motorportalen.net
http://forum.motorportalen.net/

Färdigställande av Great Planes Yak 54 3D 25%
http://forum.motorportalen.net/viewtopic.php?f=61&t=10691
Page 1 of 4

Author:  Mr X [ Fri 17 Feb 2012, 11:45 ]
Post subject:  Färdigställande av Great Planes Yak 54 3D 25%

Image
Köpte mig en Yak 54 för ett tag sedan och nu är det dax att färdigställa den.
Den var nästan flygklar när jag köpte den så detta flyg ska nu få en liten genomgång.

Image

Author:  Mr X [ Fri 17 Feb 2012, 11:50 ]
Post subject:  Re: UPPFIX: Great Planes Yak 54 3D 25%

Alla servon är utbytta till BMS-862DMAX+HS Champion Digital Servo Torque At 6.0V: 21.2kg 0.12 sec.
Heavy duty tvinnade kablar runt om.

På gasen såg jag att det fattas ett servo.

Motorn som följde med flyget är en MT50 bensin.

Author:  MickeM [ Fri 17 Feb 2012, 12:44 ]
Post subject:  Re: UPPFIX: Great Planes Yak 54 3D 25%

Va inte den där flygklar när du köpte den?

Author:  Mr X [ Fri 17 Feb 2012, 12:51 ]
Post subject:  Re: UPPFIX: Great Planes Yak 54 3D 25%

MickeM wrote:
Va inte den där flygklar när du köpte den?

Ja nästan utom att motorkåpan var ej klar vilket var bra för jag har bytt till pitts.
Alla servon som var i flyget sålde jag vidare.

Author:  Mr X [ Fri 17 Feb 2012, 13:03 ]
Post subject:  Re: UPPFIX: Great Planes Yak 54 3D 25%

Brytaren till flyget är en DPSI MICRO - DUALBAT 5.5V / 5.9V DUAL POWER
Volten ut är ställd på 5.9V och två ackar ska kopplas till magnetbrytaren.
Image
Manual: http://www.rc-electronic.com/downloads/ ... 009_EN.pdf

Author:  OscarE. [ Fri 17 Feb 2012, 13:25 ]
Post subject:  Re: UPPFIX: Great Planes Yak 54 3D 25%

Har samma "elsystem-setup" i min nuvarande Yak 55M 30cc som jag hade i den där (Emcotec grejerna alltså), och är riktigt nöjd med dem. Lycka till med denna fina kärra! :D

Author:  Mr X [ Fri 17 Feb 2012, 15:21 ]
Post subject:  Re: UPPFIX: Great Planes Yak 54 3D 25%

OscarE. wrote:
Lycka till med denna fina kärra! :D

Tack


Vet att detta flyg är baktungt och inte blev det lättare med starkare och tyngre servon där bak.
Övrigt så är flyget tungt i sig själv men mycket stadigt byggt så mellan två onda ting måste man välja något.
Bly i nosen eller större ackar så jag valde två Turnigy 2650mAh 2S för att driva DPSI MICRO - DUALBAT 5.5V / 5.9V DUAL POWER.
Det var lite bökigt att löda på multiplex kontakterna på dom grova kablarna till acken.
Futaba R6008HS 2.4G FASST är monterad i flyget.

Author:  Mr X [ Fri 17 Feb 2012, 16:42 ]
Post subject:  Re: UPPFIX: Great Planes Yak 54 3D 25%

These are the recommended control surface throws:

ELEVATOR:
High Rate: 1-1/4" [32 mm] Low Rate: 7/8" [22 mm] up
High Rate: 1-1/4" [32 mm] Low Rate: 7/8" [22 mm] down
RUDDER:
High Rate: 2-1/2" [64 mm] Low Rate: 1" [25 mm] right
High Rate: 2-1/2" [64 mm] Low Rate: 1" [25 mm] left
AILERONS:
High Rate: 1" [25 mm] up 7/8" [22 mm] up
High Rate: 1" [25 mm] down 7/8" [22 mm] down

3D RATES
3D ELEVATOR:
2-1/2" [64 mm] up
2-1/2" [64 mm] down
3D RUDDER:
4" [102 mm] right
4" [102 mm] left
3D AILERONS:
2-1/4" [57 mm] up
2-1/4" [57 mm] down

The C.G. is located 5-1/8" [130 mm] back from the leading edge of the wing at the fuselage.
Manual: http://manuals.hobbico.com/gpm/gpma1411-manual-v1_1.pdf

Author:  Mr X [ Fri 17 Feb 2012, 17:13 ]
Post subject:  Re: UPPFIX: Great Planes Yak 54 3D 25%

Till tändsystemet sitter det en DPSI MICRO - RCS REMOTE CONTROL SWITCH MPX
Image
http://shop.rc-electronic.com/e-vendo.p ... =541&p=541

Manual: http://shop.rc-electronic.com/downloads ... RCS_EN.pdf
Urgent completion: http://shop.rc-electronic.com/downloads ... RCS_EN.pdf

Attention: Because of the safety functions of the DPSI Micro RCS HighSpeed servos (e. g. Futaba HS with 7ms pulse rate) will be detected as "corrupt", switching on is not possible. That's why a RCS will not work at HS outputs. The safety function detects an error when the pulse rate is smaller than 10ms.

Author:  Mr X [ Fri 17 Feb 2012, 19:57 ]
Post subject:  Re: Färdigställande av Great Planes Yak 54 3D 25%

Utslagen inställda på bakre rodren och vingarna.

Kanal 4: RUDDER inställt på Low Rate, High Rate och 3D
Kanal 2,7: ELEVATOR inställt på Low Rate, High Rate och 3D
Kanal 1,6: AILERONS inställt på Low Rate, High Rate och 3D

Author:  Mr X [ Fri 17 Feb 2012, 20:50 ]
Post subject:  Re: Färdigställande av Great Planes Yak 54 3D 25%

Nu när man har vingarna inställda och klara är det bara att passa in motorkåpan :D

Author:  Mr X [ Fri 17 Feb 2012, 22:10 ]
Post subject:  Re: Färdigställande av Great Planes Yak 54 3D 25%

Lika bra att göra allt klart runt motorn för jag börjar misstänka att Emcotec switchen kommer att ställa till problem för mig, gillar inte den där röda texten

Attention: ...

Author:  MickeM [ Fri 17 Feb 2012, 22:15 ]
Post subject:  Re: Färdigställande av Great Planes Yak 54 3D 25%

Mr X wrote:
Lika bra att göra allt klart runt motorn för jag börjar misstänka att Emcotec switchen kommer att ställa till problem för mig, gillar inte den där röda texten

Attention: ...

Strunta i remote-joxet då?

Author:  Mr X [ Fri 17 Feb 2012, 22:20 ]
Post subject:  Re: Färdigställande av Great Planes Yak 54 3D 25%

Kör jag med 10ms puls så ska det fungera.

Author:  Mr X [ Fri 23 Mar 2012, 20:23 ]
Post subject:  Re: Färdigställande av Great Planes Yak 54 3D 25%

MT-50NG 50CC gas enginedisplacement 48.6cc
Output:4.5hp
Bore:44mm;
Stroke:32mm;
Spark Plug:Resistor Spark Plug;
Weight 1495g bare with plug);
Ignition RCEXL igntion system
Propeller:2-Blades 20-8 to 23-8
RPM range: 1300--8000rpm

Author:  Mr X [ Sat 24 Mar 2012, 08:20 ]
Post subject:  Re: Färdigställande av Great Planes Yak 54 3D 25%

All el är nu klar så det fattas bara att passa in spinnern och väga av flyget.
Flyget börjar snart vara flygfärdigt och provflygningen närmar sig :D

Har en 23x8 propeller på nu som följde med flyget men 21x8 eller 22x8 är bättre att köra in motorn med.

Author:  Mr X [ Sun 25 Mar 2012, 13:31 ]
Post subject:  Re: Färdigställande av Great Planes Yak 54 3D 25%

Propeller:2-Blades 20-8 to 23-8

Att montera på den största propellern som motorn klarar av känns inte snällt mot maskinen.
Eftersom motorn är ny byter jag 23x8 till 21x8 så får den arbeta lättare.
Tur att man hade en passlig liggande i lådan :D

Attachment:
DSC_3140.JPG
DSC_3140.JPG [ 409.18 KiB | Viewed 11343 times ]

Author:  MickeM [ Sun 25 Mar 2012, 15:44 ]
Post subject:  Re: Färdigställande av Great Planes Yak 54 3D 25%

Med metanolmotorer brukar man köra in med en liten propeller (den minsta i rangen).
Som tex OS 46 ska köras in med 10x6 eller va det brukar vara, och sen kan man lägga på en prop som belastar mer.
Hur är det med bensinare?

Author:  Mr X [ Sun 25 Mar 2012, 15:50 ]
Post subject:  Re: Färdigställande av Great Planes Yak 54 3D 25%

Man ska inte belasta en ny maskin för då blir den att gå varm.
Är nog samma med bensin som med metanol att den ska köras in vackert.

Author:  Mr X [ Sun 25 Mar 2012, 16:02 ]
Post subject:  Re: Färdigställande av Great Planes Yak 54 3D 25%

The C.G. is located 5-1/8" [130 mm] back from the leading edge of the wing at the fuselage.

En snabb koll hur man ligger med CG blev det idag.
CG ska vara 130mm men jag ligger just nu på 150mm vilket betyder att den är baktung.

(HD-5680BB) Servot till gasen väger 42g och är långt ut i nosen, blir utbytt mot ett som är tyngre.

Edit:
1. bytte till BMS-862DMAX+HS som väger 54g

Page 1 of 4 All times are UTC + 2 hours
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/