Senaste nyttPå kommande
31 julFilmeckerölinjen rallysprint
22 julResultatRallysprinten 2017
23 julResultatEckerölinjen Rallysprint 2016
Hem | Kalender | Evenemang | Klubbar | Forum | Galleri | Filmer | Länkar | Resultat | Arkiv | Kontakt | Torg | Om
It is currently Thu 28 Mar 2024, 13:19

All times are UTC + 2 hours




Post new topic Reply to topic  [ 45 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3  Next
Author Message
 Post subject: Re: BYGGE - Douglas DC-3 (OH-LCA)
PostPosted: Wed 06 Dec 2017, 16:31 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Kikat vidare lite på val av motor.

2-takt metanol blir ju rätt fula. De går bäst om cylindern står rakt upp så förgasaren blir på rätt jämfört med tanken.
Dessutom har de en enorm pipa som inte är så skalalik. De låter inte så vackert heller. Ska vara .25-.40-size (4.0-6.5cc)
så en OS Max 46AX är ju för stor.

Metanol-Wankel-motorn verkar ju passa fint under kåpan, men de har lika stor dämp som 2-takt metanol, lite fult det.
Och sen låter de ju som ilskna trimmade bilmotorer med sitt rappa varv, vet inte om det är något jag vill ha. Svåra att
få tag på också. Det finns OS .30 (5.0cc), men var? Finns väl inte nya? Eller? Manualen det står om dem i så är från 1999.

Borstlösa elmotorer vet jag att flera använt, dels för att de är osäkra på metanol-motorer och dels för att det ÄR mer driftsäkert,
men det låter ju inte vackert ett dugg och jag har ju redan en el-DC-3a som viner på. Mjah. Tåls att tänkas på. En fördel är ju
att man kan ställa in så motorerna är motroterande, men det såg jag att nån gjort med 4-takt också. Man kan ju ha en ljud
modul också... Och så vill man ju inte ha gråa vassa ickeskala-lika 2-bladiga APC-proppar.

4-takts metanol-motorer skulle vara bäst, det har inte så skrymmande pipa och de låter bäst. De rekommenderar .40-.52
kubiktums motorer (6.5-6.5cc enligt manualen, men de menar nog 6.5-8.5cc), men får man tag på såna idag? Jag gillar
OS för de går bra och är inte lika törstiga som Saito. Andra motorer vet jag inte om jag ska ge mig in på?! Förslag på nån
bra fyrtaktare? Metanol är väl inte på väg att försvinna? Kanske kommer nån illa-låtande bensinmotor snart, eller nåt annat,
man vet ju aldrig hur länge detta bygge tar...

Större motor rekommenderas för att klara av att flyga om ena motorn dör, så en .52 fyrtakt är bättre än en .40 fyrtakt.
Väger lite mer, men har mer kraft. Man kan ha andra propellrar och dra av gasen lite mer om man ska skalaflyga.
OS har väl .40 men den finns väl inte längre. Sen kom .48 och den finns väl inte heller längre? Sen kom .52 och den är
jag osäker på, idag finns .56? Men om ena motorn dör, vill jag då flyga med en motor och spaka rätt så jag inte kraschar
(hur vet jag vilket är rätt håll om flyget är där uppe i luften nånstans?), eller vill jag ha elektronik som drar av gasen på
den andra så jag kan glida ner till marken kontrollerat?

Blir att börja kika på vad andra har för motorer. Och vad som finns.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: BYGGE - Douglas DC-3 (OH-LCA)
PostPosted: Wed 06 Dec 2017, 20:18 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Flaps
DC-3'an har delade flaps, en stor i mitten och två mindre på sidan om dem. Man kan skippa dem,
men klart jag ska ha flaps. EPO-DC-3'an jag flyger så gör de stor nytta med. Utan flaps behöver
man längre startsträcka och högre landningshastighet.

Skala-fena med roder
Man kan välja mellan två olika roder, vanligt rakt standardroder på standardfena, eller så väljer
man skala-likt och då är det lite special, som jag väljer förstås.

Propellrar
De är ju 3-bladiga i verkligheten, så varför skulle jag välja nåt annat? =) De har testat prototypen
väldigt mycket så de har kommit fram till vilka propellrar som ska vara på vilka motorer.

Skalariktigheten
De har haft som mål att hålla den fullt ut, men eftersom flyget är ett litet RC-flyg så har de labbat
sig fram till lite korrigeringar som de har gjort för att få flyget att flyga bra.
1. Kordan vid vingspetsarna har ökats med 8% för att få ner stallningarna
2. Vingprofilen ändras längre ut på vingspetsarna för att få ner stallningarna
3. Vingspetsarna har en skevning (washout) på 2 grader för att få ner stallningarna
4. Motorgondolerna (nacellerna) har förlängts med en halv tum för att få rum med infällbara landsställ
5. Motorgondolerna har flyttats en halv tum utåt för att ge större avstånd till propellerspetsarna
6. Fenans (vertikala stabilisatorn) yta har ökats med 25% för att klara en motor bättre
7. Stabilisatorns yta har ökats med 23% för att förbättra stig- och sjunk-egenskaperna
8. Motorerna är vinklade utåt 4 och nedåt 6 grader per motor för att klara motorbortfall bättre


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: BYGGE - Douglas DC-3 (OH-LCA)
PostPosted: Thu 07 Dec 2017, 01:23 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Gäller att anteckna så minns man bättre och har det sparat samt att nån kanske läser och lär sig nåt också. :roll:

Motorkraft
Med de kraftigare motoralternativen flyger DC-3'an riktigt bra, men inte skalalikt. Den kommer lyfta
på kort sträcka och stiga som en typiskt övermotoriserad modell. Men, man kan ju alltid flyga med
lite mindre throttle (risken ökar att motor stannar?). Men man har istället en säkerhet om nåt håller
på gå fel, vilket man ofta ser när folk hamnar i stall och försöker gasa sig ur det med katastrofala följder.
En tvåmotorig kärra flyger som en enmotorig, så länge som bägge motorer går lika bra. En bra sak jag
läste i manualen är:
"How often do you lose an engine on your single engine models?
You'll lose one twice that often on a twin!"
.

Motorbortfall
Om en motor stannar så blir det genast lite problematiskt. Om höger motor stannar så kommer vänster
motor att trycka nosen mot höger. På fullskala flyg så använder man sidorodret för att styra emot detta
och justerar hastigheten med den ensamma motorn. Använd INTE rodret på denna DC-3'a! Om man
flyger för sakta och ger fullgas med den ensamma motorn kommer motorn att gira flyget mer än rodrena
klarar av att hålla flyget flygande.
Hur som, när man står på marken så är det svårt veta vilken motor som mitt i allt givit upp, man kanske
inte ens vet det i tid. Det man märker på denna DC-3'a är att vingen på den sidan där motorn stannat
kommer sjunka/falla en bit och nosen girar åt samma håll, som att flyga in i turbulens. Så lite svårt är
det att veta från marken vad som skett och vad man ska göra. Men de har ju klurat på detta och lyckats
få flyget att flyga helt OK på bara en motor, så man behöver inte göra något speciellt vad gäller spakandet
när man tappat en motor, så länge som du håller hastigheten uppe (vilket få har gjort i filmer jag sett,
de gasar på och svänger och har sig och det går inte). Har du valt en kraftig motorsetup så kommer den
tappa lite hastighet, men kan ändå flyga (jag har sett film på det och det funkar tydligen). Du bör i alla fall landa.
Med svagare motoralternativet kommer flyget att sakta av rätt mycket och du måste landa direkt, men håll
farten uppe genom att dyka/sjunka så flyget inte går för långsamt på en motor, det är just det som inte funkar.
Samma som jag läste i manualen för GP P-38 Profile. Med lilla motorvalet, håll hastighet och landa direkt.
Med stora motorvalet, flyg på men landa helst före nåt händer. Det är hastigheten som ställer till det alltså.
Hur som helst, om du har svaga motorsetupen, dra av gasen och håll hastigheten genom att sjunka och glid
ner för landning, vart du nu hamnar. Det är detta jag tycker kan va svårt, har en motor stannat? Hinner man fatta?
Tydligen ska man hänga med bara. =) Nu är denna version av DC-3 rätt förbättrad för att klara motorbortfall men
det gäller ändå att ha ögonen med sig. Men med starka motorvalet så kan du fortfarande flyga på bäst du vill, bara
du inte flyger så pass sakta att motorn tar över sidorodret. Sidorodret stallar långt före en vinge gör det på två-
motoriga flyg när en motor lagt av! Håll upp hastigheten är det som gäller. Men om du hamnar i, som de kallar det
i manualen "a beautiful snap roll" så är det bara att dra av gasen, dyk och plana ut för landning omedelbart.
Jag har faktiskt gjort detta med enmotoriga flyg förr, man hann om man var typ "3 träd upp". Med riktiga flyg ska
man inte skeva emot utan styra med sidorodret efter man dragit av gasen, men det är omöjligt hinna uppfatta och
reagera åt rätt håll med en RC modell när man står på marken.

Andra flygegenskaper
Motorerna är lågt placerade jämfört med centrum. Detta orsakar en ändring i pitch (stigning?) när man gasar på.
Flyget stiger när du drar på och man måste ge lite dykroder. Detta går säkert att mixa, men det kan ju inte funka
om man gasar långsamt, då dyker flyget istället? Ju kraftigare motor, desto större reaktion.
Har man inte infällbara landställ så ska man ha tankarna i nacellerna. Men med infällbart så måste tankarna placeras
i mitten av vingen. Det gör att det är en bit för motorn att leverera bränsle. Äldre motorer har svårare med detta
jämfört med nyare motorer (säger de 1999). De motoralternativ de föreslagit har inte haft problem, men de har
märkt att motorn på fallande vingen i en sväng kan tappa varv några hundra rpm. Flyger girar svagt i och med detta,
"sladdar i kurvorna" helt enkelt. Märks inte på elflyget.
De rekommenderar att man köper tex Hobbico TwinStar ( http://users.conwaycorp.net/david.irwin/TwinStar.jpg )
och träningsflyger med det flyget med de motorer man ska ha på DC-3an så man får dem inkörda och
kan flyga. Ska man måsta skaffa ett till flyg? :shock: Träningen jag får med HobbyKing DC-3'an så är nog
bra vad gäller den speciella starten som flyget har. Det vill stiga rejält när det släpper från marken. Och med
flaps beter det sig tydligt med stigning. Och landningarna är bra att öva på. I övrigt flyger den som vilken
enmotorig kärra som helst. Motorbortfall däremot kan va lite annat. RealFlight har ju funktion för att tappa
en motor mitt i allt, får väl öva på det.

I övrigt är nästa steg att börja bygga stabben. :D


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: BYGGE - Douglas DC-3 (OH-LCA)
PostPosted: Fri 08 Dec 2017, 10:37 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Mjah, att nästa steg skulle vara att börja bygga stabben var väl iofs rätt tänkt.
Men till stabben behövs rätt delar och för att hitta dem var inte det lättaste.

Som tur var så hade jag märkt upp allt i genomgången (allt var med!), men
att leta delar varje gång i "högen", no way! Det var bara att gruppera upp allt.

Varje bit är nämligen ämnad till en viss del av flyget för att delarna ska räcka
till jämnt ut. Det är inte bara en sorts ribbor, skivor och "bräden" utan en massa
olika i olika material (mjuk balsa, hård balsa, plywood av olika varianter, furu
(tror jag det är), osv samt i olika format.

Enligt listan med allt som ska ingå så är det 454 delar i lådan, men där ingår även
ett drös skivor med stansade bitar så antalet delar är bra många fler. Hähä... Nå,
allt är grupperat nu efter de 20 grupper av delar som bygglistan bestod av. Så nu
är det lätt hitta.

En grupp är... just det, delarna till stabben! :roll:


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: BYGGE - Douglas DC-3 (OH-LCA)
PostPosted: Fri 08 Dec 2017, 11:09 
Offline
Motorportalare

Joined: Thu 15 Sep 2016, 15:25
Posts: 889
Location: Mariehamn
Kör: Halta Lotta
Ja nu är det bara resten kvar ;)


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: BYGGE - Douglas DC-3 (OH-LCA)
PostPosted: Tue 19 Dec 2017, 00:25 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Martin wrote:
Ja nu är det bara resten kvar ;)

Japp, endast bara! :lol:
Flyget får vänta lite till, behöver stora byggbordet till annat ett tag till.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: BYGGE - Douglas DC-3 (OH-LCA)
PostPosted: Thu 04 Jan 2018, 18:52 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Fri 12 Nov 2004, 15:27
Posts: 16613
Location: Solkusten
Attachment:
Aero_DC-3_OH-LCA_wreckage_at_EFMA_19631108_aerial.jpg
Aero_DC-3_OH-LCA_wreckage_at_EFMA_19631108_aerial.jpg [ 151.94 KiB | Viewed 7242 times ]


En bild på platsen var flyget slog ner vid olyckan. Efter olyckan togs träden bort vid inflygningen.

_________________
Rc Åland på facebook - https://www.facebook.com/alandRC/


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: BYGGE - Douglas DC-3 (OH-LCA)
PostPosted: Wed 14 Feb 2018, 22:12 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Läste i media att de ska forsla bort skrotet nu. Fattar inte varför någon stör sig på det. Har man varit dit så är man
nog så pass vigulant att man inte är så tövlig att man ramlar in bland skrotet och skadar sig. Det har legat där i 50
år och inte många har varit dit och jag hör till den skaran som anser att man inte ska sprida info var det ligger heller
som media nu har gjort. Så nu är det väl mer aktuellt att forsla bort det eftersom så många kommer försöka hitta det
och antagligen skada sig på det. Men tillika så brukar idag flygvrak forslas bort direkt efter utredningen är klar. Men
för 50 år sedan så var det väl enklast köra det i närheten istället för att böka iväg det långt bort. Sen vart det där.

Och för den som undrar var flyget kraschade så var det inte som det stod i Nyan (eller vilken tidning det var), dvs vid
minnesstenen. Flyget kraschade vid inflygningen, på grusvägen som nu går norrut från Torp-vägen (lite ont om dessa
väger då). Cirka 2/3 fram till VORen (har för mig att kraschen var 1470 m från bantröskeln (dåvarande) och med
triangulering på fotot Mr X lade in så får man fram rätt bra var det var (obs, fotot visar gamla bandragningen).
Minnesstenen är placerad uppe på bergknallen rakt österut från nedslagsplatsen.

I samband med förnyelsen av Ålands museums utställningsförnyelse nyligen så bad jag dem lägga upp ett hörn med
Ålands flyghistoria, men det fanns tydligen inget intresse för något sådant. Tyckte de hade kunnat ta vissa delar från
flygskrotet dit, jag vet iaf en del jag skulle vilja ha kvar på Åland. Det ligger förresten två flygvrak där.

Nå, jag måste ju börja bygga snart på detta flyg... ;-)


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: BYGGE - Douglas DC-3 (OH-LCA)
PostPosted: Thu 15 Feb 2018, 09:37 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Tue 11 Nov 2008, 19:57
Posts: 1722
Location: Mariehamn
Skaffade en bok som kom ut 2017, Kuoleman lento (dödsflygningen) där författaren genom att gå igenom all dokumentation och intervjua överlevande (bara flygvärdinnan kvar) och övriga inblandade skrivit en bok om händelseförloppet som ledde till flygkraschen i Sviby. Boken är riktigt bra och läsvärd, en korrekt och grundlig analys baserad på fakta av vad som hände och varför.
Beträffande minnesstenen kan jag nämna att det är min bror Sven Nikander som gjort den.
Attachment:
Kuolemanlento DC-3.JPG
Kuolemanlento DC-3.JPG [ 150.19 KiB | Viewed 7204 times ]

_________________
OH 530


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: BYGGE - Douglas DC-3 (OH-LCA)
PostPosted: Thu 15 Feb 2018, 19:49 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Finns boken på svenska? :D

Det där med korrekt och grundlig analys... vad säger den (i den boken)? Det har varit rätt olika sådana baserade på fakta.
Det finns vissa fakta som ÄR fakta på hur det var (som tex altimeterns avsaknad av den där lilla ratten man justerar aktuell höjd med så att man inte kunde ange rätt höjd, fanns väl rapport på detta dagen före), men vad som var orsaken till kraschen kan ha varit något annat. Ingen vet, piloterna och han som åkte med i cockpit överlevde inte. Alltid intressant utreda sånt där. De kraschade, för att de var för nära träden (de slog i), varför var de för nära träden? Jo de var för lågt. Varför var de för lågt? Ja där börjar det man inte vet... var det för att de flög efter höjdmätaren som inte var rätt inställd, för att det inte gick? Eller var det för något annat?
Sen kan man ju vinkla det på ett annat sätt. Varför flög de ens? Det var väl inte bra väder i denna ände av flygturen, vilket de visste.

Jaså, bror din som gjort den! Inte illa! En intressant sak med den är den totala avsaknaden av lava/mossa under brons-svanarna eller va det nu är. Är väl någon basisk/sur blandning som bildas när det regnar antar jag.

Fel bild i ena tidningen också... den var målad på annat sätt vid kraschen. Som den på omslaget i Attes inlägg. Så ser i alla fall vraket ut också. Den har haft tre olika färgscheman som passagerarflyg.

En annan sak... bilden på omslaget till boken i inlägget ovan är inte en avbild av OH-LCA utan en målning (eller retucherat foto) av ett några år gammalt foto av OH-LCH (den som var på Åland i höstas). Det står till och med AIRVETERAN ( https://sv-se.facebook.com/DC3OHLCH/ ) ovanför "pilotdörren" på flyget på boken. =) De röda locken är nya grejjor också. Säkert en av alla bilder från bildserien dessa bilder tagits ifrån: https://apron6.files.wordpress.com/2015 ... 14_15g.jpg


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: BYGGE - Douglas DC-3 (OH-LCA)
PostPosted: Sat 05 Jan 2019, 10:57 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
För att få lite inspiration att komma igång med detta bygge så kan man ju alltid kika på Mikey McBryans nya serie Plane Savers (bekant från Ice Pilots, Buffalo Airways Alaska).
Detta är del 1 (idag kom del 4), lite dålig kvalitet i början, men intressant följa med en renovering av en DC-3a, eller iaf ibruktagandet av en sådan som behöver omvårdnad och ska flyga igen.
https://www.youtube.com/watch?v=GXKR822cfzI
(filmerna: https://www.youtube.com/user/McMakk/videos )


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: BYGGE - Douglas DC-3 (OH-LCA)
PostPosted: Sat 12 Jan 2019, 11:40 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Skulle kunna börja med detta när som helst, men när byggborden är fulla med andra projekt. I-landsproblem... Måste göra mig av med mer grejer. :lol:


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: BYGGE - Douglas DC-3 (OH-LCA)
PostPosted: Sat 16 Feb 2019, 13:05 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Sportlovsstatus...

Hoh hoh... när ska jag börja med denna då. Har så många andra projekt. Får fundera närmare sommaren...


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: BYGGE - Douglas DC-3 (OH-LCA)
PostPosted: Sat 16 Feb 2019, 16:58 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Fri 12 Nov 2004, 15:27
Posts: 16613
Location: Solkusten
Längst bak i förrådet :P

_________________
Rc Åland på facebook - https://www.facebook.com/alandRC/


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: BYGGE - Douglas DC-3 (OH-LCA)
PostPosted: Sat 16 Feb 2019, 19:07 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Mr X wrote:
Längst bak i förrådet :P

Jag har flyg mm i förråden (flertal)...
Förråd för mig är inget slutförvar, det är ställen jag lägger grejerna i så att de inte behöver ligga framme på golvet eller på bord mm.
Just nu har jag ca 75% undanstoppat.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: BYGGE - Douglas DC-3 (OH-LCA)
PostPosted: Sat 16 Feb 2019, 21:38 
Offline
Motorportalare

Joined: Thu 15 Sep 2016, 15:25
Posts: 889
Location: Mariehamn
Kör: Halta Lotta
Jaha jag som trodde med tiden som gått att du iaf skulle vara träfärdig med denna ;)


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: BYGGE - Douglas DC-3 (OH-LCA)
PostPosted: Sat 16 Feb 2019, 21:58 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Martin wrote:
Jaha jag som trodde med tiden som gått att du iaf skulle vara träfärdig med denna ;)

Jag tror jag har lagt ner 3-20 ggr mer tid på RC senaste åren än er tillsammans, men tyvärr har jag inte ens börjat på den.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: BYGGE - Douglas DC-3 (OH-LCA)
PostPosted: Sat 30 Mar 2019, 21:17 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
MickeM wrote:
För att få lite inspiration att komma igång med detta bygge så kan man ju alltid kika på Mikey McBryans nya serie Plane Savers (bekant från Ice Pilots, Buffalo Airways Alaska).
Detta är del 1 (idag kom del 4), lite dålig kvalitet i början, men intressant följa med en renovering av en DC-3a, eller iaf ibruktagandet av en sådan som behöver omvårdnad och ska flyga igen.
https://www.youtube.com/watch?v=GXKR822cfzI
(filmerna: https://www.youtube.com/user/McMakk/videos )

Har följt denna serie varje dag. Det närmar sig. De håller på fyller en container med delar och ska snart flytta till Montreal för att rusta vidare på DC-3an de gör flygbar igen efter 23 år eller va det var. Den ska flyga 6 juni. =) Den är inte flygduglig ett dugg i nuläget. Delarna är inte ens i samma stat. :-D Kul följa allt som ska göras och sen få se hur det går. De vet ju vad de håller på med så det är knappast något problem. Fick en positiv kommentar av honom när jag nämnde om att jag bidrar med "Plane Saving" genom att återbygga DC-3an som kraschade här. Så nu borde jag ju börja bygga...

Det är en som byggt en kopia av flyget de ska få liv i, det var i ett tidigare avsnitt:
https://www.youtube.com/watch?v=PEm56ESwE1s

Men det är ingen som byggt en RC-modell än... nu tänker jag inte använda denna Top Flite för det, men hade vart kul få tag på en HK DC-3 till som man kunde måla likadan.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: BYGGE - Douglas DC-3 (OH-LCA)
PostPosted: Sat 18 May 2019, 09:36 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
MickeM wrote:
MickeM wrote:
För att få lite inspiration att komma igång med detta bygge så kan man ju alltid kika på Mikey McBryans nya serie Plane Savers (bekant från Ice Pilots, Buffalo Airways Alaska).
Detta är del 1 (idag kom del 4), lite dålig kvalitet i början, men intressant följa med en renovering av en DC-3a, eller iaf ibruktagandet av en sådan som behöver omvårdnad och ska flyga igen.
https://www.youtube.com/watch?v=GXKR822cfzI
(filmerna: https://www.youtube.com/user/McMakk/videos )

Har följt denna serie varje dag. Det närmar sig. De håller på fyller en container med delar och ska snart flytta till Montreal för att rusta vidare på DC-3an de gör flygbar igen efter 23 år eller va det var. Den ska flyga 6 juni. =) Den är inte flygduglig ett dugg i nuläget. Delarna är inte ens i samma stat. :-D Kul följa allt som ska göras och sen få se hur det går. De vet ju vad de håller på med så det är knappast något problem. Fick en positiv kommentar av honom när jag nämnde om att jag bidrar med "Plane Saving" genom att återbygga DC-3an som kraschade här. Så nu borde jag ju börja bygga...

Det är en som byggt en kopia av flyget de ska få liv i, det var i ett tidigare avsnitt:
https://www.youtube.com/watch?v=PEm56ESwE1s

Men det är ingen som byggt en RC-modell än... nu tänker jag inte använda denna Top Flite för det, men hade vart kul få tag på en HK DC-3 till som man kunde måla likadan.

Fortsätter följa denna serie, klart intressant och skoj! =) DC-3an har stått 29 år eller nåt sånt, utan motorer och en massa annat som saknades (sidoroder, höjdroder mm), skevroder var slut samt att allt stått så länge har krävt mycket service. Dessutom var takluckan borta i cockpit så det var fågelbon samt nederbörd som härjat. Men... nu är flyget snart färdigmålat (som det var när de köpte flyget + touch av Buffalo + behåller originaldelar), motorerna är på och fungerar som de ska, avioniken närmar sig... allt börjar falla på plats. :-D Varför jag babblar om detta i denna tråd? Lite peppande, vill börja bygga OH-LCA... men nu håller jag på jagar en annan DC-3 för att måla som Plane Savers-DC-3an... :lol:

Senaste avsnittet: https://www.youtube.com/watch?v=XF_dwgq2LlQ


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: BYGGE - Douglas DC-3 (OH-LCA)
PostPosted: Sun 19 Jan 2020, 11:02 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Redo att börja limma!

Fick ett ryck och tog fram ritningarna. Dags för terapi-arbete. Rullade ut dem och insåg att jag inte har så stora bord
att jag kan behålla dem hela under bygget. Så jag klippte isär ritningarna enligt de streckade linjerna och fäste dem
på 30 mm tjock ljusblå kompakt styrofoam (XL Bygg, 60x240cm skivor). Den blå styrofoamen är styv och "lätt", men
även så kompakt att nålarna inte rör sig i sidled och pga styrofoamens "gummi-aktiga" material gör att nålarna hålls
på plats. Jag fäste ritningarna med målartejp medans jag såg till att spänna upp dem plana. Sen fäste jag det ljusa
smörpappret ovanpå ritningarna med vanliga textilnålar (de når inte botten eftersom skivan är 30 mm tjock, perfekt)
eftersom tejp inte biter på det. Nu är det bara att bygga och när jag måste plocka undan dem är det bara att lägga
dem åt sidan, trädelarna som byggs på ritningarna sitter fast en stor del av tiden man använder ritningarna.

Nästa problem är bordsyta... pågående och dessvärre utdragna projekt är i vägen. Flyget blir ändå rätt stort med 2095
mm vingspann så bygget breder ut sig lite. Min HK DC-3 så är bara 1600 mm så denna Top Flite DC-3 är över 30% större.

Attachment:
IMG_2941.JPG
IMG_2941.JPG [ 161.69 KiB | Viewed 5493 times ]


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 45 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3  Next

All times are UTC + 2 hours


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 21 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group