Senaste nyttPå kommande
31 julFilmeckerölinjen rallysprint
22 julResultatRallysprinten 2017
23 julResultatEckerölinjen Rallysprint 2016
Hem | Kalender | Evenemang | Klubbar | Forum | Galleri | Filmer | Länkar | Resultat | Arkiv | Kontakt | Torg | Om
Aktuellt datum och tid: mån 14 okt 2019, 03:54

Alla tidsangivelser är UTC + 2 timmar




Ny tråd Svara på tråd  [ 53 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Färdigställande av Great Planes Yak 54 3D 25%
InläggPostat: fre 17 feb 2012, 11:45 
Offline
Inventarie
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 12 nov 2004, 15:27
Inlägg: 15818
Ort: Solkusten
Kör: Trans Am
Bild
Köpte mig en Yak 54 för ett tag sedan och nu är det dax att färdigställa den.
Den var nästan flygklar när jag köpte den så detta flyg ska nu få en liten genomgång.

Bild

_________________
Rc Åland på facebook - https://www.facebook.com/alandRC/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: UPPFIX: Great Planes Yak 54 3D 25%
InläggPostat: fre 17 feb 2012, 11:50 
Offline
Inventarie
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 12 nov 2004, 15:27
Inlägg: 15818
Ort: Solkusten
Kör: Trans Am
Alla servon är utbytta till BMS-862DMAX+HS Champion Digital Servo Torque At 6.0V: 21.2kg 0.12 sec.
Heavy duty tvinnade kablar runt om.

På gasen såg jag att det fattas ett servo.

Motorn som följde med flyget är en MT50 bensin.

_________________
Rc Åland på facebook - https://www.facebook.com/alandRC/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: UPPFIX: Great Planes Yak 54 3D 25%
InläggPostat: fre 17 feb 2012, 12:44 
Offline
Inventarie
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 16 maj 2004, 01:07
Inlägg: 28413
Ort: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Va inte den där flygklar när du köpte den?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: UPPFIX: Great Planes Yak 54 3D 25%
InläggPostat: fre 17 feb 2012, 12:51 
Offline
Inventarie
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 12 nov 2004, 15:27
Inlägg: 15818
Ort: Solkusten
Kör: Trans Am
MickeM skrev:
Va inte den där flygklar när du köpte den?

Ja nästan utom att motorkåpan var ej klar vilket var bra för jag har bytt till pitts.
Alla servon som var i flyget sålde jag vidare.

_________________
Rc Åland på facebook - https://www.facebook.com/alandRC/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: UPPFIX: Great Planes Yak 54 3D 25%
InläggPostat: fre 17 feb 2012, 13:03 
Offline
Inventarie
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 12 nov 2004, 15:27
Inlägg: 15818
Ort: Solkusten
Kör: Trans Am
Brytaren till flyget är en DPSI MICRO - DUALBAT 5.5V / 5.9V DUAL POWER
Volten ut är ställd på 5.9V och två ackar ska kopplas till magnetbrytaren.
Bild
Manual: http://www.rc-electronic.com/downloads/ ... 009_EN.pdf

_________________
Rc Åland på facebook - https://www.facebook.com/alandRC/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: UPPFIX: Great Planes Yak 54 3D 25%
InläggPostat: fre 17 feb 2012, 13:25 
Offline
Rutinerad medlem
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 03 maj 2008, 20:34
Inlägg: 486
Har samma "elsystem-setup" i min nuvarande Yak 55M 30cc som jag hade i den där (Emcotec grejerna alltså), och är riktigt nöjd med dem. Lycka till med denna fina kärra! :D


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: UPPFIX: Great Planes Yak 54 3D 25%
InläggPostat: fre 17 feb 2012, 15:21 
Offline
Inventarie
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 12 nov 2004, 15:27
Inlägg: 15818
Ort: Solkusten
Kör: Trans Am
OscarE. skrev:
Lycka till med denna fina kärra! :D

Tack


Vet att detta flyg är baktungt och inte blev det lättare med starkare och tyngre servon där bak.
Övrigt så är flyget tungt i sig själv men mycket stadigt byggt så mellan två onda ting måste man välja något.
Bly i nosen eller större ackar så jag valde två Turnigy 2650mAh 2S för att driva DPSI MICRO - DUALBAT 5.5V / 5.9V DUAL POWER.
Det var lite bökigt att löda på multiplex kontakterna på dom grova kablarna till acken.
Futaba R6008HS 2.4G FASST är monterad i flyget.

_________________
Rc Åland på facebook - https://www.facebook.com/alandRC/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: UPPFIX: Great Planes Yak 54 3D 25%
InläggPostat: fre 17 feb 2012, 16:42 
Offline
Inventarie
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 12 nov 2004, 15:27
Inlägg: 15818
Ort: Solkusten
Kör: Trans Am
These are the recommended control surface throws:

ELEVATOR:
High Rate: 1-1/4" [32 mm] Low Rate: 7/8" [22 mm] up
High Rate: 1-1/4" [32 mm] Low Rate: 7/8" [22 mm] down
RUDDER:
High Rate: 2-1/2" [64 mm] Low Rate: 1" [25 mm] right
High Rate: 2-1/2" [64 mm] Low Rate: 1" [25 mm] left
AILERONS:
High Rate: 1" [25 mm] up 7/8" [22 mm] up
High Rate: 1" [25 mm] down 7/8" [22 mm] down

3D RATES
3D ELEVATOR:
2-1/2" [64 mm] up
2-1/2" [64 mm] down
3D RUDDER:
4" [102 mm] right
4" [102 mm] left
3D AILERONS:
2-1/4" [57 mm] up
2-1/4" [57 mm] down

The C.G. is located 5-1/8" [130 mm] back from the leading edge of the wing at the fuselage.
Manual: http://manuals.hobbico.com/gpm/gpma1411-manual-v1_1.pdf

_________________
Rc Åland på facebook - https://www.facebook.com/alandRC/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: UPPFIX: Great Planes Yak 54 3D 25%
InläggPostat: fre 17 feb 2012, 17:13 
Offline
Inventarie
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 12 nov 2004, 15:27
Inlägg: 15818
Ort: Solkusten
Kör: Trans Am
Till tändsystemet sitter det en DPSI MICRO - RCS REMOTE CONTROL SWITCH MPX
Bild
http://shop.rc-electronic.com/e-vendo.p ... =541&p=541

Manual: http://shop.rc-electronic.com/downloads ... RCS_EN.pdf
Urgent completion: http://shop.rc-electronic.com/downloads ... RCS_EN.pdf

Attention: Because of the safety functions of the DPSI Micro RCS HighSpeed servos (e. g. Futaba HS with 7ms pulse rate) will be detected as "corrupt", switching on is not possible. That's why a RCS will not work at HS outputs. The safety function detects an error when the pulse rate is smaller than 10ms.

_________________
Rc Åland på facebook - https://www.facebook.com/alandRC/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Färdigställande av Great Planes Yak 54 3D 25%
InläggPostat: fre 17 feb 2012, 19:57 
Offline
Inventarie
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 12 nov 2004, 15:27
Inlägg: 15818
Ort: Solkusten
Kör: Trans Am
Utslagen inställda på bakre rodren och vingarna.

Kanal 4: RUDDER inställt på Low Rate, High Rate och 3D
Kanal 2,7: ELEVATOR inställt på Low Rate, High Rate och 3D
Kanal 1,6: AILERONS inställt på Low Rate, High Rate och 3D

_________________
Rc Åland på facebook - https://www.facebook.com/alandRC/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Färdigställande av Great Planes Yak 54 3D 25%
InläggPostat: fre 17 feb 2012, 20:50 
Offline
Inventarie
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 12 nov 2004, 15:27
Inlägg: 15818
Ort: Solkusten
Kör: Trans Am
Nu när man har vingarna inställda och klara är det bara att passa in motorkåpan :D

_________________
Rc Åland på facebook - https://www.facebook.com/alandRC/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Färdigställande av Great Planes Yak 54 3D 25%
InläggPostat: fre 17 feb 2012, 22:10 
Offline
Inventarie
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 12 nov 2004, 15:27
Inlägg: 15818
Ort: Solkusten
Kör: Trans Am
Lika bra att göra allt klart runt motorn för jag börjar misstänka att Emcotec switchen kommer att ställa till problem för mig, gillar inte den där röda texten

Attention: ...

_________________
Rc Åland på facebook - https://www.facebook.com/alandRC/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Färdigställande av Great Planes Yak 54 3D 25%
InläggPostat: fre 17 feb 2012, 22:15 
Offline
Inventarie
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 16 maj 2004, 01:07
Inlägg: 28413
Ort: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Mr X skrev:
Lika bra att göra allt klart runt motorn för jag börjar misstänka att Emcotec switchen kommer att ställa till problem för mig, gillar inte den där röda texten

Attention: ...

Strunta i remote-joxet då?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Färdigställande av Great Planes Yak 54 3D 25%
InläggPostat: fre 17 feb 2012, 22:20 
Offline
Inventarie
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 12 nov 2004, 15:27
Inlägg: 15818
Ort: Solkusten
Kör: Trans Am
Kör jag med 10ms puls så ska det fungera.

_________________
Rc Åland på facebook - https://www.facebook.com/alandRC/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Färdigställande av Great Planes Yak 54 3D 25%
InläggPostat: fre 23 mar 2012, 20:23 
Offline
Inventarie
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 12 nov 2004, 15:27
Inlägg: 15818
Ort: Solkusten
Kör: Trans Am
MT-50NG 50CC gas enginedisplacement 48.6cc
Output:4.5hp
Bore:44mm;
Stroke:32mm;
Spark Plug:Resistor Spark Plug;
Weight 1495g bare with plug);
Ignition RCEXL igntion system
Propeller:2-Blades 20-8 to 23-8
RPM range: 1300--8000rpm

_________________
Rc Åland på facebook - https://www.facebook.com/alandRC/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Färdigställande av Great Planes Yak 54 3D 25%
InläggPostat: lör 24 mar 2012, 08:20 
Offline
Inventarie
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 12 nov 2004, 15:27
Inlägg: 15818
Ort: Solkusten
Kör: Trans Am
All el är nu klar så det fattas bara att passa in spinnern och väga av flyget.
Flyget börjar snart vara flygfärdigt och provflygningen närmar sig :D

Har en 23x8 propeller på nu som följde med flyget men 21x8 eller 22x8 är bättre att köra in motorn med.

_________________
Rc Åland på facebook - https://www.facebook.com/alandRC/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Färdigställande av Great Planes Yak 54 3D 25%
InläggPostat: sön 25 mar 2012, 13:31 
Offline
Inventarie
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 12 nov 2004, 15:27
Inlägg: 15818
Ort: Solkusten
Kör: Trans Am
Propeller:2-Blades 20-8 to 23-8

Att montera på den största propellern som motorn klarar av känns inte snällt mot maskinen.
Eftersom motorn är ny byter jag 23x8 till 21x8 så får den arbeta lättare.
Tur att man hade en passlig liggande i lådan :D

Bilaga:
DSC_3140.JPG
DSC_3140.JPG [ 409.18 KiB | Visad 6079 gånger ]

_________________
Rc Åland på facebook - https://www.facebook.com/alandRC/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Färdigställande av Great Planes Yak 54 3D 25%
InläggPostat: sön 25 mar 2012, 15:44 
Offline
Inventarie
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 16 maj 2004, 01:07
Inlägg: 28413
Ort: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Med metanolmotorer brukar man köra in med en liten propeller (den minsta i rangen).
Som tex OS 46 ska köras in med 10x6 eller va det brukar vara, och sen kan man lägga på en prop som belastar mer.
Hur är det med bensinare?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Färdigställande av Great Planes Yak 54 3D 25%
InläggPostat: sön 25 mar 2012, 15:50 
Offline
Inventarie
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 12 nov 2004, 15:27
Inlägg: 15818
Ort: Solkusten
Kör: Trans Am
Man ska inte belasta en ny maskin för då blir den att gå varm.
Är nog samma med bensin som med metanol att den ska köras in vackert.

_________________
Rc Åland på facebook - https://www.facebook.com/alandRC/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Färdigställande av Great Planes Yak 54 3D 25%
InläggPostat: sön 25 mar 2012, 16:02 
Offline
Inventarie
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 12 nov 2004, 15:27
Inlägg: 15818
Ort: Solkusten
Kör: Trans Am
The C.G. is located 5-1/8" [130 mm] back from the leading edge of the wing at the fuselage.

En snabb koll hur man ligger med CG blev det idag.
CG ska vara 130mm men jag ligger just nu på 150mm vilket betyder att den är baktung.

(HD-5680BB) Servot till gasen väger 42g och är långt ut i nosen, blir utbytt mot ett som är tyngre.

Edit:
1. bytte till BMS-862DMAX+HS som väger 54g

_________________
Rc Åland på facebook - https://www.facebook.com/alandRC/


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 53 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 2 timmar


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010