MickeM wrote:
Gasglad för att du inte hade max-min-programmerat ESCen eller för att du inte använder linjär gaskurva eller för att du hade för liten prop / motor? Eller var något vajs så varvtalet ändrade fast du inte gjorde det? I manuellt läge ska inte APM göra ett jota åt gasen.
OBS 1! Du ska inte använda ESCens BEC till nånting (absolut inte i multicoptrar) om du har så känsliga grejer som APM eftersom de flesta BECar i små-ESCar inte är så bra på hålla jämn spänning från BEC. Använd en bra UBEC.
OBS 2! Med den matning som går till APM ska du inte driva något annat än APM och RC-mottagare, speciellt om du använder tillhörande PMU. Dvs inte ens servon ska drivas av PMU (den matning som går till APM). Använd UBEC.
OBS 3! Kanske använda CapPack på matningen? Det sägs att man inte ska ha mer än 15 cm kabel mellan ack och ESC utan att skydda med kondingar. Det skapas strömspikar som slår tillbaks som kan slå ut ESC eller få den att funka dåligt.
Vad drar motorn som mest? Har du rätt propeller (storlek, stigning) som motorn orkar med? Fel prop som överbelastar ESC så gör att motorn varvar upp och ner med vissa tillverkare av ESCs.
Och du måste ha marginal på ESC, annars funkar ju inte grejerna. =)
Den gick som det sku va vatten i bensinen, väldigt ojämt, pga APM på nåt vis. Gick som en klocka när jag kopplade förbi..
Jag drev APM med Esc:en som satt i Bix:en (HobbyKing Esc 20A) men den e ute nu, E-max 25A ersatte. Samt att jag bytte drivningen till separat Ubec.
Min-Max var inställt på gamla och på nya också.
Funderar på sätta in en Ubec till för drivningen av alla servon.