Senaste nyttPå kommande
31 julFilmeckerölinjen rallysprint
22 julResultatRallysprinten 2017
23 julResultatEckerölinjen Rallysprint 2016
Hem | Kalender | Evenemang | Klubbar | Forum | Galleri | Filmer | Länkar | Resultat | Arkiv | Kontakt | Torg | Om
It is currently Thu 28 Mar 2024, 14:32

All times are UTC + 2 hours




Post new topic Reply to topic  [ 79 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4  Next
Author Message
 Post subject: Re: RMRC Nano SkyHunter Stealth FPV
PostPosted: Mon 09 Jul 2018, 09:22 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Martin wrote:
Nu tänkte jag ifall det var samma polarisering:) du hade väl 12,5dbi på helical och 13dbi på matchen. Fast din patch är ju lefthand. Jag tror inte det är större skillnad mellan helical och patch

Ah, du menar så. Att jag skulle skaffa en duo-receiver (?) och använda två patch-antenner? Då är det väl bättre ha en enda patch-antenn och en skew planar för att ha bra mottagning i närheten där man sitter så man inte behöver starta åt och landa från samma håll.

Stora patchen är RHCP. Lilla patchen är LHCP (men den använder jag till en LHCP cloverleaf).

Jag kollad upp skillnaden på cloverleaf och skew planar eftersom jag glömt bort hur det var...
Cloverleaf = tre slingor i antennen och ska vara på sändaren.
Skew planar = fyra slingor i antennen och ska vara på mottagaren eftersom den behöver vara bättre på ta emot än vad sändaren behöver vara på att sända.

Kanske man skulle testa LiIon idag och Patch-antennen...


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: RMRC Nano SkyHunter Stealth FPV
PostPosted: Mon 09 Jul 2018, 09:44 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
LHCP = bågen lutar åt vänster om man ser på en cloverleaf eller skew planar från sidan
https://dronemission.files.wordpress.co ... .gif?w=656

LHCP är oftast vita och RHCP är oftast svarta.

Eftersom jag nu har en LHCP patch-antenn och en vit sån där svamp-antenn så måsta jag ju kolla vad det var för en. Såg nu att det står RX (Receiver) på den, tog bort locket och jo, det var en skew planar med 4 slingor/bågar som lutar åt vänster. Skulle jag ha haft en vit LHCP sändande antenn också hade den varit en cloverleaf med tre bågar. Men det har jag ju inte då denna vita skewplanar kom med i ett beg-paket. MEN... om jag nu ändå ska ha en Patch-antenn så kanske jag kan ha en skew planar på sändande, eller?! Hittade en bild på hur min lilla ImmersionRC patch-antenn ser ut på insidan: https://img.rcgroups.com/http://www.doh ... uS25kL1Mqg och det är fyra st "nånting" så det är ju lika många, dvs fyra bågar som i skew planar. Frågan är då... det går säkert att ha skew planar på sändande, men vad händer om man tex har skew planar på bägge?!

Jag måste skaffa mig en ImmersionRC duo-mottagare (diversity)... jag skulle beställa en i början på sommaren, för det fanns en i lager i Sverige, men nej det gjorde det inte alls det när jag beställde. Finns ju mottagare som klarar av att ha flera patch-antenner också så man ändå täcker hela omgivningen. Det skulle funka med mindre enklare flygningar så slipper man rigga upp en antenna tracker.

Tydligen så kan riktade helical- och patch-antenner ta upp signaler fast man flyger bakom objekt eftersom de lyckas få in den studsande eller svaga signalen så pass mycket bättre än vanliga pinn-antenner som omni-directional Men lägre frekvens är förstås bäst. Finns väl inte lägre än 1.2/1.3GHz för video? Inte stor skillnad mellan 1.3 och 5.8 skulle man tycka.

Ju fler varv en helical-antenn har (spiralen), desto bättre är den på att ta upp en signal (varje varv förbättrar samma mottagna signal). De måste vara rätt exakta för att funka bra, dvs bygg inte en egen, köp en inkapslad professionellt gjord sådan. De är större och bökigare än en motsvarande patch-antenn.

Patch-antenner finns som både linjära och cirkulära antenner. Linjära patch-antenner är inte lika bra som helicals.

Helix-antenn... läste jag att finns, ej kollat närmare vad det är.

Tydligen har helicals mycket bredare frekvensspektrum/bandbredd än patch-antenner.

Man hittar alltid en massa annat intressant när man letar efter något... noise floor... det minns jag att TBS har en antenn (jag har på väg) som använder marken som "floor" för att få mycket bättre räckvidd. Space'at detta!!!


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: RMRC Nano SkyHunter Stealth FPV
PostPosted: Mon 09 Jul 2018, 18:04 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Flög två ackar idag, bägge med LiIon, premiär för såna ackar.

Första acken bara FPV-flygning, då blåste det upp till 5 m/s så det var lite yvigt för en så liten modell. Max 4 som gäller nog. 12,27V i acken vid start, blev inte ens varm, 11,48V efteråt, dvs 3,83V/cell. Och då hade jag flugit lika länge som med LiPo, dvs 14 minuter. Och man lär ska kunna flyga ner acken till 2,6V (men ej lägre). Så det är nog en hel del kvar, men ska inte pina acken första gångerna. Inför nästa flygning ska jag ladda i och se vad det blev. Nästa flygning blir att flyga lite längre tid.

Andra acken, då blåste det ännu mer, uppemot 7 m/ssom jag mätte, men ibland dorvade det till rätt bra så det hördes i skogen bakom, och vind gillar inte detta flyg i 1/3-fart. Ibland när man flög rakt söderut så vände flyget om så nosen stod åt öster mitt i allt för att vinden kom i fatt. En gång tippade flyget baklänges av motvinden när jag flög norrut och det blev störtdykning, men jag planade ut några meter ovan mark. Huga. Men hur som, samma spänning i acken före som efter som flygning nr 1, och samma tid. 3,8V/cell.

Första acken flög jag FPV med vanliga spironet-antennen på marken, men andra flygningen så satte jag på stora (92mm) patchen och riktade den norrut. Trodde jag hade stativet i bilen men det hade jag ju inte, så mottagaren fick ligga på bordet, dvs inte bästa mottagningen direkt. Men vinden var så stark så det tog ett tag komma nån vart så flög kanske 900m bara på öppna fältet och hade bra bild hela tiden, dvs mycket bättre än med bara spironet-antennen. Gick till och med att flyga i närheten av patch-antennen på fel sida. Testade även flyga lite bakom skogen (följa vägen runt västra skogen) och det gick klart bättre, men bara lite längre, sen for bilden helt och jag flög "nånstans" tills bilden kom tillbaks och det gick bra. Bådar gott detta. Flyga länge och långt med ett litet flyg på dryga 400 gram.

Nästa gång, flyga längre tid. Och flyga i mindre vind. Vansinniga vind att orka blåsa hela tiden.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: RMRC Nano SkyHunter Stealth FPV
PostPosted: Wed 12 Sep 2018, 14:36 
Offline
Motorportalare

Joined: Thu 15 Sep 2016, 15:25
Posts: 889
Location: Mariehamn
Kör: Halta Lotta
Men snart får vi testa flyga rote med denna. Min s800 är väl lite likvärdig med denna nu :)


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: RMRC Nano SkyHunter Stealth FPV
PostPosted: Wed 12 Sep 2018, 19:06 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Martin wrote:
Men snart får vi testa flyga rote med denna. Min s800 är väl lite likvärdig med denna nu :)

Jag är flygklar sedan början på juli. =)
Men tror du har längre räckvidd då jag flyger med vanlig 2km LOS Futaba standard FASST samt 2XXmW 5.8GHz.
Skulle folk köpa grejer av en så skulle man kunna skaffa nåt större och bygga mer.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: RMRC Nano SkyHunter Stealth FPV
PostPosted: Sat 16 Feb 2019, 11:48 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Sportlovsstatus...

FPV-flygklar med LiIon. =) Enda FPV-flyget jag har just nu. Andra planer än att utvärdera LiIon och helt enkelt FPV-flyga med den har jag inte. Flygas i år.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: RMRC Nano SkyHunter Stealth FPV
PostPosted: Thu 21 Feb 2019, 11:44 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Jag är flygklar inför FPV-säsongen, men denna är iofs ingen vinge, men den tror den är det så den funkar bra för ändamålet att flyga runt fältet med er andra. Dock har jag ju konverterat den till LiIon och har bara två såna ackar som flyget är anpassat för. Jag har även 6 st andra ackar, men jag hoppar nog över att bygga om flyget enkom för de ackarna. Så det är ett problem tillsvidare, att flyga många ggr per tillfälle.

En sak jag insett med att flyga FPV är att en del av att flyga något bestämt, som tex efter varandra så får en att tänka vidare med förbättringar för FPV-konceptet och även flyget i sig. Man finjusterar och förbättrar om det går. Och så har jag insett att man inte behöver en massa nya platser att flyga på för det är en hel del att bara följa varann, flyga formation. Men variation skulle vara kul, så det kan tänkas på i sommar. Dock ska man ju tänka på var man flyger, på vems mark och sen det man kanske inte tänker på. När flyget landar lååångt bort så ska man hämta det också.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: RMRC Nano SkyHunter Stealth FPV
PostPosted: Sat 18 May 2019, 09:59 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Jag laddade nyss LiIon-ack 1... den har stått länge, men jag fick i 900 mAh så var den full.
Jag flög tydligen 14 minuter med den acken senast (LiIon 3S 2600mAh).
Lika länge flög jag med 3S 1300 LiPo.
Jag försöker hålla mig med LiPo att jag inte tar ur mer än så mycket att det efter acken svalnat har en cellspänning på 3,80V.
Hur mycket den spänningen är i procent vet jag inte, men 70% = 900mAh och 80% är 1050 mAh teoretiskt.
Man kan ha koll på detta om man vet spänningen före, flygtiden av intresse samt hur mycket man laddat acken med, då lär man sig acken.

Hur tolkar man detta då...
Flyget väger samma som förr och har samma setup som förr, så den drar ju uppenbarligen samma mängd mAh.
Så jag ökar på flygtiden successivt bara och ser vilken spänning jag har efter flygningen tills jag når ner till den spänningsnivå jag inte ska gå under.
Efter det så vet jag hur mycket mAh jag kan ta ur acken och hur lång flygtid det blir. ;-)
Jag är lite osäker på hur långt ner man kan gå i spänning... och jag kom nu att tänka på vad ESCen kommer säga när spänningen går ner till CutOff-nivån... om den är aktiv. Hm!!! Måste nog kollas upp.
2,6V är absolut lägsta, men inte alls bästa spänningen att sikta på per cell, det sliter ut acken.
3,0 lär ska vara mest lämpliga lägsta cellspänning.

I alla fall... Flyger jag 28 minuter så har jag dragit ur 1800mAh (som är 70%)... undras vad cellspänningen är nere på då? Kanske inte kan gå så lågt... var ju uträknat 70-nånting % mer flygtid.
Hursom, intressant med nya grejer som ger längre flygtid.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: RMRC Nano SkyHunter Stealth FPV
PostPosted: Sat 18 May 2019, 11:02 
Offline
Motorportalare

Joined: Thu 15 Sep 2016, 15:25
Posts: 889
Location: Mariehamn
Kör: Halta Lotta
Spännande :) du får testa ut hur länge den flyger snart :)


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: RMRC Nano SkyHunter Stealth FPV
PostPosted: Sun 19 May 2019, 08:42 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Flög en ack igår...

Jag brukar inte flyga den om det är 4 m/s eller mer i byarna för det kastar för mycket och då kan man inte flyga nära marken, inte lika kul alltså.
Hur som, det var 6,5 i byarna när jag började flyga :twisted: , det gick "bra" i 15 minuter sen började det blåsa ännu mer så att det lilla höjdrodret tappade roderverkan i byarna.
Så jag fick hålla mig uppe på höjd i byarna med hjälp av skevroder och vinden... och sen dyka ner och försöka få ner flyget när det lugnade sig lite, men det var mer byar än lugnt, så det blev några försök.

Hur som... fick ner lillskiten efter 16,5 minuter och cellspänningen var 3,83 V efteråt. Det finns alltså en hel del kräm kvar i acken. Men 18% längre flygtid än senast i alla fall.
Siktar på 19 minuter nästa gång.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: RMRC Nano SkyHunter Stealth FPV
PostPosted: Sun 19 May 2019, 18:28 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Jag flög vidare på samma ack som jag började flyga på igår.
Flög 21 minuter på en ack (Nr 2) tror den kom ner på 3,75V direkt efter flygningen och så flög jag 18 minuter på andra acken (Nr 1) och kom då ner till 3,85V direkt efter.
Skulle flyga igen men det kom en vindpust och höjdrodret räckte inte till så den for i backen. Nån spricka bara, inget annat. Men hade inget lim med.
Men 21 minuter är ju ändå +50% flygtid och då har jag inte testat klart än. Så det går framåt.

Testade även nya diversity-mottagaren med patch-antenn och spironet.
Mycket bättre bild i patch-antenn-riktningen, men lite nu och då så ville större delen av mitten bilden skeva åt höger.
Vet ej varför, gjorde lite samma med QAV-X. Borde väl testa byta kanal på VTX.

Attachment:
IMG_2586.JPG
IMG_2586.JPG [ 180.21 KiB | Viewed 5351 times ]


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: RMRC Nano SkyHunter Stealth FPV
PostPosted: Fri 24 May 2019, 18:08 
Offline
Motorportalare

Joined: Thu 15 Sep 2016, 15:25
Posts: 889
Location: Mariehamn
Kör: Halta Lotta
Blir det long range eller bara puttra runt länge?


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: RMRC Nano SkyHunter Stealth FPV
PostPosted: Fri 24 May 2019, 22:36 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Martin wrote:
Blir det long range eller bara puttra runt länge?

Nu till en början så blir det att initialt utföra tester med längre flygtid med just dessa Jeti 3S 2600mAh LiIon's.
I andra hand parallellt med det så testar jag video-mottagare medans jag flyger runt.
När jag väl kommit fram till hur mycket mer flygtid jag får med nya ackarna så kan jag lättare få fram ett medel på hur mycket mer flygtid jag får med annat med LiIon (då med totalvikt och mAh i beaktande).
Och då har jag kanske också en bra videolänk för detta flyg.

Sen... Jag byter inte ut videolänken till något annat, det blir bara tyngre med starkare VTX och med annan frekvens så blir det också större antenn, vilket inte funkar på detta flyg så bra.
Med Patch-antenn som jag använder nu så ska jag ju kunna flyga längre bort utan bildförsämring, men hur långt vet jag inte. Jag har två LRS-system, Scherrer och TBS Crossfire. Scherrer är dock för stora doningar och effekter så det går inte på så litet flyg. Men TBS har jag lätt mottagare (en micro och en större). Men jag tror jag sätter Micron i TBS Caipirinha II istället och behåller Futaba R617FS FASST i denna Nano. Det får bli min "flyga runt Djäkenfältet"-flygare tillsvidare så jag har något flygklart med FPV. Jag har ju även TBS Caipirinha I som jag inte vet hur jag ska göra med än, men det kan hända den blir rätt lik setup, vill hålla den lätt med stark motor så det blir mest busvinge. Nån gång måste man sluta utveckla ett flyg/en multicopter för att gå vidare. =) Jag har ju ett drös andra flyg som ska göras klara. ;-)

Jag landade lite hårt med flyget senast pga dåligt kast... inte mot vinden.
Detta flyg är tillverkat av en skörare variant av EPP för det var sprickor som måste limmas på hela 9 ställen!!! TBS Caipirinha hade inte fått en spricka. Men iofs, det var en rätt rejäl dorv i marken i helt fel vinkel.

Eventuellt säljer jag sen bort Nanon åt nån som vill flyga FPV med ett snällt flyg som ser coolt ut och funkar bra.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: RMRC Nano SkyHunter Stealth FPV
PostPosted: Sun 02 Jun 2019, 11:03 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Laddat LiIon-ackarna nu.
Ack 1 flög jag 18 minuter med senast och den laddade jag nu i 833mAh, det är ju bara 32% av 2600mAh!
Ack 2 flög jag 21 minuter med senast och den laddade jag nu i 1000mAh, och det är ju bara 38% av 2600mAh!


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: RMRC Nano SkyHunter Stealth FPV
PostPosted: Sun 02 Jun 2019, 19:07 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Flög bara en ack idag... flyget är lätt och det blåste ibland upp i 4 m/s, kanske mer högre upp, men mest runt skogen, där va det turbulent.
Började bli åksjuk så det fick räcka med en ack. :lol: Flög i alla fall 26 minuter denna gång och då är cellspänningen efteråt nere i 3,68 V/cell.
Det är en bit kvar till 3,3V. Woah! Om det minskar symmetriskt (räknat på tid) så blir det ca 31 minuter. Ska se vad jag laddar i sen.

I övrigt bra bild och allt funka som det skulle.

Denna RMRC Nano SkyHunter har egentligen för litet höjdroder, det är svårt få nåt att hända när det blåser till lite.

Attachment:
IMG_2588.JPG
IMG_2588.JPG [ 227.14 KiB | Viewed 5287 times ]


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: RMRC Nano SkyHunter Stealth FPV
PostPosted: Sun 02 Jun 2019, 23:16 
Offline
Motorportalare

Joined: Thu 15 Sep 2016, 15:25
Posts: 889
Location: Mariehamn
Kör: Halta Lotta
Spännande :) kan flyga länge med denna :D


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: RMRC Nano SkyHunter Stealth FPV
PostPosted: Mon 03 Jun 2019, 18:13 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Martin wrote:
Spännande :) kan flyga länge med denna :D

Jo, men jag tror att antalet mAh ser till det. Det är rätt mycket mer än vad det brukar vara i dessa små flyg.
Den kunde nog ha vart lättare, men tyngre och stabil med lite fart är bättre med tanke på vind och FPV.
Jag flyger på ca 40% throttle i planflykt, men upp till 50% i snävare kurvor, så kanske en annan propeller kunde göra skillnad också.
Jag har VTX väldigt nära ESCen så lite störningar är det av det, men inte brus, utan mer små mörka ränder när man drar på.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: RMRC Nano SkyHunter Stealth FPV
PostPosted: Mon 03 Jun 2019, 23:45 
Offline
Motorportalare

Joined: Thu 15 Sep 2016, 15:25
Posts: 889
Location: Mariehamn
Kör: Halta Lotta
Dags att börja effektivisera det som går då ;)
Söka mer effektiva propellrar och försöka få bort störningarna från esc :)
Sitter det kondensator på esc?
Sen finns det ju lite mer moderna vtx-antenner där du kan spara in på vikt och luftmotstånd :)


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: RMRC Nano SkyHunter Stealth FPV
PostPosted: Wed 05 Jun 2019, 19:07 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Jo ja om jag ska flyga länge på en ack... =)
Klart det är intressant det med, men meningen med testerna var om LiIon ger längre flygtid än LiPo med bibehållen vikt.
Nu blev det ju inte ackvikt som jämfördes, vilket borde ha vart bättre, men det är helt omöjligt att få till, ackarna väger det dom väger.
Så jag siktade på hitta den ack som var så nära som möjligt i vikt så att det var möjligt att få till flygets vikt så det blev lika före och efter.
Hur som helst så räckte LiIon-acken till... minns inte hur jag räknade och ork inte bläddra tillbaks.. men om man räknar andra vägen...
Dvs...
Förr var det 1300 mAh LiPo som jag kunde ta max 1040 mAh ur (80%).
Och jag vet ju egentligen inte hur många mAh man laddar i min 2600mAh LiIon, så det är lite svårt i nuläget att jämföra.
Men om de säger att man ska hålla sig ovanför 3,3V/cell och att 2,6V är gränsen för LiIon, så kan man ju tro att det motsvarar 3,75-3,80V är bäst, men absolut inte under 3,25V.
Om jag nästa flygning kommer ner till 3,3V och sen laddar i låt säga 2080mAh, så har ju effektiviteten nästan varit +100%, men sen får man dra av lite eftersom acken vägde 32 gram mer om jag minns rätt och jag fick lätta flyget 32 gram... så... man kan räkna länge på det där.

Enklast är: Använd LiIon om du kan, då flyger du längre på samma vikt. :-D OM det är flygtid man är ute efter.
Vill man ha lättare flyg men flygtiden spelar ingen roll, sätt i lättare LiIon då. Solved!

Jag hade ju tänkt flyga ikväll och testa mer (3-4m/s) men mäh... orka fara ut till det där öde fältet.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: RMRC Nano SkyHunter Stealth FPV
PostPosted: Sun 16 Jun 2019, 14:51 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Flög en ack Li-Ion idag igen i denna!

Flög ännu längre tid denna gång.
Flög drygt 32 minuter och det är 3,65V/cell kvar i acken (3,3V är rekommenderat minimum).
Så, lite till kan jag nog flyga.
Rätt mycket bättre det än med 3S 1300 LiPo, fast flyget väger exakt lika mycket med denna 3S 3120 Li-Ion (lättat flyget lite).

Solig dag och FPV funkade bra med fint ljus och fina färger.
Kunde flyga lågt och följa vägen.
Men när det kommer upp i 4 m/s i byarna så börjar det rycka lite, flyget är för lätt.
När jag började flyga var det nordlig vind.
När jag skulle landa tyckte jag flyget var oroligt, kollade struten, jaha, rakt sydlig vind.

Nästa steg... hm.
Blir väl att flyga längre tid bara för att se hur länge man flyger innan acken når 3,3V/cell.
Stabilisering skulle förbättra flyget.
Större höjdroder skulle vara fint.

Attachment:
IMG_2600.JPG
IMG_2600.JPG [ 286.15 KiB | Viewed 5186 times ]


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 79 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4  Next

All times are UTC + 2 hours


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 31 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group