motorportalen.net
http://forum.motorportalen.net/

CessnaCub
http://forum.motorportalen.net/viewtopic.php?f=61&t=12850
Page 1 of 1

Author:  Kobbeuffe [ Sun 08 Mar 2015, 20:27 ]
Post subject:  CessnaCub

Now this is the speciaaale.
Byggde om så jag kan landa i lite tuffare terräng.

Attachment:
20150308_201423.jpg
20150308_201423.jpg [ 38.61 KiB | Viewed 7599 times ]

Attachment:
20150308_201549.jpg
20150308_201549.jpg [ 28.44 KiB | Viewed 7599 times ]

Attachment:
20150308_201450.jpg
20150308_201450.jpg [ 38.17 KiB | Viewed 7599 times ]


Kanske inte den snyggaste lösningen men var tvunget att avlasta så inte hela vikten slog mot rodret.
Attachment:
20150308_201507.jpg
20150308_201507.jpg [ 30.15 KiB | Viewed 7599 times ]

Author:  MickeM [ Sun 08 Mar 2015, 20:33 ]
Post subject:  Re: CessnaCub

Mjaaa... Cessna 182 Skylane med sporrhjul, är det inte den som heter Cessna 185 Skywagon?
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/c ... _185_(C185)_03.JPG
Nackdelen med att ha höga landställ är att tyngdpunkten kommer ännu högre upp -> tippar lättare.
Men om du satt landställena längre fram så ska det förhindra det lite mer. Kanske. Du ska ha större
hjul om du vill ha lättare komma fram i terräng.

Dock så brukar landställena ha en viss placering jämfört med flygets tyngdpunkt (och iofs punkten
flyget roterar runt för att lättare kunna lätta stjärten vid start, annars måste höjdrodret anvädnas
för att först lätta stjäten, sen blir det som vanligt). Men men... antar att elmotorn i RC-flyget drar
i väg flyget oavsett, skalaenligt eller inte. ;-)

Flyger du nåt då? =) Du som har eget fält o allt...

Author:  Kobbeuffe [ Sun 08 Mar 2015, 20:37 ]
Post subject:  Re: CessnaCub

MickeM wrote:
Mjaaa... Cessna 182 Skylane med sporrhjul, är det inte den som heter Cessna 185 Skywagon?
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/c ... _185_(C185)_03.JPG
Nackdelen med att ha höga landställ är att tyngdpunkten kommer ännu högre upp -> tippar lättare.
Men om du satt landställena längre fram så ska det förhindra det lite mer. Kanske. Du ska ha större
hjul om du vill ha lättare komma fram i terräng.

Dock så brukar landställena ha en viss placering jämfört med flygets tyngdpunkt (och iofs punkten
flyget roterar runt för att lättare kunna lätta stjärten vid start, annars måste höjdrodret anvädnas
för att först lätta stjäten, sen blir det som vanligt). Men men... antar att elmotorn i RC-flyget drar
i väg flyget oavsett, skalaenligt eller inte. ;-)

Flyger du nåt då? =) Du som har eget fält o allt...


Njanå. Har ju varit utan radio ett tag men bara nya mottagarna kommer så ska iaf Cessnan upp. Köpte 3 nya hitec mottagare från TowerHobbies, så då har jag 4 till nya radion :)

Större? Dom är nästan dubbelt större än original, sen kan jag ju böja ut dem lite för att få bredd och mindre höjd...

Author:  Kobbeuffe [ Sun 08 Mar 2015, 20:44 ]
Post subject:  Re: CessnaCub

Givetvis byggdes den om så att man enkelt kan återställa till original.

Author:  MickeM [ Sun 08 Mar 2015, 21:34 ]
Post subject:  Re: CessnaCub

Böj ut dem så du får ner CG. =) Det ska funka kanon sen. Som det är nu så tippar den framlänges.
Bara proppen inte tar i gräset när du taxar med stjärten i luften a la Cub.

Author:  Kobbeuffe [ Mon 09 Mar 2015, 06:58 ]
Post subject:  Re: CessnaCub

MickeM wrote:
Böj ut dem så du får ner CG. =) Det ska funka kanon sen. Som det är nu så tippar den framlänges.
Bara proppen inte tar i gräset när du taxar med stjärten i luften a la Cub.

Lite flaps å fullt ös medvetslös bara å se va som händer :)

Author:  Kobbeuffe [ Thu 12 Mar 2015, 07:43 ]
Post subject:  Re: CessnaCub

Nu bockade jag om stället så jag fick ca 5cm till i bredd och fick ner nosen lite till. Fortfarande gott om marginal till proppen med rompan åpp...

Attachment:
20150312_075004.jpg
20150312_075004.jpg [ 33.79 KiB | Viewed 7558 times ]

Attachment:
20150312_074945.jpg
20150312_074945.jpg [ 34.29 KiB | Viewed 7558 times ]

Author:  Kobbeuffe [ Thu 12 Mar 2015, 08:06 ]
Post subject:  Re: CessnaCub

Börjar likna en riktigt bra kompromiss mot original så jag kan ta ner kråkan på grusvägen hemma.

Ps. Skenan jag limmat fast stället i är original förmodligen förberett för flottörer eller nåt... Riktigt stabilt...

Author:  MickeM [ Thu 12 Mar 2015, 20:09 ]
Post subject:  Re: CessnaCub

Blir nog kanoners det där. Svårt se på bilderna, men är sporrhjulet styrbart? Sporrhjulsflyg är jäkligt mycket oredigare på marken än noshjulsflyg. Tvärt sporrhjulet inte tar i marken så är det sidorodret som styr flyget. Och gasar du mer eller mindre så ändrar detta hela tiden åt endera hållet.

Author:  Kobbeuffe [ Thu 12 Mar 2015, 21:50 ]
Post subject:  Re: CessnaCub

MickeM wrote:
Blir nog kanoners det där. Svårt se på bilderna, men är sporrhjulet styrbart? Sporrhjulsflyg är jäkligt mycket oredigare på marken än noshjulsflyg. Tvärt sporrhjulet inte tar i marken så är det sidorodret som styr flyget. Och gasar du mer eller mindre så ändrar detta hela tiden åt endera hållet.

Jop det styr...

Author:  Kobbeuffe [ Sat 14 Mar 2015, 13:04 ]
Post subject:  Re: CessnaCub

Så blir det airbourne idag då så får vi si...

Page 1 of 1 All times are UTC + 2 hours
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/