Senaste nyttPå kommande
31 julFilmeckerölinjen rallysprint
22 julResultatRallysprinten 2017
23 julResultatEckerölinjen Rallysprint 2016
Hem | Kalender | Evenemang | Klubbar | Forum | Galleri | Filmer | Länkar | Resultat | Arkiv | Kontakt | Torg | Om
It is currently Thu 28 Mar 2024, 22:30

All times are UTC + 2 hours




Post new topic Reply to topic  [ 142 posts ]  Go to page Previous  1 ... 4, 5, 6, 7, 8  Next
Author Message
 Post subject: Re: X-UAV SKUA 2100mm. EPO
PostPosted: Wed 29 Nov 2017, 23:32 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Mon 08 Jul 2013, 19:01
Posts: 3576
Kör: GL1500 Goldwing
MickeM wrote:
Förstod att du fått ordning på LRS-länken. Blir det något testande i vinter med Skuan? Planer? Ändamål?

Nä den blir med 2,4ghz än så länge. Ska montera nya escen å se om de flyger iaf. Köra lite missions o fpv flyga den.

_________________
MC or RC... It´s just a 2 letter hobby....


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: X-UAV SKUA 2100mm. EPO
PostPosted: Sun 03 Dec 2017, 14:15 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Du sa att din ESC gått slut... hur långa matningskablar har du från acken (inte ack-kontakten) till ESCen?


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: X-UAV SKUA 2100mm. EPO
PostPosted: Sun 03 Dec 2017, 15:03 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Mon 08 Jul 2013, 19:01
Posts: 3576
Kör: GL1500 Goldwing
MickeM wrote:
Du sa att din ESC gått slut... hur långa matningskablar har du från acken (inte ack-kontakten) till ESCen?

Rätt långa. Men jag har just nu Power modulen och TBS CORE i mellan. Borde jag göra nåt åt det?

_________________
MC or RC... It´s just a 2 letter hobby....


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: X-UAV SKUA 2100mm. EPO
PostPosted: Sun 03 Dec 2017, 20:54 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Kobbeuffe wrote:
MickeM wrote:
Du sa att din ESC gått slut... hur långa matningskablar har du från acken (inte ack-kontakten) till ESCen?

Rätt långa. Men jag har just nu Power modulen och TBS CORE i mellan. Borde jag göra nåt åt det?

Avstånd? Castle Creations säger "en CC CapPack var 15e cm. Jag har inte följt det... men jag har använt en i flera modeller och två i Majan som är korkat byggd (ackarna i nosen och ESCen långt bak).


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: X-UAV SKUA 2100mm. EPO
PostPosted: Sun 03 Dec 2017, 22:38 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Mon 08 Jul 2013, 19:01
Posts: 3576
Kör: GL1500 Goldwing
MickeM wrote:
Kobbeuffe wrote:
MickeM wrote:
Du sa att din ESC gått slut... hur långa matningskablar har du från acken (inte ack-kontakten) till ESCen?

Rätt långa. Men jag har just nu Power modulen och TBS CORE i mellan. Borde jag göra nåt åt det?

Avstånd? Castle Creations säger "en CC CapPack var 15e cm. Jag har inte följt det... men jag har använt en i flera modeller och två i Majan som är korkat byggd (ackarna i nosen och ESCen långt bak).

Har en knippe kondingar som jag tänkte använda. Ska bara lista ut hur många uF jag behöver för att det ska bli korrekt.

_________________
MC or RC... It´s just a 2 letter hobby....


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: X-UAV SKUA 2100mm. EPO
PostPosted: Mon 04 Dec 2017, 09:43 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Mon 08 Jul 2013, 19:01
Posts: 3576
Kör: GL1500 Goldwing
Flygklar med 2x 270uF kondingar på ingående till esc. Ubec i esc bortkopplad och en separat ubec för matning av servon. TBS core matar APM o mottagaren så det är ju dubbel säkerhet ifall nåt brinner :)

_________________
MC or RC... It´s just a 2 letter hobby....


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: X-UAV SKUA 2100mm. EPO
PostPosted: Mon 04 Dec 2017, 12:07 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Mon 08 Jul 2013, 19:01
Posts: 3576
Kör: GL1500 Goldwing
Flugen igen i allt för hård vind. Vid halvgas stod jag i princip stilla mot vinden bara. Körde i stabilize endast, när jag slog om till manuellt läge va de nääääära krasch :)
Jäkligt skoj egentligen att kämpa mot vinden och bara stiga o sjunka utan att ändra position annars.
Jåja fick nu ner eländet helt och gick för att kolla va ja har för propp egentligen. VA fa...... 10x5 bara. Undra på då. Bytte till 11x6 o sen gick jag in. Ska prova det i lite lugnare väder så jag hinner se förbrukningen också, det borde va lugnt med 60A esc visserligen men jag måst ju få a lite fegis också...
Var kom vinden ifrån då? de va ju toklugnt före...

_________________
MC or RC... It´s just a 2 letter hobby....


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: X-UAV SKUA 2100mm. EPO
PostPosted: Mon 23 Jul 2018, 23:59 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Detta borde du ju få upp i luften.
Koppla ur allt jox, balansera, flyg som RC-flyg så du får ordning på kärran. =)


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: X-UAV SKUA 2100mm. EPO
PostPosted: Tue 24 Jul 2018, 19:37 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Mon 08 Jul 2013, 19:01
Posts: 3576
Kör: GL1500 Goldwing
Denna är riven

_________________
MC or RC... It´s just a 2 letter hobby....


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: X-UAV SKUA 2100mm. EPO
PostPosted: Sun 07 Jun 2020, 09:30 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Kobbeuffe wrote:
Denna är riven

Och nu har fulaste flyget hittat till ett nytt hem! :mrgreen:
Men den har ett syfte.
Planen är: rengöra, reparera, få till motorsetup och servon, göra klar som enkelt RC-flyg med 4S-setup, testflyga... sen ska denna testas med... fallskärm. 8)

Har någon sett om man kan köpa EPO-block nånstans?
Det finns massor med material att köpa på de flesta RC-webshops och de säljer EPO-flyg till höger och vänster, men om man ska reparera och behöver EPO?

Undras var locket är...

Attachment:
IMG_3199.JPG
IMG_3199.JPG [ 197.1 KiB | Viewed 6243 times ]


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: X-UAV SKUA 2100mm. EPO
PostPosted: Fri 26 Jun 2020, 20:50 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Tog bort onödigt jox på denna och rengjorde den, blev helt OK, men behöver få tag på nåt EPO att reparera med. Iofs finns det väl nåt flyg man kan slakta? Saknar ESC.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: X-UAV SKUA 2100mm. EPO
PostPosted: Sat 27 Jun 2020, 10:10 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
EPO?

En användare på svenska rcflyg.se har förklarat EPO rätt bra då jag inte satt mig in närmare i vad det är.
Flygen är ju oftast gjorda i gjutformar där de sprutar in skumplastkulor med högt tryck och värme.
De är inte utskurna i foam/skum.


EPO är ett samlingsbegrepp för flera olika plaster som kan expanderas så att de blir skumplast. När jag, för mig själv, har sorterat ut materialen EPS, XPS och EPP återstår ett antal mystiska men bra blandningar som man kan samla under begreppet EPO.

Den vanligaste skumplasten är gjord på polystyren. I byggbranschen, både husbygge och modellbygge, använder vi EPS och XPS. EPS betyder Expanded PolyStyrene, är vanligtvis vitt och finns i olika densitet. Det suger i sig vatten sakta men säkert. EPS är vårt vanligaste material för cellplastvingar. Det är en spröd cellplast.

XPS betyder Extruded PolyStyrene och det finns i olika färger från olika tillverkare. Det suger inte i sig vatten och är avsett för markskivor. XPS har ungefär dubbelt så hög densitet som EPS och tål större påfrestningar men den är fortfarande en spröd cellplast. En fördel med XPS är att den går att slipa utan att falla isär som EPS. DowChem gör en blåfärgad XPS som heter Roofmate, avsedd för takisolering. Roofmate har någon inblandning som gör att den blir seg och därmed svårslipad.

CA-lim ÄTER polystyren så det går inte att använda till EPS och XPS. Det finns s.k. Foam Safe CA men det har jag aldrig provat. Polyuretanlim är bäst att använda på EPS och XPS men det jäser, så man måste fixera delarna.

EPP betyder Expanded PolyPropylene. Det är en annan halvhård skumplast som kemiskt sett är mera stabil och t.ex. godkänd för matförpackningar. Den säljs i tunna skivor av MBS och andra hobbyhandlare som nämns i denna 4 år gamla tråd. Det går att limma EPP med CA-lim om plasten är ren.
http://www.rcflyg.se/forum/showthrea...788-Elapor-var

Se också https://sv.wikipedia.org/wiki/Cellplast . Där finns bild på en flytdyna som måste vara mjuk och seg för att hålla. Här finns en koppling till EPO eftersom EPO i modellplan är EPS med inblandning av ämnen som gör att det inte är så sprött som vanlig Frigolit(varumärke). Roofmate är ett annat exempel på EPO. Ett tredje exempel är Elapor som Multiplex använder för att gjuta modellplan. Det sägs ibland att Elapor är EPP men Multiplex skriver att de gör modeller av Elapor ELLER EPP och Multiplex rekommenderar olika lim för Elapor och EPP.

Sammanfattningsvis: För att reparera ett EPO-flyg skulle jag använda XPS från ett byggvaruhus och limma med polyuretanlim från samma byggvaruhus. Material som är färgade rosa, lila eller ljusgult brukar fungera bra. Jag skulle undvika det klarblå DowChem/Roofmate eftersom jag troligen vill slipa efter limningen. Om ersättningsplasten nödvändigtvis måste vara vit skulle jag välja en EPS-plast med hög densitet.

Hoppas att det inte är skumt längre!
Lars

STATUS 14 juli 2020: Ska försöka få tag på EPO så jag kan laga alla hål i detta flyg. Samt fundera på vad det nu mer var för att komma vidare...


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: X-UAV SKUA 2100mm. EPO
PostPosted: Sat 25 Jul 2020, 19:49 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Ingen som har ett risigt vitt EPO-flyg till övers som ändå ska slängas? Jag behöver EPO.

STATUS 6 december 2020: Letar EPO än... ska repareras och snyggas till, för att det är kul, sen göras flygklar med fallskärm så man får testa sånt.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: X-UAV SKUA 2100mm. EPO
PostPosted: Sun 03 Jan 2021, 00:29 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
MickeM wrote:
Ingen som har ett risigt vitt EPO-flyg till övers som ändå ska slängas? Jag behöver EPO.

Ingen som har vitt EPO?


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: X-UAV SKUA 2100mm. EPO
PostPosted: Sun 11 Jul 2021, 19:38 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Fick tag på en 70A ESC!

Borde ha allt nu för att kunna göra den flygklar.
Ska först få den flygklar som det är tänkt att den ska se ut.
Och så ska den testflygas och se vad den har för flygegenskaper.
Fallskärm ska den få sen, för testsyften.
Efter det vet jag inte vad jag har för planer med den...
Göra om den till "söndags-flyg" med eller utan FPV för att glida runt på lite högre höjd och låta tiden gå bara.
Borde vara ett flygrekord-flyg med tanke på hur många timmar tillverkaren säger att den kan flygas med originalsetup.

70A ESC till detta flyg är väldigt överdimensionerat, men motorn som kom med (?) så drar ström som sjutton.
Nåja, går att byta ut sen beroende på vad man ska ha flyget till.

Ingen aning... den är ju så ful.

Attachment:
IMG_3678.JPG
IMG_3678.JPG [ 221.85 KiB | Viewed 4973 times ]


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: X-UAV SKUA 2100mm. EPO
PostPosted: Sun 11 Jul 2021, 21:34 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Skua flygklar!

Va ful den är!
Satte på hjulen, ska testa hur de funkar på Djäken.
Lödde på XT90 på ESCen.
Tejpade fast ESC, RC-mottagare mm.
Balanserade... men jösses va den är baktung!
Lade på minst 120 gram bly i nosen (ska tejpas bättre) och 4S 4000-acken måste vara i dome-fönstret längst fram,
har inte lyckats få fast acken där än, "golvet" saknas.

Så den är rätt så flygklar... monteringarna uppfyller långt ifrån mina krav.
Det är upplagt för problem att inte göra det bättre, men det ska väl duga en acks flygning. :roll:

Attachment:
IMG_3681.JPG
IMG_3681.JPG [ 170.1 KiB | Viewed 4969 times ]


Attachment:
IMG_3682.JPG
IMG_3682.JPG [ 242.99 KiB | Viewed 4969 times ]


Attachment:
IMG_3683.JPG
IMG_3683.JPG [ 145.68 KiB | Viewed 4969 times ]


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: X-UAV SKUA 2100mm. EPO
PostPosted: Fri 06 Aug 2021, 13:28 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Började kika på reparation av alla hål och skador.
Hålen och skadorna kan se ut så här...
Ska väl gå att ordna? :lol:
Fick en överlopps EPO-vinge av Mr X som ska offras, tackar!
Attachment:
IMG_3713.JPG
IMG_3713.JPG [ 174.29 KiB | Viewed 4889 times ]


Tanken var att testa flyget och se flygegenskaperna.
Jag flög det häromdagen och hmjo, nog kan flyg flyga bättre, men skam den som ger sig.

Ska testa fallskärm sen när flyget flyger OK.
Och är det helt efter det så ska jag väl fixa upp det nu och då och få det flygklart med nån enkel FPV-lösning.

De två största frågetecknena är...
Tyngdpunkten! Se bild nedan. Ska batteriet vara där på ett flyg som inte har någon FPV-utrustning alls?
Och det andra är motorn som är på tok för överdimensionerad och här även med metanolpropeller.
Flyger på 1/8-throttle. Ger man fullgas så lär väl flyget gå i bitar. :lol:

Attachment:
IMG_3716.JPG
IMG_3716.JPG [ 188.3 KiB | Viewed 4889 times ]


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: X-UAV SKUA 2100mm. EPO
PostPosted: Thu 17 Mar 2022, 18:12 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Mon 08 Jul 2013, 19:01
Posts: 3576
Kör: GL1500 Goldwing
Hur går det med världens fulast flyg????

_________________
MC or RC... It´s just a 2 letter hobby....


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: X-UAV SKUA 2100mm. EPO
PostPosted: Thu 17 Mar 2022, 19:53 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Kobbeuffe wrote:
Hur går det med världens fulast flyg????

Haha, intressant att du frågar, står du utanför? När jag satte mig vid datorn hade jag nyss varit i förrådet och lyft fram Corvalis som ska iväg och sen stod jag och höll i Skuan och undrade vad det var för jubelidiot som designat den skapelsen. :mrgreen: Han måste ju ha glömt delar av flyget när han va klar och tänkte "aj sa--n, nå, jag hänger det under, inte märker nån". Har du inte locket kvar nånstans? Det jag tycker vars mest dumt är att den är så fruktansvärt baktung!!! Den flög skitdåligt också men det kan jag fixa om jag orkar bry mig mer före jag flyger nästa gång. ;-) Fallskärmen väntar.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: X-UAV SKUA 2100mm. EPO
PostPosted: Sat 26 Mar 2022, 15:24 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Status-Update!
Ja detta fuldjur hade jag planer för. Det största som bekymrar mig är att den inte går att bygga lätt för den är så fruktansvärt baktung. Kan gå att åtgärda, men men. Tanken var att testa den med fallskärm så det kan användas på andra byggen (inte mina). Sen om den flyger så länge som den ska kunna flyga, så skulle den kunna vara en FPV-cruiser. Hade planer på labba med EPO-spackel samt klä eller måla den. Men efter att fallskärm testats med den så kommer den knappast vara länge kvar i min ägo.


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 142 posts ]  Go to page Previous  1 ... 4, 5, 6, 7, 8  Next

All times are UTC + 2 hours


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 20 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group