Senaste nyttPå kommande
31 julFilmeckerölinjen rallysprint
22 julResultatRallysprinten 2017
23 julResultatEckerölinjen Rallysprint 2016
Hem | Kalender | Evenemang | Klubbar | Forum | Galleri | Filmer | Länkar | Resultat | Arkiv | Kontakt | Torg | Om
It is currently Thu 25 Apr 2024, 14:09

All times are UTC + 2 hours




Post new topic Reply to topic  [ 25 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Author Message
 Post subject: Svenska Marinens Trainer - SMT uppfix
PostPosted: Sun 13 Jan 2013, 12:43 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Tue 11 Nov 2008, 19:57
Posts: 1723
Location: Mariehamn
I brist på annat att göra så lyfte jag fram SMT:n på byggbordet och konstaterade att den är så stor att den nog blir lite bökig att jobba med i min lilla verkstad ... men det får väl gå. Vid en närmare titt så tror jag att det i första hand behövs lite modifiering den främre delen av kroppen för lite bättre "långskeppsstyrka" då ett flertal tvärskarvar vid reparationen efter senast krasch hamnat inom samma område med risk att kroppen går rätt av redan vid en hårdare landning ... får fundera lite till. Nästa frågeställning är om det skall vara 20 cc metanol eller 30 cc bensínmotor för framdriften.

Det var kallt i verkstan så jag fick sätta igång byggfläkten så nu får jag fundera en stund medan det blir varmt.

Attachment:
Kroppen på byggbordet 13.01.2013.JPG
Kroppen på byggbordet 13.01.2013.JPG [ 149.11 KiB | Viewed 7461 times ]

_________________
OH 530


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Svenska Marinens Trainer - SMT uppfix
PostPosted: Sun 13 Jan 2013, 14:00 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31442
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Ah, äntligen! =)

Landstället har åkt av på det där flyget några ggr så det behöver nog göras nåt bra av det.
Eller är det en modern deformationszon? ;-) Det kom väl med en 23cc metanolare, kanske
är i grövsta laget, flyget rotera på nån meter bara. :-D Men den OS 1.08 som kom med så
var för orkeslös (blev som en långsamtstigande buss) för det stora flyget, hur många cc det
nu är, 17-18cc typ.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Svenska Marinens Trainer - SMT uppfix
PostPosted: Sun 13 Jan 2013, 16:54 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Tue 11 Nov 2008, 19:57
Posts: 1723
Location: Mariehamn
Landstället har nog åkt av nån gång och så har nån lagt in ett nytt färste, en fanerbit limmad med PL 400 :shock:. Det borde nog göras om helt och hållet men det innebär rätt mycket jobb så jag skall försöka snygga till det lite och se till att det sitter fast :roll:

Attachment:
fäste för landställ PL 400 13.01.2013.JPG
fäste för landställ PL 400 13.01.2013.JPG [ 95.69 KiB | Viewed 7442 times ]


Motorn som jag fick med är 20cc så den skall nog räcka till men DLE 30;an är lite lättare och givetvis mer effekt som kanske inte behövs även om jag sätter på pontoner ... funderar vidare men nu lutar det mot metanolaren.

_________________
OH 530


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Svenska Marinens Trainer - SMT uppfix
PostPosted: Sun 13 Jan 2013, 20:34 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31442
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Hm, är rätt säker på att jag sålde med en SuperTigre 23cc:
http://www.supertigre.com/engines/supg0248.html
G2300 kallas de, men det står ett G på sidan med 20 i mitten ologiskt nog.
The SuperTigre 20 cc engine was the S-2000, then the 25 cc was the S-2500.
They also made an S-3000 and S-4500. The 2300 is the G-2300, along with the G-3250.
The G-2300 has the "20" inside the stylized letter "G".

http://www.rcuniverse.com/forum/m_10469 ... m#10471047
Din: download/file.php?id=8135

Det sitter en SuperTigre 32cc G-3250 i Shades rosa Giant U-Can-Do...

Har för mig att 23cc bensin jämfördes med 1.08cui metanol i kraft/vikt-jämförelse.
Så 23cc metanol borde ju då motsvara hm hm... nån bensinare. :lol:

EDIT: 1.08 cui = 17,7cc så 17,7cc metanol motsvarar 23cc bensin.
I så fall motsvarar 23 cc metanol en 29,9cc bensin. 30cc bensin är ju perfekt! :-D
DLE-30! JS hade ju en bensinare i nosen på den förut, men då förstördes klädseln
på kroppen helt av avgaserna eller va det nu var.

OffTopic: PL-400 snackar alla om hela tiden, men jag tror jag är enda på Åland som aldrig ägt ett sånt lim. :-D


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Svenska Marinens Trainer - SMT uppfix
PostPosted: Mon 14 Jan 2013, 15:18 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Tue 11 Nov 2008, 19:57
Posts: 1723
Location: Mariehamn
Det står G20 på motorn så jag trodde den är 20cc men det spelar ingen större roll om den är lite större :wink:

Jag har börjat med förstärkning långskepps och av landställsfästet ... som vanligt verkar det bli betydlig mer jobb än jag tänkte från början :o . Beträffande motor så skall jag fixa om nosen lite så att det lätt går att byta mellan metanol och bensin beroende på vilket humör man är. Sannolikt börjar jag med metanol ... eller bensin :?

Attachment:
Förstärkning långskepps 14.01.2013.JPG
Förstärkning långskepps 14.01.2013.JPG [ 131.01 KiB | Viewed 7428 times ]

_________________
OH 530


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Svenska Marinens Trainer - SMT uppfix
PostPosted: Thu 17 Jan 2013, 20:03 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Tue 11 Nov 2008, 19:57
Posts: 1723
Location: Mariehamn
Den nya nosen och motorkåpan börjar ta form ... får se vad det kan bli av detta :wink:

Attachment:
Ny noskåpa 17.01.20123.JPG
Ny noskåpa 17.01.20123.JPG [ 124.26 KiB | Viewed 7403 times ]

_________________
OH 530


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Svenska Marinens Trainer - SMT uppfix
PostPosted: Sat 19 Jan 2013, 17:30 
Offline
Inventarie

Joined: Mon 28 Feb 2005, 14:50
Posts: 5248
Location: Eckerö
Kör: Trans Am GTA/Targa
Ser fint ut de där :D

_________________
En riktig rc flygare ska ladda fett


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Svenska Marinens Trainer - SMT uppfix
PostPosted: Sat 19 Jan 2013, 19:31 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31442
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Lite udda nos måste jag nog säga :) Ser ut som en ilsken reno-racer... fast flyget har enorma trainervingar. :shock:


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Svenska Marinens Trainer - SMT uppfix
PostPosted: Tue 22 Jan 2013, 17:03 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Tue 11 Nov 2008, 19:57
Posts: 1723
Location: Mariehamn
Uppfixen går framåt och nu när en stor del av grejorna är på plats, servon och stötstänger, tank, landstället och sporrhjul med fäste fixat så har jag börjat med klädseln, efter stabilisator och roder så skall kroppen kläs :D ;

Attachment:
Stab och roder klädda 220102013.JPG
Stab och roder klädda 220102013.JPG [ 115.65 KiB | Viewed 7364 times ]

_________________
OH 530


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Svenska Marinens Trainer - SMT uppfix
PostPosted: Tue 22 Jan 2013, 19:13 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31442
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Fint! =) Blir den helvit med nåt rött o svart? Använder du strykjärn men även fön/värmepistol?


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Svenska Marinens Trainer - SMT uppfix
PostPosted: Tue 22 Jan 2013, 22:11 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Tue 11 Nov 2008, 19:57
Posts: 1723
Location: Mariehamn
Tillsvidare är det helvitt (du skicka ju med vit film :D ) men jag får nog fundare ut lite dekoration i rött :roll: ... vi får väl se vad det blir

Attachment:
Kroppen klädd I 22.01.2013.JPG
Kroppen klädd I 22.01.2013.JPG [ 110.1 KiB | Viewed 7342 times ]

_________________
OH 530


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Svenska Marinens Trainer - SMT uppfix
PostPosted: Wed 23 Jan 2013, 15:17 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Tue 11 Nov 2008, 19:57
Posts: 1723
Location: Mariehamn
Var skall CG ligga :?: . Vingprofilen liknar mycket en Clark Y och då tror jag CG borde läggas nånstans mellan 25 och 30% av vingkordan ... eller :roll: Det borde inte vara nåt problem att flyga med CG på ca. 25% (framtung :?: ). MEN stabilisatorn har en liknande Clark Y profil och är m.a.o lyftande vilket rimligen innebär ett redan framtungt flyg blir "ännu mer framtungt" när det flyger ... eller :roll: .. stabben brukar ju vanligen ha en symmetrisk profil. För att kompensera den lyftande stabilisatorn borde alltså CG förskjutas bakåt ... men hur mycket. Det går ju att räkna ut lyftkraften på stabilisatorn och momentarmen kan ju mätas men är mitt resonemang överhuvutaget riktigt :?

:help: Ni som nyligen studerat aerodynamik kan säkert bidra med lite synpunkter :D

_________________
OH 530


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Svenska Marinens Trainer - SMT uppfix
PostPosted: Wed 23 Jan 2013, 16:34 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31442
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Brukar inte CG vara på "tjockaste" delen av vingprofilen på de där?
Alltså där tvärgående bommen går. Helt flatbottnad NACA-profil eller?
Den har ju nåt med att den är tjockast vid 11,7% eller nåt av längden
(vingkordan) och det är där det är (nån procent in från leading edge
som du nämner).

Hittade lite:

"Easiest way I know of is to cut a copy of the airfoil out of stiff
cardboard, then balance it on something. Quick and dirty but it works."

"Of course you could just draw the airfoil outline on a piece of
cardboard, cut it out, hang it from two points, draw the verticals
across the cardboard, and see where they intersect."

http://en.wikipedia.org/wiki/Clark-Y

Stabben behöver inte vara lyftande, det är väl tvärtom som är vanligast.
Tex Piperns stabbe (stabilator) har några grader till godo med "olyft" jämfört med
anfallsvinkeln på huvudvingen (vid basen). Stabben skall ju sänka
stjärten, men inte för mycket. För att skapa stabilitet. Men om stabben
på den där ej är symmetrisk utan lika som vingen, då vet jag ej.
Har läst aerodynamik och har boken hemma... =) Stod en himla
massa om stabbens egenskaper. Är nog inte helt klart i huvet.
Stabben är väl oftast i linje med kroppens korda, så den ligger väl
på noll grader ur den synpunkten. Men när flyget flyger så är den
på minus nån grad och stora vingen på plus nån grad. När man lyfter
nosen med höjdrodret för mycket, då blir stabbens anfallsvinkel över
noll grader och då tappar man stabiliteten (finns olika dynamiskt
stabilitet, labil och stabil). Så eftersom stabben pekar neråt "oftast"
så är den inte lyftande (om den är symmetrisk). Om det inte är så
då blir stjärten lyftande och då blir flyget instabilt och då blir det
väl samma effekt som att sätta flyget baktungt, dvs ju mer det blir
fel desto mer fel blir det. Bormatec Majan har original stabbe och
stora vingens korda parallellt, vet ej hur det funkade. Bägge är
symmetriska om jag minns rätt, men motorn i stjärten, om det är
nån skillnad...


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Svenska Marinens Trainer - SMT uppfix
PostPosted: Wed 23 Jan 2013, 17:56 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Tue 11 Nov 2008, 19:57
Posts: 1723
Location: Mariehamn
MickeM wrote:
Brukar inte CG vara på "tjockaste" delen av vingprofilen på de där?
Den har ju nåt med att den är tjockast vid 11,7% eller nåt av längden
(vingkordan)

Clark Y profil är "tjockast" = 11.7% av kordan vid 30% av kordans längd.

Hittade lite:
"Easiest way I know of is to cut a copy of the airfoil out of stiff
cardboard, then balance it on something. Quick and dirty but it works."

"Of course you could just draw the airfoil outline on a piece of
cardboard, cut it out, hang it from two points, draw the verticals
across the cardboard, and see where they intersect."

ovanstående gäller väl för en vinge/lyftyta (airfoil) för jag kan inte begripa hur det skulle gälla för en vingprofil

Stabben behöver inte vara lyftande, det är väl tvärtom som är vanligast.
Stabben skall ju sänka stjärten, men inte för mycket. För att skapa stabilitet. Men om stabben
på den där ej är symmetrisk utan lika som vingen, då vet jag ej.
Då blir stjärten lyftande och då blir flyget instabilt och då blir det
väl samma effekt som att sätta flyget baktungt (du menar väl framtungt ?), dvs ju mer det blir
fel desto mer fel blir det.


C of L (centrum för lyftkraften) på en vingprofil ligger normalt rätt lång bak på profilen och när CG ligger framom CoL så bildas ett moment som vrider stjärten uppåt och som följaktligen måste motverkas av en kraft nedåt med stabilisatorn. Med en lyftande profil på stabben så borde CoL ligga framom CG (m.a.o. ett extremt "baktungt" flyg) och det torde vara omöjligt att flyga. Skulle vara intressant att hitta nåt material på "lyftande" stabilisator eller en förklaring varför man använder en lyftande profil.

Det lutar mot att jag inledningsvis sätter CG vid ungefär 25% och ser hur det går och justerar därefter .... jag fick ju Cajsa Wargh att flyga med ett CG som jag placerade med ögonmått :shock: :D

_________________
OH 530


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Svenska Marinens Trainer - SMT uppfix
PostPosted: Wed 23 Jan 2013, 19:09 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31442
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Hm... Kanske blev lite blandat med CL och CG där jo... :lol: Tror jag är på samma linje som dig om jag begriper mig rätt... eniga om följande (försöker minnas och lära mig)?

- Stabilisatorn "lyfter" NER i vanligaste fallet för att motverka momentet som blir när man oftast helst har framtyngre flyg, lyftkraften från vingen vill lyfta flyget fram över tyngdpunkten och därför ska stabben ha en funktion som är tvärtom, dvs den trycker ner stjärten. Framtungt flyg -> nosen dyker gärna. Dynamiskt stabilare eftersom flyget strävar att hålla det i rak kurs eftersom vingen lyfter och stabben trycker ner (de har ju olika anfallsvinklar jämtemot flygets riktning).

- För baktungt flyg... då är flygets vikt bakom vingens lyftkraftscentrum och stjärten faller ner och då blir stabbens anfallsvinkel positiv mitt i allt och lyfter stjärten tills anfallsvinkeln på den åter igen är rätt och då sjunker stjärten osv -> dynamiskt instabil -> flyget vinglar upp ner upp ner mer o mer om man inte motarbetar med höjdrodret. Eller?

- Bygger man ett flyg med rätt anfallsvinklar så flyger det stabilt i tväraxlen (loopingplanet).
Har man fel vinkel (för positiv eller för negativ) på stabben jämtemot vingen så får flyget oönskade flygegenskaper. =)

- Center o lift, det är väl vingens lyftkraftscentrum där den lyfter rakt upp? Inte kan väl den va långt bak?

- Men man kan ha ett flyg lite baktungt, det blir bara känsligare, men så länge man håller stabbens vinkel under 0 grader jämtemot flygets riktning, så går det. Men tvärt flyget blir för baktungt och du måste hålla mer o mer dyk, så kommer stabben inte klara av längre att hålla kvar flyget i ett dynamiskt stabilt läge och det blir farligt tokigt.

Glöm det med airfoil... =) Jag blandade lite.

Vad har flyget ditt för anfallsvinkel på vingen och stabben?
Är det Clark Y på både vinge och stabbe?
Är Stabben exakt i linje med flygkroppens korda?


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Svenska Marinens Trainer - SMT uppfix
PostPosted: Thu 24 Jan 2013, 16:14 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Tue 11 Nov 2008, 19:57
Posts: 1723
Location: Mariehamn
Medan jag funderar på CG så har jag kluddat med lite färg, vi får väl se om den kommer att hållas på plastfilmen;

Attachment:
Undersidan av kroppen målad 24.01.2013.JPG
Undersidan av kroppen målad 24.01.2013.JPG [ 135.02 KiB | Viewed 7299 times ]

_________________
OH 530


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Svenska Marinens Trainer - SMT uppfix
PostPosted: Sat 26 Jan 2013, 18:11 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Tue 11 Nov 2008, 19:57
Posts: 1723
Location: Mariehamn
Plockade ihop grejorna lite för att få en uppfattning om färgsättningen samt var CG kan hamna. Det blir lite justering av färgsättningen och med alla väsentliga grejor på samma plats som tidigare kan jag konstatera att flyget måste varit ordentligt framtungt ... förutsatt att det inte varit några vikter i aktern som nu är borta. Men det går ju att flytta motorn lite bakåt och att sätta lite balansvikt akterut.

Attachment:
Motor och landställ på plats 26.01.2013.JPG
Motor och landställ på plats 26.01.2013.JPG [ 149.08 KiB | Viewed 7278 times ]

_________________
OH 530


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Svenska Marinens Trainer - SMT uppfix
PostPosted: Sun 27 Jan 2013, 00:05 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31442
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Wohoo! Ser bra ut! :-D
Tittar du i de två andra projekt-trådarna om detta flyg så hittar du både info om CG, att den vart blyad, vem som gjort landställsfästet, att landstället borde flyttas fram samt hur den såg ut förut och säkert en massa mer. ;-) Större fönster röstar jag för!!! Ser lite ut som en Beaver.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Svenska Marinens Trainer - SMT uppfix
PostPosted: Sun 27 Jan 2013, 11:00 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Tue 11 Nov 2008, 19:57
Posts: 1723
Location: Mariehamn
Ritade av vingprofilen och tog fram kalkylatorn och räknade ut att CG hamnar nånstans mellan 95 och 105 mm från framkanten :wink: ;

Attachment:
CG och vingprofil 27.01.2013.JPG
CG och vingprofil 27.01.2013.JPG [ 77.7 KiB | Viewed 7254 times ]

_________________
OH 530


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Svenska Marinens Trainer - SMT uppfix
PostPosted: Sun 27 Jan 2013, 19:30 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Fri 12 Nov 2004, 15:27
Posts: 16613
Location: Solkusten
Försökte också räkna ut värdet men lyckades inte så bra hur jag än vevade :P
Attachment:
20130127_173207.jpg
20130127_173207.jpg [ 295.99 KiB | Viewed 7237 times ]

_________________
Rc Åland på facebook - https://www.facebook.com/alandRC/


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 25 posts ]  Go to page 1, 2  Next

All times are UTC + 2 hours


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 57 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group