Senaste nyttPå kommande
31 julFilmeckerölinjen rallysprint
22 julResultatRallysprinten 2017
23 julResultatEckerölinjen Rallysprint 2016
Hem | Kalender | Evenemang | Klubbar | Forum | Galleri | Filmer | Länkar | Resultat | Arkiv | Kontakt | Torg | Om
It is currently Thu 28 Mar 2024, 13:30

All times are UTC + 2 hours




Post new topic Reply to topic  [ 77 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4  Next
Author Message
 Post subject: Re: BYGGE: Piper PA-28-140 Cherokee Cruiser SE-FFX
PostPosted: Fri 05 Jul 2013, 18:09 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Måste få denna klar nån gång av diverse orsaker... =)

Atte, Tobben, Oscar skränker ni vingarna? Hur är er inställning till washout/skränkning på vingar?

Motorvalet har jag inte bestämt mig för än. Metananol har väl egentligen bara en enda fördel, ljudet. Eller? Men en 4-takt går ju snällt... OS i så fall... Hm? 2-takt metanol blir fult med så stor pipa som de har, slopar det.

Har fått hem servona, 6 st Hitec HS-82MG Mikroservon (dvs inte så små som submikroservona HXT900 och dylika). Samma servon som vi har i Majan och som jag även köpt till P38an.

Positionsbelysning etc har jag ju helt glömt bort. Eller kanske det är för att HAB aldrig svarar... Förbereder för det i alla fall (drar kablage färdigt).

Lack... Ålands Färg & Tapet hade inget som tål bränsle. Atte?

Nu ska jag uppdatera läget och försöka komma vidare på detta bygge. =)


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: BYGGE: Piper PA-28-140 Cherokee Cruiser SE-FFX
PostPosted: Fri 05 Jul 2013, 19:51 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Tue 11 Nov 2008, 19:57
Posts: 1722
Location: Mariehamn
MickeM wrote:
Måste få denna klar nån gång av diverse orsaker... =)

Atte, Tobben, Oscar skränker ni vingarna? Hur är er inställning till washout/skränkning på vingar? Jag tror inte det behövs för då borde det framgå av ritningen. På segelflyg vill jag minnas att man skränkte vingarna vilket antagligen har nåt att göra med stor spännvidd och förmågan att flyga snäva svängar t.ex för att hållas i en termikblåsa

Motorvalet har jag inte bestämt mig för än. Metananol har väl egentligen bara en enda fördel, ljudet. Ljudet går väl att fixa på elektronisk väg bara man har ström :roll:

Lack... Ålands Färg & Tapet hade inget som tål bränsle. Atte? Jag har nåt som heter DICCO PLAST (som dock tyvärr inte pga nån hälsorisk :?:) inte funnits på öppna marknaden de senast 30-40 åren ... men jag har även nån modernare variant av klarlack som tål både nitro och metanol men som dock inte passar ihop med alla färger .. men om du skall ha el så är detta ju inget problem :?


_________________
OH 530


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: BYGGE: Piper PA-28-140 Cherokee Cruiser SE-FFX
PostPosted: Mon 08 Jul 2013, 18:45 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Behöver balsa!!! Trodde jag hade för att bygga flapsen, men jonä!
Behöver 4st minst 310 x minst 20 x ca 6mm balsabattingar.

Atte, stort tack för svar! =)

Skränkningen. Det blev noll grader nu. Tillverkaren sade att det inte behövs
för denna modell pga dess vingform osv. Flera flygare i Sverige säger jojo
det ska skränkas. Men jag undrar jag om det inte kommer från folk som vill
landa med tomgång... ;-) Atte, jag tror dig och tillverkaren. =)

Elektroniskt ljud... hm hm... nu pratar vi extra vikt i ett litet flyg... nej. :-)

Lack... vill inte ha nåt gift heller! Ehns hade tre olika lacker, blev inte klok.
Så jag får väl fråga dig Atte var du hittat ditt lack, I FALL jag skaffar en
OS 4-tattare. ;-) Om flyget går att få lätt med 4-takt kan det bli intressant,
annars får det nog bli el. Lutar 60% mot el idag... Men flyget låter ju som
en traktor (sorry) så nog skulle det va lite kul med ljud.

(Har föresten plankat hälften av de ytor som ska plankas 8))


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: BYGGE: Piper PA-28-140 Cherokee Cruiser SE-FFX
PostPosted: Mon 08 Jul 2013, 22:33 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Plankning!

Måste ju lägga in lite bilder också. Har plankat lite samt fixat lite smådetaljer.
Blir mer och mer så nu att man fixar på flera grejer samtidigt för att man alltid
måste lägga undan nåt för att torka eller nåt. Effektivt trots allt. Är klart
roligare att bygga eget flyg än att skruva ihop ett som är klart. Är en liten
tröskel, men har man rätt grejer så lär man sig fort och det går snabbt.
20h hittills, så egentligen känns det som det kommer ta lika länge som en
större mer avancerad ARF.

Instrumentbrädet (ändrade vinkel på detta för det ska vara mycket rakare)
Attachment:
IMG_5540.JPG
IMG_5540.JPG [ 81.62 KiB | Viewed 11234 times ]


Plankar med tunna balsaflak
Attachment:
IMG_5541.JPG
IMG_5541.JPG [ 77.37 KiB | Viewed 11234 times ]


Stabilisatorn klar på ovansidan (jo jag vet att PA-28 har stabilator, men detta är en liten modell så det blir för krångligt)
Attachment:
IMG_5542.JPG
IMG_5542.JPG [ 77.26 KiB | Viewed 11234 times ]


Höger vinge plankad, en massa nålar
Attachment:
IMG_5545.JPG
IMG_5545.JPG [ 96.41 KiB | Viewed 11234 times ]


En detaljbild på hur man vill det ska se ut när man är nöjd, något som är mitt mål genom hela bygget
Attachment:
IMG_5546.JPG
IMG_5546.JPG [ 45.59 KiB | Viewed 11234 times ]


Höger vinge klar på ovansidan
Attachment:
IMG_5547.JPG
IMG_5547.JPG [ 72.14 KiB | Viewed 11234 times ]


Under nosen på sidorna ska det böjas (med vatten) nån sorts 0,4mm tunnt trä (vet ej sort) så det passar formen, sen limmas
Attachment:
IMG_5548.JPG
IMG_5548.JPG [ 51.93 KiB | Viewed 11234 times ]


Fenan plankas
Attachment:
IMG_5550.JPG
IMG_5550.JPG [ 83.12 KiB | Viewed 11234 times ]


Hela vingens ovansida klar (förutom mittendelen)
Attachment:
IMG_5551.JPG
IMG_5551.JPG [ 57.43 KiB | Viewed 11234 times ]


Stabben klar på ovansidan
Attachment:
IMG_5552.JPG
IMG_5552.JPG [ 65.35 KiB | Viewed 11234 times ]


Ena skevrodret på gång
Attachment:
IMG_5554.JPG
IMG_5554.JPG [ 93.36 KiB | Viewed 11234 times ]


Andra skevrodret klart
Attachment:
IMG_5555.JPG
IMG_5555.JPG [ 40.17 KiB | Viewed 11234 times ]


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: BYGGE: Piper PA-28-140 Cherokee Cruiser SE-FFX
PostPosted: Sun 14 Jul 2013, 22:15 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Bygget går vidare. Men...

- Behöver balsat jag nämnde ovan, är det bara Ehns som har på Åland?
- Håller på skär till skumplastblock till servohållarna, men har inget som skär rakt och snyggt, använder alla sån där wolframtråd eller vad för nåt?

Bygget går framåt. =) Man kommer långt på 3,5h.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: BYGGE: Piper PA-28-140 Cherokee Cruiser SE-FFX
PostPosted: Sat 20 Jul 2013, 10:22 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Ytterligare mer fixat på skrället.

Tog upp hål och drog igenom snören för servon och lampor.
Ja, jag tog 3mm snöre för jag hade inget smalare. =)

Har även plankat klart fena och stabilisator.

Eftersom jag ville ha mer skalalik vinkel på instrumentbrädet så fick jag
fixa lite bakom där för att få "huven" på plats. Har börjat limma fast
0,4mm tunna vadnuträmaterialet heter.

Fixat de 4 st svarta EPP/EPO-blocken (vilket det nu är) på plats för servona.
Ska sedan skära ut kanaler för kablaget samt servona som ska sättas på
plats med tex dubbelhäftande tejp eller så gör jag en ram i trä. Får se...
Man vill ju kunna byta servot utan att förstöra nåt.

Slipat "leading edges" på stab och fena.
Finns det nåt bra verktyg för sånt?

Och finns det nåt bra sätt att slipa en kortända 90 grader plan på en balsabit?

Behöver fortfarande trä för att få flapsen klara.

Attachment:
IMG_5579.JPG
IMG_5579.JPG [ 67.07 KiB | Viewed 11165 times ]

Attachment:
IMG_5580.JPG
IMG_5580.JPG [ 70.91 KiB | Viewed 11165 times ]

Attachment:
IMG_5581.JPG
IMG_5581.JPG [ 83.68 KiB | Viewed 11165 times ]

Attachment:
IMG_5582.JPG
IMG_5582.JPG [ 73.56 KiB | Viewed 11165 times ]

Attachment:
IMG_5589.JPG
IMG_5589.JPG [ 79.98 KiB | Viewed 11165 times ]

Attachment:
IMG_5586.JPG
IMG_5586.JPG [ 79.63 KiB | Viewed 11165 times ]

Attachment:
IMG_5587.JPG
IMG_5587.JPG [ 66.08 KiB | Viewed 11165 times ]

Attachment:
IMG_5591.JPG
IMG_5591.JPG [ 50.87 KiB | Viewed 11165 times ]

Attachment:
IMG_5592.JPG
IMG_5592.JPG [ 63.22 KiB | Viewed 11165 times ]


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: BYGGE: Piper PA-28-140 Cherokee Cruiser SE-FFX
PostPosted: Sun 21 Jul 2013, 15:07 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Kommer längre o längre. =)

Tejpade för, ritade och skar ut hålen för servona i skumblocken.
Drog in snörena igen.
Attachment:
IMG_5593.JPG
IMG_5593.JPG [ 63.6 KiB | Viewed 11134 times ]


Började planka undersidan av vänster vinge.
Attachment:
IMG_5595.JPG
IMG_5595.JPG [ 98.92 KiB | Viewed 11134 times ]


Hela konceptet med servon i vingen är helt lagt på byggaren.
Finns inget annat än en skiss som pekar "här ska dom va".
Man skall ju komma åt servona så jag bygger luckor till servona.
Här är "sätena" på plats.
Attachment:
IMG_5599.JPG
IMG_5599.JPG [ 99.36 KiB | Viewed 11134 times ]


Plankat lite mer.
Har börjat fixa flaps.
Attachment:
IMG_5600.JPG
IMG_5600.JPG [ 83.36 KiB | Viewed 11134 times ]


Färdigplankat och luckorna på plats.
Flapsen skall skäras ut när plankningen är klar.
Har fotat riktiga flyget lite och såg att de är förskjutna lite.
Jag gör samma. De ska även vara lite försänkta så jag får väl fixa nåt snyggt.
Attachment:
IMG_5605.JPG
IMG_5605.JPG [ 95.82 KiB | Viewed 11134 times ]


Har limmat klart bakre motorhuven. Under denna sitter tanken om det blir metanol.
Attachment:
IMG_5598.JPG
IMG_5598.JPG [ 75.42 KiB | Viewed 11134 times ]


Slipade och gjorde stabben klar och har limmat den på plats med en massa stöd o mätningar.
Attachment:
IMG_5601.JPG
IMG_5601.JPG [ 105.16 KiB | Viewed 11134 times ]


Lite delar som ska på plats för att skapa sätet för den 0,4mm tunna skivan som ska på snart.
Attachment:
IMG_5603.JPG
IMG_5603.JPG [ 70.67 KiB | Viewed 11134 times ]

Attachment:
IMG_5604.JPG
IMG_5604.JPG [ 70.92 KiB | Viewed 11134 times ]


Skar ut lexan-canopyn för att se hur den skulle sitta (den ska längre fram tror jag).
Och så tryckte jag på noskåpan (den ska längre bak tror jag).
Liknar en Piper PA-28 lite va? :-)
Attachment:
IMG_5606.JPG
IMG_5606.JPG [ 70.19 KiB | Viewed 11134 times ]


Måste nog snart komma på om jag ska ha el eller metanol-fyrtaktare.
Om det skall vara metanol så har motorn sin plats, tanken har sin plats, elektroniken har sin plats.
Men om man gör den för el, var sjutton ska man sätta acken? Vill ju inte ta bort vingen varje
gång man ska byta ack. Hur stor ack ska man ha? Nån hade byggt hela canopy + cockpit borttagbart.
CG ska ju vara rätt ocskå. Klurigt... men måste snart bestämma mig.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: BYGGE: Piper PA-28-140 Cherokee Cruiser SE-FFX
PostPosted: Fri 16 Aug 2013, 10:04 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Bygget har gått vidare!

Lite bilder sedan ett tag tillbaks...

Måsta ju provmontera lite och se hur det barkar.
Attachment:
IMG_5607.JPG
IMG_5607.JPG [ 75.51 KiB | Viewed 11077 times ]


Och så var det dags fästa den 0,4 mm tunna fanér-skivan över hela bakkroppen.
Den måste vätas ner rejält för att kunna böjas runt längst bak. Bara tejpa och
tvinga fast kors o tvärs och väta ännu mer. Låta stå, och sen lite till osv.
Attachment:
IMG_5608.JPG
IMG_5608.JPG [ 91.19 KiB | Viewed 11077 times ]


Plankade färdigt centerdelen på undersidan av flyget.
Attachment:
IMG_5927.JPG
IMG_5927.JPG [ 62.18 KiB | Viewed 11077 times ]


Detsamma med ovansidan av vingen där man nu ser snörena för servokablarna komma ut.
Attachment:
IMG_5928.JPG
IMG_5928.JPG [ 79.79 KiB | Viewed 11077 times ]


Har splipat av framkanten på vingen.
Attachment:
IMG_5929.JPG
IMG_5929.JPG [ 39.87 KiB | Viewed 11077 times ]


Klippt till och passat in vingspetsarna.
Attachment:
IMG_5930.JPG
IMG_5930.JPG [ 46.05 KiB | Viewed 11077 times ]


Märkte att det saknas noshjulsstångfäste!!?
http://www.rcflight.se/visaprodukt.aspx?id=1103
Har nån extra? :-) Alltså de svarta delarna på fotot.

Har nog pulat vidare med flygkroppen också, men återstår lite innan det är fotogeniskt.
Hållit på 42h nu med bygget och hoppas på bli träklar småningom,
men undrar om torktiden för lim och sånt ställer till det. Får sii...


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: BYGGE: Piper PA-28-140 Cherokee Cruiser SE-FFX
PostPosted: Sat 17 Aug 2013, 10:40 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Provmonterade bygget så som det ser ut idag!

Den 0,4 mm tunna fanér-skivan är på plats (eller heter det plywood? är bara ett lager).
Det som återstår nu är att få fast några trädelar till (9 st) och fortsätta spackla lite här
och där samt finslipa. Sen är allt trä och sliparbete klart. Återstår sedan provmontering
av alla grejer, klädsel, måla, detaljer osv. På bilden nedan konstaterar jag att hjulen som
kom med är för hjulkåpor och detta flyg har inte det mer, så jag borde sätta på större hjul.

Attachment:
IMG_5932.JPG
IMG_5932.JPG [ 54.91 KiB | Viewed 11062 times ]


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: BYGGE: Piper PA-28-140 Cherokee Cruiser SE-FFX
PostPosted: Sat 17 Aug 2013, 20:10 
Offline
Medlem

Joined: Sat 11 May 2013, 19:57
Posts: 82
Ser väldigt fint ut :)


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: BYGGE: Piper PA-28-140 Cherokee Cruiser SE-FFX
PostPosted: Tue 29 Oct 2013, 21:54 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Huh! Att bygga ihop flyget var inte så svårt eller jobbigt. Men när så gott som alla trädelar är på plats och det återstår att pilla på småsakerna, DET tar emot. Det syns knappt det man gör. Alltså spacklar lite skarver, jack, ojämnheter och slipa dem. Inpassning av delar och finjustera och slipa lite till o fixa lite här o fixa lite där. Man märker efter några omgångar vilken noggrannhetsgrad man är inställd på. Man fixar på 12 ställen men så hitta man ett till och ett till. Känns som man aldrig blir färdig (man kan ju inte slipa förrän det torkat om man tex spacklat/limmat)... MEN, det går framåt och man blir bara mer och mer nöjd. =)

Men jag borde verkligen bestämma mig för fyrtakt metanol eller el snart. Bägge har sina nackdelar, men även sina fördelar. En sak som gör det hela lite svårare är att ju att man vill placera allt så allt blir balanserat rätt direkt, utan blyvikter. Hur ska man göra nåt sånt, när man inte har nån motorsetup? :-o Så jag borde välja el eller fyrtakt och sen köpa hem grejerna, sen placera för balansering. Men nån skillnad är det ju, metanolmotor = tung i nosen, elmotor = tung där acken är. Är nån av dessa setups lättare än den andra? Jag tror att en fyrtaktsmetanol-motor går mer hem hos dem som äger fullsize-flyget, det väger ju en del också.

En OS FS56 väger 460 gram. Sen ska det lite mer på det: spinner + propeller + tank + liten LiPo + UBEC + servona.
En elmotor väger ju knapp 100 gram men den ska ha en ack istället (3S 2200 räcker kanske inte, en sån väger 180 gram) + ESC som väger mer än en UBEC.
Så det kanske inte blir så stor skillnad i vikt, men vikten fram eller i mitten? Hm...

OS FS56 http://www.osengines.com/engines-airpla ... index.html
Står att det ska vara en .35-.45 metanolmotor, så jag antar att dom menar 2-takt då och en 4-takt behöver va lite större. Eller? Finns bara OS 30 och sen 56. Av nya. Fanns nån FS40 och FS52 förut också. Hm.

En nackdel med fyrtakt... dom stannar mitt i allt... som alla metanolare kan göra mitt i allt. El kan få andra fel, men då brinner bara flyget upp. :-D

Jag får nog bygga så klart jag bara kan och sätta allt i flyget som ska vara där oavsett el eller metanol. Sen balansera och se var vikten ska vara, då kanske det blir lättare... får helt enkelt bygga så man kan ta bort canopyn oavsett. Metanol är ju enklare på fältet om man gör på ett sätt: Sätter i acken, på med vingen, tankar. Sen flyger man o tankar, flyter o tankar osv. Med el så måste man byta ack efter varje flygning, då vill man inte meka bort vingen varje gång.

Ju lättare modell, desto bättre flyger den.

USCH!


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: BYGGE: Piper PA-28-140 Cherokee Cruiser SE-FFX
PostPosted: Wed 30 Oct 2013, 20:59 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Frågade vilket motorval jag skulle ta om jag tog en fyrtaktare... fick svar som kanske inte hjälpte?!
Tur jag har en pullmeter, men ingen motor. Ska man köpa loss flera motorer då och testa sig fram?

Hello Mike,

As long as the aircraft ballances on the C/G point and it will do what is written on this page
http://www.dbsportandscale.com/Engine%20pull%20test.htm it will be fine.

Kind Regards,
Eddie & Judy Stocker


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: BYGGE: Piper PA-28-140 Cherokee Cruiser SE-FFX
PostPosted: Wed 30 Oct 2013, 21:05 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Fri 12 Nov 2004, 15:27
Posts: 16613
Location: Solkusten
En OS 4-takt ska det sitta i flyget :wink:

_________________
Rc Åland på facebook - https://www.facebook.com/alandRC/


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: BYGGE: Piper PA-28-140 Cherokee Cruiser SE-FFX
PostPosted: Wed 30 Oct 2013, 21:34 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Mr X wrote:
En OS 4-takt ska det sitta i flyget :wink:

Ja OS gillar jag, om det ska vara 4-takt.
Men vilken motor-prop-combo ska man ha?
Om man ponerar att jag ska ha 4-takt och OS.
Det sägs att det ska vara .35 - .45 metanol 2-tattare.
Vilken OS fyrtakt ska jag då ha?
Jag har hellre ett lätt snällt flyg än ett tungt kraftpaket som kan göra icke skala-manövrar.
Men vill ändå ha så pass stark motorsetup så flyget inte stallar bort sig i första vindpust.

Hm, måst ju få tag på Top Flite-klädsel också... den där silver eller vad den nu heter. Hm, var vem!?


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: BYGGE: Piper PA-28-140 Cherokee Cruiser SE-FFX
PostPosted: Wed 30 Oct 2013, 23:05 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Fri 12 Nov 2004, 15:27
Posts: 16613
Location: Solkusten
Den ska flyga skala så en FS-56 461g med dämpare tänkte jag säga men den är dyr.
Själv skulle jag välja en OS FS-62V http://www.hab.se/os-fs62v-p-13079-c-572.aspx

_________________
Rc Åland på facebook - https://www.facebook.com/alandRC/


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: BYGGE: Piper PA-28-140 Cherokee Cruiser SE-FFX
PostPosted: Thu 31 Oct 2013, 21:08 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Hur va det man skulle räkna för att jämföra fyrtakt mot tvåtakt?
OS46 2-takt = OS52 4-takt? Eller ska det vara större skillnad?

Det står att det ska vara .35-.45 metanol-motor på bygganvisningen (framgår ej om det är 2-takt).
Nånstans stod det att det skulle vara 6,5cc metanolmotor (inte heller då om det skulle vara 2-takt eller 4-takt).
På en skiss finns det inritat 2-takt.

Antagligen är det 2-takt metanol de menar, i så fall skulle en OS Max 46AX passa bäst, för den är pålitlig och inte övermotoriserad.
MEN, jag vill inte kvadda flyget för att få rum med den där jädra ljuddämpen eller ha alla problem man får med att ha en 2-takt upp och ner med tanke på tankens placering. Se skiss: http://www.dbsportandscale.com/Piper%20 ... 0sizes.htm

Känns i så fall som att OS FS52 är max som ska vara i flyget. ?
Det ska ju bara väga 2-2,5 kg när det är klart, 1420 i vingspann.
Jag har en för stor motor i min tunga Cessna 182 Skylane 50 och i den är det en OS FS70, den har ett vingspann på 1650.
Så Mr X, jag tror en OS FS62 blite lite maffigt.
Jag använder små lätta servon istället för stora standardservon också, där sparar jag ca 6 x (45 gram - 20 gram) = 150 gram.
Riktiga flyget har inte spats mer så jag skippar dem med.
Prolemet är ju ändå, är en metanolmotor för tung i flyget, för mig?
Måste väl bygga vidare bara och sen sätta motsvarande vikter på rätt ställen och se om det funkar jättedåligt med något alternativ, då blir det lättare välja. Nya OS fyrtaktare är ju rätt dyra jo, för det lilla man får.

Om jag bygger flyget så klart som det går utan att välja el eller fyrtakt, så är det lättare se sen vilken vikt flyget har och kommer få med de olika alternativen.

Såg nu att jag glömt beställa nosshjulsfäste från RCFlight när jag för inte så länge sedan beställde därifrån... grr!!! Ingen hade ju hemma här på Åland.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: BYGGE: Piper PA-28-140 Cherokee Cruiser SE-FFX
PostPosted: Sun 10 Nov 2013, 20:15 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Spacklat o slipat o småfixat!

Nåt inlägg längre upp ser flyget ut ungefär som idag. Men idag sitter allt mer fast, sprickor och skavanker är fixade, spacklat o slipat, lagt in "snakes" för höjd- och sidoroder, satt fast mer delar osv osv. Kan nog säga att flyget är träklart nu, förutom en sista syn nu för att finslipa nåt här o där. Det tar inte länge spackla eller slipa, men man måste ju vänta mellan. Samma med limmet. Förut kunde man fixa på flera delar samtidigt och börja om när man kom ett varv runt. Men på senare tiden har det bara vart flygkroppen och vingen. Nästa steg är gångjärn, servon, roderhorn, linkage, inredning?,

Motor... Jag ska nog göra den så klar jag kan så jag kan balansera upp flyget och lägga vikter på rätt ställen för att se om det ens går med en lätt elsetup, men det lutar mot 4-takt trots allt, blir så stora ombyggnationer med el och tillverkaren verkar ha satt en stor fet motor i nosen för att få den nostung, så för viktens skull verkar det inte bli bättre med el. Får se får se. Frågan är vad man ska ha för fyrtakt om det rekommederas .35-.45 metanol (2-takt antar jag de menar). Med 4-takt så kan jag bygga klar inredningen och sätta på canopyn så den kan vara där, dvs man kommer åt mottagarbatteriet när man tar bort vingen. Ska jag ha el så måste jag komma på nåt sätt att få bort inredning, om det ens går att ha den, samt canopyn när jag ska byta ack, typ ett stort lock med allt i ett. Uff!

Fördelen med kit från fabrik är att man kan beställa ny noskåpa och canopy etc om man skulle krascha dem. ;-)

Ska in lampor också, snören dragna klart.

Klädsel blir Top Flite Monokote Aluminium. HobbyPeople hade inte hemma, Hab verkar ha samma, ska beställa o sen ska det kläs... =) Har lite så jag kan börja.

Hade planer på få flyget klart inom 68h, dvs snabbare än när JS och jag byggde P-38an. Men nu ha det redan gått 53h... Tar mer tid när man bygger själv förstås och så ska det likna ett riktigt flyg. =) Blir kul sen när klädseln är på och delarna målade... sätta på dekaler, fixa dit motor, spinner o prop, fixa landställena o byta hjul (ser små ut nu tror jag), få inredningen klar, lampor... och sen alla smådetaljer som antenner, nitar, plåtlinjer, osv.

Redo att bygga över botten...
Attachment:
IMG_6048.JPG
IMG_6048.JPG [ 80.64 KiB | Viewed 10906 times ]


Botten på plats. Lade in en lucka undertill för att komma åt dragningen av kablage till de två lamporna bak. Roder upptejpade. Höjdroderstag på plats.
Attachment:
IMG_6051.JPG
IMG_6051.JPG [ 49.75 KiB | Viewed 10906 times ]


Nosen klar. Spacklet funkar faktiskt riktigt bra! Det är ju lite kanter här och där som ska jämnas ut. Proffsen använder väl inte spackel?! Men detta väger mindre än lim och träbitar. Så det får duga där det knappt går att använda trä. =) Den tunna plywooden är bara 0,4mm tjock.
Attachment:
IMG_6052.JPG
IMG_6052.JPG [ 54.65 KiB | Viewed 10906 times ]


Fena, sidoroder, stab, höjdroder. Samt stag för sidoroder på plats.
Attachment:
IMG_6053.JPG
IMG_6053.JPG [ 53.82 KiB | Viewed 10906 times ]


Vingens centerdel från ovansidan. Rodrena påtejpade. Hålen skall fixas för vingen ser jag nu.
Attachment:
IMG_6054.JPG
IMG_6054.JPG [ 68.26 KiB | Viewed 10906 times ]


Vingens undersida med landställen monterade. Nosen neråt.
Attachment:
IMG_6055.JPG
IMG_6055.JPG [ 46.62 KiB | Viewed 10906 times ]


Provmonterade lite för att se hur det börjar ta sig. Noskåpan ska längre bak, bara tejpat nu med landstället.
Attachment:
IMG_6056.JPG
IMG_6056.JPG [ 57.19 KiB | Viewed 10906 times ]

Attachment:
IMG_6058.JPG
IMG_6058.JPG [ 54.45 KiB | Viewed 10906 times ]

Attachment:
IMG_6060.JPG
IMG_6060.JPG [ 48.9 KiB | Viewed 10906 times ]


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: BYGGE: Piper PA-28-140 Cherokee Cruiser SE-FFX
PostPosted: Mon 18 Nov 2013, 23:14 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Träklar! Nu är den träklar. Vinge och kropp skulle ju passas in klart också. Samt lite annat. 56h tog resan hit. Idag borde HAB ha skickat klädsel och lite annat grejs. Det blir nog fyrtakt i denna kärra, det låter bättre och viktmässigt verkar det bli bra CG med det. Men ska ändå väga upp, sen. Det tog 11h klä P-38an för två noobs, så får se hur länge det tar klä denna lite enklare modell, nu när man är "lite" mer van. Top Flite Monokote är inte den lättaste klädseln att klä eftersom den inte strechar lika bra som vissa andra, men den hade helt rätt färg. Servo-hållaren för höjd och sidoroder är på plats. Hur som helst, flyget undanstoppat...


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: BYGGE: Piper PA-28-140 Cherokee Cruiser SE-FFX
PostPosted: Fri 06 Dec 2013, 14:12 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Klädning!

Har börjat med klädseln (Top Flite Monokote Aluminium som liknar exakt på originalfärgen).

Finns säkert nåt bra sätt att göra det på, men jag gör som jag alltid gjort: Klippt till en bit
som täcker mer än det jag ska klä. Punktar fast i kanten, spänner, punktar vidare, spänner osv.
Klipper/skär bort sånt som ej ska vara med. Sen värms det mellan osv till allt ser ut att sitta
där det ska utan veck, vågor, bubblor. Avslutar med udda hörn och konstiga kanter.

Jag lade ju en lucka bak under kroppen och den ställer ju till det lite, men det är bara lite mer
pyssel, blev bra. Man ska skära och klippa rätt bara, värma lite, skära bort resten. Osv man är
klar när man är nöjd. Denna klädsel kan man ej trycka på så hårt, då ser det ut som att färgen
under plasten smälter fast rejält i balsat (ser ut som man målat dit klädseln) och det blanka
plåtiga utseendet försvinner. Som nån skrev i ett forum så töjs ej Monokote så bra, men ska
man töja så har man ju missat nåt. =) Va tror ni?

Där det syns trä under luckan ska det målas (har bland annat Humbrol-färg med samma färg.
I övrigt har aluflygkroppar en viss färg på insidan, vissa nån grön, andra nån beige osv. Bra
med färg på ställen där metanolbränsle-kladd kan smita in och få klädseln att lossna. Lackar
väl över såna ytor efter de målas o klätts så det håller bättre i skarverna mellan trä och klädsel.

Attachment:
IMG_6088.JPG
IMG_6088.JPG [ 60.17 KiB | Viewed 10817 times ]


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: BYGGE: Piper PA-28-140 Cherokee Cruiser SE-FFX
PostPosted: Fri 21 Feb 2014, 20:42 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Fri 12 Nov 2004, 15:27
Posts: 16613
Location: Solkusten
Snart klar :wink:

_________________
Rc Åland på facebook - https://www.facebook.com/alandRC/


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 77 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4  Next

All times are UTC + 2 hours


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 27 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group