motorportalen.net http://forum.motorportalen.net/ |
|
HÄRK - Cessna 182 Bush Plane http://forum.motorportalen.net/viewtopic.php?f=61&t=12654 |
Page 1 of 3 |
Author: | MickeM [ Tue 12 Aug 2014, 14:51 ] |
Post subject: | HÄRK - Cessna 182 Bush Plane |
HÄRK - Cessna 182 Skylane 50 Bush Plane Jag gillar Cessnor och jag gillar härkar. Denna Cessna råkade ut för en dålig landning för några år sedan (inte min då). Det är ett större jobb att få den i nyskick, glasfiberjobb tar sin tid och kräver omlackering samt lite annat. Men att reparera den och hålla den som härk funkar finfint. Vingspann är 1650mm och flyget är känt för att vara tungt. Så målet är att hålla den lätt så den kan flyga bättre. Flyget är ett 50-size flyg. OS Max 46AX är för liten för detta flyg. 2-takt går nog bort helt, för de flesta verkar ha 4-takt i dem. 52-size fyrtakt är för smått. Borde nog vara typ 65-75. Ja har en OS 70 i min andra likadana Cessna. Det är inte lätt att lätta själva kroppen och vingen (väger idag 2200 g tomt). Men lite kan man alltid göra... - Hjulkåporna åker bort - Byta ut de tunga hjulen mot såna där skumhjul som väger ingenting, men ska ha större. - Skippa de 7 standardservona (44 gram) och använda mikroservon istället, alltså typ Hitec 81/82 (väger väl 18 gram men samma kraft). Där spar man nästan 200 gram. - Ta bort plasthållarna för servona i vingarna om det går på lätt sätt. - Använda 4-cellers NiCd och inte LiPo med UBEC. - Enkel strömbrytare med ladduttag - 7 grams Futaba R617FS-mottagare - Nån fyrtaktsmotor som väger lite och räcker till. - Plastspinner och 2-bladig propp - Skippar inredningen för den är bara i vägen - Byter ut de 10 mm tjocka klädda träpinnarna för höjd och sidoroder. - Vad mer kan man göra? Ett till problem är att de är så baktunga, så det gäller placera allt på rätt ställe. Min andra Cessna är OK om jag har bägge ackar i nosen (den har en ack för glöd). Min andra Cessna väger komplett med allt hela 3852 gram!! Dvs 1652 gram med grejer. Inte sjutton ska min setup i denna härk bli så mycket. OS FS-62V väger 486 gram med dämp. 1.1ps @ 11.000 (2.400-11.000) OS FS-70S väger 570 gram med dämp. 1.1 hp @ 11.000 (2.000-12.000) OS FS-70SII väger 580 gram med dämp. 1.1 hp @ 11.000 (2.000-12.000) OS FSa-72 väger 476 gram med dämp. 1.2 ps @ 11.000 (2.000-12.500) OS FS-70 Ultimate (den blåhattade, samma som jag har i andra Cessnan) väger 527 gram med dämp. 1.2ps @ 11.000 rpm (2.000-15.000) Saito är populära också... vet nån nåt om dem? Attachment: IMG_0101.JPG [ 69.48 KiB | Viewed 14923 times ] |
Author: | Mr X [ Tue 12 Aug 2014, 18:13 ] |
Post subject: | Re: HÄRK - Cessna 182 Bush Plane |
Vet ej vad det är för rör i vingen men med ett kolfiberrör sparar man vikt. Landstället kan man säkert byta till ett lättare i kolfiber. |
Author: | MickeM [ Tue 12 Aug 2014, 19:00 ] |
Post subject: | Re: HÄRK - Cessna 182 Bush Plane |
Mr X wrote: Vet ej vad det är för rör i vingen men med ett kolfiberrör sparar man vikt. Landstället kan man säkert byta till ett lättare i kolfiber. Vingröret är i aluminium, 46 gram och 19mm i diameter, ca 40 cm långt. Kolfiber skulle nog va lättare. Men att hitta 19mm sånt? Vet du nåt bra ställe? Landstället väger 199,4 gram med allt! ![]() |
Author: | MickeM [ Tue 12 Aug 2014, 19:20 ] |
Post subject: | Re: HÄRK - Cessna 182 Bush Plane |
Behöver grejer! HJUL! Det sitter 60mm hjul på den nu, behöver större, max 80mm för noshjulet, större funkar nog för huvudlandstället. Så kallade svampgummihjul, väger ingenting. Typ såna här: http://www.aircpro.com/airc/homepage.ns ... Format=jpg MOTOR! Kanske en 2-takt .60 (10cc) metanolare skulle funka, men jag tror dämpen kommer gå in i flyget så det går nog inte. 4-takt passar nog bäst. Vad har ni? .65....80 är av intresse. Har funderat på el, men det blir en bunt nya dyra tunga ackar så det är inte värt. SERVON Mikroservon, typ Hitec HS-82MG eller liknande plast eller enklare. Men bara de inte väger massor och har 2,5 kg dragkraft så räcker det nog. Det är alltså inte submicro jag är ute efter (så som tex Hextronic HXT-900 som är ett 9 grams). Utan typ denna size som väger 16-22 gram: http://www.amain.com/images/large/hrc/hrc32082s.jpg VINGRÖR 19mm kolfiber, 40 cm långt. SPINNER 54mm plast (röd, vit, svart) Resten har jag. Bara att börja reparera nu och se vad folk plockar fram från sina gömmor. ![]() |
Author: | Kobbeuffe [ Tue 12 Aug 2014, 20:10 ] |
Post subject: | Re: HÄRK - Cessna 182 Bush Plane |
MickeM wrote: Behöver grejer! HJUL! Det sitter 60mm hjul på den nu, behöver större, max 80mm för noshjulet, större funkar nog för huvudlandstället. Så kallade svampgummihjul, väger ingenting. Typ såna här: http://www.aircpro.com/airc/homepage.ns ... Format=jpg MOTOR! Kanske en 2-takt .60 (10cc) metanolare skulle funka, men jag tror dämpen kommer gå in i flyget så det går nog inte. 4-takt passar nog bäst. Vad har ni? .65....80 är av intresse. Har funderat på el, men det blir en bunt nya dyra tunga ackar så det är inte värt. SERVON Mikroservon, typ Hitec HS-82MG eller liknande plast eller enklare. Men bara de inte väger massor och har 2,5 kg dragkraft så räcker det nog. Det är alltså inte submicro jag är ute efter (så som tex Hextronic HXT-900 som är ett 9 grams). Utan typ denna size som väger 16-22 gram: http://www.amain.com/images/large/hrc/hrc32082s.jpg VINGRÖR 19mm kolfiber, 40 cm långt. SPINNER 54mm plast (röd, vit, svart) Resten har jag. Bara att börja reparera nu och se vad folk plockar fram från sina gömmor. ![]() Jag har jättehjulen från funcuben kvar. ca 120mm. väger 57gr totalt med stålpinnen kvar mellan dom Lilla hjulet är dessvärre bara ca 50mm |
Author: | MickeM [ Tue 12 Aug 2014, 20:28 ] |
Post subject: | Re: HÄRK - Cessna 182 Bush Plane |
Kobbeuffe wrote: Jag har jättehjulen från funcuben kvar. ca 120mm. väger 57gr totalt med stålpinnen kvar mellan dom Lilla hjulet är dessvärre bara ca 50mm Tror dom är för stora... och frigolit-hjul går nog bort med metanolflyg. Funkar inte så bra ihop. |
Author: | MickeM [ Sun 17 Aug 2014, 10:18 ] |
Post subject: | Re: HÄRK - Cessna 182 Bush Plane |
Atte, du som köpt massa spinners av Mr X, du kanske har en 54mm plastspinner? ![]() Ingen som har en motor? |
Author: | Atte [ Sun 17 Aug 2014, 14:43 ] |
Post subject: | Re: HÄRK - Cessna 182 Bush Plane |
MickeM wrote: Atte, du som köpt massa spinners av Mr X, du kanske har en 54mm plastspinner? ![]() Ingen som har en motor? Jag är i stan på tisdag kväll och då kan du ringa mig så får vi se om vi hittar nåt (motor, spinner ?) som kanske passar ![]() |
Author: | MickeM [ Sun 17 Aug 2014, 21:31 ] |
Post subject: | Re: HÄRK - Cessna 182 Bush Plane |
Atte wrote: MickeM wrote: Atte, du som köpt massa spinners av Mr X, du kanske har en 54mm plastspinner? ![]() Ingen som har en motor? Jag är i stan på tisdag kväll och då kan du ringa mig så får vi se om vi hittar nåt (motor, spinner ?) som kanske passar ![]() Helt klart! Inlagt i kalendern. =) Jag ringer. |
Author: | Atte [ Mon 18 Aug 2014, 07:04 ] |
Post subject: | Re: HÄRK - Cessna 182 Bush Plane |
MickeM wrote: Atte wrote: MickeM wrote: Atte, du som köpt massa spinners av Mr X, du kanske har en 54mm plastspinner? ![]() Ingen som har en motor? Jag är i stan på tisdag kväll och då kan du ringa mig så får vi se om vi hittar nåt (motor, spinner ?) som kanske passar ![]() Helt klart! Inlagt i kalendern. =) Jag ringer. Du kan kanske pusha på Mr.X så han får in grejorna till stan eller om ni träffas på fältet kan kanske du kan ta vara på dom .... ![]() |
Author: | MickeM [ Mon 18 Aug 2014, 18:35 ] |
Post subject: | Re: HÄRK - Cessna 182 Bush Plane |
Atte wrote: Du kan kanske pusha på Mr.X så han får in grejorna till stan eller om ni träffas på fältet kan kanske du kan ta vara på dom .... ![]() Jah, ingen panik med spinnern. |
Author: | Mr X [ Mon 18 Aug 2014, 21:08 ] |
Post subject: | Re: HÄRK - Cessna 182 Bush Plane |
MickeM wrote: Atte wrote: Du kan kanske pusha på Mr.X så han får in grejorna till stan eller om ni träffas på fältet kan kanske du kan ta vara på dom .... ![]() Jah, ingen panik med spinnern. Nu är allt i spinnerväg hos MickeM |
Author: | Atte [ Tue 19 Aug 2014, 06:55 ] |
Post subject: | Re: HÄRK - Cessna 182 Bush Plane |
Mr X wrote: MickeM wrote: Atte wrote: Du kan kanske pusha på Mr.X så han får in grejorna till stan eller om ni träffas på fältet kan kanske du kan ta vara på dom .... ![]() Jah, ingen panik med spinnern. Nu är allt i spinnerväg hos MickeM Tackar ... var är Rx och UBEC;arna ![]() ![]() |
Author: | Mr X [ Tue 19 Aug 2014, 09:38 ] |
Post subject: | Re: HÄRK - Cessna 182 Bush Plane |
Atte wrote: Tackar ... var är Rx och UBEC;arna ![]() I samma kasse + lite extra godis. |
Author: | Atte [ Tue 19 Aug 2014, 09:48 ] |
Post subject: | Re: HÄRK - Cessna 182 Bush Plane |
Mr X wrote: Atte wrote: Tackar ... var är Rx och UBEC;arna ![]() I samma kasse + lite extra godis. Tack för utmärkt service ![]() |
Author: | MickeM [ Tue 19 Aug 2014, 20:38 ] |
Post subject: | Re: HÄRK - Cessna 182 Bush Plane |
Så där ja! =) Attes köpcentrum har ju så gott som allt. - 75mm (4mm) hjul fixade. - 7 Mikroservon fixade - Spinner fixad (svart) Saknar bara motorn nu tror jag bestämt. Och tank, måste mäta lite, har några tankar själv. Bara jag får Kellyn flygklar igen så ska denna Cessna på det byggbordet. |
Author: | MickeM [ Sun 05 Oct 2014, 19:00 ] |
Post subject: | Re: HÄRK - Cessna 182 Bush Plane |
Eftersom Kelly F1 vart klar så åker den i förrådet (inomhus) och istället hamnade nu Bush-Cessnan på det byggbordet. Monterar ihop den med grejerna som hör till. Så i fall det dyker upp en motor, så blir det flyga. Annars får den väl häcka i förrådet med de andra grejerna tills nån köper bort flyget (med allt utom motor). Eftersom den ska bli lätt och "smidig" så ska den inte ha nåt onödigt. Märkte att hjulen jag skaffat till den var rätt tunga, så det blir nog skumgummihjul från aiR/C Pro... när jag hittat motor. |
Author: | MickeM [ Sun 09 Nov 2014, 21:07 ] |
Post subject: | Re: HÄRK - Cessna 182 Bush Plane |
Det blev aircpro-beställning för ett tag sedan trots allt, så skumgummihjul + kolfiberstag är det som gäller nu. Dessutom hamnade denna på ett byggbord som lab-råtta så nu håller jag på reparerar glasfiber, fixar träskador, klädselskador, slipar, målar och donar. Ska labba vidare med popnitar och panellinjer samt annat snyggt. Målet blir väl att det ska bli ett snyggt och lätt bush-flyg... Hoppas den flyger bra sen! |
Author: | MickeM [ Sun 16 Aug 2015, 20:37 ] |
Post subject: | Re: HÄRK - Cessna 182 Bush Plane |
Kamikaze, hör av dig när du är hemma så kommer jag över och dealar lite... det är bara du som kan rädda detta flyg, annars åker det nog iväg. |
Author: | Bernt [ Sun 16 Aug 2015, 20:38 ] |
Post subject: | Re: HÄRK - Cessna 182 Bush Plane |
Hans flyg är ju totalt helt det vet jag. |
Page 1 of 3 | All times are UTC + 2 hours |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |