Senaste nyttPå kommande
31 julFilmeckerölinjen rallysprint
22 julResultatRallysprinten 2017
23 julResultatEckerölinjen Rallysprint 2016
Hem | Kalender | Evenemang | Klubbar | Forum | Galleri | Filmer | Länkar | Resultat | Arkiv | Kontakt | Torg | Om
It is currently Thu 28 Mar 2024, 19:13

All times are UTC + 2 hours




Post new topic Reply to topic  [ 31 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Author Message
 Post subject: Stik 90
PostPosted: Thu 11 Jun 2015, 14:00 
Offline
Inventarie

Joined: Mon 28 Feb 2005, 14:50
Posts: 5248
Location: Eckerö
Kör: Trans Am GTA/Targa
Bygget är igång!

Landställ monterat
Sporrhjul monterat
Servo i vingarna monterat
Stabbe och fena monterat
Roder skev höjd monterat och säkrat med ca lim


Attachments:
IMG_0715.JPG
IMG_0715.JPG [ 100.44 KiB | Viewed 11718 times ]
IMG_0714.JPG
IMG_0714.JPG [ 122.62 KiB | Viewed 11718 times ]

_________________
En riktig rc flygare ska ladda fett
Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Stik 90
PostPosted: Sat 25 Jul 2015, 07:55 
Offline
Inventarie

Joined: Mon 28 Feb 2005, 14:50
Posts: 5248
Location: Eckerö
Kör: Trans Am GTA/Targa
Nu är det klart vilken setup det blir till Stik 90.

Motor: http://www.hobbyking.com/hobbyking/stor ... 2000W.html

Esc: http://www.hobbyking.com/hobbyking/stor ... oller.html

Batteri: http://www.hobbyking.com/hobbyking/stor ... ouse_.html

Propp: http://www.hobbyking.com/hobbyking/stor ... _15x8.html

Flight Stabilazer: http://www.hobbyking.com/hobbyking/stor ... arch=eagle

Batterin: http://www.hobbyking.com/hobbyking/stor ... _Pack.html

Nu väntar jag på leverans från Ping pong :lol:

_________________
En riktig rc flygare ska ladda fett


Last edited by Kamikaze on Sat 25 Jul 2015, 15:34, edited 1 time in total.

Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Stik 90
PostPosted: Sat 25 Jul 2015, 08:27 
Offline
Inventarie

Joined: Mon 28 Feb 2005, 14:50
Posts: 5248
Location: Eckerö
Kör: Trans Am GTA/Targa
Den här killen flyger det här flyget med samma setup som jag ska ha, samma maskin samma batteristorlek 8) Det här får duga i min stik 90 8)


_________________
En riktig rc flygare ska ladda fett


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Stik 90
PostPosted: Mon 27 Jul 2015, 12:22 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Vad blir allt att kosta?
Motor + Propeller + ESC?
Och vad blir det för ackar samt kraven på dem och vad hamnar de på för pris?
Beräknad flygtid?
Hur mycket ström ska paketet dra?
Räcker ESCens BEC till att driva RC och servon eller måste du ha en UBEC?
Är det .90-elsetup du skaffar dig?

40-size idag är nog nästan överkomligt skulle jag tro. Eller?!
Motorer och ESC av kines-kopia-kvalitet kostar ju inget, men tillförlitligheten är därefter.
Men även bra grejer ska ju va rätt överkomliga, i den storleken.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Stik 90
PostPosted: Mon 27 Jul 2015, 16:55 
Offline
Inventarie

Joined: Mon 28 Feb 2005, 14:50
Posts: 5248
Location: Eckerö
Kör: Trans Am GTA/Targa
Priset står väl där i länkarna! Har köpt wattmeter så jag kan se vad det kommer att dra. Har inga värsting servon i flyget så det ska nog gå bra! Föresten så kommer jag nog att ha ett skillt batteri till mottagaren och servon :wink:

_________________
En riktig rc flygare ska ladda fett


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Stik 90
PostPosted: Mon 27 Jul 2015, 17:09 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Uhm.. hur kunde jag missa inlägget med länkarna... :oops:
Jag rekommenderar inte Nanotech, så om du inte redan köpt, leta upp nåt bättre. =)


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Stik 90
PostPosted: Sun 02 Aug 2015, 11:42 
Offline
Inventarie

Joined: Mon 28 Feb 2005, 14:50
Posts: 5248
Location: Eckerö
Kör: Trans Am GTA/Targa
Såg att Mitt batteri ligger är i finland :D Resten av prylarna togs hem från pingpong så det kan ju ta lite längre men dom lär ska vara på väg dom oxå enligt sing song post 8)

_________________
En riktig rc flygare ska ladda fett


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Stik 90
PostPosted: Wed 05 Aug 2015, 17:52 
Offline
Inventarie

Joined: Mon 28 Feb 2005, 14:50
Posts: 5248
Location: Eckerö
Kör: Trans Am GTA/Targa
Nu har det kommit grejjor 8) Nu gäller det bara att hitta tid att börja mecka :wink:


Attachments:
IMG_0921.JPG
IMG_0921.JPG [ 339.34 KiB | Viewed 11632 times ]
IMG_0918.JPG
IMG_0918.JPG [ 281.86 KiB | Viewed 11632 times ]
IMG_0916.JPG
IMG_0916.JPG [ 201.98 KiB | Viewed 11632 times ]
IMG_0914.JPG
IMG_0914.JPG [ 309.06 KiB | Viewed 11632 times ]

_________________
En riktig rc flygare ska ladda fett
Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Stik 90
PostPosted: Wed 05 Aug 2015, 23:12 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Det var en fet rova det du!
Men det saknas krympslang på kontakterna!!!
Du ska väl ha en UBEC i flyget också? 3A räcker inte långt.

Du har inte samma ESC som i filmen, du har ett vanligt Plush, är det nån skillnad?
Vet att Super Brain har en hel del extra funktioner, men kanske ej behövs.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Stik 90
PostPosted: Thu 06 Aug 2015, 07:30 
Offline
Inventarie

Joined: Mon 28 Feb 2005, 14:50
Posts: 5248
Location: Eckerö
Kör: Trans Am GTA/Targa
MickeM wrote:
Det var en fet rova det du!
Men det saknas krympslang på kontakterna!!!
Du ska väl ha en UBEC i flyget också? 3A räcker inte långt.

Du har inte samma ESC som i filmen, du har ett vanligt Plush, är det nån skillnad?
Vet att Super Brain har en hel del extra funktioner, men kanske ej behövs.


Vet ej om det räcker! Men enligt grannen lär ska vara helt ok att driva servona i flyget via esc. Får testa och se. Jag var tvungen att sätta mycket bli i nosen. så det kunde bra varit en tyngre rova i näbben :wink:

_________________
En riktig rc flygare ska ladda fett


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Stik 90
PostPosted: Thu 06 Aug 2015, 07:40 
Offline
Inventarie

Joined: Mon 28 Feb 2005, 14:50
Posts: 5248
Location: Eckerö
Kör: Trans Am GTA/Targa
Här är servona http://www.hobbyking.com/hobbyking/stor ... ouse_.html

_________________
En riktig rc flygare ska ladda fett


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Stik 90
PostPosted: Thu 06 Aug 2015, 09:09 
Offline
Inventarie

Joined: Mon 28 Feb 2005, 14:50
Posts: 5248
Location: Eckerö
Kör: Trans Am GTA/Targa
Mitt lipo spec.


Turnigy nano-tech A-SPEC G2 lithium polymer batteries are built to the absolute highest of standards to provide competition level performance.
The A-SPEC G2 packs have the most stable consistent formula yet giving you peak performance without sacrificing reliability. Featuring gold plated balance leads, silver plated discharge wires and an CNT (carbon nano tube) additives mixed into the electrodes, these batteries are simply unmatched by any other in performance and build quality! The new CNT/electrode mixture reduces impedance, generating less heat and maintaining a higher voltage under discharge load. Basically what this means is that these batteries will provide more power in your machine especially during high current draw manoeuvres, and they will provide a longer cycle life due to the lower operating temperatures of the pack.
Top notch performance and build quality make these packs ideal for high-demand flying such as 3D helicopters, EDFs, F3A and any other high current draw applications.
More than just a fancy name. TURNIGY nano-tech A-SPEC lithium polymer batteries are built with a LiCo nano-technology substrate complex and an all new CNT (carbon nano tube) additive greatly improving power transfer making the oxidation/reduction reaction more efficient, this helps electrons pass more freely from anode to cathode with less internal impedance. In short; less voltage sag and a higher discharge rate than a similar density lithium polymer (non nano-tech) battery.
For those that love graphs, it means a straighter, longer curve. For pilots it spells stronger throttle punches and unreal straight-up performance. Unfortunately with other big brands; numbers, ratings and graphs can be fudged. Rest assured, TURNIGY nano-techs are the real deal, delivering unparalleled performance!
Specs:
Capacity: 5000mAh
Voltage: 6S1P / 6 Cell / 22.2V
Discharge: 65C Constant / 130C Burst
Weight: 786g (including wire, plug & case)
Dimensions: 156x46x51mm
Balance Plug: JST-XH
Discharge Plug: 5.5mm Bullet Connector
Advantages over traditional Lipo batteries.
• Power density reaches 7.5 kw/kg.
• Less Voltage sag during high rate discharge, giving more power under load.
• Internal impedance can reach as low as 1.2mO compared to that of 3mO of a standard Lipoly.
• Greater thermal control, pack usually doesn't exceed 60degC
• Higher capacity during heavy discharge. More than 90% at 100% C rate.
• Fast charge capable, up to 15C on some batteries.
• Longer Cycle Life, almost double that of standard lipoly technology.
The nano-core technology in lithium ion batteries is the application of nanometer conductive additives. The nanometer conductive additives form ultra-strong electron-conducting networks in the electrodes which can increase electronic conductivity.
These additives create the ability for imbibition in the carrier liquid to supply more ion channels. This improves the ability of ion transmission and ion diffusion. Through improving electronic conductivity and ion transmission, the impedance is reduced and the polarization of high rate discharge decreases greatly.

Capacity(mAh) 5000
Config (s) 6
Discharge (c) 65
Weight (g) 786
Max Charge Rate (C) 8
Length-A(mm) 156
Height-B(mm) 46
Width-C(mm) 51

Plötsligt känns min laddare lite klen! Detta batteri kan snabbladdas med 8C 5000*8/1000 = 40A

Spec på min nuvarande laddare

Operating voltage range: DC 11~15V
Power source: 12V DC
Charge power: 50watts, current is regulated accordingly
e.g. 11.1V battery, charge current approx. 4.5A
e.g. 22.2V battery, charge current approx. 2.2A :oops:
Discharge power: 5 Watts, current is regulated accordingly
Cell count : 1-15 Ni-xx / 1-6 Li-xx / 1-10 Lead acid cells (2~20V)
Current drain for balancing li-xx: 300mA
Charge termination Ni-xx: Automatic, negative Delta Peak method
Charge termination Lead acid & Li-xx: Automatic, voltage dependent, CC-CV process
Dimensions: 225.4 x 158.6 x 62.4mm
Net weight: 1.09kg


Image

_________________
En riktig rc flygare ska ladda fett


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Stik 90
PostPosted: Thu 06 Aug 2015, 10:46 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Rejäl ack det där. Vanligaste "problemet" med kinaackarna är att siffrorna inte stämmer så bra. Men det lär räcka till ändå. ;-)
Jag har ibland undrat varför man inte använder två st 3S 5000 i serie istället för att använda en 6S 5000. 3S går att använda till väldigt mycket.

Jag skulle inte ladda med mer än 1C ändå. Allt över 1C är när man har panik, brått och allt sånt.

Mitt, enligt mig stora, nättaggregat klarar 40A. Men vet att tex iCharger-laddarna som ska klara ladda lite hävare grejer har upp till 70A nätaggregat.

Du får köpa stort dyrt nätagg (eller ta från en server) samt köpa en riktig laddare, iCharger is the shit. De finns som Duo. ;-) Sen har du laddare läääänge. Kostar typ 200-300€. Men ska det flygas el så ska du väl ha grejjor. =)

Nackdelen med att elkonvertera ett metanol/bensin-flyg är att CG blir åt helsike. Elmotorerna väger ingenting men acken väger massor och bägge är på fel ställen. Brukar bli en massa bly (flyger sämre än med metanol) eller ombyggnad (kan bli rejält).

Din infotråd viewtopic.php?f=19&t=12952 är säkert bra, ej läst. Men det svåra är att veta VAD man ska välja till sitt flyg. Och HUR man ska gå tillväga. Jag är fortfarande väldigt dålig på att tänka hur man ska tänka. =)


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Stik 90
PostPosted: Thu 06 Aug 2015, 11:00 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Fri 12 Nov 2004, 15:27
Posts: 16613
Location: Solkusten
En ack räcker inte på långa vägar utan du får ha en hel väska med till fältet.
Att flyga el är inte så billigt som man tror utan det behövs rejäla grejer när man kommer upp i storlek på elflyg.

_________________
Rc Åland på facebook - https://www.facebook.com/alandRC/


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Stik 90
PostPosted: Thu 06 Aug 2015, 11:36 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Man kan inte ladda från bilen heller.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Stik 90
PostPosted: Fri 07 Aug 2015, 06:49 
Offline
Inventarie

Joined: Mon 28 Feb 2005, 14:50
Posts: 5248
Location: Eckerö
Kör: Trans Am GTA/Targa
Efter flygturen i går som varade kanske 5 minuter och kördes mestadels på 70% gas så förbrukades 2177 mah vilket tog mig 84:13 min att balans ladda tibax. batteriet ligger på 5000mah. bra eller dåligt! ingen aning! men när jag drog på fullt så exploderade batteri luckan :lol: s*** nöjd med mitt nya flyg! Ska förlänga landningstället med poppnitat alu skarv. proppen klippte gräs 8) Lite fler accar och lite mer power att ladda med så blir det här kalas :D Nu får jag lov att tillverka ny batt,lucka som ska sitta fast med åtminstone 1 skruv och inte magneter. Och montera in gyrot så man kan landa som en svan i blåsigare väder :wink:

_________________
En riktig rc flygare ska ladda fett


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Stik 90
PostPosted: Fri 07 Aug 2015, 10:27 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Det är väldigt kort flygtid för ett flyg med den konstruktionen. Borde kunna flyga dubbelt längre. Vad väger flyget med allt? Fick du känslan av att du måste gasa mer än du ville, typ som att du hade opassande propeller? Testa byt proppar och mätt hur mycket ström. Du borde kunna få betydligt med dragkraft tycker jag. Jag har 12x6E-prop på Maja som flyger på 3S med en pluttig 1000KV-motor jämfört med din bjässe.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Stik 90
PostPosted: Fri 07 Aug 2015, 11:09 
Offline
Inventarie

Joined: Mon 28 Feb 2005, 14:50
Posts: 5248
Location: Eckerö
Kör: Trans Am GTA/Targa
MickeM wrote:
Det är väldigt kort flygtid för ett flyg med den konstruktionen. Borde kunna flyga dubbelt längre. Vad väger flyget med allt? Fick du känslan av att du måste gasa mer än du ville, typ som att du hade opassande propeller? Testa byt proppar och mätt hur mycket ström. Du borde kunna få betydligt med dragkraft tycker jag. Jag har 12x6E-prop på Maja som flyger på 3S med en pluttig 1000KV-motor jämfört med din bjässe.


Om du tycker jag har kort flygtid nu! Vad skulle det då bli med en större propp 8) Jag kunde ju ha flygit längre igår! Jag tappade ju luckan, därför landade jag tidigare!

_________________
En riktig rc flygare ska ladda fett


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Stik 90
PostPosted: Fri 07 Aug 2015, 11:26 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Kamikaze wrote:
MickeM wrote:
Det är väldigt kort flygtid för ett flyg med den konstruktionen. Borde kunna flyga dubbelt längre. Vad väger flyget med allt? Fick du känslan av att du måste gasa mer än du ville, typ som att du hade opassande propeller? Testa byt proppar och mätt hur mycket ström. Du borde kunna få betydligt med dragkraft tycker jag. Jag har 12x6E-prop på Maja som flyger på 3S med en pluttig 1000KV-motor jämfört med din bjässe.


Om du tycker jag har kort flygtid nu! Vad skulle det då bli med en större propp 8) Jag kunde ju ha flygit längre igår! Jag tappade ju luckan, därför landade jag tidigare!

Om du har en liten propp som får varva järnet för att ge nån dragkraft så kommer en större prop att varva mindre och därför dra mindre ström. Det finns ett intervall för varje propeller. Varvar proppen långsamt -> liten dragkraft och liten ström. Varvar proppen snabbt -> stor dragkraft och mycket ström. Allt det där skapar en kurva. Det gäller hitta den prop som drar minst ström vid bäst dragkraft. Och när du tänkt dig det så har du ett spann av olika proppar som drar olika mycket ström vid olika pådrag. Sen är frågan, vilken av dessa vill du använda? Det beror på din flygstil. Det är samma med metanolmotorer. Fel prop -> varvar järnet men flyget flyger långsamt. Eller Fel prop -> motorn går tungt och flyget går långsamt. Eller felprop -> flyget går för fort när det varvar halvfart. Osv. Gäller bara hitta rätt setup.

Tex på en multirotor jag har. Med 3S och 10x4.7" så flyger jag väldigt länge, men med 9x4.5" så flyger jag kortare tid men mycket stabilare och med 8x4.5" så flyger jag väldigt kort tid. På samma multicopter med 8" och 4S flyger jag kortare tid och med 4S och 9" flyger jag längre tid. För multicopter gäller att hitta den största prop med lägsta stigning som flyger stabilast -> ger längst flygtid och drar minst ström.

Gäller att välja vad du vill ha för flygstil. Vill du flyga länge? Se till att dra så lite ström som möjligt. Vill du flyga snabbt, se till att få bästa dragkraften vid fullgas. Vill du flyga 3D, se till att få bästa responsen och kraften etc vid halvgas.

Om motorn din går tungt nu (drar för mycket ström) och du sätter större propeller så blir det inte bättre. Men om du sätter mindre stigning tillika så motorn drar mindre ström, så har kan du ändå få mer dragkraft. =)

Lågt KV = stor prop. Lågt KV = högt moment, men ingen fart. Ju lägre KV, desto fler cellers ack krävs.

Vill du flyga fullgas hela tiden, räkna med att det drar ström. Det är som en metanolmotor. Fullgas hela tiden -> kort flygtid. Halvgas = stor skillnad.

Du har redan valt motor och ack. Nu gäller det att hitta rätt propeller för din flygstil och behov. =) Hittar du inget som funkar? Byt motor eller ack.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Stik 90
PostPosted: Fri 07 Aug 2015, 14:26 
Offline
Inventarie

Joined: Mon 28 Feb 2005, 14:50
Posts: 5248
Location: Eckerö
Kör: Trans Am GTA/Targa
MickeM wrote:
Kamikaze wrote:
MickeM wrote:
Det är väldigt kort flygtid för ett flyg med den konstruktionen. Borde kunna flyga dubbelt längre. Vad väger flyget med allt? Fick du känslan av att du måste gasa mer än du ville, typ som att du hade opassande propeller? Testa byt proppar och mätt hur mycket ström. Du borde kunna få betydligt med dragkraft tycker jag. Jag har 12x6E-prop på Maja som flyger på 3S med en pluttig 1000KV-motor jämfört med din bjässe.


Om du tycker jag har kort flygtid nu! Vad skulle det då bli med en större propp 8) Jag kunde ju ha flygit längre igår! Jag tappade ju luckan, därför landade jag tidigare!

Om du har en liten propp som får varva järnet för att ge nån dragkraft så kommer en större prop att varva mindre och därför dra mindre ström. Det finns ett intervall för varje propeller. Varvar proppen långsamt -> liten dragkraft och liten ström. Varvar proppen snabbt -> stor dragkraft och mycket ström. Allt det där skapar en kurva. Det gäller hitta den prop som drar minst ström vid bäst dragkraft. Och när du tänkt dig det så har du ett spann av olika proppar som drar olika mycket ström vid olika pådrag. Sen är frågan, vilken av dessa vill du använda? Det beror på din flygstil. Det är samma med metanolmotorer. Fel prop -> varvar järnet men flyget flyger långsamt. Eller Fel prop -> motorn går tungt och flyget går långsamt. Eller felprop -> flyget går för fort när det varvar halvfart. Osv. Gäller bara hitta rätt setup.

Tex på en multirotor jag har. Med 3S och 10x4.7" så flyger jag väldigt länge, men med 9x4.5" så flyger jag kortare tid men mycket stabilare och med 8x4.5" så flyger jag väldigt kort tid. På samma multicopter med 8" och 4S flyger jag kortare tid och med 4S och 9" flyger jag längre tid. För multicopter gäller att hitta den största prop med lägsta stigning som flyger stabilast -> ger längst flygtid och drar minst ström.

Gäller att välja vad du vill ha för flygstil. Vill du flyga länge? Se till att dra så lite ström som möjligt. Vill du flyga snabbt, se till att få bästa dragkraften vid fullgas. Vill du flyga 3D, se till att få bästa responsen och kraften etc vid halvgas.

Om motorn din går tungt nu (drar för mycket ström) och du sätter större propeller så blir det inte bättre. Men om du sätter mindre stigning tillika så motorn drar mindre ström, så har kan du ändå få mer dragkraft. =)

Lågt KV = stor prop. Lågt KV = högt moment, men ingen fart. Ju lägre KV, desto fler cellers ack krävs.

Vill du flyga fullgas hela tiden, räkna med att det drar ström. Det är som en metanolmotor. Fullgas hela tiden -> kort flygtid. Halvgas = stor skillnad.

Du har redan valt motor och ack. Nu gäller det att hitta rätt propeller för din flygstil och behov. =) Hittar du inget som funkar? Byt motor eller ack.


Har 3 olika storlekar! Har en tum större med en stigning mindre= +- o Fundera på en 16X8 har 15x8 nu! Men måste höja med större hjul och högre ställ!

_________________
En riktig rc flygare ska ladda fett


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 31 posts ]  Go to page 1, 2  Next

All times are UTC + 2 hours


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 30 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group