Senaste nyttPå kommande
31 julFilmeckerölinjen rallysprint
22 julResultatRallysprinten 2017
23 julResultatEckerölinjen Rallysprint 2016
Hem | Kalender | Evenemang | Klubbar | Forum | Galleri | Filmer | Länkar | Resultat | Arkiv | Kontakt | Torg | Om
It is currently Thu 28 Mar 2024, 23:29

All times are UTC + 2 hours




Post new topic Reply to topic  [ 77 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4
Author Message
 Post subject: Re: BYGGE: Piper PA-28-140 Cherokee Cruiser SE-FFX
PostPosted: Fri 15 Dec 2017, 19:16 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Martin wrote:
När jag ser hur originalet ser ut och hur den som följer med kittet så skulle jag nog försöka mig på att göra en plugg. Helst då en honplugg som får en bra yta på en gång när man tar den ur formen

Jag tänkte mer på att bygga upp pluggen i nån skum (har hemma, vet ej vad heter), lätt att skära och slipa så man får till formen.
Sen skulle jag kludda över nåt som får det att lossna lätt.
På med ett varv glasfiber eller två och få det slätslipat.
Sen gelcoat på det (det vita som brukar vara på allt omålat)?!
Och sen måla... eller klä.

Jag ska väl inte behöva göra en plugg först, sen göra en gjutform, sen gjuta i den?
Då blir det väl svårt få slutresultatet att gå över flygplanskroppen?

Tänker jag rätt? Jag skulle tycka att pluggen är hane...


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: BYGGE: Piper PA-28-140 Cherokee Cruiser SE-FFX
PostPosted: Fri 15 Dec 2017, 23:02 
Offline
Motorportalare

Joined: Thu 15 Sep 2016, 15:25
Posts: 889
Location: Mariehamn
Kör: Halta Lotta
MickeM wrote:
Jag tänkte mer på att bygga upp pluggen i nån skum (har hemma, vet ej vad heter), lätt att skära och slipa så man får till formen.
Sen skulle jag kludda över nåt som får det att lossna lätt.
På med ett varv glasfiber eller två och få det slätslipat.
Sen gelcoat på det (det vita som brukar vara på allt omålat)?!
Och sen måla... eller klä.

Jag ska väl inte behöva göra en plugg först, sen göra en gjutform, sen gjuta i den?
Då blir det väl svårt få slutresultatet att gå över flygplanskroppen?

Tänker jag rätt? Jag skulle tycka att pluggen är hane...

Klart det går att göra med en hanplugg med. Dock så får du den grova ytan på utsidan och behöver då spackla upp och slipa.
Med en honplugg får du den släta ytan på utsidan direkt och kan då gå på med primer och färg direkt och på så sätt spara vikt.
Det går bra att göra pluggar i de flesta materialen. Bara du får en hård yta du kan polera upp och växa med släppmedel


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: BYGGE: Piper PA-28-140 Cherokee Cruiser SE-FFX
PostPosted: Sat 16 Dec 2017, 11:07 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Gjuta noskon

Okej, honplugg låter bättre. Men för att se om jag fattat det hela rätt (det är lätt säga, gör en plugg, gjut en form, gjut lite till, sen är det bara att måla, för det är inte så enkelt, förrän man gjort det, antar jag):

Skummaterialet blir inte inte hårdare än vad skummet är (är samma hårda täta skum-material jag använder till underlägg när jag bygger kit). Tror du fick lite av det, ljusblått).
Så jag gör först pluggen och när den är färdigskuren så ska jag applicera vad på den (ämne nr 1)?

När jag applicerar på "ämne 1", på pluggen så kommer ju pluggen att växa och då blir ju passformen fel direkt, så då måste jag egentligen göra pluggen lite mindre än vad den ska vara så att detta jag applicerar på fyller upp perfekt. Och det är alltså detta material jag lagt på och slipat mm som ska bli så likt det jag vill ha i slutänden?

Sen sätter jag på släppmedel på pluggen och lite på kroppen?!

Pluggen måste vara kvar på flyget antar jag, om jag ska ha överlappningen av kåpan. Sen slarvar jag på "ämne nr 2" (ska det vara nån duk på detta, som tex "ämne nr 3"?) epoxy och glasfiber... och skapar gjutformen?

Sen frigör jag skumpluggen från gjutformen.

Sätter släppmedel inne i gjutformen. Vax har jag sett i några filmer?

Gelcoat på det så det blir slät fin finish?

Glasfiberväv och "ämne nr 4" (epoxy? finns nåt annat också, harts?) penslas dit in och sen när det stelnat, så har jag en klar produkt som kan slipas och snyggas till?

Primer om det ska målas antar jag. Eller om man måste dela något och skarva eller nåt.

Så... Ämne 1, 2, 3, 4... vad ska jag använda? Var får man tag på? Vad heter dom (släppmedel har jag greppat)?
Slutprodukten får gärna bli som alla andra RC-flygs noskåpor, enlagers fiberväv med förstärkta delar här och där (ett varv glasfiber till).

Kollar jag på YouTube så finns det en miljon sätt och olika "ämnen". Jag är ute efter hög kvalitet, lära mig nåt, så lite arbete som möjligt (inte hålla på slipa och spackla för att man gjort fel) och inte få en halvkilos luns som resultat. :-D

Ska man göra två delar som sen fästs ihop? Blir väl svårt få bort pluggen/gjutformen annars?


Panellinjer

Jag kom på ett till sätt att göra panellinjer på, om man vill ha försänkta skåror... man tar en metallinjal plus lite målartejp och fixerar... sen tar man varma klädselstrykjärnets spets och drar en lagom djup skåra. Är det balsa under så sjunker det undan riktigt lagom fint. Plywood funkar ju förstås inte så bra. Men blev impad hur fint det blir om det är balsa under!!! Kommer bild vid tillfälle.


Skåror i roder

Jag testade klä en balsaskiv-del med samma klädsel som flyget, sen tog jag linjal och skalpell och skar två parallella snitt genom endast klädseln och skar upp ändorna och tog bort klädseln. Sen byggde jag en fräs av fd borstlös motor från Ninox, ESCen från TBS Caipirinhan, alumotorbockgrejer, servotestare samt 3S LiPo + en propelleraxel för elmotor. :-D Och sen slipade jag spetsen så den blev rund och sågade ett jack i spetsen. Sen fräste jag ur en skåra där jag tagit bort klädseln och tadaa, perfekt! Bara att värma fast klädseln som lossnat och dit med färg av samma kulör. Det jag lite oroar mig för är att om jag har klätt med 1,5 mm balska (eller om det var 2mm) och jag sen fräser skåror på dryga 1mm så blir det skör fena och sköra roder med tanke på alla skåror...


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: BYGGE: Piper PA-28-140 Cherokee Cruiser SE-FFX
PostPosted: Mon 18 Dec 2017, 23:14 
Offline
Motorportalare

Joined: Thu 15 Sep 2016, 15:25
Posts: 889
Location: Mariehamn
Kör: Halta Lotta
Här hittade jag en riktigt bra guide på att göra en honplugg.
http://www.modelairplanenews.com/rc-air ... ds-layups/
Först på skummet skulle jag spackla med ett tåligt spackel. (Ämne 1)
Därefter skulle jag slippa den jämnt och ev mer spackel.
När pluggen har rätt form skulle jag applicera primer (ämne 2)
Sedan slipas primer så inga repor eller märken syns. Ev mer primer. Därefter ämne 3 (lack) gärna en hård lack typ epoxy/ polyuretan.
Pluggen ser du till att göra i den storlek och form du vill ha gärna lite längre ifall du vill att kajkanten sticker över nosen på planet.

Nu har du em hanplugg. Den polerar du upp snuskigt slät och därefter så vaxas den.
Det kan vara bra att montera den på en skiva du gjuter honpluggen mot. I skarven mellan skivan och honpluggen är bra att täta (silikon duger bra) en tunn skarv så inte kommer går in under.

Därefter så kan du börja gjuta din honplugg. Jag tror knappast du hittar en gelcoat i din färg. Så jag skulle strunta i gelcoat utan gjuta direkt mot honpluggen.
Så med en färdigvaxad och insmord i släppmedel kan du kladda in den i epoxy och klassiker. Det är viktigt att få ur all luft och att den formar sig bra efter din form. En matta med låg vikt är lättare att forma.
Efter din glutning härdat är det bara att bryta loss den från hanpluggen.
Nu är det bara att inspektera efter skador och repor.
Är det inga skador så är det bara att tvätta bort släppmedel och vad för att polera och förbereda för gjutning av din noskåpa. Jag skulle här också skippa gelcoat.
Här gjuter du på samma sätt fast inuti honpluggen.
När den härdat så lirkar du ut kåpan. Den kan sitta fast men ta en kant som kan röra sig och så kan du hjälpa till med tryckluft.

När kåpan är ute så är det bara att inspektera efter repor och märken. Därefter är det bara att läcka med en primer, slipa och sen din slutliga lack.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: BYGGE: Piper PA-28-140 Cherokee Cruiser SE-FFX
PostPosted: Mon 18 Dec 2017, 23:17 
Offline
Motorportalare

Joined: Thu 15 Sep 2016, 15:25
Posts: 889
Location: Mariehamn
Kör: Halta Lotta
Det är ju inte någon särskilt komplicerad form på noskåpa så jag skulle nog göra den i ett stycke.
Du skulle ju annars kunna göra den i 4 separata stycken för att kunna montera dom mer likt originalet
Så blir det som huvplåtar


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: BYGGE: Piper PA-28-140 Cherokee Cruiser SE-FFX
PostPosted: Tue 19 Dec 2017, 00:31 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Bra info och tips samt länk!
Bara man vet lite vad man ska ha så är det att köpa hem.
Finns det på Åland?
Jag har fiberduk och skum.
En svår sak verkar vara att få allt i rätt storlek.
Och det där med att dela... det kan nog bli så. Men tillika är det lätt att kapa sen och fixa kanter mm.
Och om jag delar upp i delar så kan jag ju klä delarna istället för att måla med nåt som inte blir rätt nyans.
I så fall ska allt vara slätt och fint där under.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: BYGGE: Piper PA-28-140 Cherokee Cruiser SE-FFX
PostPosted: Tue 26 Dec 2017, 21:00 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Har småfixat lite på detta flyg samt målat det mesta snart som svart, silver, flygplansgröna, mm. Sånt som ska målas för att komma vidare, det blå och orangea är kvar. Så bygget rullar på. Det gick bra att använda Humbrol på klädseln, sitter riktigt bra.

Borde nog börja placera och väga grejerna och se vad jag ska ha för motor så jag får beställa nån gång.
Ja och så va det ju pluggen jag borde börja med...

Och lösa vad jag ska ha var i "cockpit".


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: BYGGE: Piper PA-28-140 Cherokee Cruiser SE-FFX
PostPosted: Sun 07 Jan 2018, 16:06 
Offline
Motorportalare

Joined: Thu 15 Sep 2016, 15:25
Posts: 889
Location: Mariehamn
Kör: Halta Lotta
MickeM wrote:
Har småfixat lite på detta flyg samt målat det mesta snart som svart, silver, flygplansgröna, mm. Sånt som ska målas för att komma vidare, det blå och orangea är kvar. Så bygget rullar på. Det gick bra att använda Humbrol på klädseln, sitter riktigt bra.

Borde nog börja placera och väga grejerna och se vad jag ska ha för motor så jag får beställa nån gång.
Ja och så va det ju pluggen jag borde börja med...

Och lösa vad jag ska ha var i "cockpit".

Du lär ju vara färdig med denna nu ;)


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: BYGGE: Piper PA-28-140 Cherokee Cruiser SE-FFX
PostPosted: Sun 07 Jan 2018, 21:24 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Martin wrote:
Du lär ju vara färdig med denna nu ;)

Nööää... Det blev lite segt när jag märkte att jag måste höja kanterna invid cockpit. För mycket prylar på borden så kommer inte fram och får en bra arbetsyta... så jag står och tittar på det nu. Tittar, inte gör. ;-) Sen ska det målas vidare.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: BYGGE: Piper PA-28-140 Cherokee Cruiser SE-FFX
PostPosted: Sat 16 Feb 2019, 13:08 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Sportlovsstatus...

Allt rullade på bra tills jag märkte att jag måste höja sidorna vid canopyn... ska öppna upp, limma dit mer trä, slipa och klä om lite (hade planer på göra det kommande vecka faktiskt). Sen fortsätta måla och vad som nu gällde efter det. Långsambygge... men vill nog få fart på det.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: BYGGE: Piper PA-28-140 Cherokee Cruiser SE-FFX
PostPosted: Mon 16 Sep 2019, 10:45 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Fri 12 Nov 2004, 15:27
Posts: 16613
Location: Solkusten
Har du fått fart på den :D

_________________
Rc Åland på facebook - https://www.facebook.com/alandRC/


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: BYGGE: Piper PA-28-140 Cherokee Cruiser SE-FFX
PostPosted: Mon 16 Sep 2019, 19:56 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Mr X wrote:
Har du fått fart på den :D

Jag såg den idag!!!
Orsaken till att det stannade upp så var för att jag måste bygga på med lister för att det inte skulle bli glipa under canopyn... jag vet inte hur de tänkt när de ritat.
Så bara jag får det gjort börjar det roliga. Måla klart, montera elektroniken och motorn. Testflyga! Sen detaljerna.
Jag har för mig att jag har all elektronik. Jag har ju också motor sedan ett tag tillbaks! =) Tror det var till denna jag skulle ha den... en OS 48 4-takt, eller va det nu var... Så det blir inte el. ;-)


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: BYGGE: Piper PA-28-140 Cherokee Cruiser SE-FFX
PostPosted: Sun 28 Jun 2020, 14:53 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Det rör på sig...

Utetermometern stod på 49,5 på solsidan idag så passade på komma vidare med några RC-projekt.

Listerna jag nämnde i föregående inlägg vart klara för länge sedan.
Klädseln är klart på plats.
Det flygplansgröna är nästan klart målat (måste få tanken på plats först).
Har börjat måla det ljusbeige'a som ska vara i interiören.
Servoställningen blir där bakre soffan är i flyget, kanske lägger dit en foam-bit som täcker över den som ser ut som packning.

Eftersom det är fel utseende på nosen som kom med och som dessutom var väldigt tungt gjord av tjock svart plast så ska jag försöka göra en ny i glasfiber.
Har passat in fästena så skumpaketet sitter exakt där det ska.
Ska se om jag försöker få noskåpan att gå jämnt mot flygkroppen och inte placera den på utsidan som alla andra noskåpor.
Det finns ju två sätt att göra denna kåpa på:
1. gör en plugg i foam exakt som den ska se ut, gjuter jag nåt på utsidan som tex nån stadig glasfiber-gjutning, krafsar ur foamet, gjuter rätt noskåpa på insidan
2. gör en plugg men lite mindre än jag vill att resultatet ska vara och sen glasfiber på det och jämnar ut utsidan, engångs alltså. Tror på denna då den är enklare för mig som n00b

Attachment:
IMG_3234.JPG
IMG_3234.JPG [ 119.85 KiB | Viewed 4860 times ]


STATUS 14 juli 2020: Den väntar på sin tur. Tänkte göra ny nos till PT-19 först så jag lär mig, sen på denna. Men den ska nog målas mer på den bara jag får Lancair 360 klarmålad. Så det rör nog på sig...

STATUS 6 december 2020: Är ovanför "målarbordet" fortfarande, så den väntar på sin tur.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: BYGGE: Piper PA-28-140 Cherokee Cruiser SE-FFX
PostPosted: Wed 30 Dec 2020, 12:30 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Fri 12 Nov 2004, 15:27
Posts: 16613
Location: Solkusten
Ta ner den nu och gör den klart.

_________________
Rc Åland på facebook - https://www.facebook.com/alandRC/


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: BYGGE: Piper PA-28-140 Cherokee Cruiser SE-FFX
PostPosted: Wed 30 Dec 2020, 20:23 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Mr X wrote:
Ta ner den nu och gör den klart.

Målarbordet är fullt än, målar nog lite nu och då, snart är ett flyg klarmålat.
Skriver inte allt jag gör här... blir lite smått fixat här och där nu och då så inte värt härja här varje gång. Vem läser sånt?


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: BYGGE: Piper PA-28-140 Cherokee Cruiser SE-FFX
PostPosted: Sun 11 Jul 2021, 10:42 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Fixat lite mer...

Hade under bygget dragit snören för all belysning. Nu har jag dragit kablarna igenom så nu är det bara att fästa ljus-modulen samt fästa LEDarna.

Har också gjort klart för de fyra servona med servoarmar för montering i vingen (2 st skev, 2 st flaps) och ska löda på kabelförlängningarna.

Skevroder och flaps (klaffar heter de väl på svenska?) så var före klädseln på plats temporärt med gångjärn. Nu är de på plats efter klädseln och kan limmas fast så jag kan fortsätta med stagen.

Problem "lösta":
- Tänkte först klä det blå med klädsel, svårt hitta rätt färg. Hittade rätt färg med dekaltejp, men kom sen på att det är rätt svårt att klä vingspetsarna. Så det får bli målas istället. Borde väl målas med airbrush, men har bara vattenlöslig färg som säkert kommer lossna, så det får bli Humbol och pensel. Finns förstås inte rätt färg direkt, men det går ju att blanda.
- Servona i vingen är spegelvända, men för skev spelar det ingen roll. Jag kör raka servoarmar istället för osymmetriska och använder kanal 1 och 6 (Futaba) för att ställa in servona skilt med olika upp- och nerutslag. Men vad gäller flapsen så kommer ena flapset gå upp och andra ner. Finns tre alternativ här då jag inte kan vända servot samma väg i vingen. Alternativ 1 är att öppna servot och polvända DC-motorn samt skifta potentiometerns två yttre kablar med varandra. Alternativ 2 är att använda en servo-reverserare, har en sån. Alternativ 3 är att använda en 8-kanals-mottagare istället för 7-kanals (7-kanals räcker inte: 1 ail1, 2 ele, 3 thr, 4, rud, 5 flaps, 6 ail2, 7 lights). Så det får bli alternativ 3 (färre grejer som kan gå sönder).

Nästa steg är att renovera OF .48 fyrtaktaren så jag kan fästa den på motorbocken och fästa motorbocken på torpedväggen, få ut motorlängden på plats och sedan skära ut foam-biten för nya nosen så jag kan göra en ny noskåpa i glasfiber.

I övrigt står allt på lödbordet nu.

Så dags för nästa bygge på byggbordet! 8)


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: BYGGE: Piper PA-28-140 Cherokee Cruiser SE-FFX
PostPosted: Sat 26 Mar 2022, 16:16 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Status-Update!
Ja vad är det kvar på denna då... förutom färger, dekaler och sånt. Ska göra ny noskåpa för den som kom med liknar inte ett dugg och är tung. Men jag ska göra noskåpan till PT-19 först så jag lär mig. Bara jag tar mig tiden att göra klar en annan motor i ultraljudstvätten så ska motorn till detta flyg få sig en dust. Den väntar lite på det enda och det andra alltså. Borde kanske montera ihop den sen och flyga den, sen göra klar detaljerna.

Sommar-status 2023!
Den har varit på gång till ett byggbord flera gånger... nästa är att göra servo-hållaren i kroppen så jag kan bygga klart grunden för cockpit mm. Det är sånt där som inte finns med på nån ritning och jag måste välja mellan att bygga ett vanligt RC-flyg där man ser servona, eller bygga in dem så det ser mer skalalikt ut med soffa där bak...


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 77 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4

All times are UTC + 2 hours


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 19 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group