Senaste nyttPå kommande
31 julFilmeckerölinjen rallysprint
22 julResultatRallysprinten 2017
23 julResultatEckerölinjen Rallysprint 2016
Hem | Kalender | Evenemang | Klubbar | Forum | Galleri | Filmer | Länkar | Resultat | Arkiv | Kontakt | Torg | Om
Aktuellt datum och tid: mån 14 okt 2019, 02:51

Alla tidsangivelser är UTC + 2 timmar




Ny tråd Svara på tråd  [ 67 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: BYGGE: TBS Caipirinha
InläggPostat: fre 14 feb 2014, 21:17 
Offline
Inventarie
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 16 maj 2004, 01:07
Inlägg: 28413
Ort: Mariehamn
Kör: Impreza GT
BYGGE: TBS Caipirinha

Så dök den upp, TBS Caipirinha [läses typ kaipirinja]. Folk kanske känner igen den
från drinken med samma namn. Är inte TBS som tillverkat vingen, utan, som det står
på engelska "Using airfoils from Ritewing and manufactured by Windrider in cooperation
with TBS!". Är hur som helst en vinge tillverkad i EPP och är idag minsta vingen som
kan bära en GoPro. Färdigt utskurna platser för de olika delarna. Klädda roder i balsa.
Två olika typer av winglets kom med (de höga "bunny ears" för en typ av flygning och
de andra pilformade för annan typ av flygning).

Ska ju vara en hel del elektronik och så handlar det hela om att jaga vikt också,
för en tung vinge flyger inte bra, den stallar lättare och tappar snabbt lågfartsegenskaper.

Standardpaketet
Vingspann ... Drygt 86 cm
Flygvikt ... Ca 620 gram med ack och GoPro
Flygtid ... Ca 35 minuter
Flyghastighet ... 20-60 km/h
Räckvidd ... 10 km och tillbaks

Delarna till själva vingen som jag nyss packade upp:
Bilaga:
IMG_6126.JPG
IMG_6126.JPG [ 85.48 KiB | Visad 6609 gånger ]


Fortsättning följer alltså... ;-)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: BYGGE: TBS Caipirinha
InläggPostat: fre 14 feb 2014, 21:56 
Offline
Inventarie
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 16 maj 2004, 01:07
Inlägg: 28413
Ort: Mariehamn
Kör: Impreza GT
MÅLET

Varför jag skaffat denna vinge? Den ska utrustas med kameror och FPV-utrustning och jag har
länge saknat ett enkelt litet tåligt FPV-flyg. Och vad är enklare än konstruktionen på en vinge?
Denna vinge är inte stor, 86cm bara. Behöver bara ta med sändare, vinge, FPV-goggles och några
ackar och så kastar man upp den i luften och flyger. När man vill, var som helst, nästan.


UTMANINGARNA

Det är inte svårt köpa alla grejer, bygga den och flyga den.
1. En utmaning blir att få den så lätt som möjligt med alla grejer jag behöver.
2. Få allt att funka med FPV (First Person View eller vad nu folk kallar det)
3. Få till snygg GoPro-filmning.
4. Den är känd att gir-vobbla, alltså att den pendlar rätt snabbt runt gir-axeln, störande.
Vissa har fått bort detta och det ska jag med.
5. Och så har folk använt denna för att flyga upp över molnen, hur coolt är inte det?
6. Och förstås, flyga snabbt och ilsket på lägre höjd efter bilar i nån tävling eller bara
bland träd i skogen eller vad man nu hittar på. En ny typ av filmning för mig helt enkelt,
med GoPro. Har iofs flugit så förr, men inte med en vinge.
7. Skippa FPV-kamera och HD-kamera och bara använda endast GoPro för LiveView.


ELEKTRONIKEN

För att RC-flyga som "vanligt RC-flyg" behövs följande grejer i vingen:

LiPo-ack
Rekommenderas ett 2S 3300 LiPo men jag tänkte använda GensAce 3S 2200 30C LiPo.
http://www.gensace.de/media/catalog/pro ... 0-3s1p.jpg

Fartreglage (ESC)
Inte det rekommenderade, men nåt som lär ska funka i vingen. Ett 3D Robotics 20A med 5V/2A BEC SimonK FirmWare.
Electronic speed control optimized for multi-rotor use. This is a high quality ESC known for its reliable performance, and now features SimonK firmware loaded from the factory. The SimonK firmware gives a crisp throttle with immediate response and increased stability. This improvement is most noticeable in quick descents/ascents.
Extremely low internal resistance
450Hz refresh rate for superior stability
Pre-programmed settings, optimized for multi-rotor use
Programmable throttle range
Continuous current: 20 Amp
Burst current: 25 Amp, 10 Sec
BEC Mode: Linear
BEC Output: 5V / 2A
Battery: 2-4 LiPO, 5-12 NIHM/NiCd
Weight: 25g
http://www.rctech.se/image/cache/data/S ... 00x700.jpg

Borstlös motor
TBS Caipirinha 2000 kV
Configuration:12N14P
Stator Diameter:22mm ... Stator Length:16m ... Shaft Diameter:3mm
Motor Dimension (Diameter x Length):Φ27×23mm ... Weight(g):23.5
ldle current(10)@10v(A):0.3 ... No.of Cells(Lipo):2-3S
Max Continuous current(A)180S:13A ... Max Continuous Power(W)180S:144W
Max. efficiency current:(2-7A)>80% ... Internal resistance:80mΩ
Recommend prop:3S-7" / 2S - 8"
http://team-blacksheep.com/img/products ... eb_raw.jpg

Propeller
2-bladig Master Airscrew 8x5"
http://www.singahobby.com/files/images/ ... 20prop.jpg

Roderservon
2 st 9 grams Hitec HS-65MG
Motor Type: 3 Pole ... Bearing Type: Top Ball Bearing
Speed @ 4.8: 0.14 sec @ 60 deg. ... Speed @ 6v: 0.11 sec @ 60 deg.
Torque @ 4.8v: 1.8 kg.cm ... Torque @ 6v: 2.2 kg.cm
Size: 24 x 12 x 24mm ... Weight: 12g
http://www.helidirect.com/images/servos ... CM1353.jpg

RC-mottagare
Futaba R617FS 2.4GHz
http://www.tjdmodels.com/images/product ... r-eMxC.jpg


Men, jag ska ha ytterligare mer grejer än det! =)


TBS Core
The TBS CORE is a progression of the revolutionary TBS Power Supply Unit. It supplies a selectable 5V or 12V to video transmitter and camera regardless of input voltage (2S to 10S). The TBS CORE can supply video transmitters with up to 1W (with minor airflow at 1W) of emitted power (EIRP) and a standard FPV camera. We have also built in an optional OSD. In a nutshell, it simplifies FPV setups and is a safety feature every FPV plane should have. No more cutouts due to low voltage, single battery FPV systems prevent you from forgetting to charge spare batteries, the simplified wiring reduces points of failure.
Why did we change the name? The TBS CORE is no longer just a power supply unit. For most planes that you do not fly long range, it's the only thing you'll need short of a video camera and a video transmitter. In our view, the TBS CORE sits at the core of your FPV system. That's why we gave it a new name.
Installation is quick and easy: solder the TBS CORE between your camera and video transmitter using the supplied cable, the PSU will provide a constant voltage along the full life of your batteries for both camera and transmitter. The redundant input power makes sure you have video signal even if your main battery is completely flat, so you can always locate and recover your plane.
2x 2S - 10S input (OSD measures up to 6S)
Constant 5V @ max. 2A, 12V @ max. 600mA (individually, not in combination!)
34x25mm, 6.6g
Switching power with >85% efficiency
OSD with optional current sensor, RSSI and input battery voltage display
1m shielded cable included
1x Video, 2x Audio pass-through
Suggested setup is 1x main battery and 1x 2S 300mAh backup (will provide video for about 30min)
Output power limitation protects your equipment in case of reverse polarity
Extremely low ripple and low RF noise
1W VTX requires minor airflow
Installation on the plane is suggested to be somewhere between the transmitter and the OSD or camera, while keeping distance to the R/C receiver. Protect the PSU using shrink-wrap to prevent short-circuits or other damage to your equipment. This item is also protects your camera against current-surges when connecting the batteries. Since this is a switching regulator it does not need to be ventilated or exposed and can be buried in your plane for maximum durability.
Framsida: http://www.rctech.se/image/cache/data/s ... 00x700.jpg
Baksida: http://www.rctech.se/image/cache/data/s ... 00x700.jpg

Strömsensor
TBS 25A Strömsensor för TBS Core (ska löda på Deans själv).
"​We suggest to solder on the ESC leads directly without connectors."
http://team-blacksheep.com/img/gallery/IMG_0107.jpg


Och utöver det kommer FPV-grejerna och kamerorna! ;-)
Samt kanske UAV-grejer och gyro (APM 2.6 antagligen)... hm hm, får se hur det blir med vikten.

Köpte föresten vingen och drivlinan från http://www.rctech.se .


Suddig bild på de grejer jag fick idag...

Bilaga:
IMG_6127.JPG
IMG_6127.JPG [ 78.84 KiB | Visad 6601 gånger ]


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: BYGGE: TBS Caipirinha
InläggPostat: fre 14 feb 2014, 22:08 
Offline
Inventarie
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 16 maj 2004, 01:07
Inlägg: 28413
Ort: Mariehamn
Kör: Impreza GT
TBS?

Står för Team Blacksheep, inte rotat så mycket i det hela, men det är ett gäng som är helt inne i detta med GoPro-filma med olika flygetyg, bland annat har de tagit fram denna TBS Caipirinha med några andra och flugit över hela världen. De har en massa grejer men i denna tråd koncentrerar jag mig på Caipirinhan.

TBS hemsida: http://team-blacksheep.com/
TBS Caipirinha Manual: http://www.team-blacksheep.com/tbs-caip ... manual.pdf

"Trappy" är väl frontfiguren i TBS och den man oftast ser i samband med alla coola filmer de göra på alla möjliga ställen.
Här beskriver han den första utgåvan av TBS Caipirinha, den vita:
http://vimeo.com/59629131

Och här en bre redigerad film från fräna ställen... SE DEN i 720 ... filmad från en TBS Caipirinha:


TBS gör massor med filmer: http://www.youtube.com/user/nastycop420/videos


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: BYGGE: TBS Caipirinha
InläggPostat: ons 05 mar 2014, 00:05 
Offline
Inventarie
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 16 maj 2004, 01:07
Inlägg: 28413
Ort: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Väntar ivrigt på servona och försöker fundera ut platser att flyga på så man får lite coola filmklipp. Förslag?
Behöver ju inte vara massor med bra ställen på ett, men tänk er ett coolt klipp, vart ska man fara?
Börjar förstås på Djäkenfältet så man lär sig flyga, men sen? =) Gillar ju flyga lågt och mellan saker o ting.
Typ som i denna film som jag blev att se på nu... vad ca 10:00
http://www.youtube.com/watch?v=A3OvSEvGqdc


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: BYGGE: TBS Caipirinha
InläggPostat: ons 05 mar 2014, 06:49 
Offline
Veteran
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 08 jul 2013, 19:01
Inlägg: 2986
Kör: Vad jag vill
MickeM skrev:
Väntar ivrigt på servona och försöker fundera ut platser att flyga på så man får lite coola filmklipp. Förslag?
Behöver ju inte vara massor med bra ställen på ett, men tänk er ett coolt klipp, vart ska man fara?


Vessingsboda när folkracen börjar...
Eller runt gästhamnarna i sommar...

_________________
Why drink and drive when you can rcfly


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: BYGGE: TBS Caipirinha
InläggPostat: ons 05 mar 2014, 09:35 
Offline
Inventarie
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 12 nov 2004, 15:27
Inlägg: 15818
Ort: Solkusten
Kör: Trans Am
MickeM skrev:
Väntar ivrigt på servona och försöker fundera ut platser att flyga på så man får lite coola filmklipp. Förslag?

Brännklintstornet och Djävulsberget i Bommarsund och så finns det en liten ruin på Prästö sidan (Prästö tornet)
När man ändå är där och flyger så ska man väl ta ett varv under bron och upp till den stora fäsningen i Bommarsund.

Tror det är många som aldrig har varit till Brännklintstornet och tittat på den fina utsikten där.
Bild

_________________
Rc Åland på facebook - https://www.facebook.com/alandRC/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: BYGGE: TBS Caipirinha
InläggPostat: ons 05 mar 2014, 10:24 
Offline
Inventarie
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 16 maj 2004, 01:07
Inlägg: 28413
Ort: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Bra idéer! =) Gimme more! Får väl försöka filma från en multikopter också. Vessingsboda är lite trångt för en vinge, kanske... kan ju alltid prova. :-D Man vill ju inte landa på banan under tävling med vare sig multikopter eller vinge. ;-)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: BYGGE: TBS Caipirinha
InläggPostat: sön 09 mar 2014, 00:22 
Offline
Inventarie
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 16 maj 2004, 01:07
Inlägg: 28413
Ort: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Har läst på lite angående gir-vobblet. Detta kan bero på att man gjort vingen för baktung och/eller har för små vertikala ytor (speciellt om den gör små rollrörelser i samband med gir-vobblet). Speciellt om Caipirinhan får bunny-ear-wingletsen, då ska man sätta lite vertikal yta neråt. men nu ska jag använda de andra symmeteriska wingletsen, dvs jag testar först och ser, kanske behöver förstora eller sätta nån mitt på kroppen. Rörelsen "gir-vobbling" kallas Dutch Walking. Med tanke på att man ska fästa wingletsen med kardbordband enligt bruksanvisningen så är det inte så konstigt att det vobblar, dom blir ju så lösa! Dessutom finns det någon teori angående dihedral (V-form uppåt, anhedral är V-form nedåt). För lite eller för mycket är inte bra, jämtemot wingletsen, vilket jag inte greppar. Jag måste iaf få vingen helt stum.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: BYGGE: TBS Caipirinha
InläggPostat: sön 09 mar 2014, 21:08 
Offline
Inventarie
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 16 maj 2004, 01:07
Inlägg: 28413
Ort: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Fixat lite på den, gammal bild, kommit lite längre... men det tar sig.
Enkel grej. =) Kul bygga nåt nytt (läs "grej jag inte pysslat med förr").

Bilaga:
IMG_6163.JPG
IMG_6163.JPG [ 95.37 KiB | Visad 6513 gånger ]


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: BYGGE: TBS Caipirinha
InläggPostat: mån 10 mar 2014, 16:37 
Offline
Inventarie
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 16 maj 2004, 01:07
Inlägg: 28413
Ort: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Bygget går vidare... 8)

Det som återstår nu är lite lödande, få kablar på plats, videosändaren (som sitter på tricoptern
som jag måste testflyga först), wingletsen och balansering samt alla inställningar i RC-sändaren.
Typ. Den matchar ju Majan så det är ju en bonus, eller feature, eller så inte... :lol:

Bilaga:
IMG_6168.JPG
IMG_6168.JPG [ 120.87 KiB | Visad 6500 gånger ]


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: BYGGE: TBS Caipirinha
InläggPostat: tis 11 mar 2014, 19:52 
Offline
Inventarie
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 16 maj 2004, 01:07
Inlägg: 28413
Ort: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Nästan klar!

Närmar sig! Det enda som återstår nu är att löda lite till på TBS Core, få dit video-
sändaren (måste ju flyga tricoptern först bara), balansera, testa motor och setup, osv.

Den väger 570 gram nu och det enda som saknas i viktväg är just videosändaren
(som väger 18 gram) och antennen (7 gram), så det hela borde landa på under 600 gram.
Och då har denna samtliga kolfiberstänger och förstärkningar för att göra den så stum
som möjligt. =) Mer bilder och förklaringar kommer när den är klar... Nu åker den ner i "lagret".

Bilaga:
IMG_6169.JPG
IMG_6169.JPG [ 79.28 KiB | Visad 6482 gånger ]

Bilaga:
IMG_6170.JPG
IMG_6170.JPG [ 79.44 KiB | Visad 6482 gånger ]


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: BYGGE: TBS Caipirinha
InläggPostat: tis 11 mar 2014, 23:05 
Offline
Inventarie
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 16 maj 2004, 01:07
Inlägg: 28413
Ort: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Jag började läsa manualen, ca 30 sidor, men kom inte så långt och nu är vingen så gott som klar. =)
Kanske man ska läsa lite och se om man missat nåt väsentligt.

Denna film visar hur jag vill få min att flyga, det ska banne mig gå!!!



Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: BYGGE: TBS Caipirinha
InläggPostat: sön 04 maj 2014, 11:48 
Offline
Inventarie
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 16 maj 2004, 01:07
Inlägg: 28413
Ort: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Färdigbyggd! =)

Allt är på plats, allt är färdiglött (vart en del lödande med TBS Core och strömmätaren mm, roderutslag färdiga, all RC funkar, FPV-grejerna på plats och funkar, osv.

Nu återstår bara:
- TBS Core-inställning för ström-mätning (nån minut att ställa in)
- ESC-programmering (tar ett tag gå igenom och ändra en i taget, halvtimme)
- Ta reda på varför OSD-texten syns så dåligt (den visar spänning och ström) !?
- Balansering efter longitudinella axeln (vänster-höger, dvs roll-balansering) samt den vi bryr oss om mest, den laterala axeln (fram-bak) Är allt bra tar det 5 minuter, annars vete sjutton...
- Testflyga! =)

Den ska väga 620 gram komplett enligt anvisningarna, men helst mindre. Min väger 598 gram. ;-)

Packade upp mina fyra nya ackar och förstås så va ju en ack helt stendöd. SUCK!

Ser ut så här idag:

Bilaga:
IMG_6250.JPG
IMG_6250.JPG [ 81.12 KiB | Visad 6383 gånger ]


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: BYGGE: TBS Caipirinha
InläggPostat: sön 04 maj 2014, 16:02 
Offline
Besökare
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 08 aug 2009, 12:23
Inlägg: 40
Ort: Ekenäs
Kör: J.J. Sietas NB1282
Ser najs ut :)
Lycka till på "maiden-turen"!!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: BYGGE: TBS Caipirinha
InläggPostat: sön 04 maj 2014, 19:21 
Offline
Inventarie
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 16 maj 2004, 01:07
Inlägg: 28413
Ort: Mariehamn
Kör: Impreza GT
FLYGKLAR!

Tack Steatch! Får se när det blir testflyga. Nån kväll/helg när det inte blåser så mycket, den flyger sämre o galnare ju mer det blåser. 5m/s lär ska vara OK max vindhastighet. Jah, sätter den i högen med flygklara grejer. :lol:

Allt är i alla all fixat nu. CG vart lite av en mardröm. Fick flytta fram batteriet och lägga på hela 60 gram bly för att få den i balans i alla leder. :-( Men vad göra liksom... Den väger knappt 660 nu. Förstår inte hur TBS får den att väga bara 620 med 3300 mAh batteri (jag har 2200). Dessutom har de longrange-grejer på. Huh!

Orsaken till att man inte ser värdena från OSDn så bra är för att Fat Shark Base-brillorna inte har tokskärpa i kanterna. Men man ser spänningen och strömmen där om man gissar lite. ;-)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: BYGGE: TBS Caipirinha
InläggPostat: sön 11 maj 2014, 10:37 
Offline
Inventarie
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 16 maj 2004, 01:07
Inlägg: 28413
Ort: Mariehamn
Kör: Impreza GT
MickeM skrev:
Packade upp mina fyra nya ackar och förstås så va ju en ack helt stendöd. SUCK!

MFT skickade en ny ack på tvärten. =) Vicken service! Den andra fick hälsa på saltbadet.
Så nu har man 4 ackar att flyga med, men vädret = regn eller blåst... :|


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: BYGGE: TBS Caipirinha
InläggPostat: sön 18 maj 2014, 15:11 
Offline
Inventarie
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 16 maj 2004, 01:07
Inlägg: 28413
Ort: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Då va den premiärflugen. Först som RC-flyg en ack, fick trimma in den lite och testa känslan lite, expo för kraftig. Sen flög jag med FPV en ack. Det blåste lite för mycket, så den var lite yvig i luften, inte så lite heller... Snygg film vart det inte. ;-) Men det finns potential. Såg ut som det blåste 6 m/s i byarna enligt FMI. Och folk brukar säga att 5 m/s är max, så jah, det ska va vindstilla i stort sett. När man drar av gasen och ska landa så glider den otroligt bra.

Vad härnäst...
- Ändra expo till det mindre
- Invänta ett vindstilla tillfälle
- Sen då!? Flög ju som en vinglig kratta, men det verkar vara mest när man använder gasen, hm hm.

Den flög rätt lugnt o sakta, inte nån raket direkt.
GoPron va på bägge flygningar.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: BYGGE: TBS Caipirinha
InläggPostat: sön 30 nov 2014, 15:56 
Offline
Inventarie
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 16 maj 2004, 01:07
Inlägg: 28413
Ort: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Lade upp filmen i Eftersnack, men det är väl lika bra lägga upp den här med.
Uppspelad i halvfart, därav lite hackig. Glömde 50fps-läget.



Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: BYGGE: TBS Caipirinha
InläggPostat: sön 15 mar 2015, 11:03 
Offline
Inventarie
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 16 maj 2004, 01:07
Inlägg: 28413
Ort: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Flög 4 ackar igår. Är mer och mer inställd på att förbättra 3 grejer efter varje flygning. Men det blev ej så mycket. Byta kardborreband så acken eller GoPro inte kan trilla ur. Fixat ackfästet. Och sen återstår något så klurigt som att få bort gir-svajet. Ju mer det blåser, desto mer vill den vingla fram och tillbaks, förutom när man flyger i medvind, då verkar den gå rakt. Det är de gula stabilisatorerna på sidorna som ställer till det. Frågan är hur man ska lösa det. Tänker er att Caipen flyger rakt fram och så kommer det en kastvind som får Caipen att vrida sig lite. Då kommer vinden direkt och styr upp det (mot stabilisatorerna) och så blir det överkast, och lite tillbaks osv. Dvs först ett stort kast, sen minskar det tills den är stabil igen. Jag funderar på om "toe-in" kan fungera? Eller ska det vara "toe-out"? Beror det på center of thrust eller center of gravity? Jag tycker tillverkaren har missat något. Å andra sidan har vingar just denna benägenhet, att de svajar vänster-höger i girplanet. Men ändå... Flyg har ju en fena långt bak som styr upp sånt här. Hur löser man det med vertikala stabilisatorer på vingspetsarna? Winglets på stora flyg har en liknande funktion, de ska minska det inducerade motståndet (som sedan skapar vingspetsvirvlarna), de är också vinklade några grader, åt nåt håll, vilket det nu var. Så fort en av dessa gula vertikala stabilisatorer vinklas mot vinden så skapas en bromsande effekt och det är ju det man inte vill ha. Först bromsar det på ena sidan, sen på andra, sen på första igen osv. Gah! Tänka nu! Vad göra?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: BYGGE: TBS Caipirinha
InläggPostat: mån 20 jul 2015, 19:48 
Offline
Inventarie
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 16 maj 2004, 01:07
Inlägg: 28413
Ort: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Hade ju lite fix på denna, nu är allt fixat. Det blev toe-in på wingletsen, det borde styra in bättre.
Klar för att testa. =) Ska ta med den i helgen om det är OK vind.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 67 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 2 timmar


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010