Senaste nyttPå kommande
31 julFilmeckerölinjen rallysprint
22 julResultatRallysprinten 2017
23 julResultatEckerölinjen Rallysprint 2016
Hem | Kalender | Evenemang | Klubbar | Forum | Galleri | Filmer | Länkar | Resultat | Arkiv | Kontakt | Torg | Om
Aktuellt datum och tid: tor 24 okt 2019, 03:33

Alla tidsangivelser är UTC + 2 timmar




Ny tråd Svara på tråd  [ 138 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: FPV/UAV - Bormatec Maja
InläggPostat: ons 27 aug 2014, 21:51 
Offline
Inventarie
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 16 maj 2004, 01:07
Inlägg: 28428
Ort: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Aftermath efter premiär (som min):

Landställena togs bort för det var omöjligt få den att lätta från Djäkenfältet.
Hoppas Bormatec är klara med nya katapulten snart (slutet av augusti).
Mr X handstartade och det gick rätt bra, men katapult = jag kan själv.
Handstarten var intressant, flyget ville dyka som en tok, undra på att
det var svårt markstarta. Men det var inte pga höjdrodret, för jag behövde
inte trimma. Tror det var för att Mr X höll för långt bak? Motorn är riktad
neråt, så det är lite klurigt.

Flög med en 2200 3S 30C LiPo. Flög 5 minuter. Ska se hur många mAh det blev.
Det blir inklusive två startförsök och taxning etc.

Här är i alla fall en film från "premiärturen" i måndags. Flög alltså med endast
RC-grejer i flyget (motor + ESC + CapPack + 2st 2200 3S LiPo (en vikt) +
mottagare + 4 servon (+1 servo för noshjul som ej var kopplat) + GoPro.
I filmen vart det en del intrimmande av flyget, därav lite guppande och hastiga
svängar. Jag flög på fjärdedels- till tredjedels gas och det flög riktigt stabilt
och bra. Nästan vindstilla när jag flög. Det är som en buss. Märkte inte alls
av segheten som den hade förr med de dåliga rodrena, mycket bättre nu
med kolfiber-förstärkningen och balsaskiva under varje roder.



Sen då?

1. Plocka bort noshjulsservo och fixa bort allt som har med landställena att göra.
2. Fixa till alla vassa kanter etc så den blir mjukare i formen.
3. Ta bort GoPro och montera på ljuskänsliga kameran istället som jag haft ett tag.
4. Fixa en videolänk och extra ack för länk och kamera.
5. Testflygning med FPV, hoppeligen fast det är lite mörkare ute (kanske med GoPro på med ackarna längre bak)
6. Hoppas katapulten snart går att beställa. Väntar svar från Bormatec.
7. Den väger en del, undras hur man ska få ner vikten. Har ju tagit bort landställena iofs.
Den lär ska klara en totalvikt på 3,2 kg med flyg och last (enligt nya bruksanvisningen).
8. APM 2.6 är väl nästa grej på schemat (den har gyro och en massa annat)... eller GoPro-gimbal i nosen.
9. Sen då?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: FPV/UAV - Bormatec Maja
InläggPostat: fre 29 aug 2014, 20:42 
Offline
Inventarie
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 16 maj 2004, 01:07
Inlägg: 28428
Ort: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Trodde stora Sony 700TVL-kameran var extremt ljuskänslig, men det va den ju inte alls det. Suck... det var nån annan kamera jag hade. Undras vilken... Nåja, blir annan kamera i morrn, bara jag får flyga lite FPV med Majan. =) Det blir FatShark 600TVL 15 grams-kameran + FatShark 5.8GHz 250mW-sändaren, eller om jag tar starka sändaren.... får se...


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: FPV/UAV - Bormatec Maja
InläggPostat: sön 14 sep 2014, 20:33 
Offline
Inventarie
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 16 maj 2004, 01:07
Inlägg: 28428
Ort: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Dome

Jag monterade FPV-kameran på taket på vingen och det var dumt.
När jag flög så var fokus på taket framför vingen och inte "landskapet".
Döh! Och så var den inte så ljuskänslig den heller... Så jag borde
byta kamera... bara jag skulle minnas vilken det var som klarade 0,001 lux. ;-)

Så istället kapade jag av nosen och monterade dit RVJet-Domen.
Det återstår lite småpyssel med att jämna bort de vassa kanterna osv,
men det blir nog klart när det är bra. Man kan montera bort denna nos
och sätta dit "gamla" nosen. Dome-paketet är inte så tungt trots allt.

Sånt som ska göras före nästa flygning:
- Få nosen klar med dome och GoPro samt servostyrning av kameran.
- Få svar från Bormatec om katapulten.
- Montera på FPV-grejerna på nån vänster.

Börjar närma sig APM 2.6-kit och katapult osv så det blir ett flygklart Search & Rescue-flyg. :-D

Bilaga:
IMG_0188.JPG
IMG_0188.JPG [ 94.87 KiB | Visad 5369 gånger ]


Bilaga:
IMG_0189.JPG
IMG_0189.JPG [ 80.25 KiB | Visad 5369 gånger ]


Bilaga:
IMG_0190.JPG
IMG_0190.JPG [ 48.36 KiB | Visad 5369 gånger ]


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: FPV/UAV - Bormatec Maja
InläggPostat: ons 17 sep 2014, 21:24 
Offline
Inventarie
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 16 maj 2004, 01:07
Inlägg: 28428
Ort: Mariehamn
Kör: Impreza GT
GoPro Dome-Gimbal klar!

Och GoPro-kameran är på plats.

Iofs så ska gimbaln gyrostyras, men det blir senare problem när APM är på plats. =)
Är bara att koppla in två kablar i APM och fixa skild matning. Varför gyro?
Det är för att man inte ska hålla på kämpa med att styra kameran hela tiden när flyget rör på sig.

Just nu styrs kameran av två rattar på sändaren. När flyget APM-flyger efter en
rutt så kan jag i lugn och ro dra ner goggles över ögonen och styra gimbaln och kika runt.
Man kan se rakt ner, nästan rakt åt sidorna och snett uppåt.

Har filmat lite, ska lägga upp vid tillfälle så får ni se hur den rör sig.
Har rundat av hörnen runt domenhållaren så gott jag kan, blev riktigt bra. Ny vass skalpell bara.

Bilaga:
IMG_0193.JPG
IMG_0193.JPG [ 51.71 KiB | Visad 5355 gånger ]


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: FPV/UAV - Bormatec Maja
InläggPostat: ons 17 sep 2014, 22:17 
Offline
Inventarie
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 16 maj 2004, 01:07
Inlägg: 28428
Ort: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Och så filmen på RVJet dome-gimbaln med GoPro...



Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: FPV/UAV - Bormatec Maja
InläggPostat: tor 18 sep 2014, 06:25 
Offline
Veteran
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 08 jul 2013, 19:01
Inlägg: 2987
Kör: Vad jag vill
Va häftigt. Ska bli kul att se den i action sen. Du kan ju göra va som helst me den där, eftersök i jobbig terräng är ju bland det effektivaste tycker jag.

_________________
Why drink and drive when you can rcfly


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: FPV/UAV - Bormatec Maja
InläggPostat: tor 18 sep 2014, 10:16 
Offline
Inventarie
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 12 nov 2004, 15:27
Inlägg: 15818
Ort: Solkusten
Kör: Trans Am
Flygtiden är för kort för att göra något med den :wink:

_________________
Rc Åland på facebook - https://www.facebook.com/alandRC/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: FPV/UAV - Bormatec Maja
InläggPostat: tor 18 sep 2014, 17:59 
Offline
Inventarie
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 16 maj 2004, 01:07
Inlägg: 28428
Ort: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Det där med flygtid är ju hemskt... Jag minns inte exakt vad jag laddade i acken efter en 5-6 min flygning, men tror det var 1100 mAh.
Så 1000mAh per 5 min -> 10.000mAh = 40 minuter då? De levereras med 8000mAh idag och kan då flyga runt 60 minuter. Vet inte hur de gör...
Mr X, jag har ju bara flugit med 2200 3S i Majan... och det är samma ack som folk flyger i sina små EPP-flyg på 1m. ;-) Så JAG är inte förvånad
att det bara blir några minuters flygtid. :-D Måste ha större ackar helt enkelt. Hur länge flyger du (70%) med din stora ack i FPV-flyget?
Majan känns som en luns jämfört med den kärran. :shock: Måste väga Majan vid tillfälle och se vad den ligger på.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: FPV/UAV - Bormatec Maja
InläggPostat: tis 28 jul 2015, 18:50 
Offline
Inventarie
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 16 maj 2004, 01:07
Inlägg: 28428
Ort: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Håller på fixar på denna nu. =)

Jag håller på sätter tillbaks landställena, för det kommer inte funka att landa utan landställ med en dome i nosen...

Jag funderar på om jag ska byta motor också, den klarar nämligen bara 3S och det är lite dumt.
Jag har ej stora 3S-ackar, men jag har 4000mAh 4S-ackar.

Steg 1 blir att återigen flyga som RC-flyg (med nåt FPV för säkerhets skull).
Steg 2 blir att montera ljusen jag skaffade enkom för flyget.
Steg 3 blir att få till domen.
Steg 4 blir att få in tex APM i den.

Kanske ska se över flygets yta, för det finns mycket man kan göra på den biten, släta ut. Mycket som bromsar idag.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: FPV/UAV - Bormatec Maja
InläggPostat: ons 29 jul 2015, 10:35 
Offline
Inventarie
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 16 maj 2004, 01:07
Inlägg: 28428
Ort: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Jag måsta ju maila Bormatec och fråga om motorn.
På lådan står det att den är gjord för 8-12 NiMH och att 3S LiPo med 12x6 är att rekommendera.
Ok, men hur många cellers LiPo klarar den av?
Det står överallt att det är 3S som gäller vad gäller Majan.
Och inte tänkte jag på att googla upp motorn...
Motorn klarar ju 5S (fick jag som svar från snabba Bormatec + Google). Doh!
Skulle jag ha tänkt efter så hade jag ju räknat ut att 12 NiMH = 14,4 V, dvs 4S LiPo (14,8V).
Hur de tänkt att motorn ändå är en 5S och bara klarar 12 NiMH är ju ett annat frågetecken.
Nåja, spelar ingen roll för mig.
Så nu blir det att flyga på en eller dubbla 4S 4000mAh Gravity. ;-)
Gravity ska klara 120A vilket är bra mycket mer fast det bara skulle vara hälften av det.
Ett stort problem löst. Måste bara mäta hur mycket ström hela paketet drar i samband med proptester, tur man har en watt-meter.

ESC klarar 2-6S så det funkar (på ESCen står det 5-18 NiMH & 2-6S LiPo, lite mer genomtänkt).
Den är en 40A ESC som klarar 60A bursts. Men motorn kan dra 50A. Lite på gränsen.
Jag hade inte alls valt en sådan ESC (levererad från Bormatec).
Och det är väl därför Bormatec har bytt från 40A ESC till 50A ESC för flera år sedan. ;-)
Nåja, ska mäta med watt-metern och se vad som händer.
Måste kolla kablaget också.
Har ett Cap-Pack på matningen för att få bort strömspikarna som "slår tillbaks mot" ESCen.

Jag har alltid undrat när andra har flugit sina Major. De sticker iväg utan problem. Min har alltid varit seg som en buss. Detta har nog berott på att motorn dragit för mycket ström och att jag bara flugit med klena ackar (Turnigy som inte räckt till alls). Senast jag flög så flög jag med GensAce 3S 2200 och det är rätt klent det med, men stor skillnad, den orkade ju iväg utan att lagga efter 5 sekunder. Nu kan jag ju flyga med 4S 8000 30C som ska klara allt galant. Woho!

Maja is back on track! ;-) Ska bli kul starta och landa på nya fältet som är mycket planare och nu hårdare.

Maja borde vara flygklar så fort jag hittar en propeller som funkar med "nya setupen".

Motorn är en Jamara Magnum E-Motor A2820/6
1000KV, 550W, 2,2A utan last, 50A burst@60s, 4mm axel, 125g, 8-12NiMH, 3-5S LiPo,
35x42mm (som bekräftar att vissa motorers siffror inte alltid är yttermåtten utan statorns mått),

Bild


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: FPV/UAV - Bormatec Maja
InläggPostat: ons 29 jul 2015, 11:25 
Offline
Inventarie
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 16 maj 2004, 01:07
Inlägg: 28428
Ort: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Maja on wheels, again!

Bakre landstället var bara att skruva fast, tog 1 minut.

Främre landstället tog 2h!!! Fästet blev skadat senaste landningen, så jag fick slita ut allt (som var fastlimmat i kroppen).
Göra en ny fästplatta, göra om, göra rätt, göra bättre, osv. Epoxy is my friend. Blev riktigt bra. MEN, jag hade ju lyckats
tejpa limspärrarna några mm fel så det kom in Epoxy där det INTE skulle vara. Nåja, efter borrade, mejslande, skalpellande,
avbitande osv så fick jag bort all epoxy och nu funkar allt mycket bättre än tidigare när det var landställ på detta flyg.
Bytte även ut fjädringen. Den rörde sig först när man satte på 4 kg vikt på nosstället, dvs rörde sig aldrig. Nu fjädrar den
som den ska. Bara montera servot och byta propeller nu så borde den nästan vara klar. Nöjd! 8)

Bilaga:
IMG_0746.JPG
IMG_0746.JPG [ 81.96 KiB | Visad 5143 gånger ]


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: FPV/UAV - Bormatec Maja
InläggPostat: sön 02 aug 2015, 10:00 
Offline
Inventarie
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 16 maj 2004, 01:07
Inlägg: 28428
Ort: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Borde ju flyga denna snart... men:

- Fixa fast hela bakstycket där motor och ESC sitter, lite löst pga dum konstruktion
- Byta propeller, men jag har ingen propeller... behöver en el-prop 10x6, 11x6 tex.
- Byta ack-kontakter från Deans till XT60.
- Söka upp mottagaren och ställa in allt i sändaren som återstår
- Balansering
- Kanske byta matningskablar...
- Fixa fearings (jämna ut kanter på nåt sätt)
- Osv...

Sen har jag en massa annat som ska i. =)

Fasen va allt kan ta tid när man vill förbättra allt hela tiden. :mrgreen:


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: FPV/UAV - Bormatec Maja
InläggPostat: sön 07 feb 2016, 11:12 
Offline
Inventarie
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 16 maj 2004, 01:07
Inlägg: 28428
Ort: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Jaha, den var ju inte alls flygklar. Nåja... får väl fixa då.
Utökar listan med:
- Navigationsljusen jag köpt för länge sedan (styrkort o allt)
- Fixa dit CapPacks (har bara ett nu)
- Gå över till 4S 4000 mAh istället för 3S
- Har inget styrkort, borde vara en APM/Pixhawk i denna, får se hur jag löser det (har en MiniAPM som jag inte fått kontakt med än + att det finns en APM i torget + att jag vet om en extra APM 2.6 som står här hos mig som inte är min)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: FPV/UAV - Bormatec Maja
InläggPostat: mån 08 feb 2016, 08:07 
Offline
Veteran
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 08 jul 2013, 19:01
Inlägg: 2987
Kör: Vad jag vill
MickeM skrev:
Jaha, den var ju inte alls flygklar. Nåja... får väl fixa då.
Utökar listan med:
- Navigationsljusen jag köpt för länge sedan (styrkort o allt)
- Fixa dit CapPacks (har bara ett nu)
- Gå över till 4S 4000 mAh istället för 3S
- Har inget styrkort, borde vara en APM/Pixhawk i denna, får se hur jag löser det (har en MiniAPM som jag inte fått kontakt med än + att det finns en APM i torget + att jag vet om en extra APM 2.6 som står här hos mig som inte är min)


Var köpte du CapPacks? dom e ju svindyra...

_________________
Why drink and drive when you can rcfly


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: FPV/UAV - Bormatec Maja
InläggPostat: mån 08 feb 2016, 19:23 
Offline
Inventarie
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 16 maj 2004, 01:07
Inlägg: 28428
Ort: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Nån svensk firma. Det är de här jag har:
http://www.castlecreations.com/products ... -pack.html
Finns billigare elektrolytkondensatorer utan kretskort.
Men de är jobbigare att löda fast och är de billigare, så vill jag inte ha dem.
Billiga kondingar håller ju inte. Meningslös vikt bara.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: FPV/UAV - Bormatec Maja
InläggPostat: lör 13 feb 2016, 20:29 
Offline
Veteran
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 08 jul 2013, 19:01
Inlägg: 2987
Kör: Vad jag vill
Jo de där fanns på eBay för runt 25-30€

_________________
Why drink and drive when you can rcfly


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: FPV/UAV - Bormatec Maja
InläggPostat: lör 13 feb 2016, 23:49 
Offline
Inventarie
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 16 maj 2004, 01:07
Inlägg: 28428
Ort: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Kobbeuffe skrev:
Jo de där fanns på eBay för runt 25-30€

Billigare köpa original från tillverkaren för 21USD då. =) Vet inte vad mina kostat, är från Sverige, men typ 25€ har jag för mig.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: FPV/UAV - Bormatec Maja
InläggPostat: sön 21 feb 2016, 23:29 
Offline
Inventarie
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 16 maj 2004, 01:07
Inlägg: 28428
Ort: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Siktar på ha denna RC-flygklar inför helgen. Inte så mycket att göra på den. Det stora nya blir att köra 4S.
Hade redan en CapPack i den och har två nya. Får se hur många det blir i den.
Navigationsljusen måste jag fundera på. Orsaken till att jag skaffat dem är för att placera dem på rätt sätt på flyget med rätt färg på rätt ställe och blink/strobe på rätt ställe så att jag SER flyget när det är längre bort och jag inte vet om det lutar emot/från mig. Har även landningsljus. Vad tycker herrskapet? Vita stora landningsljuset ska förstås vara rakt fram och användas vid landning. Och så ska det vara rött o grönt på vingspetsarna som lyser så som på flyg, dvs framåt och åt sidan. Sen har jag vita strobes och lysande vita samt nån "saftblandare" tror jag med. Blir nog rätt om jag flyger långt bort med flygets sida mot mig med tex röda LEDen lysande på vingspetsen och vita stroben blinkande bredvid. Då ser man om den lysande & blinkande vingspetsen är neråt eller uppåt beroende på om man flyger emot eller ifrån sig. Perfekt!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: FPV/UAV - Bormatec Maja
InläggPostat: tis 23 feb 2016, 09:21 
Offline
Veteran
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 08 jul 2013, 19:01
Inlägg: 2987
Kör: Vad jag vill
Varför kör du bara 4000mAh? Får du inte plats med större? Vi tokkör väl i vår sen. Du kan testa å jämföra, jag har ett 5200 som jag ska köra skuan med till en början men sen blir det nog 8-10000mAh

_________________
Why drink and drive when you can rcfly


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: FPV/UAV - Bormatec Maja
InläggPostat: tis 23 feb 2016, 10:10 
Offline
Inventarie
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 16 maj 2004, 01:07
Inlägg: 28428
Ort: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Kobbeuffe skrev:
Varför kör du bara 4000mAh? Får du inte plats med större? Vi tokkör väl i vår sen. Du kan testa å jämföra, jag har ett 5200 som jag ska köra skuan med till en början men sen blir det nog 8-10000mAh

Jag kör 2x 4S 4000 30C Gravity parallellt, borde räcka längre o bättre än 3S 2200 jag använde förut. :-)
Jag tänker inte köpa udda LiPos till denna som inte passar nån annanstans.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 138 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 2 timmar


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010