Senaste nyttPå kommande
31 julFilmeckerölinjen rallysprint
22 julResultatRallysprinten 2017
23 julResultatEckerölinjen Rallysprint 2016
Hem | Kalender | Evenemang | Klubbar | Forum | Galleri | Filmer | Länkar | Resultat | Arkiv | Kontakt | Torg | Om
It is currently Thu 28 Mar 2024, 16:31

All times are UTC + 2 hours




Post new topic Reply to topic  [ 37 posts ]  Go to page Previous  1, 2
Author Message
 Post subject: Re: Mini combat wing
PostPosted: Wed 31 Oct 2012, 12:20 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Hade de inte en sally-motor i nosen?
Eller kanske bara var en liknande... =) Finns ju några modeller o storlekar.
Får nån tag på material så är jag på. :-P
Jag har 3mm depron, det blir väl bara smulor, dessutom är 3mm = flex!
När?


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Mini combat wing
PostPosted: Wed 31 Oct 2012, 23:55 
Offline
Motorportalare
User avatar

Joined: Sun 19 Jun 2011, 13:39
Posts: 712
Location: Mariehamn
Kör: SlowStick
Mr X wrote:
MickeM wrote:
Jag köpte 6mm depron på Byggis, kanske de har EPP eller EPO!? Vet ej.

Var väl den där svarta/gråa färgen eller har dom vit också

Var till Byggis idag, dom har ingenting kvar.
Yngve


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Mini combat wing
PostPosted: Thu 01 Nov 2012, 08:40 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
yngvek wrote:
Mr X wrote:
MickeM wrote:
Jag köpte 6mm depron på Byggis, kanske de har EPP eller EPO!? Vet ej.

Var väl den där svarta/gråa färgen eller har dom vit också

Var till Byggis idag, dom har ingenting kvar.
Yngve

Hm, vem kan då ha... Mattssons i Godby? Simons (XL Bygg?)?


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Mini combat wing
PostPosted: Thu 06 Dec 2012, 13:43 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Dog detta ut för att vi inte hittade material? :?

Den hade ju nämnts några trådar tidigare på samma sida i forumet. :-D
viewtopic.php?f=19&t=10419


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Mini combat wing
PostPosted: Sun 09 Dec 2012, 20:53 
Offline
Motorportalare
User avatar

Joined: Sun 19 Jun 2011, 13:39
Posts: 712
Location: Mariehamn
Kör: SlowStick
MickeM wrote:
Dog detta ut för att vi inte hittade material? :?

Den hade ju nämnts några trådar tidigare på samma sida i forumet. :-D
viewtopic.php?f=19&t=10419

Jag hittade 6 mm depronskiva i Helsingfors för några veckor sedan då jag var där (lite bökigt att få hem oskadad i spårvagnar och tåg). Dom hade också 6 mm EPP, men det verkade väldigt mjukt. Har nu allt material utom kolfiberlisten, och kommer att bygga en Combat Wing på skoj.
Hittade lite förnyad ritning, finns på http://www.mfkbluemax.com/wordpress/wp- ... 11-251.pdf

Yngve


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Mini combat wing
PostPosted: Sun 09 Dec 2012, 22:16 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Aha! Kul, då är du ju snart flygklar då. =)
EPP har fördelen att den är mjuk, dvs den håller.
Kolfiberlisterna håller flyget rakt.
Depron är som "knäckebröd".
Ska själv skriva ut ritningarna så jag kan se om jag får ihop en av depron (har 3mm hemma).
Man kan kanske sätta dubbelt...


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Mini combat wing
PostPosted: Mon 10 Dec 2012, 20:47 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Har kollat lite.

Jag har depron för en CombatWing, inte det bästa materialet med tanke på hur depron brukar snöa efter en träff... Men hur som helst, jag har komplett paket för minst en modell. =) Hittade 15 st 5 och 9 grams servon!!! Gångjärn får nog bli tejp, för dom där fiber bara lossnar, tar med sig lim o allt. Limmar med UHU Por eller va det hette. Ett gäng mottagare finns och tre st ESC (ej säker om alla funkar, kan ha vart motorerna). Men motorer finns det inte många, en som funkar räcker. Kolfiberstag + lister har man. Servoarmar i mängder. Roderhorn gör man med depron + kolfiberlist + krympslang. Egentligen är ju EPP rätt mjukt, så 3mm depron borde egentligen räcka hur bra som helst. 6mm blir väl kanske bara tungt. Depron är styvare än EPP. Propellrar låg på hög också. Några st 360mAh 2S LiPos har man samt gummiband till propparna. Min motor-setup är aningen större än vad som ska va, men det funkar nog.

Jag börjar bygga denna när Gul-Cubben är klar. Så hur går det för er andra? :D


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Mini combat wing
PostPosted: Mon 10 Dec 2012, 22:13 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Tue 11 Nov 2008, 19:57
Posts: 1722
Location: Mariehamn
MickeM wrote:
Har kollat lite.:D


hmmmm... jag borde ha nån grå 6 mm skiva nere i källarn så vi får se :roll:

_________________
OH 530


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Mini combat wing
PostPosted: Sun 30 Dec 2012, 23:12 
Offline
Motorportalare
User avatar

Joined: Sun 19 Jun 2011, 13:39
Posts: 712
Location: Mariehamn
Kör: SlowStick
MickeM wrote:
Aha! Kul, då är du ju snart flygklar då. =)
EPP har fördelen att den är mjuk, dvs den håller.
Kolfiberlisterna håller flyget rakt.
Depron är som "knäckebröd".
Ska själv skriva ut ritningarna så jag kan se om jag får ihop en av depron (har 3mm hemma).
Man kan kanske sätta dubbelt...

Klart att limma ihop den och montera elektroniken!
Yngve


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Mini combat wing
PostPosted: Sun 30 Dec 2012, 23:20 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Fint! Min kommer bli till på en framtida byggkväll. =) Har alla grejer samt depron och skalpell.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Mini combat wing
PostPosted: Fri 04 Jan 2013, 15:14 
Offline
Motorportalare
User avatar

Joined: Sun 19 Jun 2011, 13:39
Posts: 712
Location: Mariehamn
Kör: SlowStick
yngvek wrote:
MickeM wrote:
Aha! Kul, då är du ju snart flygklar då. =)
EPP har fördelen att den är mjuk, dvs den håller.
Kolfiberlisterna håller flyget rakt.
Depron är som "knäckebröd".
Ska själv skriva ut ritningarna så jag kan se om jag får ihop en av depron (har 3mm hemma).
Man kan kanske sätta dubbelt...

Klart att limma ihop den och montera elektroniken!
Yngve

Ready for takeoff!
Yngve


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Mini combat wing
PostPosted: Sat 05 Jan 2013, 23:19 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
MickeM's CombatWing

Nu är min med också ready for take off! ;-) 3h tog det.
Leta upp delarna, skära till, limma, koppla, ställa in.
Den väger 104 gram flygklar med ack. Elevon-inställd.

Attachment:
IMG_5244.JPG
IMG_5244.JPG [ 69.47 KiB | Viewed 8016 times ]

Attachment:
IMG_5245.JPG
IMG_5245.JPG [ 84.78 KiB | Viewed 8016 times ]


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Mini combat wing
PostPosted: Sun 06 Jan 2013, 17:16 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Fri 12 Nov 2004, 15:27
Posts: 16613
Location: Solkusten
Den flög riktigt bra tyckte jag bara flygaren blev van med wingen.
I början hade den tydligen en egen vilja :lol:

_________________
Rc Åland på facebook - https://www.facebook.com/alandRC/


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Mini combat wing
PostPosted: Fri 01 Feb 2013, 21:13 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Mr X wrote:
Den flög riktigt bra tyckte jag bara flygaren blev van med wingen.
I början hade den tydligen en egen vilja :lol:

Jo, den var en utmaning. =) Men det krävs ju lite inställningar och testflygningar innan man får den att bete sig som man vill. Som tex att jag måste mixa gas->höjdroder eftersom att flyget steg uppåt när man gasade. Dessutom satte jag lite mer stig när man drog av gasen så att den inte dyker så mycket med nosen när man försöker landa. Detta funkade rätt OK. Men man kanske borde rikta ner motorn istället, eller? Också?

Och så har jag nu minskat ner höjdroderutslagen med hälften av skevroderutslagen, det sa nån i ett forum att man ska göra på vingar. =) Och med tanke på hur den flög med höjdrodret så stämmer det nog rätt bra. Den for ju som en jojo!!! :-D

Och sen ett annat problem jag inte ställt in än.. det är ju slipstreamen från proppen, den vrider flyget, så jag borde mixa gas->skev också.

Bara man får bort bieffekterna av allt man gör samt får till rätt utslag så ska den nog bli rätt duglig att busa med. =)

En sak jag inte vet hur man ska få bukt med är det där med att flyget stiger när man flyger med hög fart (vilket man kompenserar bort) ... och när man drar av gasen snabbt, så stiger flyget upp. Hm... vad göra? Lära sig dra av gasen långsamt? Proppen skapar ju en bromsyta också, samt att roderservona kanske inte hinner med så den där mixningen gas->höjdroder hänger med? Långsamma servon eller annat fel?

Den är i alla fall flygklar.

Ingen annan som tänkt bygga den? Mr X? Marcus G?


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Mini combat wing
PostPosted: Fri 01 Feb 2013, 23:25 
Offline
Motorportalare
User avatar

Joined: Sun 19 Jun 2011, 13:39
Posts: 712
Location: Mariehamn
Kör: SlowStick
MickeM wrote:
Mr X wrote:
Den flög riktigt bra tyckte jag bara flygaren blev van med wingen.
I början hade den tydligen en egen vilja :lol:

Jo, den var en utmaning. =) Men det krävs ju lite inställningar och testflygningar innan man får den att bete sig som man vill. Som tex att jag måste mixa gas->höjdroder eftersom att flyget steg uppåt när man gasade. Dessutom satte jag lite mer stig när man drog av gasen så att den inte dyker så mycket med nosen när man försöker landa. Detta funkade rätt OK. Men man kanske borde rikta ner motorn istället, eller? Också?

Och så har jag nu minskat ner höjdroderutslagen med hälften av skevroderutslagen, det sa nån i ett forum att man ska göra på vingar. =) Och med tanke på hur den flög med höjdrodret så stämmer det nog rätt bra. Den for ju som en jojo!!! :-D

Och sen ett annat problem jag inte ställt in än.. det är ju slipstreamen från proppen, den vrider flyget, så jag borde mixa gas->skev också.

Bara man får bort bieffekterna av allt man gör samt får till rätt utslag så ska den nog bli rätt duglig att busa med. =)

En sak jag inte vet hur man ska få bukt med är det där med att flyget stiger när man flyger med hög fart (vilket man kompenserar bort) ... och när man drar av gasen snabbt, så stiger flyget upp. Hm... vad göra? Lära sig dra av gasen långsamt? Proppen skapar ju en bromsyta också, samt att roderservona kanske inte hinner med så den där mixningen gas->höjdroder hänger med? Långsamma servon eller annat fel?

Den är i alla fall flygklar.

Ingen annan som tänkt bygga den? Mr X? Marcus G?

Det gick lite lättare att testa min vinge när jag var på Slemmern, i Godbyhallen fick jag bara koncentrera mig på att hålla mig borta från väggarna.
Jo, min for också som en jojo, ska göra som du och minska höjdroderutslagen. Motorn försökte jag i byggskedet få lite neråt/höger.
Hur mixar man gas->höjdroder eller skevroder, rodren är ju redan mixade med varandra ? Måste testa med sändaren, i manualen finns något som kallas PMIX.

Yngve


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Mini combat wing
PostPosted: Sat 02 Feb 2013, 00:00 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Vet ej vad du har för sändare, men på min så väljer man Prog.Mix och väljer tex nr 1 (av 8).
Och så väljer man att den ska använda Throttle som Master och Elevator som Slave.
Aktiverar mixningen.
Sen ställer man rate, alltså min och max-värde.
Dvs när man har throttle 0 (spaken i botten) så ska elevator vara -5%
Och när man har throttle 100 (spaken i max) så ska elevator vara -10%
Och sen skapar den nån kurva på det antar jag.

Ser nu att jag redan har mixat på slipstreamen. =)

Det är "lätt" ställa in motkompensationer på detta sätt, men det är eftereffekterna som är kluriga.
Just det där med vad som ska ske när man tex drar av gasen olika fort.
Mixningen är ju rätt av 1 till 1 på kurvan den ställts in på, ingen PID-reglering eller nåt gyro här inte! :-D


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Mini combat wing
PostPosted: Sun 09 Jun 2013, 08:44 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Flög den igår och trimmade in den ännu mer. Billigt enkelt bygge.
Den kräver lite inställningar och tweakande för att funka bra, men flyger helt ok.

Läste nånstans att man skulle ha hälften så mycket utslag på skev som på höjd, eller om det var tvärtom.

Kanske står tidigare
- När man gasar på så stiger wingen (propeller-slipstream mot vingen) -> mixa mot dyk
- När man drar av gasen så dyker wingen (propeller-slipstream försvinner mot vingen) -> mixa mot höjd
- När man gasar på så skevar wingen åt höger (propeller-slipstream slår mot vänster sida på vertikalstabilisator/fena) -> mixa skev åt vänster
- När man drar av gasen så skevar vingen åt vänster (propeller-slipstream försvinner mot fena) -> mixa skev åt höger

Men det svåra med detta är att det helt beror på hur snabbt man gasar!!! Man har ju en aspekt till, dvs momentet från motorn.
Om man ställer in så att vingen ska motverka med dyk när man gasar mer och mer samt drar av gasen så funkar det kanon när man har inställningarna rätt och wingen flyger rakt och fint. Knappt nåt moment som stör alls.
Men om man sen flyger på tex fullgas och drar av abrupt, då dyker vingen ändå samt skevar vänster. Lite svårt ställa in inställningar så man får bort allt sånt.

Ett sätt (som kanske är det bästa och mest riktiga) är väl att vinkla motorn och trimma skev samt höjd så man får bort detta, men motorns vinklar är ju inte direkt ställbara. =)

Min vinge var dessutom lite mjuk så höjd- och skev-roderutslag kunde vara aningen sega vid högre farter.
Tex om jag flög full spätta så hände inte så mycket med rodrena, flyget vart helt enkelt dynamiskt stabil (som man läst om i flygteorin), dvs ju mer man gasade, desto svårare styra. Som med katamaran-båt på vatten. Lustig effekt av detta var att när flyget flög rakt i fullgas och jag gav full höjd så bromsade rodrena tills hastigheten sjönk så pass att roderverkan uppstod -> flyget stiger mitt i allt som om den kört in i en vägg, eftersom farten då även minskades rejält.

Så... många intressanta reaktioner på detta flyg.
Om du bygger ett flyg, vinkla motorn rätt före du ställer in en massa inställningar... =) sen finjustera med inställningar. ;-)

Det är väl som med vissa andra flyg med Elevon-inställningar (Elevator-Aileron), att rodrena skall ha ett visst utslag i neutralläge. Så var det iaf på tex Su-27 Flanker. Men vad gäller detta flyg så kanske det återigen är det där med motorns vinkel som löser allt... vad tror ni andra aerodynamik-teoretiker? Marcus, hur va din flagg-målade metanol-vinge?


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 37 posts ]  Go to page Previous  1, 2

All times are UTC + 2 hours


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 21 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group