Senaste nyttPå kommande
31 julFilmeckerölinjen rallysprint
22 julResultatRallysprinten 2017
23 julResultatEckerölinjen Rallysprint 2016
Hem | Kalender | Evenemang | Klubbar | Forum | Galleri | Filmer | Länkar | Resultat | Arkiv | Kontakt | Torg | Om
It is currently Thu 28 Mar 2024, 15:54

All times are UTC + 2 hours




Post new topic Reply to topic  [ 72 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4  Next
Author Message
 Post subject: Re: BYGGE: TBS Caipirinha
PostPosted: Tue 05 Mar 2019, 19:13 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Kobbeuffe wrote:
MickeM wrote:
Kobbe... På något vis gillar jag TBS grejer... så om du vill bli av med denna vinge köper jag gärna tillbaks den. Eller byter mot nåt du vill ha. SkyWalker X-1'an flyger mycket bättre så den kan du behålla. :mrgreen: (logik) Vad hade du för specs på den och vad är priset samt bytesvärdet? Bild på bägge sidor?

Kikar på det när jag kommer hem. 5,8 sändare med antenn ligger högt i kurs just nu.

Sweet! =) Jag har nog ingen koll längre på vad jag har för sändare... men undrar om jag inte har nåt faktiskt. Jag har ju planer för allt jag har, men om du får användning av det i år är det bättre du har dom grejerna än att jag spar dem ett eller flera år...


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: BYGGE: TBS Caipirinha
PostPosted: Sun 10 Mar 2019, 11:08 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Så var denna vinge tillbaks... =) Bara för att jag gillar TBS-grejerna.

Planen med denna... original flög jag den med 2S 2200 och den var trött. Måsta kasta exakt rätt vinkel och hastighet, annars hamnade den i gräset för den fick upp farten/orken och roderverkan.

Gjorde om den till 3S och den blev otroligt mycket bättre. Den är ju så jädra hållbar också! Jag har ingen lust ha nån GoPro i nosen så om det går skulle jag slopa den (en GoPro 1 väger 97g, som den är byggd för, så det kan bli en utmaning.

Så nu funderade jag på om jag skulle flyga med 3S 2200 igen, bara ren FPV-vinge för att flyga med alla er andra runt fältet.

Eller om jag ska ta upp den till 4S för att få längre flygtid (rätt stor skillnad mellan 3S och 4S det). Jag minns inte flygtiden med 3S 2200, kanske står i denna tråd.

Eller så går jag upp på 6S (tex 2 st 3S). Observera att 6S inte betyder dubbelt högre hastighet än 3S bara för att det är dubbelt högre spänning. Förstås ska motorn bytas till 6S och sedan använda rätt propeller så att låga hastigheten blir bra och att det förstås även finns fartresurser. Men flygtiden blir betydligt längre om jag siktar på det, istället för överhastighet. Ska klä vingen så den blir slät också (tar ner låga hastigheten, men gör den smidig i högre hastigheter). Och flytta fram grejer så jag slipper ha så mycket blyvikt. Får se... spånar en del.

Tanken är också att använda LiIon, inte LiPo, dvs 3S 3120 men kanske 3S 6240 om det går CG-mässigt, eller 6S 3120mAh. Det enda jag inte gillar med denna Caipirinha är vobblandet när det blåser. Men vingformen är bra och mer vikt gör den stabilare, samt med CG lite länge fram så blir den tydligen stabilare i vobblandet, dock får den sämre lågfartsegenskaper. När jag flög med den så gled den plant och fint med motorn helt av. Vobblandet är bara när man gasar. Såg på tre av mina filmer från förr när jag flög, så det finns hopp. =) FPV går bra, men GoPro-filmerna blev lite skuttiga för YouTube-fluktare.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: BYGGE: TBS Caipirinha
PostPosted: Sun 10 Mar 2019, 16:12 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Inte lätt tänka till med detta...

Jag är nog inne på att slopa GoPro-kameran, dvs få bort 97 gram. Men då måste acken/ackarna längre fram. I så fall måste främre kolfiberstaven bort och trälådan för GoPron. Och då kan jag inte filma HD/FullHD längre. Men vill jag det med denna FPV-vinge?

Och så är jag som sagt inne på att få den helt slät utan utstickande föremål som bromsar.

3S, 4S, 6S?
- Om 3S så blir det klokast satsa på 1 st 3S 2200 (eller större) som förr (3S 2200 väger 180g), eller 2 st 3S 1300 parallellt (2x110g=220g) så det blir 2600mAh.
- Om 4S så blir ackarna för höga så det måste vara 2x2S i serie och då måste jag köpa en massa nya ackar, men 2S är platta, så får fundera på denna (måste köpa ackar då).
- Om 6S så måste det vara 2x3S i serie eftersom 6S är ännu fetare. 2x2200 är på tok för tungt med 360 gram (4400mAh) så 2x1300 i serie är bättre, men då blir det bara 1300mAh.
Så slutsatsen blir ju inte många alternativ att välja mellan, enklast är förstås en ack per flygning. Och då är det nog 3S 2200 som gäller eftersom jag har 7 st såna.

LiPo eller LiIon?
LiIon har en nackdel och det är att de inte kan leverera höga strömmar kontinuerligt, men höga strömmar kortare tider. Jag tänkte fokusera på att klara fullgas från början till slut. Mina 164g 3S LiIOn 3120mAh klarar 6C, dvs drygt 18A kontinuerligt (dvs mer flygtid på en lättare ack än 3S 2200). I så fall måste jag hitta en motor som inte drar mer ström än det och kan ha en 20A ESC. Original setup klarade detta, men den motorn höll ändå inte för 8" prop eftersom rekommenderade 7" gjorde vingen slö. Så... om 3S och max 18A så måste jag välja små multirotormotorer med höga KV-värden. Tex:
https://www.rcflight.se/visaprodukt.asp ... tor-series
https://www.rcflight.se/visaprodukt.asp ... 1500-kv-cw
Eller så måste jag slopa LiIon och köra LiPo för att ta mer ström och kunna ha vanliga 3S-motorer som drar över 30A. Men då håller acken inte så länge på fullgas.

Hur blir vikten?
620 gram är rekommenderad vikt, jag tror den vägde just under 700 när jag flög. Jag vet inte hur de kan ha lättare flyg med större ack, annars samma grejer.
Jag vill ju helst inte ha för tung vinge eftersom den tipstallar snabbare då. Men den flyger stabilare med högre vikt. Siktar hellre på lättare vikt.

Hur blir CG?
Ja man ska ju hålla koll på CG också med alla olika grejer med sina vikter och placeringar så man slipper bly.

Val av VTX?
Finns bara tre vettiga att välja mellan. 1.3 (som egentligen inte är en videofrekvens här), 2.4 (samma som RC-länken), 5.8 GHz (vanligast och funkar med allt). 1.3 har smala whip-antenner, men när man svänger med dem så tappar man massor med signal, bättre med skewplanar/cloverleaf, men de bli typ 15 cm stor halvboll. Kan inte ha en sån på vingspetsen. Och med 5.8GHz kan man ha små såna antenner, men de är ju vägen för luften. Så det finns en del att tänka på. Cloverleaf är ett måste för bra signal.

RC-länk
Har funderat på TBS CrossFire 868MHz men det kommer jag använda i ett annat flyg istället. Har ju även Scherrer 433MHz som lockar lite. Rätt tunga mottagre, men smidiga antenner.

Tänkte flytta ut RC-mottagaren till höger winglet och VTX till vänster winglet. Det blir hävstångs-vikter med dem ute på ändorna, men det kanske segar ner roll-fladdret istället, eller vad tror ni? Dvs utjämnad CG, inte allt i mitten. Mindre risk för störningar också.

Så det ser ut som LiPo 3S 2200 med hög-KV-motor, typ 2000. Glider jag runt då på halvgas så drar det typ 6A och då flyger jag ändå rätt länge. Men med den setupen så kan jag ju faktiskt använda 1 st 3S 3120 LiIon eftersom den drar mindre än max kontinuerlig ström. Skulle vart kul testa LiIon i denna vinge. LiIon är ju platt också för att vara 3S i jämförelse med 3S LiPo.

Med liten prop kan jag flytta fram motorn 4-5 cm också och då får proppen rum där den ska vara.

Mycket att tänka på... =) Man har lärt sig en del med att ha haft Caipirinhan och SkyWalker X-1 mfl. Men det är sånt här som är kul. Bygger man rätt, flyger det bra och då blir FPV ännu roligare!


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: BYGGE: TBS Caipirinha
PostPosted: Mon 11 Mar 2019, 21:57 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Spånar vidare...

Allt löstaget från Caipirinhan. Den va säkert flygklar. :lol: Men men...
Balanserade upp vingen med allt på rätt ställe, men med en flat 3S LiIon 3120mAh-ack istället.
Och CG kommer inte vara ett problem, typ.
Detta om jag tar bort främre feta kolfiberstången och karvar ner allt som sticker ut och fyller igen.
Men det där med VTX- och RC-antenner blev inte som jag tänkt mig.
Vill jag bli av med utstickande antenner så borde jag ju ha VTX-sändaren och RC-mottagren längst ut på vingen.
Men då hamnar bägge två längre bak och CG påverkas, det ville jag ju inte.
Börjar bli för många alternativ nu... :-D
Jag har även tänkt på använda de andra winglets'en som kommer med till fenor på ovansidan för att stabilisera upp vingen.
Jag mätte och kom fram till att jag kan lägga en 4S 2200 LiPo på längden. Om jag slopar GoPro så balanserar det fint.
Hög-KV-motorer ylar och skriker och slits av det.
Låg-KV-motorer går tyst och med rätt propeller blir det riktigt tyst.
Och ju högre antal cellers ack, desto lägre varvtal och större prop kan man ha.
8" är dock det som passar bäst.
Ska jag bygg om mycket för att få det jag vill ha, eller nöja mig med det enkla och bara bygga ihop och flyga (utvecklaren och automationsingenjören i mig suckar iofs då).
Så det gäller ju att fundera ut vilka fördelar och nackdelar man vill ha.
Vill jag flyga fort, eller länge.
Vill jag flyga tyst eller inga.
Vill jag bygga hållbart eller med nytänk.
Vill jag filma FullHD eller inte? Vill jag nån gång filma med Full HD så har jag ju även en Turnigy 2K stabilized med GoPro-format.
Ska jag använda de grejer jag har så blir det 3S LiPo och ska jag flyga med 3S LiIon måste jag byta ut ESC och motor.
6S är väl nästan uteslutet då det kräver en fet 6S-ack eller 2 st 3S och det blir bara omständigt. Men nu ser jag att en 6S 1300 är lika hög som en 4S är bred, 32 mm.
Men för att fortsätta med uteslutningsmetoden så är det ju bara se vad det finns för 6S-motorer och sen inse att de är för tunga för denna lilla vinge.
Och dessutom har de så lågt KV så en 8" kommer inte flytta på vingen ett dugg.
Så 3S och 4S återstår. :-D

Tänk va lätt det blir när man kör uteslutningsmetoden!!! :evil:


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: BYGGE: TBS Caipirinha
PostPosted: Mon 11 Mar 2019, 22:06 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Nu kom jag på att jag redan har en vinge för 6S-setup så jag slipper ju göra det på denna nu. :lol:

Borde bestämma mig för om jag ska ha en FullHD-kamera eller inte.
Det kan ju vara kul filma det vi flyger om vi flyger efter varandra.
Men om vingen går att göra till en bättre FPV-vinge genom att bygga om den för endast FPV, så kanske det är smartare.
Går ju att fästa en modernare plattare FullHD-kamera ovanpå om det nu ska filmas i senare skede.
Kommer man få nytta av filmklippen?

Scherrer 433MHz blir för stort. Så det blir nog 2.4GHz Futaba RC-länk som tänkt.

Videosändare... 1.3 eller 5.8 som är mer lämpligt att använda?
1.3 med pinnantenn funkar, så länge man inte svänger. Flugit med SkyWalker X-1 runt fältet med pinn-antenn och det är inte kul i svängarna, måste vara cloverleaf.
Och ja jo jag flög med en stor 1.3GHz cloverleaf på X1 som är bara 600mm... men den var placerad i mitten. Hur ska det gå på denna... där har jag ju så mycket annat... tänka fundera... den blir ju ovanpå ESCen eller ovanpå acken i så fall. Såvida jag inte sätter ESCen på undersidan...
Annars lättast med en 5.8GHz spironet utan skyddslocket.

Se va enkelt det är att bygga om... tar bara timtal innan det blir bra. Man ska tänka på allt också. :roll:


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: BYGGE: TBS Caipirinha
PostPosted: Wed 20 Mar 2019, 00:36 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Så där, nu har jag strippat Caipirinhan på allt.
Har även tagit bort främre kolifberstaven, den va ju tung!
Vingen kommer bli betydligt lättare än tidigare så den behöver inte vara sanslöst styv längre.

Blir nog att göra förbättringar/förändringar i en viss ordning.
Hitec HS-65MG-servona stack upp för mycket, de ska sänkas ned (tror det var dom servona).
Nuvarande stag från servo-ok till roderhorn flexar för mycket, måste fundera ut nåt här.
Ska se över "gångjärnen", viktigt att roder inte glappar när man FPV-flyger.
Motorfästet var för långt bak så motorn hamnade för långt ut, så motorfästet flyttas fram lite så motor och fäste inte blir så mycket i vägen för vinden. Det flyttar fram vikten lite också.
Tog även bort GoPro-fästet för jag kommer inte använda denna vinge för GoPro/FullHD-filmning mer, dessutom stör GoPro's rätt mycket.
Så det blir att få en lätt FPV-kamera mitt i nosen istället för på sidan (har en 15 grams FatShark 600TVL som jag tror får duga, annars blir det uppgradering).
Core och Dual-BEC hamnar där de hamnar.
Kablage kommer lödas och undvika att dra samma kablage fram och tillbaks.
Blir nog 3S LiIon 3120 mAh och byta motor samt ESC som matchar. Är ju lättare placera acken nu när kolfiberstaven är borta.
Nån lätt propeller också.

RC-mottagaren placeras så roll-CG blir perfekt.
Tänkte inte använda blyvikter.

Målet är att få vingen helt platt/slät.
Klä undersidan, klä ovansidan.
Fästa symmetriska winglets.
Funderar på fena i mitten eller på sidorna om "mitten".

Klurigheter kvar att lösa (utstickande antenner):
- 1.3GHz går inte använda, blir så stor antenn eftersom pinnantenn tappar bilden vid lutning och 1.3GHz cloverleaf är typ 12 cm i diameter, kan inte ha en sån på vingen.
Så jag vet inte var jag ska ha en 5.8GHz VTX med Sprionet-antenn... Längst ut på vingspetsen gör att vikten hamnar längre bak. Mitt på vingen som förr gör att den är i vägen för luften, men det kanske är det bästa trots allt.
- Men för val av motor måste det kluras lite också. Jag vill ju ha en snabb vinge, men den ska även kunna flyga långsamt. Måste klura ut vad allt kommer väga och sen skaffa en motor som tillammans med propellern klarar av en dragkraft som räcker till så det inte blir för tungt och inte för segdraget med dålig prestanda som följd. Dvs det ska vara en 3S-motor. LiIon-acken ska kunna leverera 6C konstant, dvs 6x3120mAh=18720mA (18,7A) så det får vara max motorn får dra (20A ESC ska ju räcka bra för detta). Måste plocka ut lite varianter och räkna på detta... Hur stark ska motorn vara? 1,2 x vikten?

Attachment:
IMG_2487.JPG
IMG_2487.JPG [ 243.22 KiB | Viewed 7205 times ]


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: BYGGE: TBS Caipirinha
PostPosted: Wed 20 Mar 2019, 20:12 
Offline
Motorportalare

Joined: Thu 15 Sep 2016, 15:25
Posts: 889
Location: Mariehamn
Kör: Halta Lotta
Spännande :)
Måste få min flygvärdig snart så den kan få flyga igen.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: BYGGE: TBS Caipirinha
PostPosted: Sat 23 Mar 2019, 13:27 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Martin wrote:
Spännande :)
Måste få min flygvärdig snart så den kan få flyga igen.

Absolut! =)
Servona är nu på plats, slätt längs med ytan. :mrgreen:

Hur ska man tänka med motorvinkeln på en vinge? Man brukar alltid ha en liten uppvinkel (stigvinkel) på bägge roder, 4mm på denna Caipirinha. Och motorn är också vinklad enligt manualen (minns inte hur nu). Påverkar placeringen av motor något? Dvs längre fram, längre bak? Tänkte montera motorfästet längre fram härnäst så att motorn inte sticker ut så långt bak.

Och hurudan dragkraft jämfört med totalvikt ska man ha för bra men inte överdrivna krafter? Förhållande 1:1 eller annorlunda? Jag är mer van att tänka på långsamflygande och sånt, men här vill jag förstås ha en motor som passar bra till hela segmentet. En EPP/EPO-vinge har ju normalt en max-hastighet där man når en tröskel där det bara drar mer och mer ström utan att det händer något, detta är maxhastigheten. Och så finns en lägsta hastighet där vingen stallar. Det är däremellan man vill kunna flyga. Dvs med bibehållen låg gas utan att vingen stallar, men att det inte är allt för hög hastighet över stall-hastigheten. Detta så man kan glida runt på låg strömåtgång och få lång flygtid. Sen vill man ju kunna ge max gas så nära maxhastighet det går utan att det börjar dra en massa ström helt i onödan. Men man vill ju ha tillräckligt så man kan stiga rakt upp och komma upp på höjd om man vill. För klen setup här så kommer bli varm och stighastigheten sjunker konstant tills motor får nåt fel eller att strömmen helt enkelt inte räcker till mer. För det måste man ju ha mer än 1:1-förhållande (dragkraft:vikt), annars måste man leva på momentet från planflykt i fullgas och "slunga" upp vingen uppåt.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: BYGGE: TBS Caipirinha
PostPosted: Sat 23 Mar 2019, 14:55 
Offline
Motorportalare

Joined: Thu 15 Sep 2016, 15:25
Posts: 889
Location: Mariehamn
Kör: Halta Lotta
Med motorvinkel vet jag inte riktigt :)
Min är placerad så den pekar rakt bakåt :)
Däremot läste jag något att avståndet mellan mellan plan och propeller påverkar effektiviteten hos propellern.
Ökat avstånd ger renare luft till propeller och mindre oljud.
Minskat avstånd ger mer turbulent luft som skapar ineffektivitet och mer ljud :)
Med min nya motor så är vingen mer lättkastad i start. Den lyfter nästan ur handen :)


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: BYGGE: TBS Caipirinha
PostPosted: Sat 23 Mar 2019, 15:38 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Jag får köra på motorvinkeln i manualen, de har nog testat fram den. Se bild nedan.
Om man tror att vingkordan är vinkelrätt mot alla vertikala streck så ska motorn vara 0 grader.
Men om vingen hänger lite ner där bak när man flyger så blir motorn att peka neråt bakåt lite.

Det du läste om renare luft mm, var det med skjutande propeller?
Ska ta en bild sen och se... jag har ju inte bestämt motor än så jag får nog vänta med motorfästet.
Vissa motorer är platta (korta) och andra är långa, så propellern hamnar på olika ställen.

Attachment:
Caipirinha1Motorvinkel.jpg
Caipirinha1Motorvinkel.jpg [ 124.73 KiB | Viewed 7164 times ]


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: BYGGE: TBS Caipirinha
PostPosted: Mon 25 Mar 2019, 20:02 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Motorval

Klurat lite på motor... har hittat många som passar in i mina krav. Men de skiljer ändå rätt mycket.
Ju tyngre motor på en vinge, desto mer vikt måste jag ha i nosen /dvs man kan hamna på en tung vinge i onödan).

Gör det enkelt för mig och koncentrerar mig på RCFlight för att få en början.

Jag ska flyga med 3S-ack så 3S-motor ska det vara (då hamnar alla 2S och 4S+ bort).
Huh, massor kvar att välja mellan!
Justja, tungviktare sållas också bort, sätter 60 gram som maxgräns.
Nåja, minskar i antal rejält.
Sen har jag ju kravet att motorn inte får dra mer än 18A eftersom acken klarar dryga det kontinuerligt.
Nå, då minskade antalet drastiskt från massor till bara 12 st.

Hur ska man sen tänka?

1. Vill man ha lågt KV (900-1300) eller högt KV (1800-2500)? Högt KV = skriker och ylar. Andra för-/nackdelar med någondera KV-motor? Jag gillar ju tysta FPV-flyg...
Original är 2000KV med 2S. Den funkar med 3S men den klarar dock inte 3S länge, märkte jag, med 1" för stor propeller... Uhm... ;-)
Har flugit med 1600 tror jag, med 3S, men det var ingen fart. Men det har ju att göra med annat också. Jag har rum med max 8".

2. Vad vill man ha för dragkraft? Läste att man vill ha ratio 0,5:1 (Thrust:Weight) om man vill ha en cruiser, tror det var det med 2S, men den var väldigt svår kasta iväg då, hade ingen ork. Eller så har man typ 1:1 för att ha aerobatic och 1,6:1 för wild n crazy så att säga. Jag är inte ute efter något segt men jag är ute efter något som är kontrollerbart. Så det lutar väl mot 1:1 och uppåt en bit. Men då måste jag veta vad vingen kommer väga, vilket jag inte vet alls nu... vet ju inte vad jag ska ha för komponenter. :-D Får återkomma med det... sen blir det nog lättare välja motor får jag hoppas.

Väljer mellan dessa nu:
Tillverkare Modell KV LiPo A W Thrust Thrust Ratio Vikt
Emax GT 2210/13 1270 KV 2-3 S 18 A 204 W 970 g 9" 1,5 55 g
Emax GT 2210/09 1780 KV 2-3 S 18 A 200 W 750 g 9" 1,2 55 g
Emax MT2213 935 KV 3-4 S 18 A ???W 860 g 4S 8" 1,4 55 g
Emax MT2206 1500 KV 2-3 S 18-20A ESC ???W 630 g 3s 9" 1 32 g
Leopard 2826 1150 KV 2-3 S 15 A 170 W 880 g 12,6B 9" 1,4 45 g
Leopard 2826 1380 KV 2-3 S 18 A 170 W 840 g 11,1V 8" 1,4 45 g
Leopard 2830 980 KV 2-3 S 15 A 175 W 890 g 12,6V 9" 1,4 56 g
Leopard 2830 1290 KV 2-3 S 18 A 140 W 820 g 12,6V 8" 1,3 56 g
Tiger Motor 1806 2300 KV 2-3 S 14 A 150 W 535 g 11,1V 6" 0,9 18 g
Tiger Motor 2206 2000 KV 2-3 S 18 A 180 W 700 g 11,1V 7" 1,1 30 g
SunnySky 2206 1500 KV ???S 18 A 150 W 655 g 1,1 25 g
Turnigy 2826 1240 KV 3S 16A 150 W ???g ?,? 45 g

Nån som ni inte rekommenderar?

Jag tror allt över 50 gram är för tungt också...


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: BYGGE: TBS Caipirinha
PostPosted: Tue 26 Mar 2019, 00:11 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Ser ut som Caipirinhan kommer hamna på ca 550 gram (men det är med nuvarande 51g-motor + 40A ESC + VTX).

Jag har ju några motorer, kanske nån av dem duger. Det har jag ju inte ens tänkt på... :lol:

En jag har är en EMax XA2212 1400KV 2-3S som med 3S ska leverera 930 gram med en 8x4" och då dra 16,4A. Perfekt juh!? Med 8x6 så drar den över 20A och det pallar inte acken konstant.
Iofs kanske 930g thrust är lite väl... det är ratio 1.7:1. Hm! Perfekt motor om Caipirinhan var original med GoPro och vikt 620-680 g.

Har även en Turnigy Air 2210A 1650KV 180W 49g 17,5A 2-3S med thrust 520g (okänd propstorlek), dvs thrust-ratio 0,95:1.
Kanske det räcker.

Och så har jag en NTM Prop Drive V2 Series 28-30 1100KV men den drar upp till 26A och klarar 3-4S, väger 69 gram så den går bort.

Måste hitta en 20A ESC...


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: BYGGE: TBS Caipirinha
PostPosted: Sun 23 Jun 2019, 09:36 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Eftersom jag fick Discon klar för tillfället så hamnade denna på byggbordet.

Propellercentrum?

Fick hem en HobbyWing 18A ESC och så har jag bestämt att använda EMax ZA2212 1400KV som med 3S ska leverera 930 gram med 8x4"-propellern jag har och då dra max 16,4A.
Kommer bli 5.8GHz på denna, har ingen ledig dock. Vet inte hur kraftig jag ska använda heller, hade helst haft alla grejer i centrum för att få bort sånt som stretar på vingarna, men man ska ju hålla avstånd mellan VTX och RC också. Har ingen RSSI på denna för RC-länken.

Motorn är fast på motorbocken, men sen kom mina förändrings/förbättrings/försämrings-idéer fram (?).
Vad påverkas beroende på var man placerar propellercentrum?
Ena bilden är original (den med motorn längre bak).
1. Vad händer om man placerar motorn ÄNNU längre bak?
Den andra bilden är med motorn längre fram.
2. Vad händer om man placerar motorn ÄNNU längre fram?
3. Eller mellan nånstans.
4. Hur vet man vad som är mest ultimata placeringen?

Ljudet påverkas högst antagligen.
Viktplaceringen påverkar förstås, i alla fall vad gäller hävstångseffekten, totala vikten spelar ingen roll.
Och sen vad gäller "thrust-point" jämfört med CG, vad händer där?
Propellerspetsarna kommer nära EPO't förstås, men på bilden så är motorn ovanpå och inte på rätt höjd så det ser närmare ut än vad det är.
Annat att tänka på vid flytt av propellercentrum?

Attachment:
IMG_2611.JPG
IMG_2611.JPG [ 193.33 KiB | Viewed 6926 times ]


Attachment:
IMG_2612.JPG
IMG_2612.JPG [ 270.73 KiB | Viewed 6926 times ]


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: BYGGE: TBS Caipirinha
PostPosted: Sun 30 Jun 2019, 12:39 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Förändringarna fortsätter...

Enda jag hittat om flytt av propellercentrum är att det påverkar effekten och ljudet.
Men för att jag ska få rätt CG med setupen jag tänkt så blev jag tvungen flytta fram motorn lite grand ändå.
Med tanke på att spinnern är gjord så att propellern ändå kommer rätt så långt bak så gör det inget.
Placerat ut grejerna och CG kommer bli rätt fint på slutet.
Så detta blir lite omkonstruktion av TBS Caipirinha för att få till en FPV-vinge utan en 97 grams GoPro Hero HD 1 som den är gjord för.
Servona var fast sedan tidigare, motorbocken modifierad och fast (vinkel enligt manualen fortfarande).
Tagit hål för acken och fyllt på med EPO som fanns löst sedan tidigare.
FPV-kameran blir på vingens högra sida, behöver ju inte vara mitt i.
ESCen kommer bli den som jag kommer justera CG med framåt-bakåt.
Osäker på var jag ska ha RC-mottagaren och VTX, men tror bägge blir bakom acken för att få in all vikt framför CG och mer mot mitten.
Vingarna kommer bli rätt så släta, bara servoarmarna som sticker ut.
Är en del "EPO-fyllnad" kvar.

Attachment:
IMG_2615.JPG
IMG_2615.JPG [ 203.36 KiB | Viewed 6879 times ]


Attachment:
IMG_2616.JPG
IMG_2616.JPG [ 194.39 KiB | Viewed 6879 times ]


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: BYGGE: TBS Caipirinha
PostPosted: Sun 30 Jun 2019, 14:33 
Offline
Motorportalare

Joined: Thu 15 Sep 2016, 15:25
Posts: 889
Location: Mariehamn
Kör: Halta Lotta
Ser bra ut.
Tror inte det här jättestor betydelse med avstånd mellan rc och vtx. Det skiljt rätt mycket i frekvens.
På min aura 5x så sitter rc och vtx antennerna med ett avstånd på ca 5mm.
Har dock bara flugit som längst ca 500 meter bort.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: BYGGE: TBS Caipirinha
PostPosted: Sun 30 Jun 2019, 19:09 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Det är inte frekvenser som krockar, men styrkan på signalen stör elektroniken, inte mottagningen, förutom interferensen förstås.
Viktigt att man har antennerna liggande/stående olika också så de inte interfererar i onödan, men ibland bygger man enkelt och tänker på sånt i efterhand, går ju fixa i så fall.
Ju närmare varann de är, desto sämre blir det oavsett GHz.

Det är en myt att 2.4GHz inte kan störas för det är nyare och bättre än 35MHz, men så är inte fallet helt och hållet.
Förr när 2.4GHz kom så fanns det bara Futaba och Hitec i stort sett, inte ens Spektrum eller alla andra udda som finns idag.
Idag används 2.4 till allt så jag har även satt klockan (Samsung Galaxy Watch) i sändarlådan när jag flyger, den använder både Wifi (2.4 och 5GHz) och BlueTooth och stör när jag håller på med Pixhawks och APMs med deras GPSer. Samma med telefonen, den sätter jag i flygläge numera. Ju mer 2.4GHz jox det är i luften, desto sämre räckvidd får man. Och det stör säkert 5.8GHz också.

Så vart det på TBS Discovery. Avståndsproblem. Först var RC-mottagarantennerna och VTX-antennen för nära varann så jag kom max 100-150 m sen tappade jag RC-kontakten.
Jag flyttade om så att de hamnade så långt bort från varandra de kunde, det vart bättre, upp till ca 400 m sen.
Men det var en på tok för kraftig 1.3GHz 600mW VTX med stora busk-antennen.
Och då ska RC-länken klara max 2 km LOS samt 1.3 ska väl klara flera km, det gjorde den säkert, men vad hjälper det när jag inte kunde flyga dit. :-D
Nu har jag bytt till en 200mW 5.8GHz med spironet i nosen och RC-mottagaranatennerna är i baken.
Det borde funka längre sträcka. Kommer jag 500 m är jag nöjd med den.

Läste förresten att 5.8GHz har en stor nackdel och det är att när den tappar signal så tappar den tvärt.
Där lär 2.4GHz ska vara mycket bättre på att "dra ut" på signalbortfallet så man i god tid märker det och kan svänga tillbaks.
Tror det var TBS som skrev om det när jag läste på om deras VTXar.
Man borde också alltid ha VTX och dess antenn i nosen egentligen, för när man svänger om så vill man ha bättre signal än när man flyger bort från sig.
Det märkte jag på SkyWalker X-1 som hade en 1.3-buske bakpå på ovansidan. När jag flög ifrån mig så var nosen högre än bakändan så jag hade bra bildsignal.
Men när jag vände och flög tillbaks så hamnade VTX-antennen i skugga av vingens kropp. Så det var lite teknik att hitta tillbaks. Tex så gjorde jag så att jag steg före jag svängde, sen när jag svängde så flög jag dykande emot mig så VTX-antennen var synlig från mottagaren. =)

Jag förstår att de lade RC och VTX ute på vingarna, för de flög ju flera km bort från sig dom där TBS.
Dessutom flög de inte med 2.4 GHz RC utan 900 eller 433MHz.
Samt att de inte använde 5.8GHz VTX heller utan 2.4 GHz.

Men jämför man bildkvaliteten idag jämfört med 2010 när jag började så är det ju enorm skillnad! :-D

Åter till Caipirinhan.
Vingar brukar vobbla.
Då menar jag vingar som inte har kropp med fena i mitten, för det är inte vingar, det är stjärtlösa flyg. :lol:
Jag har förstått att nostyngre vingar vobblar mindre.
Jag tror att Cipirinhan ska gå bättre i luften nu eftersom det tex inte kommer vara en stor spironet-antenn som sticker upp ute på vingen.
Bägge sidor av vingen blir fri från sånt som sticker upp.
Själva kroppen blir också hälften lägre eftersom GoPro-fästet halverats i nosen.
Funderade på om jag skulle sätta ESCen på undersidan och VTX i nosen bakom batteriet samt RC-mottagaren mellan motor och VTX nånstans.

Blir nog bra detta... det enda som kan bli "dåligt" är väl om den vobblar mer, eller att propellern är för långt fram, eller att vingens TOW blir för låg.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: BYGGE: TBS Caipirinha
PostPosted: Mon 01 Jul 2019, 09:57 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Letade efter en sak i forumet och stötte på en text i Eftersnack 2016 när jag flög min X-1
"Min videolänk störde ut RC-mottagaren så jag kunde inte flyga med FPV... måste bygga om. Men jag flög utan videosändare så det gick ju bra det med. =)"

Har ingen VTX till Caipirinhan så undrar hur jag ska komma vidare...


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: BYGGE: TBS Caipirinha
PostPosted: Mon 01 Jul 2019, 19:30 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
MickeM wrote:
Har ingen VTX till Caipirinhan så undrar hur jag ska komma vidare...

Jag plockade undan Caipirinhan för jag hade ju ingen VTX eller antenn. Och så hittar jag en VTX i en låda, en 1.3GHz 200mW med stor cloverleaf!!! Sicken tur.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: BYGGE: TBS Caipirinha
PostPosted: Sun 07 Jul 2019, 22:46 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Allt ihoplött och inkopplat samt testat!

Dvs XT60, TBS Sensor, TBS Core, VTX med cloverleaf (tror det blev en skewplanar), Cam, ESC, Motor, mottagare, servon, ...
Testade bild och den var det inget fel på.
Håller på fäster grejerna nu samt limmar EPO.
Är en hel del håligheter sedan tidigare montage.
Vingarna blir helt släta, allt är monterat mellan nos och spinner, det måste ju bättra på med mindre luftmotstånd.
Funderar på om jag ska klä vingen eller inte, har transparent blank klädsel.
Funderar på 3D-printa ett lock som täcker över ack och all elektronik, ack-kabeln sprättar väl ut annars.
Måste fundera ut hur acken ska fästas också, det är inte tjock där acken är.
Totalvikt kommer bli lägre än original också.
Tyngdpunkten blir där den blir och det är i alla fall inom max-min-märkningen, får justera med blyvikt sen om det behövs.
Det intressanta blir ju sen om den kommer flyga stabilare utan antenner som sticker ut ovanpå vingarna och skapar ojämnt drag.
Saknar dock den där 90-graders SMA-kontakten för antennen.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: BYGGE: TBS Caipirinha
PostPosted: Fri 12 Jul 2019, 12:07 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
EPO klart!

Eftersom jag flyttat om ALLT utom servona... så blev det ju en massa hål och kanaler överallt som behövde tejpas över eller fyllas.
Jag fyllde med överbliven EPO från samma flyg. :lol: Lite pyssel, men det blev bra och vingen är nu stabil vilket den inte var förut
med alla håligheter. Vingarna är klara, återstår lite småputs på nosen för att få den rundare. Den är nästan hälften plattare i mitten
än tidigare. Det var en GoPro som stack upp i nosen förut plus skyddet runt om. Men måste få hem SMA-90-graders-adaptern så
jag kan göra denna klar och täcka över kanalen mellan VTX och motor samt få till ett lock till elektroniken och fäste för acken.
Andra vinghalvan ser likadan ut. Ytan på vingen ser råddig ut, men den är slät, lite koll på limma och skära med skalpell har jag nog.

Attachment:
IMG_2628.JPG
IMG_2628.JPG [ 211.9 KiB | Viewed 6782 times ]


Attachment:
IMG_2629.JPG
IMG_2629.JPG [ 34.85 KiB | Viewed 6782 times ]


Attachment:
IMG_2632.JPG
IMG_2632.JPG [ 104.84 KiB | Viewed 6782 times ]


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 72 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4  Next

All times are UTC + 2 hours


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 28 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group