Senaste nyttPå kommande
31 julFilmeckerölinjen rallysprint
22 julResultatRallysprinten 2017
23 julResultatEckerölinjen Rallysprint 2016
Hem | Kalender | Evenemang | Klubbar | Forum | Galleri | Filmer | Länkar | Resultat | Arkiv | Kontakt | Torg | Om
It is currently Fri 29 Mar 2024, 00:48

All times are UTC + 2 hours




Post new topic Reply to topic  [ 42 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3  Next
Author Message
 Post subject: Re: Projekt - SAR-flyg
PostPosted: Sat 14 Oct 2017, 10:20 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Men även dessa:

X-UAV Clouds 1880: https://www.banggood.com/X-UAV-Clouds-1 ... s=category
SkyWalker Titan 2160: https://www.banggood.com/Skywalker-TITA ... s=category
SkyWalker X-8 2122: https://www.banggood.com/Skywalker-X8-X ... s=category
MFD Nimbus 1800: https://www.banggood.com/MyFlyDream-MFD ... s=category

Dock är jag skeptisk till markfrigången till propellrar (om 6S-setup) på twin-motor-flygen vid landning...


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Projekt - SAR-flyg
PostPosted: Tue 17 Oct 2017, 07:07 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Mon 08 Jul 2013, 19:01
Posts: 3576
Kör: GL1500 Goldwing
E-Do Model Sky Eye Twin kan ju va en kandidat. Lika ful som Skuan men bra utrymmen och 2 motorig den med.

https://hobbyking.com/en_us/se-002-pnp. ... tore=en_us

_________________
MC or RC... It´s just a 2 letter hobby....


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Projekt - SAR-flyg
PostPosted: Tue 17 Oct 2017, 21:07 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Sky Eye verkar vara framtagen för FPV och har ingen bra plats för kamera som tittar rakt ner och fotar.
Dom där dome'sen förvränger bilden om dom inte är riktigt bra.

Jag ska byta motor på Ninox, den är för motorsvag nu. Har motor hemma, men inte hunnit byta.
Den har jag tänkt öva rutinen med för att få in: standby-paket, snabbladdning, checklista, förbereda,
fara iväg, rama in område, kasta iväg, fota hejvilt, landa, direkt få in bilderna och se vad det blev-paket.

Medans jag testar det så tar man hem nåt större som ska klara samma sak, men även ha en till kamera
för live-view + längre flygtid + klara mer vind.

Sen är det nog bara att uppgradera och spara de man haft till reserv för att komma framåt. Att vänta på
att den bästa kärran dyker upp och lägga ner tusenlappar i den med det senaste, är inte värt, tar för länge
om man ska vänta på hobbynörden i sig. :-D

Så länge man har ett bra ställe att landa på så är ju allt frid och fröjd. Det är när det börjar bli knepigt med
landställen som det blir en utmaning. Hur lösa det förnuftigt? Slita på flyget bara? Det går ju bra iofs, landa
i högt gräs, buskar och trädkronor samt grus, vad sku det va...

Utmaning två är ju vinden. Flygtid VS vind brukar ju inte gå bra ihop. Jag har ju en multicopter som har flugit
stabilt i 18 m/s och flygtid 25 minuter... men det är flyg som gäller för detta ändamål för att få flygtid på riktigt.
Flyger man snabbt så gör inte vind så mycket. Men flyga snabbt klarar inte så många flyg av. Som tex Sky Eye,
Skua, Maja, SkyWalker Plane osv. De mer robusta flygen som några av dem som nämnts i tråden kan klara
mer vind. Men de måste nog kläs för att hålla bättre.

Skulle beställa i höst... Lutar nog mot det. Men vet ej vilken just nu... alltså Ninox-efterföljare.
Som tex flyg liknande Clouds, Titan eller Nimbus. Det jag inte gillar såå mycket är dubbla motorer framtill,
det begränsar landningsplatserna rejält. Folding skjutande prop skulle vara bäst.

Skulle även göra flyget så det tål regn. Ska ej vara så svårt. Kylningen av grejerna slipper man undan med
metallplåtar eller överdimensionering.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Projekt - SAR-flyg
PostPosted: Wed 18 Oct 2017, 02:46 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Fri 12 Nov 2004, 15:27
Posts: 16613
Location: Solkusten
Hela projektet låter mycket intressant och detta ska jag följa.
Tror inte man ska titta så mycket på problemet att landa utan med ett flyg som flyger långsamt finns det alltid en väg i närheten att landa på eller starta. Flygtiden är väl snarare det man ska fokusera på och möjligheten att få bilder från olika vinklar.

_________________
Rc Åland på facebook - https://www.facebook.com/alandRC/


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Projekt - SAR-flyg
PostPosted: Wed 18 Oct 2017, 17:57 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Believer hade jag ju glömt! =) Men jag har en till lista på eventuella objekt. Får ju bara beslutsångest av antalet. :-D

Flyga långsamt = stort eller lätt och det är = vindkänsligt.
Och vinden är nog rätt viktig faktor. Vissa flyg flyger inte så fort och de blir lätt tagna av vinden.
Medans andra kan flyga fort, när det behövs, och tål vind.. lite mer såna jag är ute efter. Dessa är dock alltid inte såå långsamflygande.
Flera EPO-flyg flyger bäst vid max 4m/s och det blir det inget SAR-flyg av. Dessa har stallspeeds på max 10 m/s.
Finns en grupp flyg som har cruisespeed på över 20 och de kan flygas långsammare men även snabbare, dvs så det finns marginal.
Blåser det 8 m/s och flyget stallar vid 10 m/s så måste det flyga mycket snabbare i medvind för att inte stalla. Då är det bra med marginal.
Och förstås... det är ju bra om det är OK att fota i 18m/s ground speed som är minimum då.

Det där med att landa... lätt och rejält byggt håller vid långsamlandning. Men de snabbare flygen som börjar bli uppemot 2m så börjar få det hårt med landningar var som helst. Men som du säger.. vägar finns det alltid. =) Blir kanske klokast med FPV-landning på vissa ställen.

Bilder från olika vinklar... hur tänker du nu? Menar du flera kameror som fotar åt olika håll? Eller menar du att kameran ska gå att vinkla åt olika håll?

Valet står ju också mellan...
1. Fota många bilder rakt uppifrån över ett större område
2. Flyga efter en fast rutt och under tiden titta med styrbar kamera åt olika håll
Inte bestämt mig riktigt hur jag ska göra här... Tex 18m/s och låg höjd (för att se nåt i FPV-kameran) så ger kanske inte så mycket.
Kanske kombinerar de bägge...

Step by step är bäst så man kommer nån vart. =) Satsar man för stort så blir det inget, eller tar tid.

Motorbyte på Ninox snart! =) Bara jag skulle minnas var jag har den... har inte sett den på länge...


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Projekt - SAR-flyg
PostPosted: Thu 19 Oct 2017, 16:41 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Mon 08 Jul 2013, 19:01
Posts: 3576
Kör: GL1500 Goldwing
Testade lite med Yuneecen idag. Värmekamera skulle ju va helt fantastisk i detta läget.


_________________
MC or RC... It´s just a 2 letter hobby....


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Projekt - SAR-flyg
PostPosted: Thu 19 Oct 2017, 20:06 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Blev det inte Djäkenfältet med Skuan? Tomt i Eftersnackstråden för dagen. =)

Det med att filma uppifrån...
När solen skiner blir det jäkligt bra bilder. Men skuggorna ställer till det. Så ljust men "mulet" är väl bäst, så som det var nu när du flög?
Funkade ju riktigt bra. Men ytan du avsökte i den hastigheten så letar man snabbare igenom per fot?
Om man tar några scenarier...
1. Nån har sprungit vilse och ser/hör drönaren och springer då fram och viftar, det syns bra.
2. Nån har haft lite otur och ligger nånstans... om denna person då lagt sig för att synas från luften så syns personen nog rätt bra!
3. Nån har haft lite otur och ligger under träd eller sitter mot ett träd eller på annat sätt så att det inte syns så bra rakt uppifrån, då blir det svårare. Kanske flyga på lägre höjd då?
4. Fler?

Skulle va kul se eftersökstest med lite fart på flygningen för att kunna se hur stort område du kan scanna av på kortare tid.

Intressant! =) Och peppande för att komma vidare. Vad gäller multicopter-sök som du gjorde nu så är det helt klart enklast köpa en färdig produkt för 500-3000€ och flyga.
Så vad gäller flyget gäller det att fota progressivt och få så stor yta som möjligt på kort tid för att snabbt hitta OM något finns att hitta på det viset. Låter klokt?


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Projekt - SAR-flyg
PostPosted: Thu 19 Oct 2017, 20:44 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Mon 08 Jul 2013, 19:01
Posts: 3576
Kör: GL1500 Goldwing
MickeM wrote:
Blev det inte Djäkenfältet med Skuan? Tomt i Eftersnackstråden för dagen. =)

Det med att filma uppifrån...
När solen skiner blir det jäkligt bra bilder. Men skuggorna ställer till det. Så ljust men "mulet" är väl bäst, så som det var nu när du flög?
Funkade ju riktigt bra. Men ytan du avsökte i den hastigheten så letar man snabbare igenom per fot?
Om man tar några scenarier...
1. Nån har sprungit vilse och ser/hör drönaren och springer då fram och viftar, det syns bra.
2. Nån har haft lite otur och ligger nånstans... om denna person då lagt sig för att synas från luften så syns personen nog rätt bra!
3. Nån har haft lite otur och ligger under träd eller sitter mot ett träd eller på annat sätt så att det inte syns så bra rakt uppifrån, då blir det svårare. Kanske flyga på lägre höjd då?
4. Fler?

Skulle va kul se eftersökstest med lite fart på flygningen för att kunna se hur stort område du kan scanna av på kortare tid.

Intressant! =) Och peppande för att komma vidare. Vad gäller multicopter-sök som du gjorde nu så är det helt klart enklast köpa en färdig produkt för 500-3000€ och flyga.
Så vad gäller flyget gäller det att fota progressivt och få så stor yta som möjligt på kort tid för att snabbt hitta OM något finns att hitta på det viset. Låter klokt?

Det kom lite snabbt på detta nu då frun var men hundarna på andra sidan vår mark och jag kom på att skicka upp Yuneec som hastigast. Jag måste bygga om den så jag får lite räckvidd på grejjerna. Man ser när jag är längst bort att jag stiger rakt upp en stund, det för att få tillbaka videolänken som bröts av lövverken bara. Måste få bättre antenner.

SKuaflygningen blev ett fiasko. Var dit och flög ca 3 minuter så tvärdog motorn. Jag lyckades segla ner planet och fick inte fart på den alls mer så jag åkte hem och konstaterade att Esc var död. Mysko, eller inte med 15€ china crap. Ska köpa ny. Räcker nog med 40A konstaterade jag när maxuttag var 33.1A när jag kollade hemma...

_________________
MC or RC... It´s just a 2 letter hobby....


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Projekt - SAR-flyg
PostPosted: Thu 26 Oct 2017, 21:39 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Nu måste jag ju snart beställa nåt flyg som ersättare till Ninox... men jag måste bli av med annat först. Taskigt läge. SAR får vänta i så fall.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Projekt - SAR-flyg
PostPosted: Fri 27 Oct 2017, 05:55 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Mon 08 Jul 2013, 19:01
Posts: 3576
Kör: GL1500 Goldwing
MickeM wrote:
Nu måste jag ju snart beställa nåt flyg som ersättare till Ninox... men jag måste bli av med annat först. Taskigt läge. SAR får vänta i så fall.

Bygg ut eller nåt... Jag funderar på en ersättare till Skua så man kan bygga lite snyggare, den har ju hål o kapade kanaler överallt efter alla ombyggnationer. Måste lära mig planera o inte bara bygga :) Believer skulle ju va skitfränt men den e liiite i dyraste laget. Får väl bli Sky Eye från HK, en eller 2 motorigt????

_________________
MC or RC... It´s just a 2 letter hobby....


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Projekt - SAR-flyg
PostPosted: Fri 27 Oct 2017, 18:29 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Bygga ut... jag har lärt mig att det inte lönar sig, eller jo, en stund, sen är man där igen. :mrgreen:

Start en tråd vetja med ditt "kommande projekt" så lär det lösa sig efter en viss tids spånande. =)
Du har så brått med dina förändringar så inga hinner du planera nåt. :roll:

Samma Sky Eye som Mr X har? viewtopic.php?f=61&t=12411
Den har ju också repbara domen i nosen. Tänker på Skuan...


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Projekt - SAR-flyg
PostPosted: Sat 28 Oct 2017, 11:29 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Det där eftersökstestet du gjorde, den filmen är ju från kamerans minneskort.
Där kommer man ju in på ett annat "problem" som vi diskuterat vid annat tillfälle.
Dvs bildkvaliteten på den streamde videon.

Vanlig FPV-kamera med vanlig video-länk är ju föga bra bild, fast vissa av dagens kameror och videolänkar ändå har bra mycket bättre bild än för några år sedan.
Problemet är väl att upplösningen är kass...

Kamerorna brukar finnas som 600TVL, 700TVL, 800 osv... vet ej vad som gäller idag. Samtliga vanliga är 4:3-format vilket är bäst om man vill se mest på en gång.
16:9/16:10 är bio-häftigt, men man missar ju en stor del av bilden. Ser man genom objektivet så är 4:3-bildens bredd samma som 16:9-bildens bredd om man vill slippa fisheye-effekter, så egentligen, om jag förstått rätt, så missar man mer med 16:9-bild än 4:3. Men, högre upplösning på 16:9 är bättre än 4:3-ytan.

Videolänkarna då... vad sänder de vanliga ImmersionRC för upplösning?

Ju högre upplösning, desto mer att sända på samma frekvens.
4:3 640 x 480 = 307 200 = 0,3 MegaPixel = Vanlig FPV-länk
4:3 800 x 600 = 480 000 = 0,5 MP
4:3 1024x768 = 786 432 = 0,8 MP
16:9 1280 x 720 = 921 600 = 0,9 MP = HD
4:3 1280 x 960 = 1 228 800 = 1,2 MP
16:9 1600 x 900 = 1 440 000 = 1,4 MP
4:3 1600 x 1200 = 1 920 000 = 1,9 MP
16:9 1920 x 1080 = 2 073 600 = 2,1 MP = Full HD

Räcker HD? Det är 3x mer data på samma tid som ska överföras över videolänken jämfört med vanlig FPV-länk.
Eller måste man ha Full HD? Dvs 7x mer data som ska överföras.

Vad finns det för kameror + videolänk samt bildskärmar (för fält) man kan använda utan att skaffa special-system som är integrerade i andra som tex DJI LightBridge 2 (som dessutom är olagligt i Finland skulle jag tro) https://www.dji.com/lightbridge-2

Ju högre frekvens, desto kortare avstånd med samma effekt som en sändare med lägre frekvens.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Projekt - SAR-flyg
PostPosted: Sat 28 Oct 2017, 13:24 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Denna va ju annars ett trevligt FPV-flyg om man vill FPV-flyga länge:
https://www.asiatechdrones.com/product-page/vigilant-e
Förutom att domen fort blir repig vid landningar...

Undrar vad det är tänkt man ska göra med detta flyg:
http://www.fpvmodel.com/skywarrior-2030 ... m_g28.html
Gillar modellen. Glasfiber iofs. Men om man ska ha kamera, var ska den va?
Vad annars gör man med flygmodellen? Utan kamera alltså. Vad hittar man då på?

MFD Nimbus på Banggood verkar va rätt rejält gjord, men vilka flyghastigheter! Snygga motorgondoler.
https://www.banggood.com/MyFlyDream-MFD ... s=category

X-UAV Clouds är kanske för liten...
https://www.banggood.com/X-UAV-Clouds-1 ... s=category

SkyWalker Titan är lite större, 2160 mm. Passar kamera för att fota rakt ner:
https://www.banggood.com/Skywalker-TITA ... s=category

Believer verkar va rätt potent, OK storlek. Men gjord för aerial survey...
https://www.banggood.com/Believer-1960m ... s=category


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Projekt - SAR-flyg
PostPosted: Sat 28 Oct 2017, 14:20 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Både Nimbus, Titan och Believer har mekaniska skarver mellan servon och servoarm... vet inte om jag gillar det.
Nimbus (gå ner några bilder): https://www.banggood.com/MyFlyDream-MFD ... s=category
Titan (gå ner några bilder): https://www.banggood.com/Skywalker-TITA ... s=category
Believer: https://static.rcgroups.net/forums/atta ... 190248.jpg
Men det är ju smidigt montera. Dock undrar man hur glappt det kan bli.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Projekt - SAR-flyg
PostPosted: Mon 30 Oct 2017, 20:59 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Dom stora är nog säkert häftiga... men för att skapa en efterträdare till Ninox som kan ha en GoPro 4 så behövs inget stort flyg. Förslag på kärror? Inte vinge! Kameran ska titta rakt ner. Ingen dome.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Projekt - SAR-flyg
PostPosted: Wed 01 Nov 2017, 19:18 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
MickeM wrote:
Det där eftersökstestet du gjorde, den filmen är ju från kamerans minneskort.
Där kommer man ju in på ett annat "problem" som vi diskuterat vid annat tillfälle.
Dvs bildkvaliteten på den streamde videon.

Vanlig FPV-kamera med vanlig video-länk är ju föga bra bild, fast vissa av dagens kameror och videolänkar ändå har bra mycket bättre bild än för några år sedan.
Problemet är väl att upplösningen är kass...

Kamerorna brukar finnas som 600TVL, 700TVL, 800 osv... vet ej vad som gäller idag. Samtliga vanliga är 4:3-format vilket är bäst om man vill se mest på en gång.
16:9/16:10 är bio-häftigt, men man missar ju en stor del av bilden. Ser man genom objektivet så är 4:3-bildens bredd samma som 16:9-bildens bredd om man vill slippa fisheye-effekter, så egentligen, om jag förstått rätt, så missar man mer med 16:9-bild än 4:3. Men, högre upplösning på 16:9 är bättre än 4:3-ytan.

Videolänkarna då... vad sänder de vanliga ImmersionRC för upplösning?

Ju högre upplösning, desto mer att sända på samma frekvens.
4:3 640 x 480 = 307 200 = 0,3 MegaPixel = Vanlig FPV-länk
4:3 800 x 600 = 480 000 = 0,5 MP
4:3 1024x768 = 786 432 = 0,8 MP
16:9 1280 x 720 = 921 600 = 0,9 MP = HD
4:3 1280 x 960 = 1 228 800 = 1,2 MP
16:9 1600 x 900 = 1 440 000 = 1,4 MP
4:3 1600 x 1200 = 1 920 000 = 1,9 MP
16:9 1920 x 1080 = 2 073 600 = 2,1 MP = Full HD

Räcker HD? Det är 3x mer data på samma tid som ska överföras över videolänken jämfört med vanlig FPV-länk.
Eller måste man ha Full HD? Dvs 7x mer data som ska överföras.

Vad finns det för kameror + videolänk samt bildskärmar (för fält) man kan använda utan att skaffa special-system som är integrerade i andra som tex DJI LightBridge 2 (som dessutom är olagligt i Finland skulle jag tro) https://www.dji.com/lightbridge-2

Ju högre frekvens, desto kortare avstånd med samma effekt som en sändare med lägre frekvens.

Fick lite tips:
- Light bridge
- Connex Prosight
- Fpv blue


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Projekt - SAR-flyg
PostPosted: Sat 10 Mar 2018, 21:25 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Martin, det var SkyWarrior jag tänkte på idag men inte kom på namnet:
https://www.fpvmodel.com/skywarrior-203 ... m_g28.html


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Projekt - SAR-flyg
PostPosted: Sat 24 Mar 2018, 13:33 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Håller på klurar på HD/Full-HD-grejer...

Vissa är max 1080, andra är max 720. Det är EN aspekt att tänka på. (samtliga max 60fps).
Priserna är från 150-1000€, alla har inte kamera.
Räckvidden är allt från 300m-över 8 km.
Vikten för sändaren på flyget är från 32-71 gram.
Latency är från ca 0-100 beroene på modell (100ms är inte så bra för FPV-racing).
De som inte har kamera har HDMI in på sändaren, nån hade AV.
Frekvenserna är lite olika... 900, 1200, 2400, 5800 (alla har inte alla frekvenser, alla är inte godkända här).
Vissa är för tex FPV-racing där man vill ha bättre än vanlig videolänk.
Andra är för hävare grejer.
Det är stor skillnad på bildkvaliteten mellan dem nedan.

De jag kikat på är:
- FPV Blue
- Wuxi R2Teck DVL-1
- Wuxi R2Teck DVL-2
- Amimon Connec ProSight HD
- DJI LightBridge
- DJI LightBridge 2

Håller på sammanställer info om dem så man kan börja utesluta. Jag ska ha för SAR-ändamål, om man ska nämna inriktning. Men nog hade det vart fint med bättre bild när man FPV-flyger lågt också...


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Projekt - SAR-flyg
PostPosted: Sun 01 Apr 2018, 11:06 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Har kikat lite till... och man får nog börja med att välja utgående från frekvenserna de sänder på.

Blue sänder på 900MHz vilket är olagligt att använda här, men även på 1.2GHz (måste kolla närmare eftersom vissa menar hela spannet då. 1.2 är olagligt här, men 1.3 verkar säljas i Norden och användas). Blue sänder också på 2.4GHz. Blue gillar jag mest hittills, dock bara 720p 60fps, men funkar tydligen riktigt bra och upp till 7 km! Betydligt bättre bild än vanlig FPV vi kör med nu. Blue har dock en egen kamera med massor med klena trådar till modulen. Men iofs, man behöver ju inte ansluta en annan kamera, så den duger gott, de är kalibrerade och bilden är bra. Blue kostar ca 500€. Måste ta reda på om den flyger 1.3GHz. Blue har även HDMI-ingång om man vill köra egen kamera.
Latency ca 38-101 ms beroende på fps mm.

Wuxi R2Teck DVL-1 och DVL-2
Inte kollat skillnaderna än, men DVL-2 är nyare och har lite längre räckvidd med sina 5-8 km jämfört med DVL-1 som ligger på 3-5 km.
Full HD 1080p 60fps bägge båda, ingen kamera, anslut vad du vill via HDMI.
Ingen aning gällande frekvenserna, än.
De verkar bra och kan sända i FullHD 1080p 60fps. Max 2 km, men över 4 med antenna tracker.
Gedigna grejer för proffsbruk. Pris 580€ för DVL-1 och vet ej för DVL-2.
Latency <100ms vilket inte är för FPV-racing riktigt.

Amimon Connex
Bara 720p 60fps, kameran är dock 30fps. Verkar vara för FPV-racers. Är bättre än vanlig FPV-länk, men inget för SAR om man säger så. Denna slopar jag helt.
Latency ca 0ms vilket är perfekt för FPV-racing!

DJI LightBridge 1
Den äldre... sänder videon på endast 2.4GHz. Kostar 1000-lappen dock. Denna slopar jag helt.
Latency ingen aning.

DJI LightBridge 2
Nya som sänder på 920MHz, 2.4GHz och även 5.8GHz. Men 5.8GHz är ingen höjdare för att flyga bakom grejer. Hm. Kostar också 1000-lappen.
Latency ingen aning.


Intressant utreda, men nog är det mycket att tänka på. Ska man satsa på FullHD nu eller senare tex? Det kommer ju bättre grejer hela tiden. Man ska hinna använda sakerna också.


Så som det ser ut så måste man tänka så här:
Slopa 900MHz (som är olagligt) och kolla upp om de som kan sända 1.2GHz (olagligt) även klarar sig upp till 1.3GHz.
Sen om det inte går så är det att fundera på om man vill använda 2.4GHz för videolänken och då endast köra LRS 433/868MHz för RC.
Eller om man ska satsa på 5.8GHz videolänk för denna HD.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Projekt - SAR-flyg
PostPosted: Sun 12 Aug 2018, 20:51 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Har idag ett SAR-flyg, min Bormatec Ninox SAR som börjar bli ett komplett fungerande koncept efter några till tester.
Men det är ett litet flyg som bara kan fota med GoPro 4 BE.
viewtopic.php?f=61&t=13123

Har ett stort flyg som står i jätte-låda i vardagsrummet ( :twisted: ) men ville ha en lite större vinge så... en sån är på väg.
Med denna större vinge ska jag även kunna titta med en annan styrbar kamera, live från marken, ner mot marken.
Vingen är inte stor-stor, men den är större än Ninox.


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 42 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3  Next

All times are UTC + 2 hours


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 32 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group