp och ner? Skillnad på var stötstängerna är?
Atte, du har en Saito tvåcylindrig...

Men som undrats tidigare... finns det 2-cylindriga 20-30 cc bensinare?
Vet att DLE har en 40, men det är för stort.
Vill ha ljuddämpare också.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Bygge - SF AeroSport 103 UL 1/3
PostPosted: Fri 17 Feb 2017, 19:33 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Uppdaterade första inlägget med Specifikationer, dvs följande:

Specifikationer
Vingspann - 2390 mm
Längd - 1550 mm
Vingyta - 86,6 dm2
Vikt - 4700 g
Motor - 20-30 cc 2-takt (antar att de menar bensin, men kan även va metanol?) eller 1.20-1.70 4-takt eller 380-400KV borstlös
Propeller - 16x8"
Dragkraft - 6 kg
Ack om el - LiPo 6S 5000mAh

En av de bästa trainers nånsin gjorda står det. Åhå!

Stabbe + fena + sidoroder + bägge höjdroder är färdigbyggda när man köper flyget.
Samma med plankningen till vingarna. Vingarna var påbörjade av förra ägaren (Halcon på RCFlyg.se).

Plockade fram alla trädelar och placerade ut dem så jag kan börja limma ihop.
Det var väldigt bra packat så det var inte så många skador i paketet, några blemmor bara.

Attachment:
IMG_1878.JPG
IMG_1878.JPG [ 58.63 KiB | Viewed 9693 times ]


Attachment:
IMG_1879.JPG
IMG_1879.JPG [ 55.96 KiB | Viewed 9693 times ]


Attachment:
IMG_1880.JPG
IMG_1880.JPG [ 71.24 KiB | Viewed 9693 times ]


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Bygge - SF AeroSport 103 UL 1/3
PostPosted: Fri 17 Feb 2017, 19:58 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Ser nu att vikten för eldrivning ska hamna runt 6750 gram med LiPo, säte och pilot.
Och med bensin runt 7200 gram med säte och pilot. Ska vara stora servon till skeven,
men små till sidoroder och höjd. Brukar vara tvärtom. Ska se hur jag gör, kanske man
lägger servon längre fram istället och får ner vikten där bak så man slipper använda
den enorma blytyngden som kom med.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Bygge - SF AeroSport 103 UL 1/3
PostPosted: Fri 17 Feb 2017, 20:13 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Tue 11 Nov 2008, 19:57
Posts: 1722
Location: Mariehamn
Ett intressant bygge men inte skall det vara nån eldrift ... det är nog riktigt att jag har en tvåcylindrig Saito som kanske skulle passa men tyvärr sitter den i min Pipe Pawnee så du får nog skaffa nån annan lämplig metanolare/bensin. För x-antal år sedan grejade jag ihop en egen liknande Ultralight och det är en riktig slowflyer.
Attachment:
P1040810.JPG [685.12 KiB]
Downloaded 3 times

_________________
OH 530


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Bygge - SF AeroSport 103 UL 1/3
PostPosted: Fri 17 Feb 2017, 22:09 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Nej inte sjutton ska jag ha nån elare i denna. Vikten var det inget fel på med el, men usch nä.
Och inte hade jag tänkt sno din Saito. :-D Den var väl bara en 100 samt att jag tänkte bara att du vet en del om dem som tex vilken väg de kan vara, som jag skrev.

Ditt UL-flyg känner jag nog igen, har sett den flyga. =) Charmiga dom där udda modellerna. Är den också skalabygge på nån riktig modell? Och var har du gubben? ;-)

Ska se i morrn om jag fixar ena vingen träklar.
Undrar hur den kan bli så tung... är inte mycket trä på flyget, servona väger inte mycket (130 gram). Motorn väger väl en del... men ändå. Metallburen med gubbe o allt enligt bilden ovan så väger 2,5 kg, dvs ca 2,7 kg utan motor och vinge samt stabbar.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Bygge - SF AeroSport 103 UL 1/3
PostPosted: Fri 17 Feb 2017, 23:28 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Såg nu att det finns OS FT-120 II Gemini som också är en fyrtakts-2-cyl.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Bygge - SF AeroSport 103 UL 1/3
PostPosted: Fri 17 Feb 2017, 23:38 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Och så har jag beställt bromsar till huvudlandställets hjul också. :P


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Bygge - SF AeroSport 103 UL 1/3
PostPosted: Mon 20 Feb 2017, 00:47 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Har börjat fixa vidare på höger vinge. Den hade lite skador från frakten och behövde lite lim här o där.
Har byggt vidare lite och körde nu fast... pappersrören som ska vara i vingarna som man skjuter in alu-
röret (28,35mm eller va det nu var) in i så var inte med. Löser det nog genom att använda Monokote-
pappersrullar som klädseln kommer på, de har 30 mm innerdiameter. Tar inte så länge få en vinge träklar,
sen nästa.

Förändringar...

1. Tänker nog ha flaps på denna som originalet. Så jag ska flytta servoplatsen man ser på bilden
nedan längre ut och göra en till för flaps-servot. Om man ser på det lösa rodret nere på bilden så är
det lika brett som nästan 7 "tomrum mellan spryglar". Hur stort ska skev- och flapsrodret vara?
50/50? 40/60? Ser ut som 50/50 original så det blir väl så.
http://www.aerolite103ultralightaircraf ... fly-by.jpg

2. Dessutom borde man väl ha dihedral (V-form) som originalet, max 3 grader per sida ska räcka.
Men, hur gör man det om man har ett alu-rör som är rakt som ska in rakt in i vingarna? Det finns inte
rum att ändra om i vingarna utan att få en bula på fel ställe, per vinge. Tror ni det går att fara till tex
Holmbergs med röret och säga att man vill ha 6 graders vinkel på röret i mitten och de kan kapa och
MIG-TIG-Svetsa-vad-det-nu-heter och få det att hålla, eller bör man få in en plywood-vinkel in i röret
före? Hur skulle ni göra?

3. Ska hitta på nåt sätt att dra kablage för LEDs också. I så fall blir det en vit strobe per ving-
spets + röd/grön på vingspets. Originalet kanske inte har det, men det är en skoj grej bara. =) Och
andra ljus... en vit rakt bak. En röd beacon upptill eller nertill. Landningslampor (det har vissa original),
två st, men vet inte var de har dem, har inte kollat desto noggrannare. Dvs navigationsljus (är väl röda+
gröna+vita bakåt) + antikollisionljus (strobes och beacon?) samt landningsljus en eller två "strålkastare".
Det finns rörstrobes med äkta urladdning för att få blixtrandet, men dessa brukar störa rätt mycket så
det blir nog starka LEDar istället, tror jag.

4. Washout/Skränkning, ja det var det också. Det har nog säkert originalet också. Det är väl
lite sent att göra nu, eller går det? Vingarna var grundbyggda redan av förra ägaren. Vingarna är ju
inte så lätta att rotera och limma på plats. Men det finns säkert nåt sätt?

Attachment:
IMG_1881.JPG
IMG_1881.JPG [ 91.44 KiB | Viewed 9642 times ]


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Bygge - SF AeroSport 103 UL 1/3
PostPosted: Tue 21 Feb 2017, 19:33 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Fixade lite småskavanker på stabbe, fena och de tre rodrena till stjärten samt monterade dem på plats.

Attachment:
IMG_1883.JPG
IMG_1883.JPG [ 68.92 KiB | Viewed 9626 times ]


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Bygge - SF AeroSport 103 UL 1/3
PostPosted: Mon 27 Feb 2017, 21:05 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Höger vinghalva limförstärkt, rak och fin samt vingpappröret på plats.
Håller på slipar lite.

Attachment:
IMG_1887.JPG
IMG_1887.JPG [ 120.02 KiB | Viewed 9599 times ]


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Bygge - SF AeroSport 103 UL 1/3
PostPosted: Wed 01 Mar 2017, 19:04 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Köpte fogskum idag... Casco Vinterskum, som en lite större sprayflaska. Verkar vara det farligaste och giftigaste som går att få tag på efter cyanid och kemiska vapen om man läser anvisningen. Jösses! Jag trodde det var ett harmlöst skum. Giftigt hur man än gör, till och med om man tänker på det, tror jag. Hur svårt kan det vara att göra byggskum? Man måste ha skyddshandskar + skyddskläder + ögonskydd vid användning (gärna mask med gasfilter om dålig ventilation). 0,7 liter som flaskan är ger 40 liter skum. Handskarna klarar 5 minuter sen måste de slängas. :shock:


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Bygge - SF AeroSport 103 UL 1/3
PostPosted: Sat 25 Mar 2017, 17:12 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Bägge vingar klara för fogskummet. Ska bli intressant. Ska fylla de fyra främre utrymmena framför vingröret närmast basen.
Sen ska det plankas. Har ännu inte funderat hur jag ska göra med V-form och om det går att få in 1-2 grader washout.
Det skulle förbättra flygegenskaperna. Atte, kan man få in washout/skränkning i dessa nedan i nuläget?

Justja, jag har ju också byggt om för flaps också som ses nedan.

Attachment:
IMG_1900.JPG
IMG_1900.JPG [ 100.8 KiB | Viewed 9514 times ]


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Bygge - SF AeroSport 103 UL 1/3
PostPosted: Tue 17 Oct 2017, 23:48 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Medans jag funderar på detta flyg så funderar jag på färg på klädseln...
Vanlig plastklädsel vill jag inte ha om målet är att få den att se äkta och lite äldre ut.
Så vävliknande klädsel som tex Solartex lockar mest. Men... färger!?

Bildgooglar man lite så hittar man den ena fulare än den andra... :-D
Lila: http://www.uflyit.com/Aerolite_103.jpg
Ljusblå: http://www.lightsportaircraftpilot.com/ ... photo1.jpg
Cub-gul: http://www.ultralightnews.com/ssulbg/ae ... lite-1.jpg
Gul o lite svart: http://flightability.bizland.com/aero-sport103.jpg
Lite modernare gul där man ser klädseln jag är ute efter: http://1.bp.blogspot.com/-62N7M550_zk/T ... Fred+Z.jpg
Blå-grön: http://image.thefabricator.com/a/fabric ... ghts-2.jpg
Blå-gul: http://heavenboundaviation.com/wp-conte ... 2/S2S1.jpg
Grön-svart: https://www.avsim.com/pages/contrails/a ... ro1034.jpg
GRÖN: https://i.pinimg.com/originals/16/7e/80 ... 815639.jpg
Grön-gul: https://www.pilotmix.com/images/ac_imag ... ite103.jpg
Röd-Vit-Svart: http://www.heavenboundaviation.com/wp-c ... slider.png
Röd-Gul: http://www.uflyit.com/ALSNF103,%20crop, ... %20640.jpg
Orange: https://i.ytimg.com/vi/gFxmaVYXC6Y/maxresdefault.jpg
Orange-Mörkblå: http://www.uflyit.com/Aerolite%20103%20 ... 20crop.jpg

Huga! Så jag tror på mattvit-aktig grund. Men där det ska vara färg så blir det nån grannare färg (grön, ljusblå, orange, ?)
Sen svarta detaljer på klädseln.
Vita spats (hjulkåpor) och nos.
Kan bli snyggt mot alu-ramen.
Och sen med smuts så blir den ännu mer "skalalik".

Tänkte beställas klädsel inom en vecka ca. =)


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 41 posts ]  Go to page 1, 2, 3  Next

All times are UTC + 2 hours


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 28 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group