Senaste nyttPå kommande
31 julFilmeckerölinjen rallysprint
22 julResultatRallysprinten 2017
23 julResultatEckerölinjen Rallysprint 2016
Hem | Kalender | Evenemang | Klubbar | Forum | Galleri | Filmer | Länkar | Resultat | Arkiv | Kontakt | Torg | Om
It is currently Sat 27 Apr 2024, 12:44

All times are UTC + 2 hours




Post new topic Reply to topic  [ 63 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4  Next
Author Message
 Post subject: Re: MPX EasyStar II UAV
PostPosted: Fri 01 Jan 2016, 12:15 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31442
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
MiniAPM på plats!

Nu är alla MiniAPM-grejerna på plats.
Gillar när det är städat och snyggt.
Alla kontakter är tejpade så de inte kan röra sig.

Återstår:
- Få tag på en liten UBEC
- Den är i Disarm-läge nu, ska den ju inte vara
- Ställa alla roderutslag (måste flytta om alla roderhorn, är 3D-utslag nu)
- Kompassen ställde jag in tidigare, gick bra. Nu lyckas jag inte. I Mission Planner så yrar kompassen runt långt ute i från korset i kalibreringen.
- Diverse småinställningar

Telemetri-antenn och GPS/Compass (RC-mottagarantennerna är längre fram i nosen)
Attachment:
IMG_0991.JPG
IMG_0991.JPG [ 65.7 KiB | Viewed 10171 times ]


Bytte motor till en:
EMax XA2212 2-3S 1400KV 2-3S 245W (19A 233W med APC 8x4 som jag har) 52g 930g dragkraft.
Flyget väger nu 816 gram med 3S 2200 30C (men utan UBEC än så länge)
Skillnaden mot den förra var att denna drar mer ström och orkar lite mer. Dessutom bytte jag från 7x6 till 8x4 och det ska ge mer kraft men lägre hastighet.
Attachment:
IMG_0992.JPG
IMG_0992.JPG [ 51.48 KiB | Viewed 10171 times ]


MiniAPMen är långt in så nära CG som möjligt. Hur jag fått dit den? Se nästa bild. =)
Attachment:
IMG_0993.JPG
IMG_0993.JPG [ 60.14 KiB | Viewed 10171 times ]


Attachment:
IMG_0994.JPG
IMG_0994.JPG [ 42.96 KiB | Viewed 10171 times ]


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: MPX EasyStar II UAV
PostPosted: Fri 01 Jan 2016, 14:35 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31442
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Går framåt... vill få bort detta flyga så jag får annat på bordet så jag får allt det klart så jag kan bygga DC-3'an nån gång!

Återstår:
- Få tag på en liten UBEC (CastleCreations 10A lilla blå skulle passa fint, eller har nån en liten extra?)
- Får inte kompassen inställd. Den tvinnar på ute i ett eget moln, helt omöjligt att täcka alla vita prickar (för den som förstår MissionPlanner-snacket). Uffe, du sade att du hade problem med en kompass, sen hittade du felet. Va det denna? Denna är den fungerande av de två du hade.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: MPX EasyStar II UAV
PostPosted: Sun 03 Jan 2016, 19:16 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Mon 08 Jul 2013, 19:01
Posts: 3576
Kör: GL1500 Goldwing
MickeM wrote:
Uffe, du sade att du hade problem med en kompass, sen hittade du felet. Va det denna? Denna är den fungerande av de två du hade.


Minns inte vilken av dom de va men det jag gjorde fel var att jag hade kompassen 180 grader fel i inställningarna i Mission Planner...

_________________
MC or RC... It´s just a 2 letter hobby....


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: MPX EasyStar II UAV
PostPosted: Sun 03 Jan 2016, 20:19 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31442
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Kobbeuffe wrote:
MickeM wrote:
Uffe, du sade att du hade problem med en kompass, sen hittade du felet. Va det denna? Denna är den fungerande av de två du hade.


Minns inte vilken av dom de va men det jag gjorde fel var att jag hade kompassen 180 grader fel i inställningarna i Mission Planner...

Har provat det. Men det finns ett gäng inställningar...
Jag minns inte om den hade ombordkompass, den vill man stänga av.
Sen kan det ju va så att den jämför kompass-läget med gyroskopets läge och då ska det matcha. Tex Naze32 kalibrerar man norr jämtemot gyroskopet och sen "vet den" var norr är. Stämmer inte så bra efter en stund, den saknar kompass helt.
Men det kan nog va att jag har något med graderna fel, eller så är det något annat. Detta är den gps/kompass-puck som har kort kabel direkt till en sån där vit liten kontakt som ska in direkt till MiniAPM. Dvs det är inte den du gjort om med skarvkontakter o grejer, den hör till den krånglade MiniAPMen (så fick jag kablarna av dig i alla fall).

Jag lade flyget i flygförrådet tills jag får hem en UBEC, hittad en beggad på RCFlyg.se nyss.
Sen när den kommit så tar jag tag i kompass-problemet igen. Hoppas det löser sig fort, de krånglar rätt ordentligt de där kopiorna.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: MPX EasyStar II UAV
PostPosted: Fri 19 Feb 2016, 21:57 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31442
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Har monterat i nya UBECen, en liten rackare, perfekt för detta flyg som nu väger 814 gram flygklart med ack o allt. :D

Har försökt få kompassen inställd men jag kan nog bara konstatera två regler:
1. Skippa HobbyKing
2. Skippa eBay
3. Skippa allt billigt skräp

Då blir livet sååå mycket lättare. Det går åt timmar efter timmar att få något att fungera.
Enklare satsa lite mer pengar och få nytta av grejerna med en gång, VARJE gång.
EasyStar och MiniAPM är snart väldigt billigt skrot.
Jag har en MiniAPM som är köpt via en nordisk firma, den fungerar klockrent, men kostade mer, kanske är "första sorteringen"? Vad vet jag. Men det är inte samma grejer fast de heter samma sak, se bilder tidigare i tråden.

Men eftersom grejerna tydligen fungerat, så ger jag inte upp ännu, gäller väl att fatta hur kompassen ska vara inställd. För den är inte som vanliga kompasser verkar det som. Hur den ska vara? Ingen aning what so ever. Helt makalöst hur dåliga grejer det finns. Pil fram = ...? Framåt? Eller är det som på servohållaren på FireFLY6... pil som pekar "framåt" ska vara vänd bakåt. Pilen ska peka bakåt i flygets motsatta tvärtomriktning.

Kobbeuffe... lös detta åt mig tack. :help: Du har fått den att fungera, dvs kompassens värden rörde sig runt axlarna på rätt sätt. Dvs den ska ju rotera runt axlarna, samtliga. Inte som för mig huller om buller i ett moln långt bort från centrum.

Finns inga magneter i flyget.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: MPX EasyStar II UAV
PostPosted: Sat 20 Feb 2016, 15:49 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31442
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Kompass fixad!

Felet? Ja det var min dokumentation...
Jag hade angivit att jag ställt in denna för extern kompass, men det var en annan av mina tre MiniAPM jag har som jag gjort det med. :oops:
Detta är något man kapar på kretskortet eller löder ihop om man kapat. Det var ihoplött, inte numera. Däremot funkar det som sagt nu. ;-)

Flygklar!

Kan flygas i olika lägen:
- Som vanligt RC-flyg (MiniAPM-kitet väger inte mycket)
- Stabilize, dvs flyget hålls plant, släpper jag spakarna rätar det ut sig automatiskt
- FBWA, dvs Fly By Wire med stöd för att inte flyga för långsamt (undviker stall) och kan inte stegra eller dyka för mycket samt kan ej heller luta för mycket åt endera sidan. Går bara att krascha om man försöker landa på fel ställe (beror på hur hög dyk-vinkel man angivit som max)
- Auto, dvs man kan programmera in mission och låta den flyga helt själv, även landa
- RTL, flyger hem om strömmen tar slut eller att den tappar kontakten med sändaren

Återstår:
- Testflyga
- Montera på FatShark 600TVL-kameran och testa FPV eller kanske direkt montera kameran på den lilla microservogimbaln jag har för att kunna kika runt medans flyget flyger mission
- Sen då?


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: MPX EasyStar II UAV
PostPosted: Thu 25 Feb 2016, 09:45 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Mon 08 Jul 2013, 19:01
Posts: 3576
Kör: GL1500 Goldwing
MickeM wrote:
Kompass fixad!

Felet? Ja det var min dokumentation...
Jag hade angivit att jag ställt in denna för extern kompass, men det var en annan av mina tre MiniAPM jag har som jag gjort det med. :oops:
Detta är något man kapar på kretskortet eller löder ihop om man kapat. Det var ihoplött, inte numera. Däremot funkar det som sagt nu. ;-)

Flygklar!

Kan flygas i olika lägen:
- Som vanligt RC-flyg (MiniAPM-kitet väger inte mycket)
- Stabilize, dvs flyget hålls plant, släpper jag spakarna rätar det ut sig automatiskt
- FBWA, dvs Fly By Wire med stöd för att inte flyga för långsamt (undviker stall) och kan inte stegra eller dyka för mycket samt kan ej heller luta för mycket åt endera sidan. Går bara att krascha om man försöker landa på fel ställe (beror på hur hög dyk-vinkel man angivit som max)
- Auto, dvs man kan programmera in mission och låta den flyga helt själv, även landa
- RTL, flyger hem om strömmen tar slut eller att den tappar kontakten med sändaren

Återstår:
- Testflyga
- Montera på FatShark 600TVL-kameran och testa FPV eller kanske direkt montera kameran på den lilla microservogimbaln jag har för att kunna kika runt medans flyget flyger mission
- Sen då?


Lätt svar på den. LONG RANGE utrusta :)

_________________
MC or RC... It´s just a 2 letter hobby....


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: MPX EasyStar II UAV
PostPosted: Sun 03 Apr 2016, 17:37 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31442
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Då va den flugen (för andra omgången, men nu med MiniAPM!
Flög den 2 ackar (á 12-14 minuter throttletid + en del segelflygande).
Uffe, det vart ett heeelt annat flyg med den motorn och proppen som jag har nu.

Dessvärre hade jag ju lyckats reversera höjdrodret i MiniAPM för Stabilize och FBWB-mode.
Så jag fick nöja mig med att RC-flyga. ;-)

I övrigt intrimmad och flög helt OK. Tummen upp!

Nästa steg:
- Fixa höjdrodret för stabilisering
- Fixa så man lättare får fast acken

Efter nästa omgång flygning blir det nog att montera den lilla 2-axliga servo-gimbaln för FatShark 600TVL-kameran och flyga lite missions.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: MPX EasyStar II UAV
PostPosted: Sun 03 Apr 2016, 19:52 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Mon 08 Jul 2013, 19:01
Posts: 3576
Kör: GL1500 Goldwing
Kul att det funkade. Jag flög lite bix3 hemma idag också. stora kameran i nosen och 2200 lipo och den är ändå rätt pigg...

_________________
MC or RC... It´s just a 2 letter hobby....


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: MPX EasyStar II UAV
PostPosted: Sun 03 Apr 2016, 20:47 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31442
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Jag flög EasyStar II'an som RC-flyg endast idag, för att jag missat en inställning för
Stabilize och FBWA/B i APM... :lol: Glömde ansluta med mobiltelefonen, hade ju allt med.

Och som ett flyg som anses vara ett av de främsta nybörjarflygen (måste vara med
skev) så tycker jag den flyger helt OK. Inte med den motor och speciellt propeller jag
hade förut (7x6). Men med den setup jag har nu, helt klart.

Jag tycker dock att ett flyg med nosmotor flyger bättre samt ett flyg som inte har
såna vansinniga dihedrals (uppböjda vingspetsar) flyger renare. EasyStar är seg i de
manövrerna som är "farliga" annars är flyget alert. Den "känns svårkraschad". Stallar
inte så lätt. Flyger riktigt bra för den nye. Gick att loopa.

Jag som flugit ett tag så skulle inte ha köpt flyget om det inte var för dess stabila
egenskaper i och med att jag ska flyga med APM. Jag skulle sälja bort det tvärt om
jag inte hade satsat på APM till det. :-D Kan hända jag säljer bort det ändå och satsar
på nåt större (har ju iofs Maja redan).

Jag tänker ibland på enkelheten, att ladda och fara o flyga med ett enkelt frigolit-flyg...
Visst, det är enkelt med el, men det finns ingen charm i det. Inte är det roligt att se på
och inte är det roligt att flyga, bara underhållande om man vill busa. Och lära sig flyga.

En EPO/EPP-cessna på 1,4 m flyger mycket bättre. Men man kraschar lättare.
Sådan Cessna är ett bra andraflyg om man skyndar långsamt.

Din Bixler flög bra tyckte jag, rätt lika skulle jag säga. Min känns dock mjukare, alltså
bokstavligen böjligare i luften. Din är mer "rigid". Jag provade flyga upp till 50 m-taket
och störtdyka och det känns som att man kan knäcka vingar och allt när man rätar ut.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: MPX EasyStar II UAV
PostPosted: Mon 04 Apr 2016, 06:17 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Mon 08 Jul 2013, 19:01
Posts: 3576
Kör: GL1500 Goldwing
MickeM wrote:

Din Bixler flög bra tyckte jag, rätt lika skulle jag säga.


Med stora kameran i nosen nu och acken längre bak, ända in under vingen tillåme för cg så fick jag så låg tyngdpunkt så jag har knappt nån stallhastighet alls :) Testade igår och drog av gasen helt och seglade ner rakt mot mig själv och med knappt styrfart upplevdes det som den sjönk på stället tills den tog i mark och stannade på under halvmetern :)

_________________
MC or RC... It´s just a 2 letter hobby....


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: MPX EasyStar II UAV
PostPosted: Sun 10 Apr 2016, 18:29 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31442
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Har testat denna rätt mycket idag och allt funka bra.
Den tål vind riktigt bra!
Har testat Stabilize, FBWA, Auto några missions, Autostart osv... tänkte testa Autoland på slutet, men när jag skulle kasta flyget så tog vinden tag i det och vred in min högra fingerspets i propellern, vilket blev lite kladdigt. :roll: Så jag slutade flyga för att fortsättningsvis hålla flyget vitt. :lol:
Men hur som helst i övrigt en väldigt lyckad testdag.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: MPX EasyStar II UAV
PostPosted: Mon 11 Apr 2016, 06:41 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Mon 08 Jul 2013, 19:01
Posts: 3576
Kör: GL1500 Goldwing
MickeM wrote:
tänkte testa Autoland på slutet, men när jag skulle kasta flyget så tog vinden tag i det och vred in min högra fingerspets i propellern, vilket blev lite kladdigt. :roll:

Jamen de e ju som de ska va då :)

_________________
MC or RC... It´s just a 2 letter hobby....


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: MPX EasyStar II UAV
PostPosted: Mon 11 Apr 2016, 21:59 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31442
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Haha, ja du tycker det. =) Skriver på tangentbordet utan pekfinger nu, funkar det med, går 10% långsammare.

Nästa gång ska jag nog få autoland att funka. Har jag bestämt.
Och att den flyger i stråk så jag sen kan använda det när jag monterat kameran för att spana runt med FPV i lugnt ro (2-axlig gimbal, som jag inte vet var jag ska placera... Kanske på sidan om? Eller i nosen, men då ser man inte bakåt så bra. På sidan av kroppen, men då ser man inte så bra åt ena sidan. Kanske utfällbar?

Vad ska jag mer testa då?
Målet va ju ett flyg som flög i stråk så man kunde spana rakt ner och runt åt sidorna. Lite SAR-junior va det tänkt. Inte långt bort det målet.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: MPX EasyStar II UAV
PostPosted: Tue 12 Apr 2016, 20:43 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31442
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Fisflygande i vindstilla!

Det blev det idag. Flög två ackar och testade starter samt landningar och väldigt
många förbiflygningar från bägge håll med olika tekniker och med olika flight modes
(Manual, Stabilize och FBWA). Hade ju inte telemetri-grejerna med, men hade
programmerat in en auto-rutt igår. Testade den. Den flög perfekt waypoint för
waypoint. Och målet var att den skulle landa själv. Den hade nog gjort det, men
inte på banan. Måste finjustera. När den lämnade sista waypointen före kommandot
LAND så hade den tydligen bäring lite nordnordost så den skulle ha landat bredvid
banan. Så LAND betyder "landa i samma riktigt nu är i när kommandot aktiveras".
Inte "landa i den riktningen jag hade tänkt mig". För att lösa detta... landa RAKT
i motvind och lägg ut flera waypoints i längre serie före landning än som jag, knappt
100 m före så hade jag en sväng. Funkar int. Mycket behagligt flyg att flyga, förutom
starter och gaspådrag som dyker först. Ser fram emot fler tester och lära mig mer
av Mission Planner och dess funktioner för att få till bättre flygningar.

Attachment:
IMG_1182.JPG
IMG_1182.JPG [ 45.53 KiB | Viewed 9966 times ]


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: MPX EasyStar II UAV
PostPosted: Mon 25 Apr 2016, 21:33 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31442
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Pga kraschen senaste flygningen (Stabilize + störtdyka är inte smart) så finns det en annan tråd som visar hur reparationen gick till:
viewtopic.php?p=135191#p135191

Och nu (igår och idag) har jag även:
- monterat och byggt om en 2-axlig servostyrd gimbal för FatShark 600TVL-kameran och monterat den på flyget
- ställde in ovan nämnd gimbal så jag med kameran kan se rakt fram eller vart jag nu vill (vanlig FPV-flygning) men i autonoma SAR-läget kan jag titta rakt ner och åt sidorna samt bakåt o framåt för att spana läget
- klurat ut hur 3DRobotics MinimOSD ska kopplas
- beställt lite grejer från RCTech, bla 3DRobotics Power Module så jag kan övervaka ström och spänning
- lödde om telemetrin
- monterade tillbaks elektroniken (mottagare + telemetri + kablage)
- drog kablaget till gimbaln
- börjat skissa på kablage för att koppla ihop kamera + 1.3GHz-videosändare + LC-filter + LiPo + RC-mottagare + MinimOSD + MiniAPM

Har en känsla av att EasyStar II's utrymme börjar bli fullsmockat med elektronik. :-D

Återstår en del ännu... sen närmar det sig testflygning igen, med en himla massa nya coola features.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: MPX EasyStar II UAV
PostPosted: Wed 04 May 2016, 22:49 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31442
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
3DRobotics MinimOSD igång!

Finaste flygvädret, alla o flyger? Neehe...

Hur som, nu är OSDn testad, dvs On Screen Display som hämtar data
från telemetrin och visar det på bildskärmen/goggles.

Det blev lite specialkablar för att få ihop det.
APM/Telemetri + MinimOSD + Kamera + Videosändare.
Dessutom skulle kameran ha 5V och videosändaren 12V.
MinimOSDn skulle ha både 5 och 12V.

Ska bara fästa kontakterna + tvinna kablaget + trycka in allt i nosen.
OSDn funka riktigt bra. Den ska gå att ställa in också på nåt vis.
Bilden nedan visar en lite överexponerad bild, kan fixa sen en bild på hur det ser ut.

Men innan jag gör något mer så ska jag invänta Power Module'n som ska på plats så jag och APM har koll på förbrukning och spänningsnivån inför eventuell RTL.

Flyget börjar kännas lite litet...

Attachment:
IMG_1226.JPG
IMG_1226.JPG [ 112.15 KiB | Viewed 9880 times ]


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: MPX EasyStar II UAV
PostPosted: Thu 05 May 2016, 08:26 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31442
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Allt på plats!

Förutom Power Module då... som är på väg.

Och allt fungerar som det ska. :D

Jag märkte att gimbalns servona spela f-n, de surrar, men inte de andra servona.
Så jag kopplade upp allt långt ifrån varandra och tvinnade kablarna.
Funkade klockrent!
Så jag måkade in allt på sin plats i flyget och allt fungerade bra fortfarande med allt igång.
Testade röra på gimbal och hade full sändning med OSD och all RC var igång. Allt funkade.

Men... mitt i allt börjar ena gimbalservot surra igen. WTF!?
Dåligt servo? Efter omstart är det bra igen. En stund.
Har provat olika frekvenser på sändaren, ingen skillnad.
Skulle det vara störningar så skulle de vara hela tiden, det är mer som potentiometer-strul i servot.
Men det går att vrida o dona på med gimbaln flera minuter.
Kan räcka med att jag tar i flyget så börjrar det igen.
Ologiskt OM det är störningar...

Sändaren blir väldigt het, så man ska inte hålla på många minuter inomhus, den ska flygas och kylas.
Eller byta antenner för att släppa ut effekten istället för att värma.

Det är väldigt packat i EasyStar IIan nu... Acken är på plats i bilden nedan.
Jag har ingen nytta av OSDn egentligen i detta flyg heller eftersom kameran ska styras nedåt när man "spanar".
OSDn kommer hamna i Majan för flygkameran.

Måste ställa in OSD eller nåt också så att hela OSD-bilden är centrerat i bild, finns nåt program man kan ställa in OSDn med.

Det man ser i OSDn som default är:
- LiPo-spänning (sen när jag har PMU)
- Roll-grader
- Tilt-grader
- Kompass-grader
- Kompass (står på öst nu)
- Flight Mode på APM (Manu nu, dvs Manual Mode)
- Longitud och latitud (orkade inte vänta på att GPS skulle hitta satelliterna)
- Låset är väl GPS Lock
- MAV är telemetri-länken, visas säkert nån status där
- Alt = Altitude = höjd i meter
- Vel = Velocity = hastighet i m/s
- Tnånting... vet ej vad är för procent
- Den grafiska linjen i mitten vad den nu heter...
Detta går att ställa in hur man vill i inställningsprogrammet för OSDn.
Man kan ha olika skärmar också.

Attachment:
IMG_1227.JPG
IMG_1227.JPG [ 63.36 KiB | Viewed 9871 times ]


Attachment:
IMG_1230.JPG
IMG_1230.JPG [ 83.9 KiB | Viewed 9871 times ]


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: MPX EasyStar II UAV
PostPosted: Thu 05 May 2016, 09:13 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31442
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Jag testade gimbalns servon med en annan mottagare, endast.
Funkade hur bra som helst. Uppenbarligen störningar.
Kopplade i allt igen och kopplade ur tills det slutade störa.
Det första jag kopplade ur var videosändaren. Jahapp!
Då funkade servona störningsfritt. Nästa steg: Flytta
eller rotera sändaren. Började med att vända den framåt.
Done! Efter det så störde den inte längre. !?
Nu är sändarantennen parallellt med RC-mottagaren.
Nåja, range check och upp o flyga bara... :lol:


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: MPX EasyStar II UAV
PostPosted: Sat 21 May 2016, 10:50 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31442
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Hittade lite grejer i gömmorna...

En 3DRobotics PMU som ska tryckas in i EasyStar så jag får koll på spänning och strömförbrukning.

Och så hittade jag ett bättre objektiv till kameran, ett vidvinkel med IR-lins.
Det konstiga är att linsen är köpt enkom för kameran, men på lappen står det "GoPro CMOS Lens (IR Cut).

Nåja, det blir efter testflygningen...


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 63 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4  Next

All times are UTC + 2 hours


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 137 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group