Senaste nyttPå kommande
31 julFilmeckerölinjen rallysprint
22 julResultatRallysprinten 2017
23 julResultatEckerölinjen Rallysprint 2016
Hem | Kalender | Evenemang | Klubbar | Forum | Galleri | Filmer | Länkar | Resultat | Arkiv | Kontakt | Torg | Om
It is currently Fri 29 Mar 2024, 00:55

All times are UTC + 2 hours




Post new topic Reply to topic  [ 58 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3
Author Message
 Post subject: Re: Projekt: Bormatec Ninox Ortofoto UAV
PostPosted: Sun 25 Nov 2018, 20:13 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Beställt 2 st LiIon 3S 3120 till denna. =) Får bygga om lite, men dessa ackar väger bara 165 g/st (använder en i taget).
Klarar 18,5A kontinuerligt och mycket mer under korta tider. En 3S 2200 LiPo väger 180 gram. SÅ det blir lättare och längre flygtid.
Samt har lite smått som ska fixas under vinterhalvåret för att förbättra SAR-konceptet.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Projekt: Bormatec Ninox Ortofoto UAV
PostPosted: Fri 14 Dec 2018, 19:59 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Fick hem dessa två LiIon idag. =) Vägde dem:
GensAce 3S 2200 mAh 25C LiPo väger 176,3 gram som man kan dra ur 1540 mAh ur (70%).
3DXR 3S 3120 mAh 6C LiIon väger 164,3 gram (klarar 18C 60 sek och 30C 3 sek) som man kan dra ner till 3,0 V eller va det var, men då vet jag inte hur många mAh det är, återstår att testa.

Det har helt annan form än GensAce så det blir väl att klura ut nåt klokt där.
Har tänkt använda en i taget bara. Lätt och med mer mAh ska väl ge mer än 20 minuter som jag flyger idag med LiPo om vindstilla.

Attachment:
IMG_2400.JPG
IMG_2400.JPG [ 192.88 KiB | Viewed 6718 times ]


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Projekt: Bormatec Ninox Ortofoto UAV
PostPosted: Sat 16 Feb 2019, 11:47 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Sportlovsstatus...

Är nog flygklar. Denna är tänkt som pilot-projekt för SAR-användning. Har en gedigen checklista som förbättras för varje flygning. Den börjar bli rätt komplett och klar, men jag har några detaljer kvar att förbättra och så har jag ju skaffat LiIon-ackar till den för att få längre flygtid. Ska fixas småninom. I övrigt kommer jag inte utveckla detta flyg längre än att göra den till ett färdigt koncept som kan användas vid behov. SkyWalker X5-Pro ska ta över utvecklingsdelen inom detta. Ska flygas under 2019.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Projekt: Bormatec Ninox Ortofoto UAV
PostPosted: Sat 16 Feb 2019, 19:29 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Tog fram denna ur "ett förråd" ;-) för att fortsätta med den, dvs passa in nya LiIon. Men va sjutton, det passar ju inte på något vis alls!
Första bilden är med ett av de LiPo jag använt hittills, GensAce 3S 2200 25C LiPo.
Andra bilden är om jag sätter LiIon-acken på samma sätt, kablarna sticker ju rakt upp, får ju inte fast locket på något vis alls! Acken är även för hög.
Tredje bilden med acken på sidan, lätt, bara att karva ur, men väntas nu, kabeln går ju åt sidan... huh.
Så jag tror jag slopar LiIon i detta flyg. Jag har nog en annan sorts LiIon som har helt annan form som nog funkar, men de är bara 2600mAh så det blir för mycket arbete för för liten skillnad.

Attachment:
IMG_2447.JPG
IMG_2447.JPG [ 157.75 KiB | Viewed 6667 times ]


Attachment:
IMG_2448.JPG
IMG_2448.JPG [ 194.19 KiB | Viewed 6667 times ]


Attachment:
IMG_2449.JPG
IMG_2449.JPG [ 210.58 KiB | Viewed 6667 times ]


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Projekt: Bormatec Ninox Ortofoto UAV
PostPosted: Sat 16 Feb 2019, 19:49 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Eftersom jag gick bet på acken så tänkte jag klä framkanten på vingarna istället med transparent bokplast. Men det fastnar ungefär noll på skuren EPO!! Satte dit en halvmeters bit och skakade på flyget, då föll remsan av fastnade på mattan på golvet. Snopet... Blir att prova klä med transparent klädsel nästa gång, har hemma, värme måste ju få det att fastna bättre.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Projekt: Bormatec Ninox Ortofoto UAV
PostPosted: Sun 21 Apr 2019, 20:45 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Flygklar 2019!

Nu är utvecklingen stoppad på denna "produkt" för min del eftersom jag tänkte lägga den tiden på SkyWalker X5-Pro som blir efterföljaren.
Jag har gått igenom den nu och allt verkar fit for fight. Det går att uppgradera den på många sätt, tex 4S för längre flygtid, LiIon för längre flygtid,
effektivare propeller, byta ut gammel-APM mot Pixhawk för att klara nyare firmwares, flytta ut RC-länk och telemetri-länk till vingarna, osv osv.
Men men, X5-Pro's tur nu. :-)

Jag kommer använda Ninox i sommar för att finjustera rutinerna och utveckla den inför X5-Pro (och min stora som jag inte börjat på än).
Några frågetecken är det men det löser sig första bästa flygning. Har ju en checklista för att kunna ha den ligga i "garderoben" och sen ta fram den,
följa checklistan och få till resultat. Slipper minnas och göra fel. Ninox kommer inte slaktas utan kommer ligga redo.

När jag flög manuellt läge i vindstilla väder så flög jag 20 minuter och på 50 m höjd så ska den med GoPro-kameran då kunna fota ca 1000 bilder
med knappt nån överlappning, motsvarande 100 hektar (1x1 km, dvs 1 miljon m2), MAX! Den klarar max 4 m/s. Har satt den på cruise 14 m/s nu
men det flög jag inte när jag flög 20 minuter, flög lägre då. Så 100 hektar kommer nog minska.

Den ser likadan ut som tidigare:

Image


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Projekt: Bormatec Ninox Ortofoto UAV
PostPosted: Sun 19 May 2019, 18:23 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Flög ett Ninox-mission idag!

Följde min fina checklista 8) och hittade lite förbättringar, men i övrigt gick allt finfint.
Flög ett mission med några stråk och de bilderna blev som de skulle.
Mellan stråken måste det svängas och då lutar ju flyget så den fotar periferin istället, de bilderna går bort.
Detsamma gäller bilderna under start och flygning till första waypoint samt allt efter sista stråket.
Blåste 0,7-4,3 m/s så det gick bra flyga. Mulet förstås.

Förbättringar...
- Jag bli bättre på att utforma missions
- Att tejpa vingen för att få den styv är ingen bra lösning, måste komma på nåt bättre

Attachment:
IMG_2587.JPG
IMG_2587.JPG [ 270.89 KiB | Viewed 6552 times ]


STATUS 14 juli 2020: Denna är nog bara att flygas. Checklistan för den är uppdaterad. Ska testas i sommar igen och se att allt funkar.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Projekt - SAR#1 - Bormatec Ninox Ortofoto UAV
PostPosted: Sat 01 Aug 2020, 18:04 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Ninox fick flyga!

Flög ett mission och friflög sen resten av acken.
Aningen ringrostig på detta flyg, var ju ett år sedan.
Men, den flyger fint som vanligt.
Det mission jag skulle flyga så vägrade den ta emot, så jag laddade in ett tidigare misson.
Enda skillnaden var att jag skulle starta flyget mot norr idag istället för österut som tidigare.
Men när jag startade flyget så inte for det norrut, det svängde snävt mot sydväst och stack iväg upp till 40 m, sen flög det sitt mission.
Måttligt snopet.
Måste skaffa nåt skydd så man ser vad man gör med datorn, var svårt se bilden.
Eller så blir det att rigga upp i bilen i fortsättningen. :wink:

Attachment:
IMG_3297.JPG
IMG_3297.JPG [ 287.12 KiB | Viewed 6110 times ]


Den ville ju svänga åt andra hållet när jag skulle handstarta och då valde den att flyga över depån, på låg höjd. Håh håh...
Attachment:
G0016524.JPG
G0016524.JPG [ 333.3 KiB | Viewed 6108 times ]


Sen på lite högre höjd blev det lite klokare bild. :roll:
Attachment:
G0016672b.jpg
G0016672b.jpg [ 397.31 KiB | Viewed 6108 times ]


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Projekt - SAR#1 - Bormatec Ninox Ortofoto UAV
PostPosted: Sat 01 Aug 2020, 18:40 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Fotades 913 bilder, gick snabbt igenom dem och konstaterade att om kameran skulle fota 2 bilder per sekund skulle det räcka helt OK för SAR på 50 m. Så på 25m skulle man kunna fota 1 bild per sekund. Ju närmare marken, desto intressantare och mer givande bilder om man letar efter något och kameran fotar helt OK för att trots allt bara vara en GoPro. Fördelen är att bilderna blir skarpa fast det är bilder, men det var väldigt ljust ute idag också. ;-) Lade till två bilder i föregående inlägg.

Skulle man flyga för att få bilder för att leta efter något så är det enklast flyga ett mission och inte flyga på samma ställe två ggr och sen landa för att skifta minneskort och upp igen. Hade med mig ackar idag för att kunna flyga över 400 hektar (ca 1h15 min flygtid), ca 4000 bilder, det ni. :D När man vänjer sig går man igenom tusen bilder på nån minut bara, om man letar efter nåt. Skog är lite knepigt när det är sol, skuggorna skapar stor kontrast mot där det är sol.

I SAR#3 så borde jag sätta fotokameran i roll-gimbal... helt klart.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Projekt - SAR#1 - Bormatec Ninox Ortofoto UAV
PostPosted: Thu 06 Aug 2020, 22:39 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Flög 3 ackar ikväll, som RC-flyg! :evil:
Glömde checklistan i fel bil, glömde därför ta med både fotokamera och GoPro och till på det så glömde jag ta med telemetri-radion för groundstation.
Flyger verkligen snällt och fint den där Ninox.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Projekt - SAR#1 - Bormatec Ninox Ortofoto UAV
PostPosted: Mon 17 Aug 2020, 22:19 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Flög en ack i går kväll, konstaterade för andra gången att jag inte kan göra nya rutter och skicka över dem till Ninox. Blivit tvungen att ladda ner befintlig rutt från Ninox och ändra den. Lite mer tidsödande så att säga! Nåt att klura på... parallellt med att jag fortsätter göra SAR#2 viewtopic.php?f=61&t=13393 .

STATUS 6 december 2020: Flygklar, borde uppgradera firmware i flyget, passlig vintersyssla.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Projekt - SAR#1 - Bormatec Ninox Ortofoto UAV
PostPosted: Wed 27 Jan 2021, 23:52 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
MickeM wrote:
Flög en ack i går kväll, konstaterade för andra gången att jag inte kan göra nya rutter och skicka över dem till Ninox. Blivit tvungen att ladda ner befintlig rutt från Ninox och ändra den. Lite mer tidsödande så att säga! Nåt att klura på... parallellt med att jag fortsätter göra SAR#2 viewtopic.php?f=61&t=13393 .

STATUS 6 december 2020: Flygklar, borde uppgradera firmware i flyget, passlig vintersyssla.

Det där med att det inte går att göra nya rutter och SEN ladda in dem verkar vara pga Mission Planner, så inte flygets fel, fler som har samma.
Man kan börja med att läsa tillbaks den som redan finns i flyget och sen börja om/modda rutten för att sedan ladda upp den.

Men jag tänkte ju att jag ändå skulle uppdatera firmware. Nu går det knappast att göra stora uppgraderingar då APM inte kan få de nyare uppdateringarna sedan flera år tillbaks, men nyare är alltid bättre, tänkte jag. Tills jag upptäckte att USB-kontakten är borta. Jag kom på att den hade lossnat när jag skulle ladda ur loggen för nån gång sedan. Suck...

Så alternativen är:
Alternativ 1 = Strunta i det och flyg (men då får jag ju inte ut allt jag vill ha från flygningarna som loggar, utan bara flyger och fotar
Alternativ 2 = Byta controller

Så ska man behålla den som den är och bara ha den på "hyllan" och flyga ibland?
Eller ska man uppgradera controller (samt GPS mm) till en Pixhawk så man får in nyaste firmware och börja använda LiIon?
Flyget har ju potential med sin enkelhet.

Det jag saknar är roll-gimbal för kameran.
När flyget svänger så fotar den ju inte rakt ner längre.
Men det kan jag inte kräva på denna lilla modell.

LiIon?
Nu används 3S 2200 25C LiPo som väger 198 gram som man kan dra ur max 1540mAh ur.
Jag har även 3S 2600 LiIon som väger 146 gram som man kan dra ur max 2400mAh ur (enligt tillverkaren, men det kanske är för mycket), det är +56% och ändå lättare ack.
Och så har jag även 3S 3120 LiIon som väger 164 gram som man kan dra max 2800 mAh ur (om man räknar på samma sätt som 2600-acken ovan), det är +82% och ändå lättare ack.
Så om LiIon skulle klara av start-strömmen (vilket de gör) så skulle man ha betydligt längre flygtid.
Jag har flugit 20 minuter med 3S 2200 LiPo så grovt räknat skulle man kunna flyga max 31 minuter med 3S 2600 LiIon och max 36 minuter med 3120mAh.
100 hektar ungefär på max 20 minuter, men max 156 hektar om 31 minuter och max 182 hektar om 36 minuter.

Hm...

Nå, jag har inte flugit den 2021 än så jag ska göra det först. Sen hamnar den i utvecklingshögen om jag tar det steget med den. Vill ha den som enkel "ladda och iväg för att hitta den borttappade röda jackan på Djäkenfältet"... :-D SAR#1 alltså.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Projekt - SAR#1 - Bormatec Ninox Ortofoto UAV
PostPosted: Sun 21 Feb 2021, 23:54 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Hållit på med denna en hel del och jag har inte kommit nån vart. :cry:
Då jag inte kommer uppgradera firmware så tänkte gå igenom lite inställningar nu när man lärt sig mer.
Men det gick inte, jag får inte kontakt längre med telemetri. WTH! Och så visar det sig vara samma problem på en multicopter jag håller på med.
Har felsökt mycket... inte klar än. Hatar såna här stoppklossar som bara äter tid. Grr!

Så nu är det 1. Få telemetri att funka, 2. Ställa in det jag tänkte, 3. Flyga 2021 och uppdatera mapping-processen och förfina "SAR"-konceptet.
Det får räcka med utveckling på denna nu, lägger tiden på SAR #2 istället, dvs SkyWalker X5-Pro.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Projekt - SAR#1 - Bormatec Ninox Ortofoto UAV
PostPosted: Sun 28 Feb 2021, 13:52 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Flygklar 2021!

Nån nu fick jag ordning på telemetrin. Ingen telemetri fungerade på nån av alla grejer efter jag uppdaterat Windows eller om det var Mission Planner.
Men efter att ha uppgraderat firmware på alla telemetri-radios och gått igenom alla inställningar, på samtliga... så funkar alla nu, även Ninox.
Ninox har en stenålders-telemetri utan Micro-USB-port, så det vart att leta upp en gammal adapter-kabel och sen fixa det. Tadaa! :mrgreen:
Så Ninox är nu genomgången och flygklar inför säsongen.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Projekt - SAR#1 - Bormatec Ninox Ortofoto UAV
PostPosted: Sat 26 Mar 2022, 12:04 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Status-Update!
Denna "produkt" är klar och jag testflyger den nån gång per år för att se om min SAR-rutin fungerar samt att den förbättras för varje gång. Skulle va kul om man kunde komma till skott att nån far till Djäkenfältet före mig och placerar ut tex tre objekt nånstans runt om i området, som tex en gul plastpåse i diket, en röd jumper längs åkern och en blå nånting nånstans eller nåt. Sen skulle jag göra altl från början till slut och se om jag hittar allt. Ladda och förbereda, packa, fara till fältet, starta igång, flyga, kolla bilder, packa ihop och hem.

Sommar-status 2023!
Dags att flyga småningom, årsflygningen alltså. Flygklar!


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Projekt - SAR#1 - Bormatec Ninox Ortofoto UAV
PostPosted: Sat 12 Aug 2023, 10:14 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Inte uppdaterat tråden fast jag flög 2021...

13 maj 2021 flög jag upp Ninox i ett träd i alla fall. :mrgreen: Saxat från dagen:


2021...

"Släpade ut Ninox idag och flög ett mission.
Lite strul som vanligt med telemetrin, sen använde jag rätt telemetri-radio och då fungerade det direkt. :roll:
Hiva iväg flyget och flög 5 sek och så råkade jag komma åt switchen på sändaren som stängde av det mission jag börjat flyga.
Landade och började om. Funkade finfint, blåste 4,9 m/s som mest vid marken och visst, den kämpade lite i turbulensen samt varvade mer i motvind, men funkade helt OK.
När flygningen var klar så hade vinden vänt från rakt sydlig till rakt ostlig. Så jag tänkte stryka skogen i väster och landa i depån.
Men när jag kom över skogen så var det väl nån vind/termik som fick flyget att sjunka/dyka till och dum som jag var så flög jag ju "preciis" över skogen.
Så ingen marginal där inte. In i en tall med ett kort brak. Tallen står precis vid vägen som går norrut från stugan, halvvägs till kurvan.
Markägare hade spik och hammare så jag kunde spika ihop några 2x3"-"battingar", men den vart för svårhanterad och tung, böjde sig och fastnade i grenar.
Försökte få tag på lite hjälp... och NGK hade möjligt, stort tack! Det blev bättre med smalare ribbor/lister.
Fick ner flyget rätt snabbt sen med fyra långa lister och ett långt bräde. :mrgreen:
Ninox är 1000mm i vingspann, så om man ser på bilden till vänster så kan man klura ut hur högt upp flyget fastnade, men ca 14-15 m upp kanske.
Flyget kom ner helt förutom tre små bitar EPO som försvann, mindre än 1cm per st.
LiPo-varnaren kved och skrek på slutet, fick ner flyget när acken var 3,72V, helt OK. GoPro-kameran hade fotat minnet fullt..."

Image


2022...

Flög jag den inte alls i fjol? :-o


2023 då?

Jag tog fram den nu och kollat tillbaks lite vad jag antecknat som jag ska beta igenom...

Sånt som jag inte kan fixa eller inte gör just nu...
- Hade planer på skaffa en kabel till GoPron för att ha APM att fota och lagra GPS-positionen i XIF på bilderna, men jag kan inte göra nåt med APM för USB-kontakten är borta och slitit sönder kretskortet. Så det är nog bara foton med intervaller som gäller för denna.
- Inga planer just nu på att byta ut APM 3.1 mot nån Pixhawk.
- Borde ha inverter för att kunna ladda datorn i bilen.
- Sitta i klipparhangaren så där borde det fixas bord så man slipper solen, antennerna på utsidan. Den är inte färdig så det får vara tillsvidare, men ett nedfällbart bord där inne...
- Jag hade 3S 2600 LiIon (146 gram) som man kunde dra ur max 2400mAh (enligt tillverkaren, men det kanske är för mycket), det är +56% och ändå lättare ack. Så om LiIon skulle klara av start-strömmen (vilket de gör) så skulle man ha betydligt längre flygtid. Jag har flugit 20 minuter med 3S 2200 LiPo så grovt räknat skulle man kunna flyga max 31 minuter med 3S 2600 LiIon. Men dom ackarna sålde jag iväg med RMRC Nano Skyhunter till Jussi och den försvann nog fort österut?

Göras:
- Stänga av röda LEDen på GoPro 4an om det går
- Minska bort fisheye-effekten (finns objektiv man kan köpa, dyra), eller byta kamera... eller ändra inställning så den fotar mindre
- Bättre flyghöjd än 50m hade vart bättre, nu får man ju flyga på 120 m, så jag ska testa fota från högre höjd nästa gång, tex 100
- Uppdatera checklistan för 2023
- Göra mission före jag far ut skulle jag behöva lära mig bättre
- Hade vart kul om den kan göras så att vem som helst kan använda den. Det är inga problem, tills det ska landas. Fram till det behöver man inte ha flygkunskaper, man behöver inte ens sändaren före det. Det finns LAND-funktion, men det måste jag nog testa lite mer först, är bra om den landar så pitotröret inte skadas. Dock är det gammal firmware som inte är så bra på LAND... men nog ska det gå. Har använt förr, den dalar ner i en vinkel och landar. Ska testa ställa in, vad är det värsta som kan hända liksom.
- Klä framkanten med transparent eller nån färg på klädsel för att skydda vid landningar (klibbor fastnar ej på denna EPO)
- Jag bli bättre på att utforma missions
- Att tejpa vingen för att få den styv är ingen bra lösning, måste komma på nåt bättre
- 1 sek mellan varje bild på 25 m höjd, 2 sek mellan varje bild på 50 m, ska se vad som behövs för 100 m
- Går det ej att ladda upp nya rutter? Verkar som jag haft problem med det, verkar vara pga Mission Planner, borde ha kommit flera nya versioner sedan dess, eller så beror det på att nyare versioner inte matchar med gamla APM längre som kör gammal firmware.

FIXAT:
- 2021 flög jag ju in i ett träd... det skadade EPO endast lite här och där. Detta har jag reparerat, syns knappt nån skada längre.
- Större hål för kameran (svarta hörn på bilderna), hade runt hål, vet ej varför, nu är det fyrkantigt med runda hörn
- Det är egentligen inte meningen att bilderna från denna ska "stitchas/merge'as" ihop, utan bara fota en massa bilder för att se om man ser "en försvunnen person". Så det där med att stitcha struntar jag nog i, men blir det bra bilder kan jag ju alltid se hur bra det blir. Dock lite svårt när jag inte har ett program som klarar av bilder invid varandra utan GPS-positioner...

Bortsett från förbättringarna ovan, så är den i alla fall flygklar för 2023!
Ska beta av lite av dem ovan före nästa flygning hur som helst.

Attachment:
IMG_4910.JPG
IMG_4910.JPG [ 332.24 KiB | Viewed 2852 times ]


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Projekt - SAR#1 - Bormatec Ninox Ortofoto UAV
PostPosted: Sun 13 Aug 2023, 12:15 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Fixat på Ninox idag en del...

- Stänga av röda LEDen på GoPro 4an om det går
FIXAT - I menyn kunde man välja 4, 2 eller OFF där 4 är alla fyra LEDar aktiva, osv.

- Minska bort fisheye-effekten (finns objektiv man kan köpa, dyra), eller byta kamera... eller ändra inställning så den fotar mindre.
FIXAT - Man måste köra 7MP Medium istället för någon Wide OM man ska merge'a bilder efteråt. Men ska man se så mycket som möjligt på varje bild så måste man köra 12MP Wide. Är inställt på 7MP M nu.

- Bättre flyghöjd än 50m hade vart bättre, nu får man ju flyga på 120 m, så jag ska testa fota från högre höjd nästa gång, tex 100.
FIXAT - Har uppdaterat checklistan och utgångsvärden till 100 m.

- Uppdatera checklistan för 2023
FIXAT - Ny version, bättre än någonsin (uppenbarligen).

- Göra mission före jag far ut skulle jag behöva lära mig bättre
FIXAT - Lärt mig och gjort ett mission som betyder att man står mitt på landningsbanan, slår om sändaren till AUTO, då startar motorn på Ninox och den kommer vänta på att jag kastar iväg den, kastar iväg den och den sticker iväg norrut i 25 graders lutning upp till 40 m höjd, sen fortsätter den rutten höger och sen söderut för att sen ta en sväng västerut (med högre och högre höjd) för att nå första waypoint för stråken jag lagt in. Den flyger stråken väst-öst och öst-väst på 100m höjd med vinden i sidan (blir samma hastighet och avstånd på bilderna då) samt att den alltid flyger mot vinden mellan stråken när den svänger om. Sen när stråken är klarflugna så flyger den runt området lägre och lägre tills den kommer in på finalen där den fortsätter flyga lägre och lägre för att en bit ovanför bantröskel gå över till Auto Land. Jag kör enkla auto land nu där den bara slår av motorn och glider ner, det håller flyget stabilt och "vanes" (eng.) mot vinden och landar hoppeligen på banan eller i höga gräset om inte vinden ändrat för mycket sedan start.

- Hade vart kul om den kan göras så att vem som helst kan använda den. Det är inga problem, tills det ska landas. Fram till det behöver man inte ha flygkunskaper, man behöver inte ens sändaren före det. Det finns LAND-funktion, men det måste jag nog testa lite mer först, är bra om den landar så pitotröret inte skadas. Dock är det gammal firmware som inte är så bra på LAND... men nog ska det gå. Har använt förr, den dalar ner i en vinkel och landar. Ska testa ställa in, vad är det värsta som kan hända liksom.
FIXAS - Håller på... får jag auto land att funka och förbättrar checklistan ännu mer så blir det bara mer och mer möjligt för vem som helst att ställa in, hiva iväg flyget, vänta medans den flyger och landar... ladda ur bilderna.

- Klä framkanten med transparent eller nån färg på klädsel för att skydda vid landningar (klibbor fastnar ej på denna EPO)
FIXAT - Eftersom värme påverkar EPO-bollarna så satte jag blanksvart framkant. Skyddar bättre mot grässtråna som annars penetrerar framkanten och går av. Dessutom är det jämnare kant rent aerodynamiskt.
Attachment:
IMG_4911.JPG
IMG_4911.JPG [ 202.99 KiB | Viewed 2832 times ]


- Jag bli bättre på att utforma missions
FIXAT - Öva öva öva och lära sig nytt är det som gäller. Och anteckna stegen i en guide så man slipper fundera varje gång.

- Att tejpa vingen för att få den styv är ingen bra lösning, måste komma på nåt bättre
"FIXAT" - Funderat igen en stund på detta... Det går att göra annat, men även de sättet kommer inte hålla så länge, EPO ger efter. Så det blir att skippa sena flygningarna när daggen kommer och flyga när det är torrt och målartejpen fastnar bättre.

- 1 sek mellan varje bild på 25 m höjd, 2 sek mellan varje bild på 50 m, ska se vad som behövs för 100 m
FIXAT - Gjorde guide så jag slipper labba mig fram varje gång. Inställt på 2 sek nu inför nästa flygning.

- Går det ej att ladda upp nya rutter? Verkar som jag haft problem med det, verkar vara pga Mission Planner, borde ha kommit flera nya versioner sedan dess, eller så beror det på att nyare versioner inte matchar med gamla APM längre som kör gammal firmware.
FIXAT - Det gick inte att bara göra ett mission och ta Write. Man måste ta Read först, sen kan man ladda in färdiga rutten eller göra en ny. Sen funkar Write.

- Få telemetri-kontakt
FIXAT - Jag hade ju uppdaterat alla SIK-radios förr, men även uppdaterat igen, på de som jag använder. Och för att uppdatera den på Ninox (som jag inte använt på 2 år) så måste man ha en speciell kabel, vet ej var jag har den nu, tror jag lånade den. Men sen hittade jag den jag ska använda till Maja och ställde om den lite så funkade den mot Ninox.


Trodde jag var klar nu med förbättringarna, fast flygklar är Ninox ändå.


Andra förbättringar som finns...
- Spänningsmätningen ombord är inte så rätt, men för att få det rätt måste jag kalibrera om den (vilket jag inte vet om går så bra med det jag har nu, gammal dålig PMU) eller byta, får se..., vilket jag inte ork göra. Istället använder jag LiPo-varnare som piper när det är dags att avbryta och landa manuellt (FBWA eller Stabilize). RTL när spänningen är för låg är bara stressigt, tills man vänjer sig. RTL ska ta hem flyget och flyga det i cirklar ovanför Home-waypointen. Går att ställa om.
- Man ser ej timern i sändaren, måste göra om så man slår på före takeoff istället för att använda throttle-läget.
- Borde byta telemetri (SIK-radio) till nån med USB-port så jag kan uppdatera
- Trim verkar jag ha använt på sändaren vilket man inte ska, måste fixas så det är noll igen och ta reda på varför den var inställd, kan bero på att den används vid manuell eller stabiliserad flygning.
- Fördjupa mig mer i autoland för det innehåller bra mycket mer än det jag tillämpat nu, finns många parametrar att lära sig.
- Testflyga manuellt så jag kan reda på stallspeed och bästa cruise-speed samt speed vid flygning i missions beroende på vindstyrkor för att få ut mest flygtid
- Testflyga olika höjder och fotointervaller så jag får ut mest av flygningen (bättre bilder), men kör jag 7MP får jag rum med över 3.000 bilder på kamerans SD-kort vilket jag inte hinner nå ändå på flygtiden jag har nu med 3S 2200 LiPO. Men man vill ju inte gå igenom onödiga mängder bilder om man inte måste.
- Planer på att bygga in allt i en väska så man inte behöver släpa med sig flera olika väskor. Ninox är ihopfällbar, så även den kan man fälla ihop. Men annars tänkte jag på en väska för allt. Nu har jag en för sändaren, en för datorn och en för verktygen och sen placerar jag ut kamera, batterier, telemetri, mm lite där det får rum i de väskorna. En stor väska skulle gå, men så stora väskor är inte så lätta få tag på.


Får se om jag fixar några av ovanstående före nästa flygning. Måste ju sätta ner foten nån gång. :-D


Sen går det ju att förbättra hela paketet ännu mer genom att uppgradera från APM till Pixhawk som jag nämnde ovan, men det håller jag till SkyWalker X5-Pro istället. Men fortsätter nog förbättra denna Ninox ändå vartefter. Är ju sånt man kan testa och lära sig och ta med sig till nyare flyg.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Projekt - SAR#1 - Bormatec Ninox Ortofoto UAV
PostPosted: Sun 20 Aug 2023, 19:20 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Flugen 2023!

Hemsk rubrik, hinner man inte flyga fler gånger än ett tillfälle per år per modell? :cry:
Hur som, lyckad dag! Jag satt där ute i 4,5h och joxa med Ninox och Mission Planner i det fina vädret.

Ändå flög jag bara två ackar.

Första flygningen var ett automission. Hade gjort rutten färdig hemma, manuellt. Nästa gång ska jag testa polyline så den får lägga upp rutten själv. Flygningen bestod av (efter handkast) att den flyger upp mot vinden mot WP2 (WP1 = Home). Och sen en längre lov runt fältet för att stiga upp till full flyghöjd och påbörja flygningen efter stråk. Efter de är klara så påbörjades inflygningen runt fältet för att komma in på final mot banan, lägre och lägre, för att ca 10 m över banan slå om till LAND. Det är inte så krånligt som det låter, fram till "LAND"-punkten så har den tillräcklig cruise-hastighet. När den passerat LAND-punkten så slår den helt enkelt av motorn och håller sig plan (så den inte rollar) med STABILIZE och bara glider mot vinden (helst) och sjunker i lagom hastighet utan att stalla. Den sjunker säkert snabbare om det börjar gå för långsamt (Airspeed mäts av pitot-röret i nosen, jämfört med GroundSpeed som mäts med GPS). Men den glider otroligt bra, landade i slutet på banan och gled fram till kanten. Ska finslipa lite på det. Den kan gott gå i LAND-mode på 5-6 m redan.

Andra acken flög jag manuellt bara för att känna på hur den flyger. Jag kom rätt snabbt på att den är lite skuttig och ryckig. Verkar vara väldigt dålig upplösning på servona, har iofs alltid varit det, men det hamnar på listan att "kanske" byta. Jag skulle testa stallspeed, men det glömde jag bort. Den flög fint bara den fick flyga plant. Den måste flygas med lite mer gas/fart när den ska klättra.

Den där MiniAPM verkar inte ha så stort minne, jag får inte med början på en flygning. Mindre än 10 minuter... det var ju lite slött. Men det förklarar varför jag inte haft vettiga loggar om flyget legat framme på bordet på Djäkenfältet och tickat tid.

Nå, det finns utvecklingspotential. Men som jag nämnt tidigare så tror jag att jag bantar ner denna istället. Jag slopar merge av bilder och GPS-märkta bilder. Den ska bara fota och hitta försvunnet. Behöver inte loggarna egentligen, de har bara varit i testsyfte och för att lära mig. Dessutom är ArduPlane-versionen på Ninox gamla MiniAPM 3.1-controller väldigt gammaldags och har bara en bråkdel så mycket information som dagens versioner som kräver Pixhawk eller bättre. Det finns nyare, dock ändå väldigt gammal, firmware... men jag kan inte ladda in den pga att USB-porten är borta från kortet.

Attachment:
IMG_4920.JPG
IMG_4920.JPG [ 194.64 KiB | Viewed 2755 times ]

Attachment:
IMG_4921.JPG
IMG_4921.JPG [ 251.51 KiB | Viewed 2755 times ]

Attachment:
IMG_4922.JPG
IMG_4922.JPG [ 340.06 KiB | Viewed 2755 times ]


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 58 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3

All times are UTC + 2 hours


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 35 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group