Senaste nyttPå kommande
31 julFilmeckerölinjen rallysprint
22 julResultatRallysprinten 2017
23 julResultatEckerölinjen Rallysprint 2016
Hem | Kalender | Evenemang | Klubbar | Forum | Galleri | Filmer | Länkar | Resultat | Arkiv | Kontakt | Torg | Om
It is currently Fri 29 Mar 2024, 01:42

All times are UTC + 2 hours




Post new topic Reply to topic  [ 79 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4  Next
Author Message
 Post subject: Re: RMRC Nano SkyHunter Stealth FPV
PostPosted: Tue 13 Mar 2018, 20:58 
Offline
Motorportalare

Joined: Thu 15 Sep 2016, 15:25
Posts: 889
Location: Mariehamn
Kör: Halta Lotta
MickeM wrote:
MickeM wrote:
Nu är den genomgången och flygklar igen. För att minska glapp i roderstagen så kan man räta ut Z-böjarna, stumt och fint.
Man behöver det om man ska flyga 1 m ovan mark. Bra bild är det också. Senast jag flög så var den lite överallt, lite oredig.
Borde vara mycket bättre nu. Så nu är man redo för FPV igen. =) Ska försöka komma ihåg ta med wattmetern och dragkrafts-
mätaren nästa gång så man får testa propellrarna. Man vill ha fäste och drag. Hög hastighet är inte viktigast, bara man kommer
iväg vid handkast så flyget får upp farten före stall, man vill ha roderverkan så man inte faller i backen. Lätt hänt med för
svag motor.

Ska det utvecklas så borde jag ju satsa på ett 3S LiIon, 18650 eller vad nu de större hette.
Martin, har du vikt och mått på dom där ackarna? Utrymmet finns nog för tre ackar. Var dom 2500 mAh?
Hur många C? Måste ju klara runt 15A så man får iväg flyget.

Här har du celler som klarar 20a kontinuerligt.
https://www.nedro.nl/en/size-18650/8166 ... r-20a.html
Mått är 18x 650.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: RMRC Nano SkyHunter Stealth FPV
PostPosted: Tue 13 Mar 2018, 21:02 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Kollade lite på Titan Power.

Är dessa som skulle funka till Nano SkyHunter... tror jag...

Fast Discharge
3S 2600mAh
113W
158g
66x38x30mm
28,9Wh
Burst 77A 30C 600W några sekunder
Fullgas 33A 13C 300W en minut
Konstant 11A 4C 113W 12 minuter
https://www.gettitanpower.com/pages/2-6 ... -discharge
$20.75

Endurance
3S 3500mAh
60W
158g (samma vikt?!)
66x38x30mm (samma mått?!)
38,9Wh
Burst 35A 10C 300W några sekunder
Fullgas 20A 6C 195W en minut
Konstant 7A 2C 60W 32 minuter
https://www.gettitanpower.com/pages/3-5 ... -endurance
$25.00

LiPo jag har (Gravity och Tattu) är mindre och 3S 1300 30 och 75C eller nåt sånt.

Så frågan är ju vad min Nano SkyHunter drar idag.

Jag mailade och frågade iaf. =)


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: RMRC Nano SkyHunter Stealth FPV
PostPosted: Tue 13 Mar 2018, 21:04 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Martin wrote:
Här har du celler som klarar 20a kontinuerligt.
https://www.nedro.nl/en/size-18650/8166 ... r-20a.html
Mått är 18x 650.

Billigt!!! 12 st såna för 42€ och man kan välja två olika ändor på cellerna.
Vad väger en cell då? =)


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: RMRC Nano SkyHunter Stealth FPV
PostPosted: Tue 13 Mar 2018, 21:05 
Offline
Motorportalare

Joined: Thu 15 Sep 2016, 15:25
Posts: 889
Location: Mariehamn
Kör: Halta Lotta
Det känns som man måste bestämma sig hur man vill flyga :)
Jag tror du klarar dig bra på 3500mah acken förutsatt man håller igen på trotteln för det mesta :)


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: RMRC Nano SkyHunter Stealth FPV
PostPosted: Tue 13 Mar 2018, 21:50 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Martin wrote:
Det känns som man måste bestämma sig hur man vill flyga :)
Jag tror du klarar dig bra på 3500mah acken förutsatt man håller igen på trotteln för det mesta :)

Jo det tror jag med. Jag kollade vad motorn drar enligt tabellen med 5x3 (jag kör ju 5x4.5 nu) och då ska den dra 2,1A på 50% gas, antar att man får lägga på nån ampere.
Enligt tabellen ska motorn dra 10,2A vid fullgas med en 6x2". Jag provade med 6x3" förut och med wattmeter drar den mycket mer, hela 15A.
Så antingen stämmer inte tabellen (drömsiffror) eller så är wattmetern värdelös på mäta ström.

Kollar man upp mina ackar, som tex Gravity 3S 1300 30C LiPo så väger dom 110g.
158g är 48g mer, i nosen. Går ju skjuta lite bakåt, men inte mycket, utan att flytta RC-mottagaren.
Jag har ju faktiskt redan blyvikter i stjärten på den för den är framtung med 3S 1300 LiPo nu annars.

Men om ackarna kan leverera 7A i 32 minuter och min setup drar låt säga hälften så är det ändå 1h flygning. Snitsigt! :mrgreen:
Ojdå, allt vart ju mycket tyngre med dom där LiIon... 48g mer pga acken, sen ska det balanseras också. Det finns ingen krop bakom motorn så det är svårt flytta bak vikten.
Såvida man inte river ut allt och skjuter in acken långt in i kroppen och har mer grejer i nosen. Det är 10 gram balanseringsvikter under stabben. Så om man flyttar om acken så är det bara 38 g mer vikt. Och byter man ut FatShark 5.8GHz 250mW-sändaren mot en lättare variant så ska man komma ner ännu mer i vikt. ;-) Den väger dock bara 23 gram inklusive dipol-antenn.

Sen löda om kablaget lite och spara några gram... Skippa magneterna i nosen... träplattan för acken kan man säkert slopa eftersom en LiIon är större och behöver inte fästas lika tajt.

Var ska man justera vikten mer? Kanske räcker det där...

Nog lockar det lite.

Ja det var ju det där med LRS också...

En plan är ju om nån vill köpa denna setup och jag skaffar ett annat flygetyg. ;-)


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: RMRC Nano SkyHunter Stealth FPV
PostPosted: Tue 13 Mar 2018, 22:27 
Offline
Motorportalare

Joined: Thu 15 Sep 2016, 15:25
Posts: 889
Location: Mariehamn
Kör: Halta Lotta
Går det inte att justera bak motorn lite mer med sådana gängade alustänger man har på quads.
Sen möblera om som du skrev. Och så finns det ju lättare vtx-antenner som den jag har på min vinge ;).
Kanske inte träffar en timme men inte långt från ;)


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: RMRC Nano SkyHunter Stealth FPV
PostPosted: Wed 14 Mar 2018, 01:04 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Martin wrote:
Går det inte att justera bak motorn lite mer med sådana gängade alustänger man har på quads.
Sen möblera om som du skrev. Och så finns det ju lättare vtx-antenner som den jag har på min vinge ;).
Kanske inte träffar en timme men inte långt från ;)

Jo nog går det att flytta motorn längre bak, men blir det rätt thrust-korda och sånt då?
Jag flyger ca 10 minuter nu om man drar cellerna under 3,8V.
Jag har otroligt svårt att tro att man kommer upp i en timmes flygtid.
Halvtimme kanske som mest. Flyget väger 400 gram.
Om man skulle bygga ett helt nytt flyg och skippade allt som vägde och även videolänken så skulle man kanske komma upp i max 40 minuter om flyget vägde typ max 300 gram. Då kanske till och med med 4S och annan motor samt avklädd elektronik mm.
Tid är sanslöst svårt att jaga, speciellt med extravikt som tex FPV.
Flyget är väldigt litet och det är otroligt ineffektivt.
Jag har flugit nästan 30 minuter med en SkyWalker Plane 188 2012-edition med 4S utan någon som helst last. Efteråt kunde man räkna ut att acken skulle ha räckt till 10 min till och då hade man tagit ur 80%. Men det sägs att man ska kunna flyga 1,5h, före LiIon började dyka upp. Jag vet inte hur... termik antagligen.

Teori... jag flyger nu 10 minuter med 3S 1300 (910mAh om 70%).
Om jag lyckas få in 3500 mhA LiIon i flyget och bygga om så jag kan bibehålla samma vikt (om det går).
Då borde man i teorin kunna flyga bra mycket längre tid, det är ju det som man funderar på...
Men tillika, som jag sade tidigare... om LiIon är så otroligt mycket effektivare, varför finns det inte en uppsjö av LiIon?
Iofs vet jag inte ens om det är rena/vanliga LiIon vi pratar om, eller om det är brandfarliga Tesla 18650-celler? =) Det är väl nån LiIonFeblabla-blandning.

Hur som helst, att få lilla Nano SkyHunter att flyga länge och väl gör att flyget blir segt att flyga, hur kul är det med FPV. :-D


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: RMRC Nano SkyHunter Stealth FPV
PostPosted: Sat 17 Mar 2018, 19:11 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Flög Nano SkyHuntern två ackar idag.

Ack 1: Flög först 9 minuter, landade och flög 4 minuter till. Borde kunna flyga 1 minut till tyckte vi. Acken visar nu drygt 3,82V/cell.
Ack 2: Flög 14 minuter. Acken visar nu 3,83V/cell.
Så man kan alltså flyga minst 16 minuter, säkert mer. I alla fall om jag bara pysflyger som idag.
Hade styvat upp allt glapp i flyget före och bildöverföringen var riktigt bra (5.8GHz).
Flyget som i nyskick och börjar bli riktigt bra flyg. Skevutslagen var lite höga, höjdrodret är lite för litet.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: RMRC Nano SkyHunter Stealth FPV
PostPosted: Sat 24 Mar 2018, 13:36 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Skulle en kort knodd (spironet) till sändarantenn vart något, eller blir det för nära ESC (som är under videosändaren) samt att antennen kommer närmare motor och propeller.
Måste vara ImmersionRC eller FatShark. Eller om det finns något som ersätter som är intuneat ordentligt och inget billigt kopierat. Nån koll?


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: RMRC Nano SkyHunter Stealth FPV
PostPosted: Sat 24 Mar 2018, 13:51 
Offline
Motorportalare

Joined: Thu 15 Sep 2016, 15:25
Posts: 889
Location: Mariehamn
Kör: Halta Lotta
MickeM wrote:
Skulle en kort knodd (spironet) till sändarantenn vart något, eller blir det för nära ESC (som är under videosändaren) samt att antennen kommer närmare motor och propeller.
Måste vara ImmersionRC eller FatShark. Eller om det finns något som ersätter som är intuneat ordentligt och inget billigt kopierat. Nån koll?

Pagoda-antennerna ska tydligen vara bra. Dock är jag nöjd med min svarta cloverleaf jag har på min s800.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: RMRC Nano SkyHunter Stealth FPV
PostPosted: Sat 24 Mar 2018, 18:54 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Egentligen är jag nog rätt nöjd med de jag har med detta flyg. Jag har mest flugit nån meter ovanför marken senast, det är säkert bättre bild högre upp. =) Men med tanke på hur många olika antenner alla webshops har förutom dessa vanliga så undrar man ju vad det är man missar för nåt. Som tex helical, patch, osv.

På tal om små antenner, denna var verkligen liten:
https://www.rcflight.se/visaprodukt.asp ... 8ghz-rx-tx
Och vill man ha nåt stort på marken så finns det ju större Patch-antenner, 23dBi! 30x30 cm
https://www.rcflight.se/visaprodukt.asp ... ghz-23-dbi

Begreppet Spironet har jag inte fattat vad är. Det finns spironet cloverleaf/skewplanar/patch.

Kanske man borde ha en ImmersionRC Duo med två olika antenner, om man kan ha olika. Men två cloverleaf/skewplanar skulle ju vara bättre än två pinnantenner (kallas dom omni?).
https://www.rcflight.se/visaprodukt.asp ... rx-race-ed


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: RMRC Nano SkyHunter Stealth FPV
PostPosted: Sun 08 Apr 2018, 19:07 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Nu gillar jag detta flyg mer!

Flög 2 ackar idag och det var bra bild så gott som hela tiden, nån glitch i bilden ibland. Flög ca 1km norrut och förbi tvärgående vägen vid markägarens röda garage. Mycket bättre bild än X-1an (som har dålig antenn). Detta flyg kommer få LiIon-ack småningom. Skoj flyg, ska flygas en hel del i år.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: RMRC Nano SkyHunter Stealth FPV
PostPosted: Sun 08 Apr 2018, 19:45 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Idag var jag första gången någonsin över södra tvärgående vägen. =)
DVR-inspelning. Det är bättre bild i gogglesarna tycker jag.

Attachment:
vlcsnap-2018-04-08-20h32m43s478.png
vlcsnap-2018-04-08-20h32m43s478.png [ 553.24 KiB | Viewed 6735 times ]


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: RMRC Nano SkyHunter Stealth FPV
PostPosted: Sun 13 May 2018, 20:32 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Tydligen skulle jag kunna pysflyga i 16 minuter med denna, som den varit... vikt 404 gram.
Då med 3S 1300 30C. Jag kollade upp lite och märkte att om jag flyger ner spänningen till 3,75V/cell så laddar jag i 1050 mAh (80% urladdad ack).
Så 3,8V är bättre att sikta in sig på så har man lite marginal.

Men nu är den nedmonterad för att jaga vikt och få in en LiIon istället. LiIon-acken väger 32 gram mer, men är 2600 mAh (man kan ta ur max 2400 ur den).
Så det är lite skillnad... förr 1050, nu 2400... och jag ser till att i alla fall få bort 32 gram så har flyget iaf inte blivit tyngre.

Ska byta videosändare och antenn till lättare som borde vara på väg snart.
Tog bort en träplatta mitt i kroppen, säkert plockas ackplattan bort också.
Gummibandet byts ut mot två magneter.
Mottagaren byts nog också ut (har på gång lite annat).
Funderar på om jag ska skippa "lost signal alarmern"... men det kanske är dumt...
Ska flytta ESCen (då får jag bort en massa dubbelhäftande tejp och EPO).
Ska göra om kablaget mellan kamera och VTX samt ack-kontakt, behövs mindre.
De utstickande skruvändorna på roderhornen är bortkapade. :-D
Kolfiberprop väger mindre, men de går av om man landar på kort gräs... Men kanske hittar en annan bättre prop (vill få ner strömåtgången och få den tystare), har 7 olika att välja mellan.

Små förändringar som ska bidra till ett bättre flyg.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: RMRC Nano SkyHunter Stealth FPV
PostPosted: Sun 03 Jun 2018, 09:47 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
LiIon!

Nu är Nano SkyHunter flygklar igen, men nu med LiIon-ack och inte LiPo.
LiIon-acken vägde 32 gram mer än LiPo så jag måsta ju minska flygets vikt med 32 gram.
Det var inte så lätt.
- Fick bort en träplatta med kardbordband för ackhållaren (ersatte med skumplast eller va det heter, lättare iaf, för att hålla acken på plats
- Skippade gummibandet för det stretar bara i luften (ersatte med två magneter för att hålla fast locket, knappast så mycket lättare)
- Fick flytta mottagaren så det blev att använda en 3D-printad antennhållare, inte heller en lättare lösning, men men
- Bytte ut VTX från en större FatShark 250mW 5.8GHz till en mycket mindre Aomway 5.8GHz, samma antenn, -10 gram bara för fatsharken var ej så tung (den är dock närmare motorn nu)
- Fått bort en massa kablar
- Fått bort 2 x 5 gram balanseringsvikter (utan extravikt nu)
- Flyttat ESC så fick karva bort lite material (hemåt) men lade till lite alutejp för att skärma av lite, fast den hamnade på bättre ställe.
- Lade ändå in Lost Signal Alarmer då flyget är litet och helsvart
Vikten slutade på 430 gram... 24 gram mer än tidigare vikt, men då tror jag inte Lost Signal Alarmern var på plats. Vet inte vad jag kan plocka bort mer...

Så vid tillfälle ska LiIon-ackarna laddas och så ska det testflygas. =) Länge, får jag hoppas.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: RMRC Nano SkyHunter Stealth FPV
PostPosted: Sun 03 Jun 2018, 10:35 
Offline
Motorportalare

Joined: Thu 15 Sep 2016, 15:25
Posts: 889
Location: Mariehamn
Kör: Halta Lotta
MickeM wrote:
LiIon!

Nu är Nano SkyHunter flygklar igen, men nu med LiIon-ack och inte LiPo.
LiIon-acken vägde 32 gram mer än LiPo så jag måsta ju minska flygets vikt med 32 gram.
Det var inte så lätt.
- Fick bort en träplatta med kardbordband för ackhållaren (ersatte med skumplast eller va det heter, lättare iaf, för att hålla acken på plats
- Skippade gummibandet för det stretar bara i luften (ersatte med två magneter för att hålla fast locket, knappast så mycket lättare)
- Fick flytta mottagaren så det blev att använda en 3D-printad antennhållare, inte heller en lättare lösning, men men
- Bytte ut VTX från en större FatShark 250mW 5.8GHz till en mycket mindre Aomway 5.8GHz, samma antenn, -10 gram bara för fatsharken var ej så tung (den är dock närmare motorn nu)
- Fått bort en massa kablar
- Fått bort 2 x 5 gram balanseringsvikter (utan extravikt nu)
- Flyttat ESC så fick karva bort lite material (hemåt) men lade till lite alutejp för att skärma av lite, fast den hamnade på bättre ställe.
- Lade ändå in Lost Signal Alarmer då flyget är litet och helsvart
Vikten slutade på 430 gram... 24 gram mer än tidigare vikt, men då tror jag inte Lost Signal Alarmern var på plats. Vet inte vad jag kan plocka bort mer...

Så vid tillfälle ska LiIon-ackarna laddas och så ska det testflygas. =) Länge, får jag hoppas.

Najs :)
Det blir spännande och se hur länge den flyger nu :)


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: RMRC Nano SkyHunter Stealth FPV
PostPosted: Sat 07 Jul 2018, 19:07 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Eftersom jag bytte VTX från FatShark 5.8GHz 250mW till Aomway 5.8GHz 200mW och tillika blev lite nyfiken på Patch-antenn som Martin flyger med på sina FatShark-goggles så måsta jag ju skaffa nåt jag med.

Antenner?! Finns några sorter...

Vanliga "pinnantenner" (Linear Polorized, ibland whip eller Omni) https://www.pitchup.se/image/cache/data ... 50x490.jpg så sprider ut/tar emot signalen i formen av en donut. Så om du flyger låt sägga 500 meter norrut så sänder du signal 360 grader runt dig (men inte uppåt eller neråt). Du sänder alltså lika mycket norrut, som söderut, som åt alla håll i en cirkel. Dvs av det en 200mW sändare sänder ut så sprids åt alla håll, så i den riktningen dit där du står med din mottagare, dit skickas inte många mW. Stående signal alltså.
På samma sätt fungerar samma antenntyp på marken, dvs den läser av hela området lika mycket. Har du sändarantennen stående och mottagarantennen liggande så blir det inte heller bra. Bägge ska tex vara stående.
Svänger du med flyget så blir signalen sämre.

Det finns även en annan vanlig sorts antenn och det är dom där cirkulära bågarna, så kallade cloverleaf, skewplanar, (vilken nu som är vad och ska vara var) som kan vara inkapslade och se ut som svampar. http://i7.photobucket.com/albums/y271/t ... 0980818122 Spironet kallas de ibland också, men det finns Spironet patchanennter också så det kanske bara är FatSharks och ImmersionRCs benämningar. De sprider hur som helst vågorna mycket mer effektivt (cirkulärt) och är inte alls lika känsliga för hur flyget lutar. Dessa sänder längre och tar lättare emot signaler. Finns ingen orsak att ha en sån där "pinn-antenn" på ett flyg. Men på en stationär utrustning funkar det. Dessa cirkulärantenner så kan vara "cirkulerade" åt endera vänster eller höger håll, därav LHCP och RHCP (Left/Right Hand Circular Polarized).

Av förståelig anledning kan man inte ha en riktad antenn på ett flyg eftersom flyget flyger åt alla möjliga håll. MEN, man kan ha en riktad antenn på marken. Det gäller då att rikta den mot flyget. Det finns flera olika antenn-typer beroende på vad man sänder med för antenn och hur man vill ta emot den. Det finns:
- Patch-antenn (platta som riktas mot flyget)
- Helical-antenn, en sprial på ett jordplan som riktas mot flyget https://www.fpvmodel.com/u/tmp/goods_de ... 1-9695.jpg
- Crosshair, en antenn i form av ett kors i en låda med bakplan ofta inbyggda i boxar http://api.ning.com/files/79FAz6LP6Hink ... ntenna.JPG
- Pepperbox, liknande crosshair, men säkert nåt som skiljer http://team-legit.com/assets/images/avs ... perbox.jpg
- Pagoda, platta antenner som liknar lite på spironet https://i0.wp.com/img4.hostingpics.net/ ... .jpg?w=642
- Osv...
De riktade antennerna på marken så läser bara av signal från ett hål. Oftast inom en viss vinkel vertikalt och horisontalt. De läser av tex cirkulärt eller på annat vis. Bara den matchar sändande så funkar det. Flyger du norr om dig, rikta dit antennen. Flyger du söder om dig så tappar du signalen.

Duo-mottagare, de har dubbla antenner, oftast en spironet som läser av signaler runt om och sedan även en riktad som läser av signalen från en viss riktning.

Med en riktad antenn kan du flyga längre bort eftersom du inte slösar energi på att söka av signal 360 grader runt om dig, utan bara i den riktningen du flyger. Och i och med att du läser av signalen mer effektivt så kan du även minska sändareffekten till tex ynka 25mW men ändå ha bra signal.

Ju högre frekvens, desto kortare räckvidd på samma effekt som lägre frekvens. Jag har beställt TBS Crossfire 868Mhz RC-länk med bästa antennerna de hade och då ska man kunna sända med laglig effekt och ändå nå upp till 20 km. Så med rätt grejer kommer man långt.

Höga effekter stör. Så om du tex sätter en 800mW sändare på flyget så stör den kanske ut din 2.4GHz-mottagning så du inte kan styra flyget.

Ju högre frekvens, desto sämre genomträngning. Dvs du ska flyga öppet, inte i skog med tex 5.8GHz.

Ju högre dBi-tal, dvs gain, desto bättre på ta emot signalen, men oftast mer riktat också.

Hur som...
- Jag fick tag på en mindre patch-antenn (ImmersionRC SpiroNet, 8dBi gain, Mini Patch, 5.8GHz ISM-band, -3dBi vid 45 grader, max 90 grader, F/B (Front to Back) Ratio 365dB, VSWR < 1:1.35 vid 5800MHz, 50 ohm) av samma storlek som Martins, men av någon anledning köpte jag Left Hand Circular Poloarized istället för Right Hand, men sen kom jag på att jag nog har en LHCP Spironet också. Den lilla på bilden nedan. Måste väl använda den till nåt annat stället... eller sälja.
- Nå, jag köpte även en större patch-antenn (ImmersionRC SprioNet 5.8GHz ISM-band, RHCP, 13dBi gain Patch Antenna, F/B ratio 26dB, VSWR < 1.5:1 vid 5740-5860MHz, 50 ohm, bara 35 grader som en kon men klarar därför längre räckvidd), denna är dock en RHCP (Right Hand Circular Polarized) så den funkar ju till denna Nano SkyHunter. Den är ämnad till att stå på en mast och riktas åt ett håll, eller så får jag använda den på Antenna Trackern. Detta är den stora vita på bilden nedan.
- Köpte också en 5.8GHz Helical-antenn, 12dBi gain, 5.8GHz RHCP, 5725-5875MHz, 50 ohm, VSWR < 1.5, 38 grader konisk strålningsvidd, Front to back-ratio 15dB, max 50W input power, antennen är gjort av "Radome material". Det är den vita cylindern på bilden nedan.

Hur vet jag om jag ska använda patch- eller helical-antenn? Ingen aning. Den senare kostade 5€, stora patchantennen 80€. Men det kan inte vara enda orsaken till nåt...

Längst ner en bild över Djäkenfältet som visar ungefär var man ska flyga med de olika antennerna (jag köpt). Visst, det är rätt "fluffigt" där man står så det är inte så att det är ingen signal precis där man står på sidorna om dessa vinklar.

Attachment:
IMG_2195.JPG
IMG_2195.JPG [ 199.54 KiB | Viewed 6509 times ]


Attachment:
Grader.png
Grader.png [ 1.4 MiB | Viewed 6509 times ]


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: RMRC Nano SkyHunter Stealth FPV
PostPosted: Sun 08 Jul 2018, 11:43 
Offline
Motorportalare

Joined: Thu 15 Sep 2016, 15:25
Posts: 889
Location: Mariehamn
Kör: Halta Lotta
Jag skulle nog välja de båda patchantennerna ifall båda hade samma polarisering.
Sen ha de på en antennatracker. Det området jag flög längst i av de riktningarna du har ritat upp tror jag du får bäst räckvidd på 35° jag kom ju 1800m vid den kursen x som du ritade upp och då med 200mw på flyget med skewplanar och patch på mottagaren.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: RMRC Nano SkyHunter Stealth FPV
PostPosted: Sun 08 Jul 2018, 17:34 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Martin wrote:
Jag skulle nog välja de båda patchantennerna ifall båda hade samma polarisering.
Sen ha de på en antennatracker. Det området jag flög längst i av de riktningarna du har ritat upp tror jag du får bäst räckvidd på 35° jag kom ju 1800m vid den kursen x som du ritade upp och då med 200mw på flyget med skewplanar och patch på mottagaren.

Båda patchantenner? Hur menar du då? De har olika polarisering och bägge är för mottagare.

Ja hur är skillnaden på en patch-antenn och en helical-antenn om bägge har samma gain (13dBi tex) och samma strålningsvinkel låt säga 35 grader? Patchantennen är slimmare och enklare ha att göra med, men är det olika räckvidd? Man kan ju testa på Djäken, men det blir väl bara jobbigt... =)


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: RMRC Nano SkyHunter Stealth FPV
PostPosted: Sun 08 Jul 2018, 19:52 
Offline
Motorportalare

Joined: Thu 15 Sep 2016, 15:25
Posts: 889
Location: Mariehamn
Kör: Halta Lotta
MickeM wrote:
Martin wrote:
Jag skulle nog välja de båda patchantennerna ifall båda hade samma polarisering.
Sen ha de på en antennatracker. Det området jag flög längst i av de riktningarna du har ritat upp tror jag du får bäst räckvidd på 35° jag kom ju 1800m vid den kursen x som du ritade upp och då med 200mw på flyget med skewplanar och patch på mottagaren.

Båda patchantenner? Hur menar du då? De har olika polarisering och bägge är för mottagare.

Ja hur är skillnaden på en patch-antenn och en helical-antenn om bägge har samma gain (13dBi tex) och samma strålningsvinkel låt säga 35 grader? Patchantennen är slimmare och enklare ha att göra med, men är det olika räckvidd? Man kan ju testa på Djäken, men det blir väl bara jobbigt... =)

Nu tänkte jag ifall det var samma polarisering:) du hade väl 12,5dbi på helical och 13dbi på matchen. Fast din patch är ju lefthand. Jag tror inte det är större skillnad mellan helical och patch


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 79 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4  Next

All times are UTC + 2 hours


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 36 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group