Senaste nyttPå kommande
31 julFilmeckerölinjen rallysprint
22 julResultatRallysprinten 2017
23 julResultatEckerölinjen Rallysprint 2016
Hem | Kalender | Evenemang | Klubbar | Forum | Galleri | Filmer | Länkar | Resultat | Arkiv | Kontakt | Torg | Om
It is currently Thu 28 Mar 2024, 13:44

All times are UTC + 2 hours




Post new topic Reply to topic  [ 45 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3
Author Message
 Post subject: Re: BYGGE - Douglas DC-3 (OH-LCA)
PostPosted: Wed 22 Jan 2020, 22:25 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Tue 11 Nov 2008, 19:57
Posts: 1722
Location: Mariehamn
MickeM wrote:
Redo att börja limma!

Fick ett ryck och tog fram ritningarna. Dags för terapi-arbete. Rullade ut dem och insåg att jag inte har så stora bord
att jag kan behålla dem hela under bygget. Så jag klippte isär ritningarna enligt de streckade linjerna och fäste dem
på 30 mm tjock ljusblå kompakt styrofoam (XL Bygg, 60x240cm skivor). Den blå styrofoamen är styv och "lätt", men
även så kompakt att nålarna inte rör sig i sidled och pga styrofoamens "gummi-aktiga" material gör att nålarna hålls
på plats. Jag fäste ritningarna med målartejp medans jag såg till att spänna upp dem plana. Sen fäste jag det ljusa
smörpappret ovanpå ritningarna med vanliga textilnålar (de når inte botten eftersom skivan är 30 mm tjock, perfekt)
eftersom tejp inte biter på det. Nu är det bara att bygga och när jag måste plocka undan dem är det bara att lägga
dem åt sidan, trädelarna som byggs på ritningarna sitter fast en stor del av tiden man använder ritningarna.

Nästa problem är bordsyta... pågående och dessvärre utdragna projekt är i vägen. Flyget blir ändå rätt stort med 2095
mm vingspann så bygget breder ut sig lite. Min HK DC-3 så är bara 1600 mm så denna Top Flite DC-3 är över 30% större.

Attachment:
IMG_2941.JPG

… blir intressant att följa fortsättningen

_________________
OH 530


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: BYGGE - Douglas DC-3 (OH-LCA)
PostPosted: Thu 23 Jan 2020, 16:05 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Oja, kan inte hålla mig! :-)
Men behövde mer byggbord så jag beställde... borde komma nästa vecka.
Funderar på om Flite-Metal är bra att klä med sen... http://www.flitemetal.com/

STATUS 14 juli 2020: Jag verkar ta byggsatser i svårighetsordning. Men när nåt blir klurigt så plockar jag bort och tar nästa. Sen när jag lärt mig mer och känner mig säkrare så hamnar byggen upp på bordet igen. Nu ska nog några andra flyg göras träklara först... så som Kadet Senior, Cessna 172, SpeedBob (1-3 st), Wright Flyer, Aerosport 103, ...

STATUS 6 december 2020: Måste ju bara få några andra kit träklara först... SpeedBob 1060, Kadet Senior, mfl...


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: BYGGE - Douglas DC-3 (OH-LCA)
PostPosted: Wed 30 Dec 2020, 12:41 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Fri 12 Nov 2004, 15:27
Posts: 16613
Location: Solkusten
Tror du tagit på dig för många kit nu :D och ingen blir klar.

_________________
Rc Åland på facebook - https://www.facebook.com/alandRC/


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: BYGGE - Douglas DC-3 (OH-LCA)
PostPosted: Wed 30 Dec 2020, 20:15 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Mr X wrote:
Tror du tagit på dig för många kit nu :D och ingen blir klar.

Hamstrar bara... :twisted: Men jag bygger på RC ofta ändå, men inte på just kiten.
Måste ju tänka på framtiden också. Vissa kit finns inte längre och ingen tillverkar dem mer.
Är mer och mer som försvinner. EPO-flyg är ingenting att "investera" i, det är bara slit o släng.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: BYGGE - Douglas DC-3 (OH-LCA)
PostPosted: Sat 26 Mar 2022, 16:00 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Status-Update!
Finflyget... också ett kit som börjar bli svårt få tag på med de infällbara landställena, som jag har. Kitbygge behöver eget bord. Denna blir nog efter de flesta andra kit jag har, men före Corsair i alla fall.

Sommar-status 2023!
Ja hoho! Jag har ju en Top Flite DC-3 nu, färdigbyggd. Kar-Air alltså. Så jag har nåt att ta efter och flyga. Men när jag ska bygga denna? Ingen aning, inget planerat nu. Tar lite mer utrymme så jag behöver få undan lite annat först och inte skaffa mer?


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 45 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3

All times are UTC + 2 hours


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 24 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group