motorportalen.net http://forum.motorportalen.net/ |
|
Eskapade 40 http://forum.motorportalen.net/viewtopic.php?f=61&t=12894 |
Page 1 of 2 |
Author: | Kamikaze [ Sat 30 May 2015, 08:53 ] |
Post subject: | Eskapade 40 |
Bilder kommer när bygget startar. Vet ej om det ska bli metanol eller el! Har beslutsångest! ![]() |
Author: | MickeM [ Sat 18 Jul 2015, 11:00 ] |
Post subject: | Re: Eskapade 40 |
Hur har det gått med denna då? |
Author: | Kamikaze [ Sat 18 Jul 2015, 12:09 ] |
Post subject: | Re: Eskapade 40 |
Det vet du ju! Du har ju sett mig flyga den flera gånger ![]() |
Author: | MickeM [ Sat 18 Jul 2015, 13:18 ] |
Post subject: | Re: Eskapade 40 |
Ah det var den. =) Tänkte inte på det... Den kom, den byggdes, den flögs. Så fort så byggtråden inte hann med. ![]() |
Author: | Mr X [ Mon 17 Aug 2015, 08:15 ] |
Post subject: | Re: Eskapade 40 |
och inte en bild på detta bygge ![]() |
Author: | Kamikaze [ Mon 17 Aug 2015, 09:05 ] |
Post subject: | Re: Eskapade 40 |
Blir inga heller för det är redan byggt ![]() |
Author: | MickeM [ Mon 17 Aug 2015, 09:51 ] |
Post subject: | Re: Eskapade 40 |
Jag kommer inte ens ihåg hur den ser ut. ![]() |
Author: | Mr X [ Mon 17 Aug 2015, 12:20 ] |
Post subject: | Re: Eskapade 40 |
MickeM wrote: Jag kommer inte ens ihåg hur den ser ut. ![]() Säkert så här. Bild |
Author: | MickeM [ Mon 17 Aug 2015, 12:32 ] |
Post subject: | Re: Eskapade 40 |
Mr X wrote: MickeM wrote: Jag kommer inte ens ihåg hur den ser ut. ![]() Säkert så här. Bild ![]() Hur som, mer info om flyget. Metanol eller el, vad blev det? Flygets egenskaper? Helt ny modell för mig, är den jämförbar med något? Recension alltså. =) |
Author: | Kamikaze [ Thu 20 Aug 2015, 17:20 ] |
Post subject: | Re: Eskapade 40 |
Det här flyget elkonverteras inom en snar framtid! Motor och propeller är på väg ![]() P.E.M. 3520/6-KV830 Specifikationer: 950W Flygvikt: 1.5 - 3.0 kg RPM / V: 830 Antal celler: 4 - 5 LiPo Maxbelastning: 50A / 60 sek Dim: 42x37 mm Vikt: 200 gram Axeldiam: 5 mm Fartreglage: 50A - 60A Propeller: 4S 12x6 - 13x7 |
Author: | Kamikaze [ Sun 23 Aug 2015, 16:57 ] | ||
Post subject: | Re: Eskapade 40 | ||
Nu omdöpt till silverstruten. Nu med El setup!Designed to be a direct swap out for your 32 size glow engine. This brushless outrunner will provide more power and with its high efficiency, long run times. A quality motor, built specifically for planes designed to fly with a 32 size glow engine. Spec. G32 Battery: 3~4 Cell /11.1~14.8V RPM: 600kv Max current: 60A No load current: 11V/1.3A Internal resistance: 0.036 ohm Weight: 202g (not including connectors) Diameter of shaft: 5mm Dimensions: 72x42mm Test Data: 14.8v - 13x4 prop - 16.5A - 1680g Thrust 14.8v - 14x10 prop - 46A - 2350g Thrust Suitable for sport and scale airplanes weighing 3.5 to 6 pounds (1.6–2.7kg).
|
Author: | Kamikaze [ Mon 24 Aug 2015, 08:54 ] |
Post subject: | Re: Eskapade 40 |
Nu kommer det 3 färska batterin med lite mer umpf och lite större tank ![]() ![]() |
Author: | MickeM [ Mon 24 Aug 2015, 20:14 ] |
Post subject: | Re: Eskapade 40 |
MickeM spånar lite: Vad väger flyget med allt när du flyger? Eftersom du inte har motorns effekt så funderar på om det var så att man räknade ut ungefärliga effekten genom att ta U * I... vilket egentligen inte borde gälla eftersom det inte handlar om rent resistiv last. Men hur som helst så blir det 14,8V * 60A om det är max strömåtgång kontinuerligt och det är 888 W. Man brukar väl säga att man ska välja effekt efter flygmodell, flygstil och flygvikt. Trainers/Nybörjarflygplan/Normalt söndagsflyg – ca 170-200 W per kilo. Aerobatic – ca 230-270W per kilo. 3Dflyg – ca 340-400W per kilo. Så med 888 W enligt ovan så skulle 4S-setup funka till följande flygtyper: Trainers/Nybörjarflygplan/Normalt söndagsflyg - 4,44-5,2 kg Aerobatic - 3,3-3,9 kg 3Dflyg - 2,2-2,6 kg Jag är dock skeptisk...?! Ta reda på vilken effekt motorn klarar. För det är ju det där med val av propeller också. Om du valt 14x10 prop till 14,8V som du skrev så drar den 46A och det ger en dragkraft på 2350 gram. Detta är lite svårt räkna ut, lättare mäta med dragkraftsmätare. Du har din motor och du har ett fartreglage som klarar strömåtgången. Och du har säkert valt fartreglage utgående från motorn max-ström (alltså den vid kort belastning, vad den nu är på din motor), dvs att du valt mer A-fartreglage så du har marginal. Låt säga att din motor kan dra 80A vid toklast så är 100A fartreglage att föredra. Ju mer man drar ström desto mer pinas acken, därför är det bättre välja högre C-tal på dem än vad som behövs. Men.... om motorn drar 80A max så skulle du teoretiskt klara dig med en 4S 4000 på bara 20C (pga 4000mAh x 20C = 80A). Men det funkar inte så. Allra minst med billiga ackar. En bra kvalitets ack som klarar av 45C så ska alltså klara av 45x4000, dvs 180A. Det är marginal. Ju högre C-tal, desto tyngre ack. Vilket är bättre än bly, anyway. ![]() Men det där med val av propeller... du vill ha så hög dragkraft som möjligt, men så låg strömförbrukning just när du har som mest dragkraft. Men sen gäller det ju att få bäst dragkraft... Du har som sagt motorn "som är som den är" och så använder du 4S-ack. Om du bara ökar antingen diameter eller stigning så ökar strömförbrukningen. Om du bara minskar antingen diameter eller stigning så minskar strömförbrukningen. Du vill inte ha för låg stigning, då snurrar bara propellern som sjutton -> dålig dragkraft. Ju högre stigning, desto snabbare flyger flyget. För stor propeller funkar inte heller, då börjar det dra ström av andra orsaker än bara att det är stor diameter, massan ska runt också. Man vill inte ha fel propeller för det drar mer ström än det gör nytta. Tänk dig en liten som får varva järnet, dvs du måste flyga med fullgas nästan hela tiden, det drar också ström. Och att ha för stor stigning och för stor propeller så drar också mer ström än det gör nytta. Rätt är lagom. Motorn har lågt KV-värde... bara 600KV. Dvs 4S-ack -> 600x14,8V (obs, obelastat) = 8888 rpm. Det är rätt lamt. Synd att motorn inte klarar tex 6S. Det är mer normalt att man kör flercells-ackar till låga KV-motorer. Men lågt KV är inte alltid bara dåligt... det finns kraft där också. =) Moment. Så för en Cub borde den vara fin. Se tex en mindre Cub som har bara 700KV http://hobbyking.com/hobbyking/store/__ ... _PNF_.html Dock är den Cuben bara på 1.8 kg. Så din motor kan sitta i större Cubar. Min gula Cub minns jag inte vad väger nu, men den ska väga runt 3,5 kg, så i en Cub av den storleken är den kanske lite stor, men funkar för bus. Din Escapade är en Aerobatik-kärra och inte en 3D-kärra... så om den väger runt 2,5-3kg med allt så ska den motorn funka kanon, med rätt propeller. ![]() |
Author: | Kamikaze [ Mon 24 Aug 2015, 21:41 ] |
Post subject: | Re: Eskapade 40 |
MickeM wrote: MickeM spånar lite: Vad väger flyget med allt när du flyger? Eftersom du inte har motorns effekt så funderar på om det var så att man räknade ut ungefärliga effekten genom att ta U * I... vilket egentligen inte borde gälla eftersom det inte handlar om rent resistiv last. Men hur som helst så blir det 14,8V * 60A om det är max strömåtgång kontinuerligt och det är 888 W. Man brukar väl säga att man ska välja effekt efter flygmodell, flygstil och flygvikt. Trainers/Nybörjarflygplan/Normalt söndagsflyg – ca 170-200 W per kilo. Aerobatic – ca 230-270W per kilo. 3Dflyg – ca 340-400W per kilo. Så med 888 W enligt ovan så skulle 4S-setup funka till följande flygtyper: Trainers/Nybörjarflygplan/Normalt söndagsflyg - 4,44-5,2 kg Aerobatic - 3,3-3,9 kg 3Dflyg - 2,2-2,6 kg Jag är dock skeptisk...?! Ta reda på vilken effekt motorn klarar. För det är ju det där med val av propeller också. Om du valt 14x10 prop till 14,8V som du skrev så drar den 46A och det ger en dragkraft på 2350 gram. Detta är lite svårt räkna ut, lättare mäta med dragkraftsmätare. Du har din motor och du har ett fartreglage som klarar strömåtgången. Och du har säkert valt fartreglage utgående från motorn max-ström (alltså den vid kort belastning, vad den nu är på din motor), dvs att du valt mer A-fartreglage så du har marginal. Låt säga att din motor kan dra 80A vid toklast så är 100A fartreglage att föredra. Ju mer man drar ström desto mer pinas acken, därför är det bättre välja högre C-tal på dem än vad som behövs. Men.... om motorn drar 80A max så skulle du teoretiskt klara dig med en 4S 4000 på bara 20C (pga 4000mAh x 20C = 80A). Men det funkar inte så. Allra minst med billiga ackar. En bra kvalitets ack som klarar av 45C så ska alltså klara av 45x4000, dvs 180A. Det är marginal. Ju högre C-tal, desto tyngre ack. Vilket är bättre än bly, anyway. ![]() Men det där med val av propeller... du vill ha så hög dragkraft som möjligt, men så låg strömförbrukning just när du har som mest dragkraft. Men sen gäller det ju att få bäst dragkraft... Du har som sagt motorn "som är som den är" och så använder du 4S-ack. Om du bara ökar antingen diameter eller stigning så ökar strömförbrukningen. Om du bara minskar antingen diameter eller stigning så minskar strömförbrukningen. Du vill inte ha för låg stigning, då snurrar bara propellern som sjutton -> dålig dragkraft. Ju högre stigning, desto snabbare flyger flyget. För stor propeller funkar inte heller, då börjar det dra ström av andra orsaker än bara att det är stor diameter, massan ska runt också. Man vill inte ha fel propeller för det drar mer ström än det gör nytta. Tänk dig en liten som får varva järnet, dvs du måste flyga med fullgas nästan hela tiden, det drar också ström. Och att ha för stor stigning och för stor propeller så drar också mer ström än det gör nytta. Rätt är lagom. Motorn har lågt KV-värde... bara 600KV. Dvs 4S-ack -> 600x14,8V (obs, obelastat) = 8888 rpm. Det är rätt lamt. Synd att motorn inte klarar tex 6S. Det är mer normalt att man kör flercells-ackar till låga KV-motorer. Men lågt KV är inte alltid bara dåligt... det finns kraft där också. =) Moment. Så för en Cub borde den vara fin. Se tex en mindre Cub som har bara 700KV http://hobbyking.com/hobbyking/store/__ ... _PNF_.html Dock är den Cuben bara på 1.8 kg. Så din motor kan sitta i större Cubar. Min gula Cub minns jag inte vad väger nu, men den ska väga runt 3,5 kg, så i en Cub av den storleken är den kanske lite stor, men funkar för bus. Din Escapade är en Aerobatik-kärra och inte en 3D-kärra... så om den väger runt 2,5-3kg med allt så ska den motorn funka kanon, med rätt propeller. ![]() Har 60 amp fartreglage och metanolpropeller av ( okänd stigning ) ![]() ![]() |
Author: | MickeM [ Mon 24 Aug 2015, 22:38 ] |
Post subject: | Re: Eskapade 40 |
Räcker det reglaget till? Mät med en wattmeter. Att använda metanolproppar till el "funkar". Skillnaden mellan metanolproppar och elproppar är att metanolpropparna är mycket kraftigare och grövre nav för att klara stötarna från motorn när den tänder. Men eftersom de är tyngre samt tjockare så är de mindre bra för en elmotor. Det drar mer ström att dra runt något som är tyngre och stretar mer i luften pga sin tjocklek. Rätt propellrar är bäst. =) |
Author: | Kamikaze [ Mon 21 Sep 2015, 08:55 ] |
Post subject: | Re: Eskapade 40 |
Nu Har jag äntligen fått hem motorn jag hade tänkt ha i flyget från början! Den har jag nu monterat och provflygit med 12x8E och 3700mah Nu fick jag mer flygtid och och mer toppfart! Kraften räckte gott och väl till för att ta sig ur taskiga landnings situationer. Denna maskin P.E.M var lite tystare än Turnigy G32. Bra motor för bara 359 kr ![]() P.E.M. 3520/6-KV830 Specifikationer: 950W Flygvikt: 1.5 - 3.0 kg RPM / V: 830 Antal celler: 4 - 5 LiPo Maxbelastning: 50A / 60 sek Dim: 42x37 mm Vikt: 200 gram Axeldiam: 5 mm Fartreglage: 50A - 60A Propeller: 4S 12x6 - 13x7 |
Author: | MickeM [ Mon 21 Sep 2015, 19:08 ] |
Post subject: | Re: Eskapade 40 |
Undras vad det är som låter i elmotorerna. Olika typer av kullager, olika kvalitet på dem, olika tajta, olika fett/olja. Sen spelar det säkert roll hur de sitter fast. Kanske går att sätta gummispacers? |
Author: | Kamikaze [ Mon 21 Sep 2015, 21:29 ] |
Post subject: | Re: Eskapade 40 |
MickeM wrote: Undras vad det är som låter i elmotorerna. Olika typer av kullager, olika kvalitet på dem, olika tajta, olika fett/olja. Sen spelar det säkert roll hur de sitter fast. Kanske går att sätta gummispacers? Spacers av gummi skulle nog hjälpa en del! Men att man hör flyget tycker jag bara är bra ![]() |
Author: | Kamikaze [ Mon 21 Sep 2015, 21:35 ] |
Post subject: | Re: Eskapade 40 |
MickeM wrote: Räcker det reglaget till? Mät med en wattmeter.) Fart reglaget blev bara lätt ljummet när jag gasade ur ett batteri hemma på backen med nya maskinen! Ska mäta upp setupen och se om jag ligger rätt amperemässigt sett. |
Author: | MickeM [ Tue 22 Sep 2015, 18:13 ] |
Post subject: | Re: Eskapade 40 |
Med "thrust"-mätare och ampere-mätare så kan du helt klart byta proppar till du har riktigt bra drag i kärran, eller önskad flygstil. Dessutom få bättre flygtid. |
Page 1 of 2 | All times are UTC + 2 hours |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |