Senaste nyttPå kommande
31 julFilmeckerölinjen rallysprint
22 julResultatRallysprinten 2017
23 julResultatEckerölinjen Rallysprint 2016
Hem | Kalender | Evenemang | Klubbar | Forum | Galleri | Filmer | Länkar | Resultat | Arkiv | Kontakt | Torg | Om
It is currently Thu 28 Mar 2024, 18:35

All times are UTC + 2 hours




Post new topic Reply to topic  [ 43 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3  Next
Author Message
 Post subject: Re: MickeM's SkyWalker X-1 FPV
PostPosted: Sun 19 Mar 2017, 09:54 
Offline
Motorportalare

Joined: Thu 15 Sep 2016, 15:25
Posts: 889
Location: Mariehamn
Kör: Halta Lotta
MickeM wrote:
Flög denna förra helgen. Flyger finfint! =) Men ej flugit med FPV än eftersom jag tappade linsen före jag han sätta på mig glasögonen. Hittade en FatShark 2.1 igår och den passade. Men när jag var flygklar på fältet så såg jag att motorfästet lossnat från flyget... :-/ Så det blev ingen flygtur. Vad ska man limma fast plywood i EPO/EPP med för nåt? UHU Por höll ju inte... eller så är det bra med "en svag länk" och landa i högt gräs istället eftersom denna har kolfiberprop.

Mitt motorfäste sitter med smältlim


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: MickeM's SkyWalker X-1 FPV
PostPosted: Sun 02 Apr 2017, 20:10 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Flög fyra ackar idag. Mätte strömförbrukningen vid fullgas... 17,8A och motorn är gjord för 14 kontinuerlig och ESCen för 18 kontinuerlig, så är bara att montera på 6x2" när den kommer i veckan.

Första flygningen glömde jag sätta på mig goggles'arna så det vart RC-flygning. Allt funka som det skulle. Flyger för jäkla fint, vinden var 0-3 m/s med 4-5 i byarna. Ju mer vind, desto oroligare flyger denna lätta pjäs.

Inför andra flygningen så hade jag glömt ställa ner flygtiden så jag visste inte hur länge jag skulle FPV-flyga, men före jag hann flyga klart så tappade jag kontakten med flyget och den landade i höga gräset en bit söderut. Plockade även bort 5 gram extravikten bak på vingen efter denna flygning.

Tredje flygningen som också blev FPV-flygning så hade jag koll på allt, men landade på banan och då knäcktes proppen, skulle ju landa i höga gräset, vilket jag nog siktade på men inte kom fram till, 1 m ifrån. Tappade kontakten lite nu och då av nån anledning och bilden fick märkliga vibrerade randiga störningar ju mer jag gasade (mer som störningar, inte vibrationer). Flyget flög bättre utan balanseringsvikten.

Ny prop och upp igen som RC-flyg och märkte fortfarande av att jag tappade kontakten lite nu och då, slutade med nödlandning på åkern. Sen märkte jag att den ledade antennen lutade för långt bak och var några millimeter från kolfiberpropellern (som leder ström) och det var nog orsaken till störningarna i bilden. I övrigt är det nog för stark videosändare som hamnat för nära RC-mottagaren. Eller så är det helt enkelt för att jag har RC-antennerna framför nosen så mottagaren har svårt att veta vilken antenn den ska använda eftersom de fladdrar hejvilt. Det borde inte ha varit greyout för jag hade bara flugit drygt halva flygtiden.

Nåja, allt helt i alla fall.

Funderar på om jag ska sälja bort vingen till nån annan FPV-flygare så att jag kan minska på mängden flyg. Jag har ingen vettig 5.8GHz-videosändare till övers, borde vara nån som är svagare än nuvarande. Eller så testar jag först fixera RC-antennerna. =)


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: MickeM's SkyWalker X-1 FPV
PostPosted: Mon 29 May 2017, 19:45 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Fick hem Tiger Motors 6x2" men oops, dom var ju för multirotor. Vilka små juveler! De kom i sån där mjuk påse osv. Funkar inte alls... Så det blev 6x3" kolfiber igen och jag flyger lite lugnare. Den är pusher så original plast 5x3" gick åt fel håll och det är bökigt löda om ESC nu, kanske går att vända med programmering... Är en HobbyWing om jag minns rätt.

Kontakten för video ut inne i videosändaren hade brustit så det hade börjat glappa, så jag lödde om och dona och nu är det bättre än nånsin. Så när jag flög senast och tappade bilden nu och då så berodde nog på att kontakten lossnat från kretskortet i videosändaren.

RC-antennerna fixerade.

Nytt flygförsök! =) Tappar jag kontakten med nåt nu så blir det att ta bort videolänken och kameran eller nåt... och sälja eller flyga ihjäl.

FLYGKLAR!


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: MickeM's SkyWalker X-1 FPV
PostPosted: Sun 08 Oct 2017, 13:35 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Kolfiber-6x3"-propellrarna höll ju aldrig när jag landade på banan... så nu har jag BullNose-5x4,5" istället. Har även 3-bladiga att testa med om jag får för mig, bara motorn+ESC pallar eftersom 6x3" var för mycket.

Såå... flygklar igen! =) Martin, FPV-klar inför nån helg med din?


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: MickeM's SkyWalker X-1 FPV
PostPosted: Sun 08 Oct 2017, 16:30 
Offline
Motorportalare

Joined: Thu 15 Sep 2016, 15:25
Posts: 889
Location: Mariehamn
Kör: Halta Lotta
MickeM wrote:
Kolfiber-6x3"-propellrarna höll ju aldrig när jag landade på banan... så nu har jag BullNose-5x4,5" istället. Har även 3-bladiga att testa med om jag får för mig, bara motorn+ESC pallar eftersom 6x3" var för mycket.

Såå... flygklar igen! =) Martin, FPV-klar inför nån helg med din?

Härligt. Joo jag ska bara hem till Sverige och löda ihop den igen så ska den nog vara klar till någon helg


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: MickeM's SkyWalker X-1 FPV
PostPosted: Sun 15 Oct 2017, 20:19 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Så inkommande helg blir det FPV-flyga med två SkyWalker X-1or? :-) Min är i skick nu, om inte kameran dog av all jord och vatten idag. :-D Den flög som på räls och känns mycket smidigare än förr. Det var glapp i ett roderhorn (slitage) och så har jag ändrat utslag samt CG och expo mm. Men den är nog till salu (för att jag ska bli av med allt smått så man får tid till allt annat man har).


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: MickeM's SkyWalker X-1 FPV
PostPosted: Mon 19 Feb 2018, 19:54 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Köp bort medans den är hel. Ska flygas i morrn igen.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: MickeM's SkyWalker X-1 FPV
PostPosted: Tue 20 Feb 2018, 20:45 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Fortfarande hel och funkar kanon.
Lite störningar bara med nuvarande sändare (1.3GHz) och pinnantenn.
Och så märkte jag att datumet är felinställt.

Lite bilder nedan...

När det ser ut som det ska, som det nog ofta gör, så ser bilden ut så här:
Attachment:
vlcsnap-2018-02-20-20h41m09s049.png
vlcsnap-2018-02-20-20h41m09s049.png [ 386.75 KiB | Viewed 7044 times ]


Störning 1: Ibland blev det såna här fransar från sidan.
Attachment:
vlcsnap-2018-02-20-20h34m17s704.png
vlcsnap-2018-02-20-20h34m17s704.png [ 359.73 KiB | Viewed 7044 times ]


Störning 2: Färgerna ändrar över bilden, som tex blå del av himmeln blir lite mer blått.
Samt att kontrastlinjer som tex "ränder i åkern" får färger runt sig som rött och grönt.
Attachment:
vlcsnap-2018-02-20-20h34m55s078.png
vlcsnap-2018-02-20-20h34m55s078.png [ 467.64 KiB | Viewed 7044 times ]


Störning 3: Bildens färger blir lite dämpade eller över"färggranna" i samband med störningar i form av brus (här kan det vara avståndet)
Attachment:
vlcsnap-2018-02-20-20h35m21s263.png
vlcsnap-2018-02-20-20h35m21s263.png [ 514.21 KiB | Viewed 7044 times ]


Störning 4. Detta kommer när man svänger, ju längre bort man är, och ju mer man lutar, desto sämre bild blir det. Logiskt. Men det är ca 300 meter bort bara.
Attachment:
vlcsnap-2018-02-20-20h36m13s204.png
vlcsnap-2018-02-20-20h36m13s204.png [ 722.93 KiB | Viewed 7044 times ]


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: MickeM's SkyWalker X-1 FPV
PostPosted: Fri 09 Mar 2018, 21:35 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Som utvecklingsnörd så vill man ju analysera under flygningarna och sen förbättra mellan flygningarna.
Jag kommer inte på något vettigt på denna SkyWalker X-1 nu... hittade gummiband för att "låsa" locket så slipper man tejpa i kylan som aldrig går så bra.
Att bygga om den är inte så aktuellt. Den skulle säkert ge bättre bild med bättre videolänk, har ju en 200mW ImmersionRC liggandes... men säljer hellre bort X-1an till någon som vill flyga en pigg knodd med FPV. Morgondagens flygning borde man väl försöka få till flygkänslan lite bättre, trimma in, expo, utslag... samt om jag får för mig så ska jag försöka flyga längre bort.
Jag gillar inte RC-antennernas placering, de är fasttejpade i vingframkanterna nu, ger nästan 90 graders vinkel. Skulle vara bättra ha dem sticka upp 90 grader. Slut på antennhållarna...


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: MickeM's SkyWalker X-1 FPV
PostPosted: Tue 13 Mar 2018, 20:43 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Den fick ju lite stryk senast när jag flög in i ett träd utan löv, sånt där som hoppar fram.
Men det var bara klädsel som slets loss och så kom det fukt in i kameran. Flyget fick
ligga på golvvärmen 2 dagar och så blev det fixa en liten vända så nu är X-1an flygklar
igen, hållbar liten jäkel. Stummade till rodrena mm. Nästa gång ska jag testa annan
antenn på videomottagaren, en stor cloverleaf. Eller om det är skewplanar, den som ska
vara på marken hur som helst. Kan det gå det eller blir det fel sort? Nåh, det märker man.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: MickeM's SkyWalker X-1 FPV
PostPosted: Sat 17 Mar 2018, 19:07 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Pysflög X-1an två ackar idag med Gravity 3S 1300 30C.
Flög hela 15 minuter per ack.
Ack 1: 9+6 min -> Acken är på 3,83V/cell så hade kunnat flyga ännu mer (två starter).
Ack 2: 15 min -> Acken är på 3,85V/cell så hade nog kunnat flyga ytterligare mer på den.
Så om det är lite varmare ute och mindre vind så tror jag att jag kan komma upp i 20 minuter flygtid.
Testade flyga med stor 1.3GHz skewplanar/cloverleaf på mottagaren, men det var ingen höjdare.
Bytte tillbaks till pinn-antennen och perfekt bild hela flygtiden. Nån gång brusade det till lite snöflingor
i bilden, men nu flyger X-1an väldigt bra!


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: MickeM's SkyWalker X-1 FPV
PostPosted: Sat 24 Mar 2018, 13:35 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Kan det löna sig sätta 3S-filter på matningen till videolänken?
Det är ju bara på matningsspänningen så det ska ju inte påverka bilden negativt.
Problemet jag har på denna modell är att bilden blir sämre när jag lutar i kurvorna... så det lär ju inte hjälpa.
Tankar?


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: MickeM's SkyWalker X-1 FPV
PostPosted: Sat 24 Mar 2018, 13:53 
Offline
Motorportalare

Joined: Thu 15 Sep 2016, 15:25
Posts: 889
Location: Mariehamn
Kör: Halta Lotta
MickeM wrote:
Kan det löna sig sätta 3S-filter på matningen till videolänken?
Det är ju bara på matningsspänningen så det ska ju inte påverka bilden negativt.
Problemet jag har på denna modell är att bilden blir sämre när jag lutar i kurvorna... så det lär ju inte hjälpa.
Tankar?

Det lär ju knappast påverka förmågan att sända när planet lutar. Du har ju en bra videokvalitet så jag skulle snarare satsa på andra antenner på den.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: MickeM's SkyWalker X-1 FPV
PostPosted: Sat 24 Mar 2018, 19:03 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Martin wrote:
MickeM wrote:
Kan det löna sig sätta 3S-filter på matningen till videolänken?
Det är ju bara på matningsspänningen så det ska ju inte påverka bilden negativt.
Problemet jag har på denna modell är att bilden blir sämre när jag lutar i kurvorna... så det lär ju inte hjälpa.
Tankar?

Det lär ju knappast påverka förmågan att sända när planet lutar. Du har ju en bra videokvalitet så jag skulle snarare satsa på andra antenner på den.

Grejerna funkar bättre än nånsin på det flyget nu, men en annan antenn ha de vart nåt.
Ska man ha cloverleaf/skewplanar så blir det rätt stora antenner, som du såg, om man inte hittar nåt halverat nånstans, om nu det är bättre än nuvarande.
Är ju 5.8GHz som dominerar numera. Men jag flyger längre bort med 1.3 som jag har på detta flyg.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: MickeM's SkyWalker X-1 FPV
PostPosted: Sun 08 Apr 2018, 19:04 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
1100 m norrut!

Denna flyger fortfarande fint. Lite skuttigt idag när jag flög 2 ackar, var lite turbulent längs skogen, så allt under 3 m/s är en fröjd. Litet flyg. Bildkvaliteten var sämre idag än när jag flög då det var kallare ute. Säkert torrare luft då. Flög så långt norrut jag vågade idag och kom ända bort till tvärgående vägen i norr (se bild), 1100 m dit bort. De har huggit ut ett stort område dit bort på östra sidan, större än det kalhygge som är rakt nordost om fältet. Jag var och vinglade på där ett tag och tre ggr när jag flög tillbaks märkte jag att bilden vart väldigt dålig, en gång så dålig att jag flög i några sekunder utan bild, men när bilden kom så flög flyget fortfarande rakt och fint. Phust! Bra bild när man flyger bortåt, men sämre när man flyger tillbaks, på det avståndet iaf. Alla grejer är så nära varandra så de stör väl sändnings bilden framåt. Sen när jag kollade efter så visade det sig att jag flugit bakom skogen, igen... undra på då. Se på bilden nedan, flyger man bakom den där utstickande skogen så far bilden, iaf med whip-antennen. Ny antenn är beställd, stor skewplanar/cloverleaf. =) Ska bli intressant se. Flög föresten också förbi tvärgående vägen vid markägarens röda garage. Det är inte lika långt bort, men lite kul att grejerna fungerar så bra ändå på en så kompakt vinge. RC-länken hade inga problem.

Attachment:
Djaken1100m.jpg
Djaken1100m.jpg [ 223.28 KiB | Viewed 6917 times ]


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: MickeM's SkyWalker X-1 FPV
PostPosted: Sun 08 Apr 2018, 19:43 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Woah, jag hade ju DVRen igång så har bildbevis på att jag är vid vägen i norr. ;-)
Egentligen var jag "nästan" fram till vägen, så låt säg 1050 meter då.
Det var mycket bättre bild före, men då ser man bara skogen, sen när jag svängde
för tvärt så försvann bilden helt ca en sekund, sen kom bilden "nästan tillbaks"
under svängen. Whip-antenn, så det blir så när man svänger.

Attachment:
vlcsnap-2018-04-08-20h29m54s264.png
vlcsnap-2018-04-08-20h29m54s264.png [ 833.34 KiB | Viewed 6915 times ]


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: MickeM's SkyWalker X-1 FPV
PostPosted: Mon 09 Apr 2018, 23:32 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Borde jag flytta ut videosändaren till ena vingspetsen och RC-mottagaren till andra?
Men då kan jag inte ha en stor cloverleaf/skewplanar på flygets ena vinge (är rätt stora).
Det lär väl streta rätt rejält och vingen har inget sidoroder som håller emot. Hm?

Kanske bäst satsa på få rum med en stor 1.3GHz-cloverleaf/skewplanar mitt på vingen där sändaren är nu.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: MickeM's SkyWalker X-1 FPV
PostPosted: Wed 02 May 2018, 20:00 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Antennbyte!

Fick ju hem nya antenner idag... monterade sändande antennen på X-1an.
Visst var det så att sändande ska vara 3-bladig och mottagande 4-bladig... samt att 3-bladig är cloverleaf och 4-bladig är skewplanar?
4-bladig kan jag inte ha på sändande för om den svajar fram och åter så tar antennerna i varandra.

Direkt jag lyfte locket på X-1an tappade man hoppet med en gång... det skulle ju vinklas 90 grader också... SMA-nånting. Suck...
Kikade i lådorna och hittade en 90-graders SMA-nånting. Det finns fyra olika SMA-kontakter (se nedan). Räknade snabbt ut att det finns 2^4 sorter, dvs 16!!!
Men se på f-n, jag hade just exakt den jag skulle ha!!! :-D SMA-Male -> SMA-Female.

Och motsvarande antenn på mottagaren förstås.

Nu ska jag väl kunna luta i svängarna som jag inte kunnat förr utan att tappa bilden. =) Räckvidden borde öka också, dvs bättre bild längre bort. Nu har det varit runt 1km som gräns.

Sen är ju frågan hur mycket motor och ESC stör.... Nästa steg är väl att flytta ut VTX på ena vingen (med coax-kabel?) och RC på andra. Men den där mega-antennen lär ju streta någe nog!!

Image

Attachment:
IMG_2144.JPG
IMG_2144.JPG [ 187.36 KiB | Viewed 6807 times ]


Attachment:
IMG_2145.JPG
IMG_2145.JPG [ 164.71 KiB | Viewed 6807 times ]


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: MickeM's SkyWalker X-1 FPV
PostPosted: Sat 12 May 2018, 11:04 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Blev lite markkänningar senaste flygningen, men flyget är reparerat och flygklart igen. :D
Det är rätt fulländat, men ska man förbättra skulle det vara att ta upp kameran och flytta
linsen så man får bort skuggan i högra övre och nedre hörnet i bild. Nåt annat vet jag inte
att man kan göra utan att bygga om mycket... Liten smidig bra FPV-kärra helt klart!


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: MickeM's SkyWalker X-1 FPV
PostPosted: Sun 06 Jan 2019, 10:41 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Mon 08 Jul 2013, 19:01
Posts: 3576
Kör: GL1500 Goldwing
Jaha så va denna i min ägo då. Ska väl säkert lyckas krascha den å på nå sätt.
Nä jag ska väl börja leta upp nån mottagare till den när jag kommer hem från jobb om 3 veckor...

_________________
MC or RC... It´s just a 2 letter hobby....


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 43 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3  Next

All times are UTC + 2 hours


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 19 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group