Senaste nyttPå kommande
31 julFilmeckerölinjen rallysprint
22 julResultatRallysprinten 2017
23 julResultatEckerölinjen Rallysprint 2016
Hem | Kalender | Evenemang | Klubbar | Forum | Galleri | Filmer | Länkar | Resultat | Arkiv | Kontakt | Torg | Om
It is currently Tue 23 Apr 2024, 10:17

All times are UTC + 2 hours




Post new topic Reply to topic  [ 11 posts ] 
Author Message
 Post subject: CessnaCub
PostPosted: Sun 08 Mar 2015, 20:27 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Mon 08 Jul 2013, 19:01
Posts: 3576
Kör: GL1500 Goldwing
Now this is the speciaaale.
Byggde om så jag kan landa i lite tuffare terräng.

Attachment:
20150308_201423.jpg
20150308_201423.jpg [ 38.61 KiB | Viewed 6055 times ]

Attachment:
20150308_201549.jpg
20150308_201549.jpg [ 28.44 KiB | Viewed 6055 times ]

Attachment:
20150308_201450.jpg
20150308_201450.jpg [ 38.17 KiB | Viewed 6055 times ]


Kanske inte den snyggaste lösningen men var tvunget att avlasta så inte hela vikten slog mot rodret.
Attachment:
20150308_201507.jpg
20150308_201507.jpg [ 30.15 KiB | Viewed 6055 times ]

_________________
MC or RC... It´s just a 2 letter hobby....


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: CessnaCub
PostPosted: Sun 08 Mar 2015, 20:33 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31442
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Mjaaa... Cessna 182 Skylane med sporrhjul, är det inte den som heter Cessna 185 Skywagon?
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/c ... _185_(C185)_03.JPG
Nackdelen med att ha höga landställ är att tyngdpunkten kommer ännu högre upp -> tippar lättare.
Men om du satt landställena längre fram så ska det förhindra det lite mer. Kanske. Du ska ha större
hjul om du vill ha lättare komma fram i terräng.

Dock så brukar landställena ha en viss placering jämfört med flygets tyngdpunkt (och iofs punkten
flyget roterar runt för att lättare kunna lätta stjärten vid start, annars måste höjdrodret anvädnas
för att först lätta stjäten, sen blir det som vanligt). Men men... antar att elmotorn i RC-flyget drar
i väg flyget oavsett, skalaenligt eller inte. ;-)

Flyger du nåt då? =) Du som har eget fält o allt...


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: CessnaCub
PostPosted: Sun 08 Mar 2015, 20:37 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Mon 08 Jul 2013, 19:01
Posts: 3576
Kör: GL1500 Goldwing
MickeM wrote:
Mjaaa... Cessna 182 Skylane med sporrhjul, är det inte den som heter Cessna 185 Skywagon?
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/c ... _185_(C185)_03.JPG
Nackdelen med att ha höga landställ är att tyngdpunkten kommer ännu högre upp -> tippar lättare.
Men om du satt landställena längre fram så ska det förhindra det lite mer. Kanske. Du ska ha större
hjul om du vill ha lättare komma fram i terräng.

Dock så brukar landställena ha en viss placering jämfört med flygets tyngdpunkt (och iofs punkten
flyget roterar runt för att lättare kunna lätta stjärten vid start, annars måste höjdrodret anvädnas
för att först lätta stjäten, sen blir det som vanligt). Men men... antar att elmotorn i RC-flyget drar
i väg flyget oavsett, skalaenligt eller inte. ;-)

Flyger du nåt då? =) Du som har eget fält o allt...


Njanå. Har ju varit utan radio ett tag men bara nya mottagarna kommer så ska iaf Cessnan upp. Köpte 3 nya hitec mottagare från TowerHobbies, så då har jag 4 till nya radion :)

Större? Dom är nästan dubbelt större än original, sen kan jag ju böja ut dem lite för att få bredd och mindre höjd...

_________________
MC or RC... It´s just a 2 letter hobby....


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: CessnaCub
PostPosted: Sun 08 Mar 2015, 20:44 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Mon 08 Jul 2013, 19:01
Posts: 3576
Kör: GL1500 Goldwing
Givetvis byggdes den om så att man enkelt kan återställa till original.

_________________
MC or RC... It´s just a 2 letter hobby....


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: CessnaCub
PostPosted: Sun 08 Mar 2015, 21:34 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31442
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Böj ut dem så du får ner CG. =) Det ska funka kanon sen. Som det är nu så tippar den framlänges.
Bara proppen inte tar i gräset när du taxar med stjärten i luften a la Cub.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: CessnaCub
PostPosted: Mon 09 Mar 2015, 06:58 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Mon 08 Jul 2013, 19:01
Posts: 3576
Kör: GL1500 Goldwing
MickeM wrote:
Böj ut dem så du får ner CG. =) Det ska funka kanon sen. Som det är nu så tippar den framlänges.
Bara proppen inte tar i gräset när du taxar med stjärten i luften a la Cub.

Lite flaps å fullt ös medvetslös bara å se va som händer :)

_________________
MC or RC... It´s just a 2 letter hobby....


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: CessnaCub
PostPosted: Thu 12 Mar 2015, 07:43 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Mon 08 Jul 2013, 19:01
Posts: 3576
Kör: GL1500 Goldwing
Nu bockade jag om stället så jag fick ca 5cm till i bredd och fick ner nosen lite till. Fortfarande gott om marginal till proppen med rompan åpp...

Attachment:
20150312_075004.jpg
20150312_075004.jpg [ 33.79 KiB | Viewed 6014 times ]

Attachment:
20150312_074945.jpg
20150312_074945.jpg [ 34.29 KiB | Viewed 6014 times ]

_________________
MC or RC... It´s just a 2 letter hobby....


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: CessnaCub
PostPosted: Thu 12 Mar 2015, 08:06 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Mon 08 Jul 2013, 19:01
Posts: 3576
Kör: GL1500 Goldwing
Börjar likna en riktigt bra kompromiss mot original så jag kan ta ner kråkan på grusvägen hemma.

Ps. Skenan jag limmat fast stället i är original förmodligen förberett för flottörer eller nåt... Riktigt stabilt...

_________________
MC or RC... It´s just a 2 letter hobby....


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: CessnaCub
PostPosted: Thu 12 Mar 2015, 20:09 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31442
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Blir nog kanoners det där. Svårt se på bilderna, men är sporrhjulet styrbart? Sporrhjulsflyg är jäkligt mycket oredigare på marken än noshjulsflyg. Tvärt sporrhjulet inte tar i marken så är det sidorodret som styr flyget. Och gasar du mer eller mindre så ändrar detta hela tiden åt endera hållet.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: CessnaCub
PostPosted: Thu 12 Mar 2015, 21:50 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Mon 08 Jul 2013, 19:01
Posts: 3576
Kör: GL1500 Goldwing
MickeM wrote:
Blir nog kanoners det där. Svårt se på bilderna, men är sporrhjulet styrbart? Sporrhjulsflyg är jäkligt mycket oredigare på marken än noshjulsflyg. Tvärt sporrhjulet inte tar i marken så är det sidorodret som styr flyget. Och gasar du mer eller mindre så ändrar detta hela tiden åt endera hållet.

Jop det styr...

_________________
MC or RC... It´s just a 2 letter hobby....


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: CessnaCub
PostPosted: Sat 14 Mar 2015, 13:04 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Mon 08 Jul 2013, 19:01
Posts: 3576
Kör: GL1500 Goldwing
Så blir det airbourne idag då så får vi si...

_________________
MC or RC... It´s just a 2 letter hobby....


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 11 posts ] 

All times are UTC + 2 hours


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 25 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group