StänkskyddMr X... stänkskydd haha jaa! Men se bilden nedan. Vi hade ju planer
på sätta en digitalkamera för aerial-foto mellan de tre hjulen.
Hur bra blir dom bilderna?
Attachment:
IMG_5149.JPG [ 84.45 KiB | Viewed 10606 times ]
FlygtidVi flög två flygningar på Djäkenfältet i söndags (25 november 2012), en flygning var.
Vi tycker att man inte alls kan flyga så länge som det sägs att man ska kunna.
Det stod nåt om 1h20 min med 2st 3300 3S LiPo parallellt, dvs 6600. Vi har flugit
med 2200, dvs (1760mAh om 80% urdraget). Så vi ska teoretiskt kunna flyga knappt
en tredjedel av 80 min, dvs max 27 minuter. Hm, jag flög upp 80% av 2200 på 4min40sek.
och MarcusG flög lugnare tur på 6min10sek. Det är rätt stor skillnad!!! Bara en fjärdedel
av tiden?! Hm...
Googe EarthMan kan lägga in rutterna med höjd- och hastighets-kurvor i Google Earth (laddar ner
data från flyget via USB till en dator och exporterar till Google Earth-fil). Nedan en
från varje flygning.
MickeMs flygning
(max höjd 124m mätt utgående från 0m, max hastighet 72,7km/h).
Attachment:
20121125_maja_djaken_mickem.JPG [ 263.53 KiB | Viewed 10606 times ]
MarcusGs flygning
(max höjd 119m mätt utgående från 8m, max hastighet ca 64 km/h, pga felaktig spik i kurvan).
Attachment:
20121125_maja_djaken_marcusg.JPG [ 264.8 KiB | Viewed 10606 times ]
Data från eLoggernDessutom kan man få ut en himla massa data på en himla massa sätt från eLoggern via bärbara som är ansluten till flyget.
Som tex kurvor. Nedan är två kurvor från Marcus flygning.
Denna kurvan visar hur mycket
spänning acken hade från början till slut.
I början står flyget mest då när spänningen är i tak, dvs "oanvänd".
Sen några försök till starter och sen upp i luften (där mellan 5,5 och 6 minuter på x-axeln).
Spänningen sjunker oroväckade lågt.
ESC är inställd att ha en voltage cutoff på 3.0V per cell.
Attachment:
marcusgmajavoltage.JPG [ 289.7 KiB | Viewed 10606 times ]
Denna kurvan visar
Throttle (mintfärgat) samt strömåtgång (rött).
Fram till drygt 3 minuter är det bara prat vid bordet.
Sen några taxningar.
Vid 5,5 är starten.
Man ser att grön i topp = fullgas och då ser man att röda strömmen pikar och sen lägger av lite, vilket vi såg på Djäkenfältet, motorn drog fullt i början och sen varva den ner, under starten!? Ser man på De två största topparna så är det första en misslyckad start (en av två) och det andra höga är starten. Strömmen är betydligt lägre första försöket. Vi tror det beror på kalla ackar. När de blev varmare så kom det mer ork.
Attachment:
marcusgmajathrottleamp.JPG [ 306.8 KiB | Viewed 10606 times ]
StrömåtgångSom mest drar flyget utan motor med OSD och fullt spel på alla servon ca 0,5 A och med fullgas ca 38A. Använt 25C 2200 3S LiPo. 25C = 25 x 2200mAh = Max 55A, borde ju funka. 20C-ackar klarar max (under längre tid förstås) 44A. Men om spänningen sjunker... hm. Om vi parallell-kopplar två ackar, som vi tänkt, så ska väl C-talet öka?! Eller är det bara mAh som ökar till 4400mAh?
Så checklistorna ovan- Flytta samt fästa sändarack ---> gjort, men ska nog flyttas ännu längre fram så vi kan byta ack snabbare
- Undersöka varför vi ej hade höjd från statiska trycket ---> det går ju inte enligt bruksanvisningen!
- Fixa videosplitter ---> Ska köpa jo... bara vi vet varifrån och hur man spelar in på den andra porten. =)
- Testa att köra med parallella LiPos ---> Det ska provas jopp, måste kollas bara vad som gäller när man kör parallellt.
- Testa gyrot ---> Det måste vi testa nästa flygning
- Klura ut vart kraften tog vägen (rätt C-tal? kylan? klen ESC?) ---> Måste vart kylan eller för klena ackar!?
- Vibrationstesta gyrot ---> Nästa gång vid testplatsen. 20sek vid några olika varvtal och gyrot ska få ett medel och lysa blått om det vibbar för mycket.
- Kolla efter liten videokamera för FPV ---> Liten enkel kamera ska köpas in för FPV-muppen. Den andra kan styra filmkameran (GoPro).
- Kolla efter annan video-sändare och mottagare (dubbel uppsättning, en för FPV och en för kameran, men kanske börja med en 5.8GHz-länk) ---> Börjar med 5.8GHz japp.
- Stänkskärm till noshjul? ---> Hur?!
- Ta med 19"-bildskärmen och nåt skynke ---> Allt testat och funkar, testa nästa flygning.
- Hur ska vi spela in filmen från splittern? ---> Ingen aning, fråga runt lite, nån som vet?
- Göra så man SER skillnad på hur flyget ligger i luften. LEDs eller nåt. ---> Blir nog LEDs, frågan är bara vilket lätt och starklysande kit man ska ha.
Köpas in - Liten kamera 4:3 640x480 / 800x600 för FatShark goggles eller 1280x1024 för 19" bildskärmen
- Videolänk 5.8GHz för GoPro
- Positionsljus
- Några bra ackar, 2200 eller 3300 3S LiPo, med bra C-värde.
- Eagle Tree ESC Temp-sensor
- GPS expansions-kabel
- Videosplitter
- Få tag på nån hävare bärbar dator för på-plats-kontroll osv
- Senare: RangeVideo Dome med PT-gimball för GoPro med servon och eventuell gyro-stab (finns bara prototyper än)
- Senare: Aerial-foto digitalkamera
Kolla upp - Det där med att Majan ska ha lååång matningskabel från ack till ESC när det står att det även får va max 15cm?!
- Attackvinkel, flyget stiger ju aldrig, vi såg att stabb och vinge har noll grader attackvinkel, hm!? Ska väl va nån grad på vingen?
- Ta reda på hur man spelar in från splitter
- Hur parallellkoppla LiPos
- Hur man släcker OSDn vid flygning
- Aktivera Return To Home-funktionen
- Hur göra med UBEC och skild matning till de olika delarna beroende på strömförbrukning
Nästa flygning - Testa gyrot
- Testa RTH
- Testa 19"
- Testa FPV
- Testa StallSpeed (med luftsensor-speed och gps-speed)
Vi testade även hur trög noshjulsfjädringen var...
Vid 4kg börjar den fjädra först, är i botten vi 8kg (testade med våg på nosen
).