Jag måsta ju maila Bormatec och fråga om motorn.
På lådan står det att den är gjord för 8-12 NiMH och att 3S LiPo med 12x6 är att rekommendera.
Ok, men hur många cellers LiPo klarar den av?
Det står överallt att det är 3S som gäller vad gäller Majan.
Och inte tänkte jag på att googla upp motorn...
Motorn klarar ju 5S (fick jag som svar från snabba Bormatec + Google). Doh!
Skulle jag ha tänkt efter så hade jag ju räknat ut att 12 NiMH = 14,4 V, dvs 4S LiPo (14,8V).
Hur de tänkt att motorn ändå är en 5S och bara klarar 12 NiMH är ju ett annat frågetecken.
Nåja, spelar ingen roll för mig.
Så nu blir det att flyga på en eller dubbla 4S 4000mAh Gravity.
Gravity ska klara 120A vilket är bra mycket mer fast det bara skulle vara hälften av det.
Ett stort problem löst. Måste bara mäta hur mycket ström hela paketet drar i samband med proptester, tur man har en watt-meter.
ESC klarar 2-6S så det funkar (på ESCen står det 5-18 NiMH & 2-6S LiPo, lite mer genomtänkt).
Den är en 40A ESC som klarar 60A bursts. Men motorn kan dra 50A. Lite på gränsen.
Jag hade inte alls valt en sådan ESC (levererad från Bormatec).
Och det är väl därför Bormatec har bytt från 40A ESC till 50A ESC för flera år sedan.
Nåja, ska mäta med watt-metern och se vad som händer.
Måste kolla kablaget också.
Har ett Cap-Pack på matningen för att få bort strömspikarna som "slår tillbaks mot" ESCen.
Jag har alltid undrat när andra har flugit sina Major. De sticker iväg utan problem. Min har alltid varit seg som en buss. Detta har nog berott på att motorn dragit för mycket ström och att jag bara flugit med klena ackar (Turnigy som inte räckt till alls). Senast jag flög så flög jag med GensAce 3S 2200 och det är rätt klent det med, men stor skillnad, den orkade ju iväg utan att lagga efter 5 sekunder. Nu kan jag ju flyga med 4S 8000 30C som ska klara allt galant. Woho!
Maja is back on track!
Ska bli kul starta och landa på nya fältet som är mycket planare och nu hårdare.
Maja borde vara flygklar så fort jag hittar en propeller som funkar med "nya setupen".
Motorn är en Jamara Magnum E-Motor A2820/6
1000KV, 550W, 2,2A utan last, 50A burst@60s, 4mm axel, 125g, 8-12NiMH, 3-5S LiPo,
35x42mm (som bekräftar att vissa motorers siffror inte alltid är yttermåtten utan statorns mått),