Senaste nyttPå kommande
31 julFilmeckerölinjen rallysprint
22 julResultatRallysprinten 2017
23 julResultatEckerölinjen Rallysprint 2016
Hem | Kalender | Evenemang | Klubbar | Forum | Galleri | Filmer | Länkar | Resultat | Arkiv | Kontakt | Torg | Om
It is currently Thu 28 Mar 2024, 10:22

All times are UTC + 2 hours




Post new topic Reply to topic  [ 58 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3  Next
Author Message
 Post subject: Re: Projekt: Bormatec Ninox Ortofoto UAV
PostPosted: Sun 28 Aug 2016, 00:41 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Fri 12 Nov 2004, 15:27
Posts: 16613
Location: Solkusten
MickeM wrote:
Vilken version har du Mr X på din kamera?


V2,9

_________________
Rc Åland på facebook - https://www.facebook.com/alandRC/


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Projekt: Bormatec Ninox Ortofoto UAV
PostPosted: Sun 28 Aug 2016, 09:42 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Mr X wrote:
MickeM wrote:
Vilken version har du Mr X på din kamera?


V2,9

På sidan du länkade till så står det:
"Repair interval recording is set for 2 seconds, 1 second a real problem"
Hur ska man tolka det? Låter ju som video men den är fortfarande 1 sekund.
Eller ska man tolka det som photo capture som de ändrat till 2 sek för att 1 sek inte funkade. Det är 3 sek på min.
Kanske det är så att 2 sek photo intervall helt enkelt inte fungerar så bra på denna kamera.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Projekt: Bormatec Ninox Ortofoto UAV
PostPosted: Sat 03 Sep 2016, 14:07 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Ninox har fått ca 20 förbättringar och är nu flygklar igen. =) Dock inte med en kamera med 2 sekunders intervall, utan 3. Nåja, får flyga högre bara.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Projekt: Bormatec Ninox Ortofoto UAV
PostPosted: Sun 18 Sep 2016, 19:03 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Flög Ninox 2 ackar idag!

Efter alla ändringar jag gjort så gick första acken åt att testflyga allt.
Men allt funka så fint så fint. =) Fotade med Turnigy-kameran (var 3 sekund)
Flög ca 15 minuter per flygning och det fanns ström kvar.
Flög av och an på Djäkenfältet för att få stråk med bilder som jag stitchar i ICE.
Överlappningen är dock väldigt låg med en bild var 3e sekund.
Ska se vad jag får ut av dem.
Flyger väldigt snällt och långsamt, gillar denna vinge.

Nästa gång blir det kalibrera airspeedsensorn och flyga missions.

Förbättringar:
- Fota var 3e sekund är värdelöst, måste vara varje eller i alla fall varannan.
- Funderar på göra vingen helt stel och inte vikbar, blir galen på att öppna o stänga hela tiden.
- Kameran måste i efter man bootat upp MiniAPM och ställt in allt, vilket inte är så bra, den stör nämligen så GPS aldrig startar upp ordentlig, sen funkar det
- Göra något åt "luckan", den är bökig... inte en bra lösning.
- Försöka få rum med 3S 2200 30-LiPo, får bara rum med 3S 2200 25C nu.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Projekt: Bormatec Ninox Ortofoto UAV
PostPosted: Sun 18 Sep 2016, 20:00 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
En stitch från idag, blir inte så bra med bara 3 sek mellan varje bild.
Ibland måste man klicka på bilden sen för att zooma in.
Den är nerskalad rejält. Den var typ 17000 pix hög från början.

Attachment:
ninox_20160918_1.JPG [375.49 KiB]
Downloaded 2 times


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Projekt: Bormatec Ninox Ortofoto UAV
PostPosted: Tue 14 Nov 2017, 20:43 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Förbättringar jag planerat...
- Fota var 3e sekund är värdelöst, måste vara varje eller i alla fall varannan -> fixas med GoPro 4 Hero 4K
- Funderar på göra vingen helt stel och inte vikbar, blir galen på att öppna o stänga hela tiden -> Mjäh, funkar så får nog duga, blir en del fota innan den är i luften, men WTH!
- Kameran måste i efter man bootat upp MiniAPM och ställt in allt, vilket inte är så bra, den stör nämligen så GPS aldrig startar upp ordentlig, sen funkar det -> Wifi är nog bara att stänga av, om det är det (med Wifi igång funkar inte GPS alls).
- Göra något åt "luckan", den är bökig... inte en bra lösning -> Vet ej hur...
- Försöka få rum med 3S 2200 30-LiPo, får bara rum med 3S 2200 25C nu -> Jag köpte ju fler 3S 2200 25C så problemet är löst

Jag kom på en till punkt senare...
- Byta ut motorn (A2212/13T 1000KV 150W 2-3S 800g dragkraft) mot något som orkar bättre så starterna inte blir lågsniffare varje gång! Och det har jag gjort. Blev en Emax Grand Turbo GT2210/13 2-3S 1270KV 18A 204W, 55g, 970g dragkraft.

Lite löda till så är den klar.
Ska bli en "ladda-fara-till-fältet-markera-på-karta-automission-kasta-iväg-fota-massor-landa-titta-på-bilder"-flyg.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Projekt: Bormatec Ninox Ortofoto UAV
PostPosted: Tue 28 Nov 2017, 21:27 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Motorn bytt! Lagt in en konding på mottagaren. Testat koppla upp allt mot mobiltelefonen med telemetri och det funkar splendid.
Allt verkar funka som det ska, förutom att fanskapet inte hittar en enda satellit! Är det vulkanaska i molnen eller?!


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Projekt: Bormatec Ninox Ortofoto UAV
PostPosted: Sat 31 Mar 2018, 00:25 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
MickeM wrote:
Motorn bytt! Lagt in en konding på mottagaren. Testat koppla upp allt mot mobiltelefonen med telemetri och det funkar splendid.
Allt verkar funka som det ska, förutom att fanskapet inte hittar en enda satellit! Är det vulkanaska i molnen eller?!

GPSen... ah, det är ju förstås samma problem som jag hade tidigare idag... datorn Wifi stör ut GPSen. Får testa på nytt i morrn.
Håller på kikar över detta flyg nu. Fixat antennhållare för RC-mottagaren.

Lite kvar...
- Måste se att jag får Turnigy 2K- och GoPro 4 BE-kamerorna att funka.
- Se om jag kan räta ut servoarmarna, vet inte hur jag monterat dem, men tror det har att göra med att servona är på Y-kabel för att de måste vara det för MiniAPM. Och alla servon har ju inte 90 grader åt bägge håll. Kan ej trimma/subtrimma eftersom det blir fel på andra sidan då. Så det är osymmetriskt. Det känns lite dumt... förslag på hur man löser det? Många servon har ju den där raka servoarmen (0-180) på sånt sätt att om man vrider den 180 grader så har man rätvinkligt åt andra hållet, men dessa servon kom färdiga har jag för mig. Hm.
- Prångla in en LiPo-varnare
- Fundera på om jag kan kyla RC-mottagaren, men tror inte det går utan att barometern får sig en störning, de är rätt nära varandra, dumt.

Och lite till... blir flygklar i morrn. =) Ska bli kul bygga upp en rutin på SAR för detta flyg, förfina och förbättra tills man tar nästa steg. Ska bli intressant se vilken flygtid man får med nya motorn.

Ser att jag flyger med över halvgas... det är lite mycket det. Men den flög snällt minns jag, fast den då hade seg motor. Har flugit den flera ggr. Men vid senaste flygtillfället var det bara att konstatera att när strömmen tar slut och den går i RTL så orkar den inte flyga tillräckligt snabbt, den stallar nästan vid svängen tillbaks så jag fick ta över. Humm...

Premiärfilmen från 2016: https://www.youtube.com/watch?v=MjZOIZoumBQ


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Projekt: Bormatec Ninox Ortofoto UAV
PostPosted: Sat 31 Mar 2018, 09:23 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
FLYGKLAR!

GPS funka fint bara man tog den nån meter bort från tableten.
Resten no problem/fixat.

Gula färgen
Lite kul med specialbeställt färgschema, de gör dem bara i svart normalt.
De hade gjort en prototyp i gult...
http://www.flugmodellsuche.de/modellbil ... inox-4.jpg
Vet ej varför den heter Falcon på bilden... Den ser ut att ha smalare vingar än min, kortare heter det kanske.
Dessutom saknar den fästena för vingarna, lyfter man upp den där så viker hela flyget ihop sig.
Gul, det var därför jag ville ha en... men det fanns inte. Men de fixade en åt mig! =)

Och nu ser jag att de året efter jag beställde min har börjat med samma modell för "rent a drone".
http://bormatec.com/index.php/en/products/ninox
http://bormatec.com/images/produkte/nin ... nox_lt.jpg

Kameror
När jag hade kontakt med dem angående kameravalet och vad de testat så hade de inte testat nåt med kameror, det hade nån annan gjort.
Så dom där kamerorna vet jag inte hur de får rum med och speciellt inte Canon PowerShot vars objektiv ute = för tjock för flyget.

Kamerafästet
De har nytt vingfäste idag. Det jag har är värdelöst, man måste tejpa, spånade med Bormatec i fjol om detta och de hade ingen lösning, då, men jag sa "skruvaaar".


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Projekt: Bormatec Ninox Ortofoto UAV
PostPosted: Sun 08 Apr 2018, 19:13 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Flög 2 ackar idag med nya motorn.

Mja, jo, den var ju kraftigare så man kunde göra riktigt bra och kontrollerade handstarter med Stabilize-läget.
Men den har inga fartresurser och det tar ett tag komma upp högre då den inte har så mycket till stig-kraft.
Den flyger långsamt och snällt. Tror jag ska klä den med genomskinlig klädsel för ytan är verkligen robust.
Turnigy 2K HD-kameran var, men tog ej bilder. Måste nog förbättra detta flyg mer än det. Kanske 4S skulle vara något trots allt.
Testade Stabilize, FBWA och Loiter. Har nog lite utveckling kvar innan denna blir en bra produkt. Flög bara 8 minuter per ack,
men nu när jag mäter så är det ork kvar i acken, 3,92V/cell. Bormatec säger att man ska kunna flyga 25 min, med den. Vet ej
vad de har för ack dock, ska ju få rum också. Telemetrin räckte inte längre än 50 m tror jag. Urusel!
Funderar på om man borde flytta ut telemetrin på ena vingen och RC på andra.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Projekt: Bormatec Ninox Ortofoto UAV
PostPosted: Mon 23 Apr 2018, 22:58 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Beställt transparent Top Flite Monokote-klädsel, ska se hur det går att klä den skrovliga ytan.
Och så blir det att flytta ut RC-mottagare och telemetri.
Då kan jag montera APM i botten så locket blir mer lätthanterat.
Ska fundera på nån lösning på att få vingen mindre hängig och slapp som den är nu, måste tejpas varje gång.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Projekt: Bormatec Ninox Ortofoto UAV
PostPosted: Wed 18 Jul 2018, 23:16 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Flugit igen!

Var en vända till Djäkenfältet ikväll, kl 21-22, perfekt när det inte var nån vind alls,
men borde farit tidigare så hade solen täckt fältet vilket skulle vart perfekt för flygfoto.

Hur som... testade två olika proppar vid fullgas med samma ack GensAce 3S 2200 25C:
- APC 9x4.5" MR drog 18,1 A vid 0,88 kg dragkraft
- Master Airscrew 8x5" drog 16,8 A vid 0,63 kg dragkraft

Motorn klarar 18A kontinuerligt och mer vid pådrag en kort tid, man behöver inte fullgas för att komma upp på höjd med APCn.
ESCen karar 25A. Synd bara att varken motor eller ESC klarar 4S, hade blivit mer flygtid med 4S 2200 30C.
Efter motortesterna så flög jag och den flög på cirka halvgas i 16 minuter och den skulle alltså flyga längre än det om jag hoppat över motortesterna.
Nu är den i alla fall välflygande med dess motorsetup. 3S 2200 räcker bra, liten lätt ack.
Jag flög bra många vändor och telemetrin räckte 500 meter, vilket är typ max den ska klara av men de antenner jag hade, dvs vanliga omni-directional både på flyget och marken.

Vad lärde jag mig ikväll:
1. Handkasta längre ut och inte mot vindstruten
2. Kolla efter vindstutskraschen innehållet i vingen, inte bara utsidan... då skulle jag sett att kameran hoppat till och fotade en svart skumplastbit under hela flygturen
3. Gör en checklista och spar tid...

Lite fix inför nästa flygning:
- Reparera interna skadorna så kameran fotar marken och inte insidan av vingen
- Reparera den lilla skadan i vingen

Testa nästa gång:
- Lyckas fota ordentligt
- Kolla flygtiden med färska ackar
- Testa och ställa in FBWA, Loiter, RTL samt Auto

Lite fix för att förädla konceptet (SAR-trainer):
- Klä vingen med genomskinliga Monokoten
- Få bort allt som luftbromsar
- Flytta ut RC-mottagaren på ena vingen
- Fundera på om jag ska skaffa en VTX + FPV-kamera och placera VRX ute på vingen, annars telemetri-SIK-radion på vingen, kameran ska titta neråt, eller så blir det framåt...
- Byta ut MiniAPM mot en MiniPixhawk kanske
- Fundera på om jag verkligen ska byta till 4S-setup

Image

Attachment:
IMG_2216.JPG
IMG_2216.JPG [ 236.39 KiB | Viewed 8134 times ]


Attachment:
IMG_2217.JPG
IMG_2217.JPG [ 248.73 KiB | Viewed 8134 times ]


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Projekt: Bormatec Ninox Ortofoto UAV
PostPosted: Fri 20 Jul 2018, 00:15 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Blev en upprepning från igår

Flög Ninox igen, samma tid. =)

Målet för kvällen var att reparera flyget från gårdagens vindstrutflygning, vilket vart knappt småskador och sen flyga så länge jag kunde på en ack.
Och så vart det. Flög en ack, endurance... 20 minuter på en 3S 2200 25C.

Så frågan är... kommer det räcka till med max 20 minuter flygtid, eller behöver jag flyga längre tid? Det blir kortare flygtid om det blåser.

Kameran kan bara fota en bild var 3e sekund vilket är på tok för långsamt, måste flyga högt i så fall, jag höll mig på 20-35 m verkade det som idag eftersom flygtid var fokus.
En bild var tredje sekund = 20 bilder per minut, 20 minuter flygtid = 400 bilder (409 som fotades från luften under flygningen såg jag nu av 610 tagna, det går åt lite bilder före och efter).

Bilderna är 4000x3000, dvs 12 MP.

Flög 14 m/s, dvs 14 x 3,6 = 50,4 km/h och 20 minuter är 1/3 h -> 50,4 x 0,333 = 16,8 km sträcka.

Är väl egentligen själva storleken på ytan man vill fota som bestämmer.
Ju högre man flyger, desto mer täcker man, men vill man flyga så nära marken som möjligt men ändå överlappa, hur högt ska man flyga för att täcka Djäkenfältsområdet tex?
Tex åkerområdet på Djäkenfältet (om rektangel) är 2200 m x 450 m (från tvärgående grusvägen i norr till asfaltvägen i söder och från östra till västra spetsen mellan skogarna), dvs 990 000 m2, alltså ca 1 km2, dvs 100 hektar.

16,8 km = 16800 m, delar man det på området så blir det 16800/2200 = 7,6 vändor, dvs 8 vändor. Man behöver inte flyga till slutet, fotar ju så det täcker.
Då blir varje vända 450 / 8, dvs 56 m per stråk. Och en bild är 4000 bildpunkter bred. Men man behöver överlappning. För mig räcker max 50%. Dvs varje flygning måste täcka mer än 56 m. Dvs varje stråks bredd måste vara det dubbla, dvs 108 m. Vi säger 100 m. Och det går, det blir exakt 8 stråk om man flyger 100 m brett per stråk.
Dvs 1: 0-100, 2: 50-150, 3: 100-200, 4: 150-250, 5: 200-300, 6: 250-350, 7: 300-400, 8: 350-450.

Så varje bild är 4000 pixel bred, som ska vara 100 m bred. Höjden = ? Men då måste man veta vinkeln som kameran fotar med. Hm. Testade fota och det blev ca 83 grader (hälften är 41,5)
Så... höjden i m = 50m / tan 41,5 ? Dvs ca 56 m flyghöjd.

Men sen har vi ju det där med en bild var 3e sekund som är 3000 pixel hög.
Flyger 14 m/s. Så hur högt måste man flyga för att överlappningen ska funka med 50 % även här?
Först måste man räkna ut hur långt man kommer på 3 sekunder, enkelt, 14 m/s x 3 = 42 m
Samma här, måste fota det dubbla för att få 50% överlappning, dvs 84 m.
108 m var det ovan (avrundat till 100) och bilderna är 4000x3000, dvs 4:3. Höjden är alltså 75% av bredden, dvs 75% av 108m = 81 m. Och med 100 m är det 75 m. Njah, räcker inte. Måste flyga högre upp.

Vad är fotovinkeln? Fotade igen... 63 grader, dvs hälften för att räkna med samma formel som ovan (triangel).
Samma här då... flyghöjden är okänd, sträckan är 84 meter -> flyghöjden i meter = 42 m / tan 31,5 = 68,5 m upp i det blå.
Så egentligen måste jag flyga på 70 m höjd för att ha marginal, men lägre går eftersom en lägre överlappning funkar, men är säkrast ha lite mer med tanke på lutning av vind/turbulens mm.

Men, om man ska flyga lagligt sedan i fjol så ska man flyga max 50 meter upp, hur stor överlappning får man då?
Och räcker det?
Låt se... 50 m är höjden... bildens halva bredds vinkel = 41,5 grader, bildens halva höjds grader = 31,5 grader...
Bildbredden blir 50m x tan 41,5 = och sen x2 = 88,5 m brett stråk, så det är bara att justera stråk-bredden för att få rätt överlappning. 50% ger 44,25 m (mitten av bilden), funkar.
Bildhöjden blir 50m x tan 31,5 = och så x2 = 61,3 m. Men här är det flygets hastighet som bestämmer, dvs 14 m/s. En bild tas med Turnigy-kameran var 3e sekund, dvs 42 m, så överlappningen blir endast 46% totalt, dvs 23 % per sida. Lite lågt, men det ska nog funka bara det inte blåser för mycket.

Men jag ska ju fota med GoPro 4 som fotar 1 bild per sekund som snabbast. Men den har annan vidvinkel osv så där måste jag räkna om allt. Men skulle Turnigy 2K HD-kameran fota en bild per sekund skulle jag kunna flyga mycket lägre. Men, flyga lågt = mindre yta av varje bild går att använda, bara mitten som är proportionell, ju längre ut från mitten, desto mer lutar allt fel.

Men både GoPro 4 och Turnigy 2K fotar med fisheye så det ställer till det lite med kvaliteten i utkanterna på bilderna.

Obs, Mission Planner stöder massor med kameror eller så matar man in siffrorna själv så räknar den ut antal stråk och flyghöjd. ;-)

Förbättringar till nästa gång:
- Gå igenom inställningarna för att få mission-flyginställningarna rätt
- Telemetrin glappade idag, men det verkar vara kabelbrott i Micro-USB-kabeln så den byts
- Klura ut varför jag inte kan ladda ner LOG-filen, den är från 1970 av nån anledning, kanske beror på USB-kabeln
- Göra tydligare checklista så ett "SAR-uppdrag" blir enklare

Göra nästa gång:
- Flyga i FBWA, testa Loiter och RTL, samt ett Auto-Mission
- Flyga tidigare, var lika mörkt ute idag så sent som jag flög och vissa bilder blir lite suddiga då pga längre slutartid (som är auto på kameran)
- Borde testa lägga ut nåt för att se om man ser det från luften, förslag?

Bifogar lite bilder nedan tagna från flyget.
Tänk er vad man ser om man söker efter en person eller djur.
Bilderna är 25% av full storlek.
Vissa bilder ser man att flyget lutat i svängarna eftersom man ser tex träd från sidan och inte rakt uppifrån.
Skulle jag flugit högre upp hade detta minskat, även vid flygning rakt.

Image

Denna är lite väster om lilla bergknallen väster om dom där "motorcykeläggen"
Attachment:
bergknall.jpg
bergknall.jpg [ 384.86 KiB | Viewed 8124 times ]


Nån meter högt buskage som mest
Attachment:
buskage.jpg
buskage.jpg [ 410.27 KiB | Viewed 8124 times ]


Kors och tvärs!!
Attachment:
dräneringar.jpg
dräneringar.jpg [ 311.77 KiB | Viewed 8124 times ]


Vad är det fyrkantiga? Det syns bättre på originalbilden, men vet ändå inte vad det är. Är söder om depån. Man ser svarta utloppsröret i diket. Vem hinner först kolla vad det är för fyrkantigt?
Attachment:
fyrkantigt.jpg
fyrkantigt.jpg [ 287.94 KiB | Viewed 8124 times ]


Grusvägen som går i skogen nära vår fält. Har du vart in på den? Suddig bild jo jag vet.
Attachment:
grusväg.jpg
grusväg.jpg [ 380.17 KiB | Viewed 8124 times ]


Depån och jag
Attachment:
jagodep.jpg
jagodep.jpg [ 247.97 KiB | Viewed 8124 times ]


Finns flera stående torn, två nära detta liggande
Attachment:
liggandetorn.jpg
liggandetorn.jpg [ 401.13 KiB | Viewed 8124 times ]


Detta är söder om depån
Attachment:
lågtbuskage1.jpg
lågtbuskage1.jpg [ 391.59 KiB | Viewed 8124 times ]


Detta också
Attachment:
lågtbuskage2.jpg
lågtbuskage2.jpg [ 373.22 KiB | Viewed 8124 times ]


Attachment:
rishög.jpg
rishög.jpg [ 399.9 KiB | Viewed 8124 times ]


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Projekt: Bormatec Ninox Ortofoto UAV
PostPosted: Thu 26 Jul 2018, 23:31 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Den där fyrkantiga grejen söder om depån... det var en sågad stubbe som låg på sida...

Attachment:
IMG_2223.JPG
IMG_2223.JPG [ 350.19 KiB | Viewed 8091 times ]


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Projekt: Bormatec Ninox Ortofoto UAV
PostPosted: Fri 27 Jul 2018, 01:36 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Var ju och flög idag (26 juli 2018) och det gick helt OK vad gäller allt jag skulle testa.
Och testar man så hittar man saker och ting som ska förbättras...

- När man slår på auto dorvade den till fullt åt rätt håll för att fara till första Waypointen, kunde gärna få gå lite mjukare
- Motorvarvtalet gick upp och ner under mission-flygningen
- Väldigt mycket fisheye som ställer till det när man ska stitcha bilderna, blev nästan 500 bilder med OK stråkbilder
- Svart i alla hörn så måste väl se om det är kameran eller hålet som är för litet i flyget
- Röd LED syns i vissa bilder, man kan nog stänga av det i nån meny i kameran
- Vissa bilder suddiga, borde flyga lite tidigare på dygnet

Förbättrat checklistan från början till slut. =) Lika bra ha en sån så man gör rätt hela vägen.

Nedan en stitch-test med bara några st av bilderna i ett stråk. Använde ett gratis-program Autostitch. Har använt Microsoft ICE tidigare men man kan ju inte göra så mycket där och bra blir det inte. Canon PhotoStitch använde jag på Windows XP-tiden, mycket bättre, det frågade vad man hade för focal length osv, så man kunde få bort fisheye-effekten så det blev bättre stitchat. Flög nog större områden, men det blir så stora bilder.

Attachment:
pano5.jpg [392.94 KiB]
Downloaded 1 time


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Projekt: Bormatec Ninox Ortofoto UAV
PostPosted: Sun 05 Aug 2018, 21:42 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Var och flög idag igen
Även idag med GoPro 4 Hero HD Black Edition 4000x3000 bild tagna varje sekund.
Enda skillnaden egentligen var att jag lade upp ett mission med takeoff.
Dvs slå på Auto, kasta iväg flyget. Vänta tills det flugit mission klart och sen börjat "loitra" runt ovanför depån tills jag tar över och landar.
Fotade drygt 800 bilder i luften.

Vad gäller tidigare problemen:
- När man slår på auto dorvade den till fullt åt rätt håll för att fara till första Waypointen, kunde gärna få gå lite mjukare <--- take off mot vinden och WP1 längre bort löste detta
- Motorvarvtalet gick upp och ner under mission-flygningen <---- inte denna gång, flög finfint
- Väldigt mycket fisheye som ställer till det när man ska stitcha bilderna, blev nästan 500 bilder med OK stråkbilder <------ måste se om man kan ställa ner det på kameran, tappar säkert kvalitet
- Svart i alla hörn så måste väl se om det är kameran eller hålet som är för litet i flyget <---- det är flygets hål, ska kapas större
- Röd LED syns i vissa bilder, man kan nog stänga av det i nån meny i kameran <----- justja...
- Vissa bilder suddiga, borde flyga lite tidigare på dygnet <----- en bild "lite" suddig. Det var allt. Så det är klokare flyga dagtid när det är ljust och inte vid 22-tiden. ;-)

Det blåste 4,5 m/s som mest idag under själva missionet och 4 m/s är nog max vind, flyget är för lätt för att flyga stabilt och fota rakt ner, speciellt när det var turbulent idag pga kommande åskovädret.

Förbättringar till nästa gång...
- Stänga av röda LEDen om det går
- Större hål för kameran
- Minska bort fisheye-effekten (finns objektiv man kan köpa, dyra), eller byta kamera...
- Bättre flyghöjd än 50m hade vart bättre, men när man inte får flyga högre på Djäkenfältet nuförtiden pga "drönar"idioterna som ställt till det för oss.
- Uppdatera checklistan som börjar bli rätt bra!

Försökte göra panorama i nåt program, men gav upp. De bara strular och bilderna blir helt vanskapta, skyller på fisheye.

Bifogar en bild som är 50% av fullsize (annars original).
Den är tagen på 50 m höjd och man ser bra hur fisheye-effekten förstör bilden.
Det är bara mittersta niondelen som duger till något, dvs 33% överlappning är ett minimum, helt mycket mer.
Attachment:
G0022858.JPG [1.18 MiB]
Downloaded 1 time


Nästa flygning...
Blir att komplettera med flera stråk så att mission'et blir längre för att se vad som är mest lämpliga svängradie och stråkavstånd.

Attachment:
IMG_2239.JPG
IMG_2239.JPG [ 258.83 KiB | Viewed 8049 times ]


Och en bild på en flygare som hamna på bild vid överflygning. :-D
Attachment:
G0023173.JPG
G0023173.JPG [ 653.99 KiB | Viewed 8049 times ]


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Projekt: Bormatec Ninox Ortofoto UAV
PostPosted: Mon 06 Aug 2018, 23:40 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
En stitch från senaste flygningen

Jag har massor med bilder, men ska förbättra tekniken så det blir mindre jobb.
Eftersom jag hade svarta hörn på alla bilder pga för litet hål i flyget (fixas i morrn) samt att det var för mycket fisheye-effekt (ställt ner från 12MP Wide till 7MP Medium) så crop'a jag bort kanterna och testade göra en stitch med bara 9 bilder av de 382 bilderna som var OK från stråkflygningarna jag gjorde. Se bild nedan, OBS! Förutom att bilderna är croppade så är storleken på bilden nedan endast 25% av originalbilden (den gick inte få in här annars). Klicka på bilden för att förstora lite (brukar va så i webläsare).

Attachment:
Stitch_5aug2018Small.jpg [662.24 KiB]
Downloaded 1 time


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Projekt: Bormatec Ninox Ortofoto UAV
PostPosted: Wed 08 Aug 2018, 18:32 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Var och flög i går kväll igen!

Kl 2100-2215. Bästa tiden... not! Man ska flyga när det är ljusare ute med GoPro 4 tydligen. Missade ladda laptopen så det blev lite försenat. =) Men det var vindstilla och finfinaste flygvädret.

Checklistan börjar bli mer och mer komplett. Nästan så man kan göra exakt som står i den och inte missa nånting. =) Perfekt om detta blir en SAR-grej och hamnar att ligga i ett förråd ett halvår, inte minns man nåt sen.

Förbättringar finns det alltid...
- Ska försöka få tag på en kabel till GoPro'n så jag kan ha MiniAPM'en att ta bilderna istället för att man tar bilder varje sekund. Då kan man matcha ihop GPS-positionen med bilden när den tas och det blir lättare få till ortofoton.
- Samt lite annat smått i min långa förbättringslista

Största hindret om man har bråttom är att ladda, för det tar tid för tex laptopen om den är tom, resten tar max 1h. Så funderar på skaffa en inverter till bilen eller ladda via 12V.

Flygtid...
Jag flög 20 minuter på en 3S 2200-ack i vindstilla väder, men då flög jag manuellt i Stabilize-läget på halvgas.
När man flyger mission så verkar det gå mer ström.
När det blåste över 4 m/s så flög jag bara 14 minuter.
Så antalet hektar sjunker... 100 hektar på 20 minuter var det förr, men då med den lättare Turnigy-kameran.
Så flygtiden börjar bli lite liten.
Men den tror jag inte att jag försöker göra något åt.
Mer ack = mer fart och då behöver jag flyga högre upp vilket jag inte kan öva på Djäkenfältet pga drönaridioterna.
Så det blir nog att förfina och ha ett bra koncept som det är.
Har ju ett nytt flyg ståendes här som många flyger 5 h med... ;-)

Nåja... nästa flygning ska jag testa mer. Då blir det att testa polygonflygning. Och så måste jag få tag på en sån där shutter-kabel om det finns.

Det vart mest suddiga bilder pga mörkret. Kl 21:50 togs bildserien till nedanstående stitch som inte blev nåt vidare. Det är bara en liten del, dryga 15 bilder av 228 stråkbilder.

Attachment:
G0013702_stitch.jpg [161.88 KiB]
Downloaded 1 time


Image

Attachment:
IMG_2263.JPG
IMG_2263.JPG [ 71.29 KiB | Viewed 8017 times ]


Attachment:
IMG_2264.JPG
IMG_2264.JPG [ 219.21 KiB | Viewed 8017 times ]


Attachment:
IMG_2265.JPG
IMG_2265.JPG [ 268.1 KiB | Viewed 8017 times ]


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Projekt: Bormatec Ninox Ortofoto UAV
PostPosted: Sun 12 Aug 2018, 18:56 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Gjort lite småfix på Ninox som bättre plats för kameran så linsen inte blir så nära marken vid landning och bättre "fluff" runt kameran.
Och lite annat smått och uppdaterat checklistan samt lärt mig lite mer om missions.

En sak jag haft problem med dagtid är att se bilden på datorn. Man kan ju sitta i bilen iofs, men det är smidigt vara vid flyget när man
håller på, blir så mycket spring annars. Jag provade slänga en badhanduk över huvud och dator men den hänger ju bara ner mellan just
huvud och dator... kanske nån av er har något bra förslag? Funderade på om man skulle bygga nåt vid ena bordet men det blir väl bara
ett vindfång.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Projekt: Bormatec Ninox Ortofoto UAV
PostPosted: Wed 15 Aug 2018, 18:11 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Ytterligare en flygning (måndags)!

Var ju och flög i måndags på kvällen. Bormatec Ninox SAR-projektet blir bara bättre och bättre. Det är en del att tänka
på så checklistan hjälper otroligt mycket, men den börjar bli lång. Dock är det enkla steg så man betar igenom den rätt
snabbt. Viktigt att vissa saker och ting görs i rätt ordning och om man inte kommer att flyga så ofta så är det bra med
en lista (/checklistenörden).

Lagom mängd förbättringar mellan varje gång är perfekt. Men man hittar alltid nåt nytt!!! Konceptet är inte fulländat än.
Men det är smidigt när man bara ARMar flyget, slår på Auto och kastar iväg det. =)

Den största förbättringen är nog att den borde fota vid GPS-punkter och inte varje sekund.

Hade vart kul om den kan göras så att vem som helst kan använda den. Det är inga problem, tills det ska landas. Fram
till det behöver man inte ha flygkunskaper, man behöver inte ens sändaren före det. Det finns LAND-funktion, men det
måste jag nog testa lite mer först, är bra om den landar så pitotröret inte skadas.

Borde fixa så att vingarna inte glappar, har tejpat fast dem hittills, men det funkar inte när det är dagg (kl. 21.30 iofs),
så får bygga om lite i så fall, vet ej hur än.

Det tog 45 minuter från det att jag steg ur bilen tills jag satte mig i den igen, en halvtimme snabbare än förra gången.
Det som tog tid var att lägga upp mission, där har jag lite kvar att lära.

Har nån variant av uBlox LEA-6 som klarar max 12-14 satelliter och det är nog för lite om man vill ha exakta flygningar
och bara får tag på 8-9 satelliter som senast, det var en dålig dag. Så en M8N eller dylik blir det nog till nästa som även
klarar GLONASS. Det finns hävare grejer för detta som jag också använder, men de blir för stora.

När missionet var klarfluget så har jag gjort så att den ska köra Loiter ovanför banan i 2 varv, sen går den själv ner på
höjd lite och varvar ner och flyger Loiter runt Home-punkten. Detta loitrande gjorde den 10 varv, sen slog den om till RTL
och eftersom den redan var där så drog den av gasen och det såg ut som att den initierade en LAND. Loiter-cirklarna var
för jäkla exakta!

Så till nästa gång blir det att fixa nåt av ovanstående och skulle det vara lite vind skulle jag testa att flyga med vinden i sidan
ett helt mission. Dessutom sänka hastigheten lite, minns inte vilken hastighet den stallar vid, men den flygs nog snabbare.

Attachment:
IMG_2275.JPG
IMG_2275.JPG [ 205.6 KiB | Viewed 7955 times ]


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 58 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3  Next

All times are UTC + 2 hours


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 11 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group