Senaste nyttPå kommande
31 julFilmeckerölinjen rallysprint
22 julResultatRallysprinten 2017
23 julResultatEckerölinjen Rallysprint 2016
Hem | Kalender | Evenemang | Klubbar | Forum | Galleri | Filmer | Länkar | Resultat | Arkiv | Kontakt | Torg | Om
It is currently Thu 28 Mar 2024, 18:06

All times are UTC + 2 hours




Post new topic Reply to topic  [ 45 posts ]  Go to page 1, 2, 3  Next
Author Message
 Post subject: BYGGE - Douglas DC-3 (OH-LCA)
PostPosted: Thu 30 Jul 2015, 20:06 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
BYGGE - Finnair Douglas DC-3 (OH-LCA)
Miniatyrmodell av flyget som förolyckades på Åland 1963


30 juli 2015 kom paketet, en Top Flite Douglas DC-3 byggsats.
Det ska bli riktigt intressant att bygga något som har en koppling till Åland.
Ska ta lite bilder på vad som dök upp och få fram lite bilder på det riktiga flyget.
Fyller på i detta inlägg vartefter med information före bygget tar fart.


INFORMATION OM ORIGINALET, Douglas DC-3 OH-LCA

Tillverkare: McDonnel Douglas
Modell: DC-3C (Passagerarflygplan)
Typ: Douglas C-47A-35-DL (DC-3)
Byggnadsår: 1942. Denna tillverkad i Long Beach 1943 (42-23937)
Första flygning: 1943
Konstruktionsnummer: 9799
Flygtimmar: 30672 h
Flygplanstyp: "Fixed wing multi engine"
Vingspann: 29 m
Längd: 19,7 m
Höjd: 5,16 m
Tomvikt: 7.650 kg
Bruttovikt/Totalvikt: 11.430 kg
Vingarea: 91,7 m2
Vinglast: 125 kg/m2
Passagerarantal: 21-32 st (vet ej OH-LCA)
Antal motorer: 2
Motorer: Pratt & Whitney R-1830-92 Twin Wasp
Maxhastighet: 200 kn, 370 km/h (230 mph) vid 8,500 ft (2,590 m)
Cruise-hastighet: 180 kn, 333 km/h (207 mph)
Stallhastighet: 58.2 kn, 108 km/h (67 mph)
Flyghöjd: 23,200 ft (7,100 m)
Registreringsnummer: OH-LCA
Alternativ kod/namn: Sotka
Levererad: 6 juni 1947
Ägare: Aero O/Y Finnish Air Lines, Helsingfors, Finland (Finnair sedan 1968)
Förolyckad: Fredag 8 november 1963 kl 16:59 UTC
Besättning: 2 omkomna av 3
Passagerare: 20 omkomna av 22
Fas: Inflygning (Approach APR)
Flight: AY127

Nedan en sammanfattning, egna översättningar etc från diverse sidor på nätet:

"Sotka" var en av Aero O/Ys första DC-3or som levererades till Finland efter andra världskriget. Köpt 12 juni 1946 till Finland och byggdes sedan om av Fokker i Amstersdam 1946. Fick callsign/registreringsnumret OH-LCA 11-19 oktober 1946. De flögs som passagerarflyg före kriget och blev mobiliserade av finska flygvapnet under kriget som sedan efter kriget åter gjordes om till passagerarflyg, flygbolaget hette då Finnish Air Lines. Tio av DC-3orna som överlevde kriget var i drift från 1946 till 1965, en av dem var OH-LCA.

Flyget flög Helsingfors-Åbo-Mariehamn-rutten. Det hade kommit från Helsingfors och lämnade Åbo (TKU) kl 16:20 GMT (18:20 lokal tid) med 22 passagerare, 789 kg last och 1100 liter bränsle. Piloten var Pekka Marttinen och co-pilot Pekka Yli-Niemi samt flygvärdinnan Marianne Kullberg. Det var dimma som var på gränsen till vad som det fick flygas i. Reservflygplats var Arlanda.

Sista sträckan flögs på 2000 fot. Närmare Mariehamn var dimman ännu tätare, till och med för tät. Efter att ha kommit från nordväst (MickeM: nordost väl?) från Godby (MickeM: GBY-fyren i Björsby?) hade besättningen kl 16:57 rapporterat att de flög över MAR NDB (Non-Directional Beacon, runtsändande flygradiofyr) till inre varvet mot landningsbana 20. Flyget låg i en perfekt inflygningslinje. Det ska ta ca 2 minuter och 10 sekunder för en DC-3a från Björsby till inflygningen. 5 km före landningsbanan avbröts radiokontakten.

Under inflygningen slog flyget emot trädtopparna i Svibyskogarna på en nästan horisontell vinkel 1470-1480 meter före bantröskeln och 50 meter före sista fyren "Locator S" som låg på finalen. Flyget slog runt i en vänsterroll, landade upp och ner och tog eld. Flyget tog med radiostolpen i kraschen.

Flygvärdinnan och två passagerare lyckades ta sig ur det brinnande planet före räddningspersonalen anlände. Alla andra hade omkommit pga kraschen eller branden. Efter att flygkontrollen (flygledare Kurre Melander) vid flygfältet inte fick någon radiokontakt från flyget gick de omedelbart ut med storlarm. Räddningsarbetet försvårades av dimman och möjligheten att ta sig fram till olycksplatsen. Olycksplatsen hittades norr om flygfältet strax före kl 20 på kvällen, 300 meter från landsvägen (MickeM: troligtvis den i öster?). Aluminium brinner och är svårsläckt, stor del av flyget blev därför förstört av branden. Den näst svåraste flygolyckan i finsk historia.

Mariehamns flygfält använde två sändare för att kontakta flyg: Fyrarna MAR och Locator S. Flygfältet hade då ingen ILS (Instrument Landing System) för att kunna landa efter instrument om man visuellt inte såg fältet, eller en radar. ILS hade köpts in två år tidigare men lokala dispyter i landet sköt upp installationen. Ett lågeffekts lampsystem fanns 1020 meter före landningsbanan och drevs av samma strömkälla som Locator S vars förbrukning kunde ha reducerat matningsspänningen till Locator S. Området runt Locator S, som också hade högsta hindren hade ej lampor. Något som i media blev kallat dödsfälla.

Utredningen efter olyckan avslöjade att en person som inte var med på passagerarlistan var med på flyget. Han var en före detta pilot på Aero O/Y som fått tillstånd av piloterna att åka med i cockpit. I motsats till spekulationerna i media som följde händelsen hade hans närvaro ingen orsak till olyckan, enligt utredningsrapporten.

Den officiella utredningsledningen ansåg att den slutgiltiga orsaken till olyckan var piloternas missuppfattning av höjden eller flygets position. Det var omöjligt att bestämma om det var pga fel indikation av höjdmätaren eller ett mänskligt fel. Felaktigheten i höjdmätaren hos piloten (PIC Pilot In Command, den som flög) betraktades trots allt som tillräcklig för att ha visat fel höjd, något som piloten inte hade kunnat förutse. Orsaken till olyckan var därför fastlagd enligt följande: Resultatet av felaktig avläsning av flygplanets pilots höjdmätare under en instrumentell inflygning utförd i väder som var sämre än det väder som var godkänt för landningsbana 20 i Mariehamn. Flyget kom under den säkra höjden och slot emot träd på inflygningslinjen.

Missuppfattningen av höjden kunde ha orsakats av att höjdmätaren visade fel höjd eller att piloterna korrigerade höjdmätarfelet åt fel håll. En annan OH-LCA-pilot, kapten Tamminen, hade informerat utredarna att höjdmätaren felaktigt hade visat höjden 50 fot högre än den rätta höjden dagen före. Om detta fel kvarstod kan piloten ha korrigerat felet 50 fot åt fel håll, resulterande i att felet var 100 fot fel jämfört med rätt höjd. Enligt utredningsrapporten borde detta ändå inte ha räckt till för att ta i träden, men det kunde ha varit möjligt med ytterligare ett fel som gjort att det flögs lägre. Den tekniska undersökningen av höjdmätaren fastställde att det fanns en möjlighet att höjdmätaren kunde ha visat nytt fel under flygningen. Skruven man justerar in rätt tryck (?) i höjdmätaren saknades, antingen före kraschen eller pga kraschen.

En annan orsak till felaktig position var stödd av uttalanden från andra piloter hos Aero O/Y som hävdade att radiosändande fyren Locator S hade givit fel värden till flygets radio-kompass. Denna felaktiga avläsning kan ha givit intrycket av att flyget hade passerat fyren tidigare än den egentligen gjorde. Hur som helst hade utredningsledningen ansett att det var osannolikt eftersom Flight 217 flög väldigt nära fyren vilket skulle ha inneburit att signalen varit väldigt stark och att den sannolika orsaken istället var piloternas missuppfattning om höjden.

Utredningsledningen rekommenderade att flygbolagen skulle använda striktare väderkrav än de som nämndes i International Civil Aviation Organization's Obstruction Clearence Limit (OCL). Det kritiserades även angående användningen av endast NDB-landningssystem och föreslagit att ILS- och GCA-utrustning snabbt skulle börja användas vid finska flygfält. Banan förlängdes 500 meter norrut och stora delar av skogen skövlades pga den nya inflygningshöjden. Master var tidigare runt 25m höga är numera bara 5 m pga den flacka inflygningen.

En av de överlevande, Pekka Linkiö, beskrev kraschen som en svag knyck i vänster sida (troligtvis när vingen tog i ett träd) följt av en liknande knyck i höger sida (höger vinge som tog i annat träd) för att sedan kraftigt kastas till vänster ca 45 grader, följt av en krasch där flyget landat upp och ner och tagit eld.

Flygkroppen, motorgondolerna och motorerna fraktades till riket för utredning. Stjärten har efteråt förts till Vanda flygmuseum (finns mellan två hangarer utanför). Resten av vraket flyttades bort från olycksplatsen till en annan plats i en annan skog, en plats som inte ska nämnas här på nätet då det ska anses vara en fredad plats (enligt mig i alla fall).

Källor:
- Aircraft-Data: http://www.airport-data.com/aircraft/OH-LCA.html
- Aviation Safety Network: https://aviation-safety.net/database/re ... 19631108-0
- Axis History-forum: http://forum.axishistory.com/viewtopic. ... &start=135
- Wiki Flight 217: https://en.wikipedia.org/wiki/Aero_Flight_217
- Ålands Radio och TV (52 min film, räddningsmanskapet, överlevande Pekka Linkiö och August Andersson, de omkomna, olycksplatsen): http://www.radiotv.ax/webbtv/20131105-v ... yckan-1963
- YLE (11 min film, mer klipp från olycksplatsen): http://yle.fi/aihe/artikkeli/2010/12/16 ... edia=51175

Utredningen av olyckan (på finska): http://www.turvallisuustutkinta.fi/mate ... lostus.pdf


INFORMATION TOP FLITE Douglas DC-3

Tillverkare: Top Flite Models
Modell: Douglas DC-3 Gold Edition Radio Controlled Model Airplane Kit (IMAA-legal)
Kit-info: #DC3TC01 TOPA0500 2007-2014 Hobbico
Skala: 1/14 (1/13,84, 7,2%)
Tillverkningsland: Urbana, Illinois, USA
Vingspann: 2095 mm (IMAA-gräns 2032 mm, flyget är därmed klassat som Giant Scale)
Längd: 1410 mm
Vingyta: 48,8 dm2
Vikt: 3629-4536 gram
Vinglast: 75-94 g/dm2
Motorer: 2 st 2-takts metanol .25-.40 cui (4.0-6.5 cc), 2 st 4-takts .40-.52 cui (6.5-8.5 cc) eller elmotorer

Länk till tillverkaren: http://www.top-flite.com/airplanes/topa0500.html

/MickeM


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: BYGGE - Douglas DC-3 (OH-LCA)
PostPosted: Tue 04 Aug 2015, 19:34 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Uppdaterat första inlägget
Nu kan man läsa en hel del mer i första inlägget. Har samlat specifikationer på flyget samt forskat lite i vad som hände. Även lite info om flyget jag ska bygga. Hoppas det är intressant läsa. Tyckte det kunde vara bra samla informationen på ett och samma ställe. Hittar jag nåt mer så lägger jag dit det också. Det finns säkert massor att skriva, gäller bara hitta allt och översätta. Allt är dock inte av intresse för min del för detta bygge. Vad gäller det flygtekniska är jag dock intresserad. Kanske finns något i gammaldags lexikon, vem vet. Museet har säkert en del.


Bilder

Så var det dags för lite bilder på flyget jag ska bygga en kopia av, Finnairs Douglas DC-3 OH-LCA. Lägger in bilder lite vartefter. Jag har inte hittat bra detaljbilder än, men det går säkert att leta upp. Finns ju personer annars som man säkert kan få information och bilder av. När man letar bilder på nätet så hittar man även bilder på OH-LCH som flyger fortfarande samt även OH-LCD. Ser likadana ut. OH-LCC har också förolyckats.

Har nån bilder, info eller till och med filmer, PMa mig. Just nu har jag bara två foton på OH-LCA samt ett drös från kraschen (annat inlägg).

Färgscheman
När jag kollade upp bilder så hittade jag tre olika målningar på flyget under passagerarflygtiden som var både före och efter andra världskriget eftersom flyget användes inom flygvapnet under kriget. Ett färgschema (1) så var flyget i stort sett omålat med texten "Finnish Air Lines" samt stor text OH-LCA samt sidorodret randigt. Sen blev nästa färgschema (2) lite mer färg på flyget och nån linje men samma sidoroder. Och sista färgschemat (3) vart det målat ytterligare samt med texten Finnair. Se bilder nedan inklusive källor. Det är hur som helst färgschema 3 jag ska bygga efter.


Färgschema 1
Attachment:
thumbnail.jpg
thumbnail.jpg [ 95.5 KiB | Viewed 14159 times ]

Källor:
https://hkm.finna.fi/Record/hkm.HKMS000005%3Akm0000lx94
http://www.lokkiprojekti.fi/historia/4
https://hkm.finna.fi/Record/hkm.HKMS000005%3A000003jo
https://hkm.finna.fi/Record/hkm.HKMS000005%3A000003jx
https://hkm.finna.fi/Record/hkm.HKMS000005%3A000003jo


Färgschema 2
Attachment:
OH-LCA.jpg
OH-LCA.jpg [ 51.81 KiB | Viewed 14159 times ]
http://www.edcoatescollection.com/ac5/R ... H-LCA.html


Attachment:
OH-LCA-Rovaniemi.jpg
OH-LCA-Rovaniemi.jpg [ 38.01 KiB | Viewed 14159 times ]
http://www.dc-ry.fi/


Attachment:
DC-3.jpg
DC-3.jpg [ 26.27 KiB | Viewed 14159 times ]
http://personal.eunet.fi/pp/gdes/





Färgschema 3 - Det aktuella
Attachment:
9799 OH-LCA från Bromma. maskinen havererade 8 november 1963... (1).jpg
9799 OH-LCA från Bromma. maskinen havererade 8 november 1963... (1).jpg [ 261.17 KiB | Viewed 14159 times ]
Källa funkar ej mer.


Attachment:
Kolmonen -LCA.jpg
Kolmonen -LCA.jpg [ 69.86 KiB | Viewed 14159 times ]
http://aviation-safety.net/photos/displ ... =1&kind=PC


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: BYGGE - Douglas DC-3 (OH-LCA)
PostPosted: Mon 10 Aug 2015, 12:33 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Bilder från olycksplatsen

Jag har en bunt bilder från själva kraschen 1963, men vet inte om det är så passligt visa dem på forumet och de bidrar egentligen inte till själva bygget då det ändå inte är så flyget ska se ut när det är klart. Bilderna är från dagarna efter. Har även en bild på besättningen och en flygbild över kraschplatsen. Dessa bilder är från nätet och från filmklipp.

Flygbilden från kraschen finns dock här (flyget kraschede i en skog på inflygningen, Mariehamns flygfält ses på vänster sida, Torpfjärden "Svansjön" syns längre bort): http://www.baaa-acro.com/photos/DC-3-Fi ... iehamn.jpg

Olycksplatsen 1963: Flyget ligger smått utspritt, bestående av både små och stora delar. Det ligger upp och ner men med flygkropp i stort sett uppbränd och egentligen knappt synlig, stor svart fläck kvar bara. På marken ligger ena propellern lite skadad med vina propellerblad. Uppe i ett träd är ena vingspetsen med en del av skevrodret fastkilad och slagen runt trädet. En bit bort ligger radiofyren, en mast, utslagen längs marken. Stjärten ligger upp och ner på marken med helt öppet innanmäte med sporrhjulet infällt, troligtvis har det sjunkit tillbaks om det var utfällt eftersom hydrauliken slitits bort. Vingbalkarna och delar av vingarna ligger deformerade längs marken rakt ut från det som tidigare var en flygkropp. Ena landstället sticker upp i luften med däcket bortbrunnet, bara fälgen kvar.

Idag: För att få reda på vilka färger som flyget var målat i så var det ju bara att besöka vraket (gjorde detta för några år sedan flertalet ggr), tog en hel del foton på alla delar som låg runtspridda på en plats i skogen. Själva kroppen är jag idag osäker på om var målad nån alufärg, silverfärg eller nåt. Eller om det var ren aluminium som antingen var blank och fin eller väderbiten/oxiderad. Det fanns även vitt och blått på flyget, de färgerna syns på denna bild, "ytterdörren" till vänster om cockpit. Man ser även delar av OH-LCA från undersidan av ena vingen. Och någon har lyft en flap och där ser man hur otroligt fint aluminium kan hålla sig bara det inte får ligga i direkt solljus samt utstå nederbörd. Baksidan av dörren var mörkgrön, så antar att det var den färgen inne i cockpit på en C-47 på den tiden. De övriga "interiöra" färgerna verkar ha varit den vanliga ljusgröna flygfärgen. Medans det på vissa ställen var ljusgråmålat. Det är otroligt hur varenda plåt tagit skada av kraschen. Inte mycket som är helt, allt verkar ha vart med om något.

Attachment:
IMG_0545.JPG
IMG_0545.JPG [ 92.15 KiB | Viewed 14130 times ]


Attachment:
IMG_0551.JPG
IMG_0551.JPG [ 146.09 KiB | Viewed 14130 times ]


Attachment:
IMG_0554.JPG
IMG_0554.JPG [ 134.18 KiB | Viewed 14130 times ]


Det finns även ett reportage från platsen där vraket ligger:
http://www.nyan.ax/har-ligger-olycksplanet/

Själva stjärten är, som tidigare nämnts, flyttad till Vanda flygmuseum i Finland. Stabilisatorn och höjdroder ligger vid vraket.
http://www.planes.cz/en/photo/1063497/d ... n_res=1024


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: BYGGE - Douglas DC-3 (OH-LCA)
PostPosted: Tue 11 Aug 2015, 13:54 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Paketet

Inget dramatiskt direkt, men nog är det ju en del material alltid. Lådan var tung.
Ser inte ut som någon större utmaning, bara arbete. ;-) Det var inte laserskurna
delar, utan stansade. Det var lite slött, tar lite längre.

MÄRKNING
Allt såg bra ut, gick igenom alla delar och allt var med. Det jag förstås glömde var att
märka alla "ribbor och bräden" så jag vet vilken som är vilken. Top Flite = amerikanskt
så det är måttligt omöjligt att veta vilken pinne man ska ta när det står 3/16x5/16x24"
bland en massa andra som har nästan samma siffror. Så det blir att gå igenom vissa
delar och märka lite för att inte råka ta fel sen.

SERVON
Det man ska tänka på är att hålla allt lätt. I dagsläget vet jag inte om det är tänkt att
vara standard-size-servon, men om det är det, så kommer det bli mikroservon istället.

HJUL
Dubro-Hjulen jag beställde till som ska vara till kitet, de väger rackarns mycket! Så de ska bytas.

MOTORER
Vad gäller valet där så är det förstås något att fundera på. Surrande säkra elmotorer
eller mysigt knattrande OS-fyrtaktare?

LANDSTÄLL
Det blir Robarts som passar. Är på väg. Och det blir pneumatik till en början i tänket.
Har redan alla de grejerna. Men det beror på om det blir eldrift eller metanol. Kanske blir eldrivet.
Måste tänka på behovet av ack + placering av grejer + vikt + tillförlitlighet. Kompromisser.

Attachment:
IMG_0748.JPG
IMG_0748.JPG [ 86.71 KiB | Viewed 14116 times ]


Attachment:
IMG_0750.JPG
IMG_0750.JPG [ 78.42 KiB | Viewed 14116 times ]


Attachment:
IMG_0759.JPG
IMG_0759.JPG [ 131.75 KiB | Viewed 14116 times ]


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: BYGGE - Douglas DC-3 (OH-LCA)
PostPosted: Wed 12 Aug 2015, 12:39 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Gick igenom alla delar igår, igen (totalt lagt ner 5h på det nu). Jag tänkte ju inte på att märka upp dem när jag gick igenom att allt var med. Alla "bräden", "ribbor" etc är inte märkta och de finns i olika längder (10, 15, 21, 24, 30 och 36") samt olika dimensioner som anges i tum (tex 7/32x3/16x30", så man blir lätt snurrig). Dessutom finns det massor av skruvar och småpinaler som har märkliga namn, det står inte hexskruv utan SHCS eller nåt sånt). Nu är alla kryptiska delar uppmärkta så den dagen jag behöver en del så är det lätt hitta den så att risken att man ska ta fel dimension är så gott som borta. Man vill ju inte kapa en lång del om den behövs på ett annat ställe. Nu gäller det att få undan lite projekt så jag kan börja med denna. :-D Vet att vissa som byggt den har lagt upp allt på tre stora bord för att kunna arbeta parallellt med allt, vete sjutton om jag lyckas med något sådant, men bra skulle det vara. Ritningarna är rätt stora. Landställena kom från USA i måndags och skickades till Åland igår från Finland. Borde dyka upp torsdag-fredag om det går lika fort som senast.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: BYGGE - Douglas DC-3 (OH-LCA)
PostPosted: Wed 12 Aug 2015, 16:22 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Tue 11 Nov 2008, 19:57
Posts: 1722
Location: Mariehamn
Det här blir ett intressant bygge att följa, jag har alltid tyckt om DC3;an. Flög DC 3 första gången 1952 från Mariehamn till Åbo och senare under skoltiden i Åbo första hälften av 1960-talet flög jag ett tag nästan varje vecka Mariehamn - Åbo t/r.

_________________
OH 530


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: BYGGE - Douglas DC-3 (OH-LCA)
PostPosted: Wed 12 Aug 2015, 17:33 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Atte wrote:
Det här blir ett intressant bygge att följa, jag har alltid tyckt om DC3;an. Flög DC 3 första gången 1952 från Mariehamn till Åbo och senare under skoltiden i Åbo första hälften av 1960-talet flög jag ett tag nästan varje vecka Mariehamn - Åbo t/r.

Va skoj! Är alltid intressant höra "mer tekniskt insatta" berätta om DC-3or när de åkt med dem. :-)
Tog säkert lite längre tid med en DC-3 än en DC-9. ;-)
Kanske du till och med åkt detta flyg jag tänker bygga kopia av? Det fanns fler, men vet ej hur många som gick just rutterna här.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: BYGGE - Douglas DC-3 (OH-LCA)
PostPosted: Wed 12 Aug 2015, 18:47 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Thu 26 Mar 2009, 18:16
Posts: 457
Location: saltvik
Kör: BMW 850/ALFA 156 2.5
Mycket intressant läsning

_________________
För att slippa detta


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: BYGGE - Douglas DC-3 (OH-LCA)
PostPosted: Thu 03 Dec 2015, 17:08 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Tue 11 Nov 2008, 19:57
Posts: 1722
Location: Mariehamn
I väntan på att du kommer igång med ditt DC 3 bygge och i brist på nåt bättre (har ingen DC 3 byggsats hemma :cry: ) så tänkte jag att man får väl bara tälja till nåt liknande istället ... får väl se hur det blir :roll: ;
Attachment:
DC3 trämodell 03.12.2015.JPG
DC3 trämodell 03.12.2015.JPG [ 178.22 KiB | Viewed 13980 times ]

_________________
OH 530


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: BYGGE - Douglas DC-3 (OH-LCA)
PostPosted: Fri 04 Dec 2015, 00:01 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Åh! Det var en frän liten rackare. =) Ska den kläs? Skulle se bra ut med alu-tejp, finns sån på Dax som jag brukar använda. Den kan man sen borsta upp så den blir matt, om man vill.

Ja det där med att bygga detta flyg är ju något jag vill börja med redan ikväll eller i går helst.
Jag köpte DC-3-kitet och båten Yarra och slängde in dem under ett bord i "lagret".
Är ju redan december så man borde börja med vinterbygget/byggena...


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: BYGGE - Douglas DC-3 (OH-LCA)
PostPosted: Tue 12 Jan 2016, 22:08 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Blev att fundera på när sjutton denna kommer upp på ett byggbord.
Om man tänker på att få annat åtminstone taxningsklart så återstår det 7 flyg före denna... suck. Köpstopp! :lol:


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: BYGGE - Douglas DC-3 (OH-LCA)
PostPosted: Tue 26 Apr 2016, 20:08 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
MickeM wrote:
Blev att fundera på när sjutton denna kommer upp på ett byggbord.
Om man tänker på att få annat åtminstone taxningsklart så återstår det 7 flyg före denna... suck. Köpstopp! :lol:

Crap! Jag var ju inte direkt duktig på hålla vad jag säger. Nåja... :oops:


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: BYGGE - Douglas DC-3 (OH-LCA)
PostPosted: Tue 26 Apr 2016, 21:12 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Thu 26 Mar 2009, 18:16
Posts: 457
Location: saltvik
Kör: BMW 850/ALFA 156 2.5
Följer tråden med spänning! :shock:

_________________
För att slippa detta


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: BYGGE - Douglas DC-3 (OH-LCA)
PostPosted: Tue 26 Apr 2016, 22:41 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Jag har lite väl många projekt på gång, så detta går långsamt... men jag jobbar på att flera av dem klara så det blir lite tid över så jag kan börja med detta flyg nån gång. =)


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: BYGGE - Douglas DC-3 (OH-LCA)
PostPosted: Sun 17 Jul 2016, 15:41 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Fri 12 Nov 2004, 15:27
Posts: 16613
Location: Solkusten
MickeM wrote:
Jag har lite väl många projekt på gång, så detta går långsamt... men jag jobbar på att flera av dem klara så det blir lite tid över så jag kan börja med detta flyg nån gång. =)

Har du börjat med den nu då?

_________________
Rc Åland på facebook - https://www.facebook.com/alandRC/


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: BYGGE - Douglas DC-3 (OH-LCA)
PostPosted: Sun 17 Jul 2016, 15:48 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Mr X wrote:
MickeM wrote:
Jag har lite väl många projekt på gång, så detta går långsamt... men jag jobbar på att flera av dem klara så det blir lite tid över så jag kan börja med detta flyg nån gång. =)

Har du börjat med den nu då?

Titta på min lista i "På byggbordet"-trådrn så har du svaret på din fråga. ;) Går riktigt bra.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: BYGGE - Douglas DC-3 (OH-LCA)
PostPosted: Wed 24 Aug 2016, 23:01 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Thu 26 Mar 2009, 18:16
Posts: 457
Location: saltvik
Kör: BMW 850/ALFA 156 2.5
Söndagen 4/9 är det motor/flygdag i vallentuna där är bla Vallentunas dc 3 N41CQ Douglas C-47B-35-DK Skytrain .

_________________
För att slippa detta


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: BYGGE - Douglas DC-3 (OH-LCA)
PostPosted: Thu 25 Aug 2016, 12:16 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
krille 1488 wrote:
Söndagen 4/9 är det motor/flygdag i vallentuna där är bla Vallentunas dc 3 N41CQ Douglas C-47B-35-DK Skytrain .

Den är fin. =) Den va väl en militär-C47a men blev en passagerar-DC3a.
Ivve Hallberg har byggt en stor kopia på den (Ziroli kit): http://www.mediaproduktion.net/bilder_5%5C28555.jpg
http://www.nationalbalsa.com/DC_3_C_47_ ... ouglas.htm, 355cm vingspann, maffigt det med.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: BYGGE - Douglas DC-3 (OH-LCA)
PostPosted: Wed 06 Dec 2017, 00:43 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Har bygget börjat?

Se nu Martin vad du har fått igång... :roll:

Ritningarna
Rullade ut de tre stora ritningarna på golvet och funderade hur jag skulle få rum med dem på byggborden.
Tanken var att hålla på med allt parallellt samtidigt som jag gjort förr. Not gonna happen! Stora ritningar! :mrgreen:

Manualen
Kikade istället lite i bygganvisningarna och begrundade vad som ska ske härnäst. Ser ut som det blir att
börja med horisontala stabilisatorn. Och sen fenan. Nästa blir kroppen. Och sen kommer det stora och mest
avancerade, vingen med nacellerna. Vingen är ju 2,1 meter, vet ej om den går att splitta än, skulle vara bra
om det går förstås, men det kommer väga mer.

Motorer
I något skede måste jag bestämma mig för val av motorer:
- El (nämns ej i manualen) innebär ackar som ska placeras, säker drift, slipper oväntad klippning, lamt ljud dock
- 2-takt metanol (gillar jag inte alls)
- 4-takt metanol skulle sitta fint?
- eller kanske till och med wankel som också visas i manualen!!
Ett som är säkert, väljer jag metanol så blir det att skaffa elektronik som stänger av andra motorn om första dör.

Landställ
Måste också bestämma mig för att använda pneumatik (har allt redan) eller el (måste köpa lite mer då) för
de infällbara landställena jag skaffat. Det viktiga är att de rör sig mjukt och fint och är driftsäkra.

Lampor
Och så måste jag tänka på belysning och lampor (landningsljus, navigationsljus, antikollisionsljus).

Servon
Och så blir det att fundera på om jag kan skippa standardservona (45 grams) och använda mikroservon
istället (typ 15-18 grams), skulle spara vikt. 2 skev, 2 flaps, 1 höjd, 1 sidoroder. 2 throttle och 1 landställsservo
är redan mikro. Men ändå, 6 st 45 grams servon istället för 6 st 18 grams = ca 160 grams skillnad.

Luckor
Ja och öppningsbara dörrarna och diverse luckor. Samt inspektionsluckor så man kommer åt att fixa utan att riva
klädsel och plankning.

Glasning?
Har sett att visa har glasat rubbet efter de plankat. Det är något jag aldrig gjort. Sen har de målat. Glasning är
kraftigare än klädsel. Men jag ska ju göra en kopia på OH-LCA och då blir det antingen alu-klädsel eller helst sån
där borstad alu-tejp, ser ju för jäkla bra ut. Vad fastnar det bäst på månne...

Blir nog att bygga det mesta men utan att planka allt, för att kunna få allt fixat före det "täcks över".

Ser fram emot bygget, är bra grejer Top Flite. :D

Denna är som sagt aningen större med sina 2100 mm jämfört med HobbyKing DC-3an jag har som är 1600 mm
som flyger riktigt fint nu ( viewtopic.php?p=139361#p139361 ).

Byggbordet är egentligen inte ledigt, än...


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: BYGGE - Douglas DC-3 (OH-LCA)
PostPosted: Wed 06 Dec 2017, 13:59 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Ritningarna

Det blir att klippa isär de olika delarna från ritningarna och börja bygga.

Attachment:
IMG_2020.JPG
IMG_2020.JPG [ 189.31 KiB | Viewed 10615 times ]


Attachment:
IMG_2021.JPG
IMG_2021.JPG [ 191.08 KiB | Viewed 10615 times ]


Attachment:
IMG_2022.JPG
IMG_2022.JPG [ 209.92 KiB | Viewed 10615 times ]


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 45 posts ]  Go to page 1, 2, 3  Next

All times are UTC + 2 hours


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 19 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group