Senaste nyttPå kommande
31 julFilmeckerölinjen rallysprint
22 julResultatRallysprinten 2017
23 julResultatEckerölinjen Rallysprint 2016
Hem | Kalender | Evenemang | Klubbar | Forum | Galleri | Filmer | Länkar | Resultat | Arkiv | Kontakt | Torg | Om
It is currently Thu 28 Mar 2024, 18:13

All times are UTC + 2 hours




Post new topic Reply to topic  [ 142 posts ]  Go to page Previous  1 ... 4, 5, 6, 7, 8
Author Message
 Post subject: Re: X-UAV SKUA 2100mm. EPO
PostPosted: Mon 01 May 2023, 19:59 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Har under helgen gjort små duster med denna...

Rivit bort alla klibbor. Tagit isär flyget ännu mer. Limmat fast EPO i alla håligheter, spår, osv med UHU Por. bara en vända till. Sen när limmet torkat ordentligt, vilket UHU Por aldrig gör, så ska jag skära jämnt med skalpell och ta bort UHU Por som sticker ut utanför ytan. Sen spackla med foam-spackel och slipa. Justja, locket är ju helt väck från förra ägaren, så jag måste tillverka nåt. Har även en fallskärm som den ska testas med före jag målar flyget.

Jag har tagit bort servo-fästet i stjärten. Kablarna dit + hållare + servona väger bara onödigt mycket på fel ställe på detta redan tokbaktunga flyg. Servona för höjd och sido hamnar alltså längre fram och så blir det kolfiberstänger på nåt sätt, kanske i guider (heter det så?). Sen den där ESCen jag fick tag på, den är enorm och tung! Och motorn är overkill så jag ska nog byta ut den till nåt lättare och nättare. Beror på vad jag ska ha för ack och last. Ska se om jag går in för 6S och större propeller och framflyttad motor. Eller om jag satsar på 3-bladig prop och 4S.

Kommer troligtvis airbrusha flyget i nån färg. Borde köpa en större spruta först bara, den jag har nu är för pyyttesmått och weathering. Ljusgrå? Förslag? Det heter ju X-UAV så lite UAV-look måste det väl ha? SAR-look? Mörkt vill jag inte ha, det blir bara mjuk flyg och hett där inne. Men vad ska jag ha det till? FPV-tryna? Jag såg att en snubbe (YouTube: FPVREVIEWS) flög 2h 1min 20 sek med 4S 10.000 mAh. Med LiIon och 6S borde man kunna öka på det rätt mycket. Hade ju ökat flygtiden med minst 68% på ett annat flyg (testplattformen RMRC Nano SkyHunter) där jag hade samma totalvikt före (LiPo) och efter (LiIon) pga mycket mer mAh i LiIon-packet. Vet inte hur man ska lätta flyget så mycket mer. Jag har för mig att jag hade massa bly i det senast och jag flög med 4S 4000 som var placerat hela vägen fram i "fönstret", helt galet, där ska kameran va!?


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: X-UAV SKUA 2100mm. EPO
PostPosted: Sat 06 May 2023, 19:13 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
EPO fixat, spacklat...

Gjort klart all EPO-fyllning i alla hål och reparerat alla skador (2h av livet man aldrig får tillbaks där, haha).
Sen skurit bort överflödet med vass skalpell.
Har även spacklat med Wonderfill (tog dryga halvtimmen) och nästa steg är slipning.
Sen är den redo för målning.
Ska se om det blir sprutmåla eller vad jag hittar på.
Jag har även frigjort alla roder och fixat klart för gångjärn istället.
De är redan på plats och allt funkar finfint, dock ej limmade på plats, än.
Funderar på flytt fram motorn så att propellern går fritt för "glaskupolen" och för att få fram vikten för detta flyg är baktungt!
Men servona till stjärten hamnar som sagt längre fram, inte kollat var än.
Stora locket har försvunnit hos nån tidigare ägare, så jag har funderat på hur jag ska göra ett nytt, blir inte vackert göra ett i EPO.
Kanske sätter dit foam och slipar det runt så jag kan gjuta en i glasfiber?

Attachment:
IMG_4759.JPG
IMG_4759.JPG [ 176.34 KiB | Viewed 1320 times ]


Sommar-status 2023!
Denna väntar i högen i slipförrådet/verkstaden att slipas efter alla reparationer. Sen ska jag fundera på om jag klär eller målar den. Ska flygas som den är först, sen testa fallskärm. Annars vet jag inte. Ska ju kunna flyga 4 h säger tillverkaren. 2h tror jag nån flög max med den setup tillverkaren rekommenderade. Så jag ska se vad jag hittar på. Kanske den skulle duga till rekord?


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 142 posts ]  Go to page Previous  1 ... 4, 5, 6, 7, 8

All times are UTC + 2 hours


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 21 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group