Senaste nyttPå kommande
31 julFilmeckerölinjen rallysprint
22 julResultatRallysprinten 2017
23 julResultatEckerölinjen Rallysprint 2016
Hem | Kalender | Evenemang | Klubbar | Forum | Galleri | Filmer | Länkar | Resultat | Arkiv | Kontakt | Torg | Om
It is currently Fri 29 Mar 2024, 00:31

All times are UTC + 2 hours




Post new topic Reply to topic  [ 65 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4  Next
Author Message
 Post subject: Re: HobbyKing Finnair DC-3 Airliner EPO (OH-LCE)
PostPosted: Thu 16 Jun 2016, 21:17 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Tack :-D

Weathering kan bli intressant... det är ju EPO så det är inte så lätt eftersom all färg fastnar direkt och blir där. Men borde gå om jag tunnar ut och är snabb på få det rätt.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: HobbyKing Finnair DC-3 Airliner EPO (OH-LCE)
PostPosted: Sat 18 Jun 2016, 14:43 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Hur som helst, nu är DC-3an flygklar!!!

Den ska väga 1700 gram, men väger 2248 gram och det är hela 548 gram mer än vad det ska vara. ?!
Kanske är det utan ack de väger DC-3an...
Acken väger 418 gram (4S 4000 som är rekommenderat).
Men det är ändå 1830 gram och det är 130 gram mer än 1700 gram.
Och vad har jag lagt på förutom det kompletta paketet? Ja inte sjutton är det 130 gram färg!!! :shock:
Hur tänker HobbyKing?
Eller så funkar inte min relativt nya våg...

Det stod ingenting om roderutslag i manualen, så de har jag ställt in av egen erfarenhet.

Nu ska det testflygas. Sen när allt funkar som det ska och jag har flugit in modellen, så blir det weathering.
Den som flyger idag i Finland, OH-LCH, så är upputsad och polerad och den ser ut så här:
http://cdn.airplane-pictures.net/images ... 601651.jpg

Men aluminium blir ju rätt matt efter ett tag och då fastnar smuts bättre.
Så jag siktar på att det matta är som det är i dag på min EPO-kärra, men att jag smutsar ner lite.
Kluddar man färg på en EPO-yta så fastnar det. Men hela flyget är målat så det ska nog gå rätt bra, bara man gör rätt. ;)


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: HobbyKing Finnair DC-3 Airliner EPO (OH-LCE)
PostPosted: Sat 18 Jun 2016, 14:53 
Offline
Motorportalare
User avatar

Joined: Sun 19 Jun 2011, 13:39
Posts: 712
Location: Mariehamn
Kör: SlowStick
Inressant!

Yngve


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: HobbyKing Finnair DC-3 Airliner EPO (OH-LCE)
PostPosted: Sat 25 Jun 2016, 23:04 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Fick tips om att skevrodrena ska differentieras. Alltså gå mera uppåt än neråt, så som det är på segelflyg.
Måste fixa det. I övrigt är den ju flygklar. Jag böjde vingspetsarna för att få till lite washout/skränkning för bättre stabilitet, om det nu håller.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: HobbyKing Finnair DC-3 Airliner EPO (OH-LCE)
PostPosted: Sun 17 Jul 2016, 15:34 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Fri 12 Nov 2004, 15:27
Posts: 16613
Location: Solkusten
Är det inte dax att ta upp den i luften nu så vi får se den flyga.

_________________
Rc Åland på facebook - https://www.facebook.com/alandRC/


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: HobbyKing Finnair DC-3 Airliner EPO (OH-LCE)
PostPosted: Sun 17 Jul 2016, 15:40 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Mr X wrote:
Är det inte dax att ta upp den i luften nu så vi får se den flyga.

Blåser ju bara...


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: HobbyKing Finnair DC-3 Airliner EPO (OH-LCE)
PostPosted: Thu 28 Jul 2016, 21:14 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Hm, var ska CG vara när det står 90 mm i min manual och 65 mm i andras?

Attachment:
IMG_1460.JPG
IMG_1460.JPG [ 72.62 KiB | Viewed 10282 times ]


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: HobbyKing Finnair DC-3 Airliner EPO (OH-LCE)
PostPosted: Sun 14 Aug 2016, 10:01 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Hur skulle ni göra om ni fått två CG-märkningar och inte vill krascha?
Man kan ju ta reda på vingprofilen och klura ut var den borde vara och hålla sig framför det?


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: HobbyKing Finnair DC-3 Airliner EPO (OH-LCE)
PostPosted: Sun 14 Aug 2016, 16:53 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Fri 12 Nov 2004, 15:27
Posts: 16613
Location: Solkusten
MickeM wrote:
Hur skulle ni göra om ni fått två CG-märkningar och inte vill krascha?
Man kan ju ta reda på vingprofilen och klura ut var den borde vara och hålla sig framför det?

Mitt mellan dom båda skulle jag börja med, flyger nog så pass bra att man kan landa den utan att krascha.

_________________
Rc Åland på facebook - https://www.facebook.com/alandRC/


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: HobbyKing Finnair DC-3 Airliner EPO (OH-LCE)
PostPosted: Sun 14 Aug 2016, 20:10 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Mr X wrote:
MickeM wrote:
Hur skulle ni göra om ni fått två CG-märkningar och inte vill krascha?
Man kan ju ta reda på vingprofilen och klura ut var den borde vara och hålla sig framför det?

Mitt mellan dom båda skulle jag börja med, flyger nog så pass bra att man kan landa den utan att krascha.

Jag googla runt lite och tänkte att det skulle vara ett smart sätt se hur andra gjort.
Men folk är ju så otroligt obildade så de kan ju inte skriva kloka inlägg.
Vissa säger "CG is way off!!! I had to change it." Jaha okej?!
Nån annan skrev att den var väldigt baktung med 65mm. Ok... sen då?
Nån skrev att 90 var väldigt baktungt och fick flytta bak CG. Hur blir det då?
Nån tredje smarting skrev att han måsta lägga bly i stjärten för att få CG rätt. Vilket CG av dem? Bly när man ska flytta acken?
Nån skrev att han nästan krashade med CG 65, men ingen aning om något annat påverkat som tex nybörjarvana.
En enda hittade jag som skrev att hade använt 85 mm för att få sitt flyg att flyga, men inte om nåt annat.
Så jag tror på dig Mr X... börjar med 75-80 och känner efter hur det känns hålla i vingen.
Vingen är ju pilformad så det är lite förbryllande mot andra flyg.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: HobbyKing Finnair DC-3 Airliner EPO (OH-LCE)
PostPosted: Mon 15 Aug 2016, 07:45 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Tue 11 Nov 2008, 19:57
Posts: 1722
Location: Mariehamn
MickeM wrote:
Mr X wrote:
MickeM wrote:
Hur skulle ni göra om ni fått två CG-märkningar och inte vill krascha?
Man kan ju ta reda på vingprofilen och klura ut var den borde vara och hålla sig framför det?

Mitt mellan dom båda skulle jag börja med, flyger nog så pass bra att man kan landa den utan att krascha.

Jag googla runt lite och tänkte att det skulle vara ett smart sätt se hur andra gjort.
Men folk är ju så otroligt obildade så de kan ju inte skriva kloka inlägg.
Vissa säger "CG is way off!!! I had to change it." Jaha okej?!
Nån annan skrev att den var väldigt baktung med 65mm. Ok... sen då?
Nån skrev att 90 var väldigt baktungt och fick flytta bak CG. Hur blir det då?
Nån tredje smarting skrev att han måsta lägga bly i stjärten för att få CG rätt. Vilket CG av dem? Bly när man ska flytta acken?
Nån skrev att han nästan krashade med CG 65, men ingen aning om något annat påverkat som tex nybörjarvana.
En enda hittade jag som skrev att hade använt 85 mm för att få sitt flyg att flyga, men inte om nåt annat.
Så jag tror på dig Mr X... börjar med 75-80 och känner efter hur det känns hålla i vingen.
Vingen är ju pilformad så det är lite förbryllande mot andra flyg.


Här en kalkylator så du kan beräkna CG ; http://adamone.rchomepage.com/cg_calc.htm

_________________
OH 530


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: HobbyKing Finnair DC-3 Airliner EPO (OH-LCE)
PostPosted: Mon 15 Aug 2016, 12:22 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Intressant!

Det knepiga är att DC-3 inte alls följer någon klok vingform som tex den i länken.
Det finns länkar till några andra vingformer, men de stämmer inte heller?

De värden man ska mata in, se andra bilden, röda strecket.

De värden som blev knepiga är typ alla... se första bilden nedan för huvudvingen.
Vingformen är inte pilformad hela vägen.
Vingen är plan i mitten, men resten pekar uppåt med V-form.
A, ska man mäta till vingens framkant eller ska man mäta till "vingens framkant" (denna mätte jag).
B, ska man mäta där jag markerat B? Det gjorde jag.
S, beror på A, men jag utgick från mitt mått med A ovan.
Y, till vingspetsen eller till där man mätte B?
Och sen samma sak med stabben.

Attachment:
DC3_Silh_c.jpg
DC3_Silh_c.jpg [ 61.88 KiB | Viewed 10209 times ]


Attachment:
CGCalc_HKDC3.JPG
CGCalc_HKDC3.JPG [ 129.7 KiB | Viewed 10209 times ]


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: HobbyKing Finnair DC-3 Airliner EPO (OH-LCE)
PostPosted: Thu 18 Aug 2016, 19:58 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Atte... centerdelen är ju också vingformad. Borde inte CG vara där den delen är som tjockast? Kanske lite framför?


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: HobbyKing Finnair DC-3 Airliner EPO (OH-LCE)
PostPosted: Tue 23 Aug 2016, 22:24 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Blir nog att beställa Master Airscrew 8x6" CW och CCW för jag vågar inte flyga med en propeller med sprucket nav. Nån som ska beställa från HobbyKing?


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: HobbyKing Finnair DC-3 Airliner EPO (OH-LCE)
PostPosted: Wed 24 Aug 2016, 20:45 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Nu har jag måttat o haft mig på DC-3an. 65 mm som det står i vissa manualer är väldigt långt fram.

90 mm står det i min. Och när jag lade i den ackstorlek som rekommenderas på den plats den passar bäst i ackhållaren så hamnar CG på 85 mm och det kändes bra och det var nån till som flög med 85 mm. ;-) 90 är väl mer baktung än 85 om jag tänker rätt nu så här på kvällen...

Men sen kommer ju miljonfrågan... ska landställena vara uppe eller nere? Fäller jag upp landställena (framåt) så blir flyget mer framtungt. Jag antar att landställena i så fall ska vara nedfällda. Dvs jag flyger nu med 85 mm CG om jag har ställena nere. När jag fäller upp dem så blir den väl mer framtung, kanske 80... eller vad?


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: HobbyKing Finnair DC-3 Airliner EPO (OH-LCE)
PostPosted: Sat 17 Sep 2016, 10:32 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Pilotgubbar på plats samt nya propellrar, Master Airscrew 3-blade series 8x6, både en CW och en CCW.
När jag tog bort de andra propparna så märker man vilket dåligt plastmaterial HobbyKing har i sina grejer.
Ena propellerbladsfästet sprack och två propellerblad var lösa i sina nav. Men nu tror jag att jag förbättrat
det som går att förbättra. Har hört om att servona är totalt värdelösa och har varit slut från början, men
mina funkar helt OK än så länge. Hoppas de håller. Och så har motorernas axlar varit väldigt mjuka, men
motorerna kostar väl 10 dollar så man ska väl inte klaga? Mottagaren i flyget kostar lika mycket som flyget. :-D
Kanske blir premiär kommande veckan.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: HobbyKing Finnair DC-3 Airliner EPO (OH-LCE)
PostPosted: Sat 17 Sep 2016, 11:41 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Tue 11 Nov 2008, 19:57
Posts: 1722
Location: Mariehamn
MickeM wrote:
Kanske blir premiär kommande veckan.

.... du kan kanske försöka ge dig till tåls fram till fredag för då räknar jag med att vara i stan, DC 3 premiären vill jag ju inte missa :wink:

_________________
OH 530


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: HobbyKing Finnair DC-3 Airliner EPO (OH-LCE)
PostPosted: Sat 17 Sep 2016, 12:47 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Atte wrote:
MickeM wrote:
Kanske blir premiär kommande veckan.

.... du kan kanske försöka ge dig till tåls fram till fredag för då räknar jag med att vara i stan, DC 3 premiären vill jag ju inte missa :wink:

Absolut! Jag håller på laddar 12 LiPos nu för att flyga annat före det. Hoppas vädret är bra senare, för annars blir det uppskjuten premiär. =) Vill inte ha mer än 4 m/s i byarna.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: HobbyKing Finnair DC-3 Airliner EPO (OH-LCE)
PostPosted: Fri 23 Sep 2016, 20:08 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Tue 11 Nov 2008, 19:57
Posts: 1722
Location: Mariehamn
... söndag verkar ju lovande så jag skall ladda nåt att flyga efter att jag sett DC 3;an flyga :D

_________________
OH 530


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: HobbyKing Finnair DC-3 Airliner EPO (OH-LCE)
PostPosted: Sat 24 Sep 2016, 08:54 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Blåser 0,0 nu, men är inte alls flygklar o har andra planer. :shock: Siktar på i morrn.


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 65 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4  Next

All times are UTC + 2 hours


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 29 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group