Brukar inte CG vara på "tjockaste" delen av vingprofilen på de där?
Alltså där tvärgående bommen går. Helt flatbottnad NACA-profil eller?
Den har ju nåt med att den är tjockast vid 11,7% eller nåt av längden
(vingkordan) och det är där det är (nån procent in från leading edge
som du nämner).
Hittade lite:
"Easiest way I know of is to cut a copy of the airfoil out of stiff
cardboard, then balance it on something. Quick and dirty but it works."
"Of course you could just draw the airfoil outline on a piece of
cardboard, cut it out, hang it from two points, draw the verticals
across the cardboard, and see where they intersect."
http://en.wikipedia.org/wiki/Clark-YStabben behöver inte vara lyftande, det är väl tvärtom som är vanligast.
Tex Piperns stabbe (stabilator) har några grader till godo med "olyft" jämfört med
anfallsvinkeln på huvudvingen (vid basen). Stabben skall ju sänka
stjärten, men inte för mycket. För att skapa stabilitet. Men om stabben
på den där ej är symmetrisk utan lika som vingen, då vet jag ej.
Har läst aerodynamik och har boken hemma... =) Stod en himla
massa om stabbens egenskaper. Är nog inte helt klart i huvet.
Stabben är väl oftast i linje med kroppens korda, så den ligger väl
på noll grader ur den synpunkten. Men när flyget flyger så är den
på minus nån grad och stora vingen på plus nån grad. När man lyfter
nosen med höjdrodret för mycket, då blir stabbens anfallsvinkel över
noll grader och då tappar man stabiliteten (finns olika dynamiskt
stabilitet, labil och stabil). Så eftersom stabben pekar neråt "oftast"
så är den inte lyftande (om den är symmetrisk). Om det inte är så
då blir stjärten lyftande och då blir flyget instabilt och då blir det
väl samma effekt som att sätta flyget baktungt, dvs ju mer det blir
fel desto mer fel blir det. Bormatec Majan har original stabbe och
stora vingens korda parallellt, vet ej hur det funkade. Bägge är
symmetriska om jag minns rätt, men motorn i stjärten, om det är
nån skillnad...