Senaste nyttPå kommande
31 julFilmeckerölinjen rallysprint
22 julResultatRallysprinten 2017
23 julResultatEckerölinjen Rallysprint 2016
Hem | Kalender | Evenemang | Klubbar | Forum | Galleri | Filmer | Länkar | Resultat | Arkiv | Kontakt | Torg | Om
It is currently Thu 28 Mar 2024, 15:01

All times are UTC + 2 hours




Post new topic Reply to topic  [ 33 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Author Message
 Post subject: BYGGE: Wright Military Flyer 1909
PostPosted: Sun 14 Jul 2013, 12:39 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
BYGGE: Wright Military Flyer 1909

Har i många år velat ha "första flyget" hängande i taket så jag har länge sneglat
på Wright-brödernas Flyer. Den byggde ju 1903 men den byggsatsen såg lite trist
och så ut, så jag valde den som såg snyggast ut på de bilder jag hittade, dvs
Military-versionen 1909. Vet inte om man ska kalla den warbird, man sprang ju i
fatt den och drog ner den i backen skulle jag tro. :mrgreen: Jo, det är en byggsats
detta också och nej jag har inte Piper Cherokeen klar än, men det tar sig och så
fort den inte behöver ett kit-byggbord längre så åker denna upp på det bordet. =)
Den kommer nog inte radiostyras, men det är en RC-modell. Ska byggas och hängas
upp. Har sett filmer på RC-flyget och den far som en raket, så nä, för verklighets-
otroget. Svår att bygga? Ingen aning. Delarna ser bra ut och det kom med ritnignar
som jag glömde fota nu... men nån dåre har lyckats ägna 250h åt detta bygge. Det
kommer det inte ta för mig, så jäkla mycket att sätta ihop finns det ju inte. Man lär
väl trassla in sig i snören och pinnar innan det är klart. Det kom med klädsel också,
som ser ut att vara från 1909. Ska målas o donas. Tror på detta... =) Detta kan
man i alla fall kalla pinnabygge. ;-)

Attachment:
IMG_5538.JPG
IMG_5538.JPG [ 73.15 KiB | Viewed 12888 times ]

Attachment:
IMG_5539.JPG
IMG_5539.JPG [ 87.16 KiB | Viewed 12888 times ]


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: BYGGE: Wright Military Flyer 1909
PostPosted: Sun 14 Jul 2013, 18:04 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Tue 11 Nov 2008, 19:57
Posts: 1722
Location: Mariehamn
Om den är RC så är det ju klart att den skall flygas före du hänger den i taket ... jag flög ju min Bleriot en gång före den hängdes upp :wink:

_________________
OH 530


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: BYGGE: Wright Military Flyer 1909
PostPosted: Sun 14 Jul 2013, 18:29 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Hm hm du säger det... nå, får se hur den ter sig. =)
Hittade lite filmer där den (1903 och 1906) flyger rätt OK.
http://www.youtube.com/watch?v=IF8YMJpipIw
http://www.youtube.com/watch?v=VgLeXgsCl4Q
http://www.youtube.com/watch?v=ebzG-6EKA4s


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: BYGGE: Wright Military Flyer 1909
PostPosted: Sun 14 Jul 2013, 19:18 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Fri 12 Nov 2004, 15:27
Posts: 16613
Location: Solkusten
Klart att den måste flygas en gång :D

_________________
Rc Åland på facebook - https://www.facebook.com/alandRC/


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: BYGGE: Wright Military Flyer 1909
PostPosted: Sun 14 Jul 2013, 22:11 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Hm hm... men i nuläget vet jag inte hur mycket servon, ack, motor, mottagare o sånt syns och hur det ser ut om man plockar bort. =) Är j inte direkt så mycket täckande flygkropp på den där. ;-)


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: BYGGE: Wright Military Flyer 1909
PostPosted: Mon 18 Nov 2013, 23:33 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Allt upplockat på byggbordet. Gått igenom delarna. Saknas lite ribbor eller vad dom nu heter.

Saknas 1 st 1/8 x 3/16 x 24 balsa stick (61 cm lång 3,2 x 4,8 mm). Balsa har jag så det löser sig säkert med denna.

Saknas 5 st 3/32 x 3/16 24 basswood (61 cm lång 2,4 x 4,8 mm)
Finns 3 st för många av 3/32 x 3/16 x30 basswood (76 cm lång 2,4 x 4,8 mm)
Dessa två ovan... hm. Får väl fixa med plywood-delar eller nåt, har inte "basswood".
Det ska vara 5 x 61 cm + 2 x 76 cm = 457 cm
men jag har 0 x 61 cm + 5 x 76 cm = 380 cm
Om inte du Atte har som man kan få köpa? =)
De behövs som skidor och sen lite ribbor som går fram på flyget.

Bygger i följande ordning: övre vingen, undre vingen (de är lite olika), främre och bakre canarder samt roder, kroppen, måla, klä, montera ihop vingarna, bygga ihop dubbelvingen med kroppen och allt, montera RC-grejerna, fixa på skaladetaljer, CG, (flyga).

Mest raka delar, nån som ska böjas med ånga. En del tråd som ska spännas hit och dit. Ska inte vara så svårt...

Hur länge kan denna ta att bygga då... hm hm. En dåre har lagt ner 250 h på samma Dare-modell. Han byggde en riktigt fin skalamodell. Jag har nog inte det kravet. Det är avsevärt mycket färre delar än Pipern känns det som. Men allt är lite mindre och ser skörare ut. Dessutom är det lite avig modell att bygga, inte en konventionell kropp med en vinge, utan en massa pinnar som går hit o dit. Första gången jag såg en Wrights Flyer trodde jag bak var fram. :oops: Hur som helst, det handlar om hur skala-enlig man vill vara. Är ju mycket metallbeslag på riktiga flyget, vet inte hur jag ska få sånt att likna. Blir nog att bygga ihop och sen lägga till skaladetaljer, än att grunda bygget på fullsize-modellen och använda denna Dare-modell som grund och material till ett sådant bygge. Klädseln fattar jag ingenting av, det är bara tunt papper, inget lim eller nåt.

Ritningen nedan...
Attachment:
IMG_6062.JPG
IMG_6062.JPG [ 90.57 KiB | Viewed 12810 times ]


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: BYGGE: Wright Military Flyer 1909
PostPosted: Tue 19 Nov 2013, 23:42 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Rätt dött här... men tur att man länkar till andra forum där folk är lite mer intresserade. =)

Top Wing byggd!

Tog en dust och så va övre vingen klar. Ska bara slipas lite före klädning.

Det gick åt lite nålar. Skillnaden mellan detta kit och Piper Cherokeen är väl att det
inte står så himla mycket om hur man ska göra. Så det är nog bra om man byggt
ett flyg förr. Kan man läsa ritningar går det ännu snabbare. Engelska termer kan
vara bra att kunna (slå upp) också. Det finns ej bygg bilder, det var bara några
punkter med text. Det är rätt tydlig engelska så man fattar nog.

Detta flyg är lite mindre än Cherokeen så allt är lite pilligare. Rekommenderar nog
större flyg eller mindre detaljerade flyg åt nybörjaren. Det är en del 1mm hit o 1mm
dit för att det ska bli rätt. Man ser om man tittar noggrannt, annars syns inte om
man gör nåt fel, känns det som. Men klart man ska göra rätt.

2,5h tog det att läsa igenom allt, gå igenom alla delar samt förstå ritningen. Sen
tog det lika länge till att få övre vingen klar. Första delen var alltså att bygga övre
vingen. Plockade fram alla delar som skulle gå åt. Placerade ut dem. Fixade till dem.
Började bygga ihop. Smidigt.

Delarna utplockade och tillsnyggade...
Attachment:
IMG_6063.JPG
IMG_6063.JPG [ 70.06 KiB | Viewed 12790 times ]


Limmat fast spryglarna i den upphöjda "mittbalken"...
Attachment:
IMG_6064.JPG
IMG_6064.JPG [ 76.33 KiB | Viewed 12790 times ]


Vingen klar. Torkar. Ska sen slipas lite här o där.
Attachment:
IMG_6065.JPG
IMG_6065.JPG [ 92.41 KiB | Viewed 12790 times ]


Nålarna...
Attachment:
IMG_6066.JPG
IMG_6066.JPG [ 83.25 KiB | Viewed 12790 times ]


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: BYGGE: Wright Military Flyer 1909
PostPosted: Fri 22 Nov 2013, 22:13 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Övre vingen klarbyggd.
Attachment:
IMG_6067.JPG
IMG_6067.JPG [ 77.94 KiB | Viewed 12692 times ]


Undre vingen är rätt lik, förutom lite smådetaljer.
Här ses bägge vingar klarbyggda och grovslipade för rätt form, återstår finslipningen.
Attachment:
IMG_6068.JPG
IMG_6068.JPG [ 90.51 KiB | Viewed 12692 times ]


Plockade ihop delarna till bägge canarder, övre och undre, samt fixade delarna inför limning.
Attachment:
IMG_6069.JPG
IMG_6069.JPG [ 53 KiB | Viewed 12692 times ]


Bägge canarder klarlimmade. Även de är välvda som stora vingarna.
Nu får de torka och sen ska de plockas bort och grovslipas (dvs lite hörn o sånt).
Attachment:
IMG_6070.JPG
IMG_6070.JPG [ 60.5 KiB | Viewed 12692 times ]


Uppe i 9h nu. Nån sa att de första 90% av flyget går på 10% av tiden att bygga. Det är matte jag inte gillar...


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: BYGGE: Wright Military Flyer 1909
PostPosted: Sat 23 Nov 2013, 23:23 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Bägge Canarder byggda och grovslipade.
Även bägge sidoroder och K-ramarna till canarderna.
Återstår fortfarande finslipningen på alla delar, dvs bland annat formen på leading och trailing edge, mm.
Nästa steg nu är att börja med själva flyg"kroppen". Själva "pinnskranglet"! :D

Små välvningar så jo, fram och bak och uppe och nere är olika.
Attachment:
IMG_6071.JPG
IMG_6071.JPG [ 83.45 KiB | Viewed 12637 times ]


Delarna till rodrena, ser inte mycket ut för världen...
Attachment:
IMG_6072.JPG
IMG_6072.JPG [ 64.1 KiB | Viewed 12637 times ]


Första rodret limmat. Funkar kanon med smörpapper, nålar och den där blå kompakta bygg"foam" under allt.
Attachment:
IMG_6073.JPG
IMG_6073.JPG [ 51.72 KiB | Viewed 12637 times ]


K-frames och roder klara. Blinkern är den där halvmåneplattan, en vertikal fena mellan canarderna (fanns två på de tidigare Model A).
Attachment:
IMG_6074.JPG
IMG_6074.JPG [ 55.7 KiB | Viewed 12637 times ]


Har laddat ner massor med bilder för att få nån uppfattning om hur saker o ting funkar och ska se ut.
Finns några varianter i USA och några i Europa där en fabrik byggde Flyern (Model A Military 1909), tror det var i Tyskland med fransk motor.
De i USA verkar vara silvermålade (för att dölja vilket material de använt) men nån variant var "träfärgad", så som jag vill ha den. Vilken färg man nu ska använda, förtunnad Humbrol med pensel?

Googla lite för att få koll på de olika varianterna på just denna Wright Flyer.

1902 - Wright Glider http://en.wikipedia.org/wiki/Wright_Glider#1902_glider <--- Free flight!
Bild: http://upload.wikimedia.org/wikipedi...glider_fly.jpg

1903 - Wright Flyer I (första motordrivna) http://en.wikipedia.org/wiki/Wright_Flyer
Bild: http://upload.wikimedia.org/wikipedi...rightflyer.jpg
"Med hjälp av det främre rodret i canardvingen lyfter flygplanet. Eftersom flygplanet saknade skevroder, skevade man flygplanet genom att vrida vingens bakre del. Genom linor och trissor kunde piloten samtidigt påverka båda vingarnas vridnig. När ena vingen skevade nedåt motsvarades det av en lika stor skevning i motsatt riktning på andra vingen."

1904 - Wright Flyer II http://en.wikipedia.org/wiki/Wright_Flyer_II
Bild: http://upload.wikimedia.org/wikipedi...er_II_shed.jpg
Kraftigare motor och starkare ram samt annan vingprofil (som de ändrade lite nu och då).

1905 - Wright Flyer III http://en.wikipedia.org/wiki/Wright_Flyer_III
Bild: http://upload.wikimedia.org/wikipedi..._III_above.jpg
Ny motor, delar från tidigare Flyers, men större roder fram och bak samt flyttades längre ut. Lade till "blinkers" (vertikala fenor), tillfälligt i canarden. Osv, många ändringar.

1906 - Wright Flyer Model A http://en.wikipedia.org/wiki/Wright_Model_A

1909 - Wright Flyer Model A Military http://en.wikipedia.org/wiki/Wright_Model_A <--- Den jag bygger
Bild: http://upload.wikimedia.org/wikipedi...tary-flyer.jpg
2 fot mindre vingspann än ursprungs-Model A.

1910 - Wright Flyer Model B http://en.wikipedia.org/wiki/Wright_Model_B <--- Annan design utan Canard men med Elevator

Men jag har inte greppat hur saker och ting ska röra sig än med vajrar o sånt.

Vad gäller styrningen så var det iaf så här på 1909an (dvs två metoder):
1. In Wilbur's method, the roll and yaw controls were combined on the same lever at the pilot's right hand. A forward-backward movement controlled the rudder, while a sideways or left-and-right motion controlled wing-warping.
2. In the Orville Method, moving the stick controlled wing-warping, while a knob atop the stick controlled the rudder. In both methods the left-hand lever operated the forward elevator to control pitch.
Wilbur trained French and Italian pilots using his method, and Orville trained German pilots while in Germany in 1909 for the Wright GmbH as well as American pilots at the Wright Company flight school using his method."

Skala... riktiga flygets vingspann = 11090mm, denna är 1054mm, så det blir ca 1:10,5 i skala.

Jag hade ju planer på att bygga första motordrivna flyget, dvs den från 1903, men enligt vad det sägs så är det egentligen Military 1909 som är det första egentliga flyget som började "massproduceras" eftersom föregångarna bara var prototyper och test-flyg etc. Så hm hm... Nåja, 1909 är lite mer sofistikerad och välgjord än de tidigare. Jag är nöjd med valet. =)


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: BYGGE: Wright Military Flyer 1909
PostPosted: Tue 26 Nov 2013, 23:11 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Det vart ju tidsödande att vattenvärma och böja 4 delar för laminerade medar, 20 min totalt på 3 dagar. Gah!

Attachment:
IMG_6076.JPG
IMG_6076.JPG [ 91 KiB | Viewed 12556 times ]


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: BYGGE: Wright Military Flyer 1909
PostPosted: Thu 28 Nov 2013, 23:14 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Medarna klara samt även de bägge hållarna för sidorodrena
(alurör mellan med rätt längd och filat till så inget glapp eller kärv finns.
Har byggt ihop höger sida av "flygkroppen". Inte direkt nån utmaning.
Ser inte direkt ut som ett flyg, ser mer ut som en sparkkälke/sparkstötting...
Sen är det vänster sida som gäller och så ska dessa resas upp och bygga ihop.
Sen ska det målas o kläs om jag minns rätt, sen de sista detaljerna.
Eller i nån annan ordning.

Attachment:
IMG_6078.JPG
IMG_6078.JPG [ 73.8 KiB | Viewed 12515 times ]

Attachment:
IMG_6080.JPG
IMG_6080.JPG [ 54.95 KiB | Viewed 12515 times ]

Attachment:
IMG_6081.JPG
IMG_6081.JPG [ 69.77 KiB | Viewed 12515 times ]


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: BYGGE: Wright Military Flyer 1909
PostPosted: Fri 29 Nov 2013, 12:31 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Fri 12 Nov 2004, 15:27
Posts: 16613
Location: Solkusten
Några dagar till och den flyger.
Flyga till Jul :D

_________________
Rc Åland på facebook - https://www.facebook.com/alandRC/


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: BYGGE: Wright Military Flyer 1909
PostPosted: Fri 29 Nov 2013, 23:32 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Tänkte ha den träklar i helgen...

Bägge sidor blev klara och nästa steg är att ställa upp dem mot varann och få ihop dem på nån vänster.
Sen är det inte mycket träbitar kvar att göra nåt med.

Attachment:
IMG_6082.JPG
IMG_6082.JPG [ 73.8 KiB | Viewed 12493 times ]


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: BYGGE: Wright Military Flyer 1909
PostPosted: Sat 30 Nov 2013, 11:36 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Tue 11 Nov 2008, 19:57
Posts: 1722
Location: Mariehamn
Det börjar ta sig och det ser ju riktigt bra ut :D ... det är alltid kul och känns tillfredsställande när man får ihop en knippe lister till nåt som börja likna ett flyg. Du får hålla oss underrättade så vi vet när vi kan komma och titta när det blir dags för "first flight".

_________________
OH 530


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: BYGGE: Wright Military Flyer 1909
PostPosted: Sat 30 Nov 2013, 23:53 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Tack! Betyder en hel del att få beröm från en byggare som byggt jag vet inte hur många flyg! =)
Atte, kanske det där pappret är nåt som du klätt med tidigare? Måste läsa på lite och se va det är.

Provtur... Hm... denna ligger lite senare i kön än några andra som ska upp först. :-)
Det beror på hur noggrann jag är att få till detaljerna. Valet av grejer brukar ta mest tid.
"Kan" bli 2014?!

Hur som helst, nu är den träklar! Återstår finslipning och inpassning, bygga motoratrappen,
måla allt som ska målas, fixa klädsel, fixa lite detaljer, montera ihop, fixa resten av detaljerna
och sist fixa radiostyrningen om den nu ska flyga som ni verkar incistera. =) Men den kommer
aldrig flyga utan wing warp! DET är ett som är säkert.

Har hittills tagit 19h att bygga. Klädningen är ju bara två vingar, två canarder och två roder.
Inte så mycket alltså. Måste komma på hur jag ska göra med gubben, är skala 1:10,5 som gäller.

Bilderna nedan är när ramen är klar (till detta stadie) samt provmonteringen för att få lite hum
om saker och ting som står i manualen. Vart ju lite större än jag trodde. Den är ju faktiskt
större än Nieuporten som hänger i köket. =)

Attachment:
IMG_6085.JPG
IMG_6085.JPG [ 87.64 KiB | Viewed 12430 times ]

Attachment:
IMG_6086.JPG
IMG_6086.JPG [ 86.34 KiB | Viewed 12430 times ]

Attachment:
IMG_6083.JPG
IMG_6083.JPG [ 117.21 KiB | Viewed 12430 times ]

Attachment:
IMG_6084.JPG
IMG_6084.JPG [ 100.3 KiB | Viewed 12430 times ]


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: BYGGE: Wright Military Flyer 1909
PostPosted: Sun 15 Dec 2013, 00:09 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Målad!

Vingar, höjdroder och sidoroder målas ej, de ska kläs.
Men Diverse detaljer och själva "pinnskranglet" är målat.
Har lämnat medarna omålade.

Lite skum brun färg, men det kan funka. Är inte täckande färg.
Stagen mellan vingarna ska målas i ett senare skede.

Blir även svarta beslag lite överallt, hur jag nu ska göra dem.
Det fanns inget sådant med i bygget, tänkte att det kunde
se lite mer verklighetstroget ut med de detaljerna.
Kanske 0,5mm plastbitar som limmas fast.

Attachment:
IMG_6089.JPG
IMG_6089.JPG [ 87.92 KiB | Viewed 12335 times ]


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: BYGGE: Wright Military Flyer 1909
PostPosted: Fri 21 Feb 2014, 21:20 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Atte!!! När har du tid? =) Vad ska jag skaffa? Eller har du grejjor?

Detta har två svenskar skrivit:

Vanlig dope från Hobbyträ som går att köpa i de flesta butiker som har lite balsasortiment är helt OK.
Det viktiga är att man tunnar den en hel del och hellre stryker några gånger.
Thinner som det ska vara kan vara lite svårt att hitta - cellulosathinner bör det nog vara.


Zaponlack spänner inte heller så där extremt och går bra att använda om du lyckas hitta det.

Det finns flera sätt att preparera papper så att det blir lättare att applicera. Vanligen är det ju vikt och får lätt ränder efter var pappret varit vikt. Jag har hört en del som skrynklar för att få rynkor jämnt över pappret så att det sedan lättare blir slätt men det har jag aldrig provat. Att blöta pappret är vanligt men då kommer det förmodligen att sträcka rätt så rejält när det torkar. En del blöter och spänner upp på en ram där de lackar för att få en hårdare yta som i stort sett är klar men då lär du få svårt med krökta ytor - däremot kan det vara bra att ha sådant papper att laga med.
Siden ger ju en riktig skalakänsla men det är ju trots allt ett modellplan och då är japanpapper nog inget man kan reagera mot.



Alla ytor som pappret ska fästas mot ska lackas med 2-3 lager cellulosalack. Enklaste sättet att fästa pappret är sedan att pensla fast det med en pensel doppad i aceton. Det löser upp det underliggande lackskiktet så att pappret fäster. Vissa använder utspädd lack eller cellulosaförtunning för detta ändamål men då tar det lite längre tid innan pappret fastnar.
När alla ytor är klädda är det dags att vattenspänna pappret genom att försiktigt fukta det med en sprayflaska (det behöver inte bli plaskvått). Här gäller det att vara försiktig eftersom pappret när det är blött blir väldigt ömtåligt. När pappret torkar finns det en viss risk att det uppstår skevheter. Av det skälet bör man sätta vingar och annat i spänn medan pappret torkar. Det är också en god regel att alltid väta båda sidor av en dubbelklädd yta samtidigt och att spänna upp föremålet på ett sådant sätt att ovan- och undersida kan torka i samma takt. Efter vattenspäningen är det dags för dope, flera skikt med utspädd lack. Det första skicktet kan läggas med ganska tjockflytande lack så att man minimerar risken för att det ska bli rinningar på undrsidan av pappret. Även här gäller det att vara uppmärksam på spänningar som kan leda till skevheter. Försök återigen alltid dopa både ovan- och undersida av exempelvis en vinge så samtidigt som möjligt.

All information om detta som du kan behöva hittar du gratis här: Mike´s flying scale models pages. Läs framför allt kapitel 7, 8 och 10 på följande sida: Build your first flying scale model
MJDs videor är O.K. men har inte mycket att erbjuda vad det gäller klädsel av flygplan liknande det som du bygger.

Ett par av mina egna idér som jag använt mig:
- Istället för vatten kan man göra den första spänningen med etanol eller metanol (bra vädring behövs). Alkoholen i sig spänner inte pappret, men den lilla mängd vatten som finns med spänner lagom mjukt för att även klena konstruktioner ska klara sig. Provsa på lösa pappersbitar först eftersom alkoholen löser upp vissa färger som pappret kan vara infärgat med.

- Fäst klädseln med limstift istället för med lack. Jag brukar använda ett vanligt Pritt limstift men det fungerar säkert bra med andra fabrikat också. I detta fall räcker det med ett lager cellulosalack på träyterna som ligger an mot pappret (för att täta porerna). Stryk lätt med limstiftet utmed lister, sptryglar med mera och lägg pappret på plats och fäst det genom att försiktigt stryka med fingret. Jag använder numera nästan uteslutande denna metod då jag klär modeller med papper.

Som vanligt gäller det att prova med testbitar innan du ger dig på flygplanet. Bygg en liten ram med några spryglar och använd den för att prova ut tekniken. Det tar bara några minuter men kan vara guld värt då man slipper riskera att förstöra det riktiga bygget.



Och länkar som refererades till ovan:
Mike's flying scale model pages: http://www.ffscale.co.uk/
Build your first flying model: http://www.ffscale.co.uk/comper.htm
Chapter 7: http://www.ffscale.co.uk/comp7.htm
Chapter 8: http://www.ffscale.co.uk/comp8.htm
Chapter 10: http://www.ffscale.co.uk/comp10.htm


Kommer ju aldrig till skott när det är helt nytt för mig...
Låter enkelt, bara man har rätt medel och sånt.
Så många namn o benämningar osv som nämns av folk som vet vad dom pratar om.
Blir bara snurrig...


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: BYGGE: Wright Military Flyer 1909
PostPosted: Sat 22 Feb 2014, 12:25 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Tue 11 Nov 2008, 19:57
Posts: 1722
Location: Mariehamn
MickeM wrote:
Atte!!! När har du tid? =) Vad ska jag skaffa? Eller har du grejjor?


Klädseln jag använde på min Bleriot XI kanske skulle fungera, den har ser ut att ha rätt färg och är tillräckligt tunn ( :?: ) och det var vad dom rekommenderade för gamla flyg. Det var inte så svårt att klä med och jag har nån liten provbit kvar som du kan få.

Klädsel och lim köpte jag från MFT (Micro Flight Tec AB - http://www.mft.nu) ;
LITESPAN Creme antik artikel nr. 5343
BALSALOC 100g artikel nr. 7190

Hör av dig så får du se hur det ser ut och så kan jag förklara mer och titta på möjliga alternativ.

_________________
OH 530


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: BYGGE: Wright Military Flyer 1909
PostPosted: Sat 22 Feb 2014, 13:26 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Ah, det där ser mer användbart ut. Kommer via o kikar vid tillfälle. Idag, i morrn, eller nåt... =)


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: BYGGE: Wright Military Flyer 1909
PostPosted: Sat 22 Feb 2014, 15:43 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Tue 11 Nov 2008, 19:57
Posts: 1722
Location: Mariehamn
MickeM wrote:
Ah, det där ser mer användbart ut. Kommer via o kikar vid tillfälle. Idag, i morrn, eller nåt... =)


OK du är välkommen men ring först, och inte i dag.

_________________
OH 530


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 33 posts ]  Go to page 1, 2  Next

All times are UTC + 2 hours


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 25 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group