motorportalen.net
http://forum.motorportalen.net/

Projekt: Turbinjetflyg Sabre D-86F
http://forum.motorportalen.net/viewtopic.php?f=61&t=10640
Page 3 of 5

Author:  MickeM [ Thu 01 Mar 2012, 23:44 ]
Post subject:  Re: Projekt: Jetflyg!

Mr X wrote:
Hur många kanaler behöver man på en jet, ditt flyg.

Hmm... bra fråga, inte tänkt så långt.
Tänker "högt" och tror på följande:
Kanal 1 - Höger skevroder 1 servo
Kanal 2 - Höjdroder 1 servo
Kanal 3 - Throttle 1 kanal
Kanal 4 - Sidoroder 1 servo
Kanal 5 - Flaps 2 servon (tror den har flaps, har ju ingen vinge) ;-)
Kanal 6 - Vänster skevroder 1 servo
Kanal 7 - Landställena går på luft så det blir väl ett servo till det systemet
Typ...

Sen är det ju det där med landställsluckorna.
Jag vet inte hur och när de ska stängas riktigt.
Jo med servo, men timingen... inte kollat närmare.

Har ej kollat huvudställenas luckor desto mer, om
dom är påhängda på landställena eller om de stängs
efteråt med varsitt servo/ett servo.

Nosstället är lite special. När det fälls in så fälls det
upp och vrids om 90 grader så att hjulet "ligger" före
det fälls in hela vägen, inte mekaniskt styrt. Och
de två främre luckorna följer med landstället medans
stora luckan fälls in efteråt, med servo antar jag.

Hur många kanaler blir det? ;-)

Author:  Mr X [ Thu 01 Mar 2012, 23:53 ]
Post subject:  Re: Projekt: Jetflyg!

Bromsarna kräver väl en kanal också.
Kanske man inte har trottel cut på jet?
Ombordglöd för den har väl ett glödstift till starten.
Själva maskinen kräver den någon kanal för uppstart.

Author:  MickeM [ Thu 01 Mar 2012, 23:57 ]
Post subject:  Re: Projekt: Jetflyg!

Mr X wrote:
Bromsarna kräver väl en kanal också.
Kanske man inte har trottel cut på jet?
Ombordglöd för den har väl ett glödstift till starten.
Själva maskinen kräver den någon kanal för uppstart.

Bromsar hade jag glömt. Jag tror inte mina ställ har bromsar...
Man får väl använda foten. Man ska ändå inte bromsa när man landar. =)
Throttle Cut är ju på kanal 3.
Ombordglöd o allt som styr jet-turbinen styrs av Fadecen.
En kanal till hela turbin alltså.
Lysen kanske man borde ha. =)
Måst få testbänken klar så jag kan lägga ut en bild o beskriva det jag vet. =)
Troligtvis i morrn fredagkväll.

Author:  MickeM [ Sat 03 Mar 2012, 01:13 ]
Post subject:  Re: Projekt: Jetflyg!

Jet-Turbin-testbänken klar! =)

Avdammad, rengjord, genomgången, uppsnyggat och fastsatt! Blev lite skillnad.

Fäste fast alla kablar och slangar samt grejer med dubbelhäftande tejp (kraftigaste Holmbergs hade, funka tokfint!).
Men även kardbordband och skruvar förstås. ;-) Kan ju beskriva lite kort det man ser...
- Fadec är den som styr allt, den "vita dosan" uppe i mitten dit nästan allt går.
- Startgasen går i gula slangen som kommer från vänster går in i en ventil (styrd av Fadec) och in i turbin.
- Orangea slangen uppe från vänster är där A1 Jet Fuel sugs in via filter och sen pumpen (styrd av Fadec) och sen via ventil (styrd av Fadec) genom vit slang in i turbin.
- Grön kabel från Fadec till turbin är termometern som mäter utblås-temp.
- Röd-svart kabel från Fadec till turbin så går till glödstiftet ovanpå.
- Blå stora 2S LiPo 5000mAh-acken uppe till vänster går genom en LiPo-ackvarnare och till matningen av Fadec
- Blå-röd kabel från Fadec till Turbin är matningen till elmotorn som drar igång turbinen
- Svart grov kabel från Fadec ner tilll vänster går till svarta boxen som är Data Terminal, dvs den man kan plugga i och hur (visar temp, varvtal osv).
- Vanlig "servo"-kabel från Fadec går in i turbin, ingen aning vad den gör, styr varvet på nåt sätt I guess?!
- Blå acken nere till höger (3S 2200mAh LiPo ger ström till UBEC som ger ström till Futaba 14-kanals mottagaren samt ackvarnaren
- Det går en kabel från kanal 3 på Futaba-mottagaren till Fadec, det är throttlen det.
Attachment:
IMG_4459.JPG
IMG_4459.JPG [ 98.92 KiB | Viewed 7769 times ]


Resten är bilder från andra vinklar. =)
Kommer info om turbinen samt kringutrustningen senare.
Samt att jag måste ta reda på startförfarande, gång och avstängning.
Har satt ny tändhatt och fixat allt annat jag sade att jag skulle göra.
Nu läsa lite på det hela...
Attachment:
IMG_4461.JPG
IMG_4461.JPG [ 112.55 KiB | Viewed 7769 times ]

Attachment:
IMG_4463.JPG
IMG_4463.JPG [ 83.8 KiB | Viewed 7769 times ]

Attachment:
IMG_4464.JPG
IMG_4464.JPG [ 85.36 KiB | Viewed 7769 times ]

Author:  Atte [ Sat 03 Mar 2012, 10:06 ]
Post subject:  Re: Projekt: Jetflyg!

Snyggt upplägg i sedvanlig ordning :D. Man kan se att det krävs en hel massa kringutrustning för att få lite blås ... men jag ser ingen hållare för brandsläckaren :shock:
Jussifixa hade ju igång den på fältet så allt borde väl funka så du får annonsera när blir det provkörning :?:

Author:  MickeM [ Sat 03 Mar 2012, 11:11 ]
Post subject:  Re: Projekt: Jetflyg!

Tackar! Man ser bättre hur allt hänger ihop om man lägger upp allt så där som jag gjort,
tycker jag. Och dessutom är ordning A och O när man ger sig in på nåt sånt här nytt,
som dessutom varvar 160.000 rpm och eldar o har sig. :lol: Det är lite mer grejer än att
få igång en metanolare eller bensinmotor jo. Men intressant är det!

Brandsläckare ska jag skaffa (jag har 3st rätt nya i skick, men ingen av dem är kolsyre-
släckare). Man behöver en rätt stor förstod jag, inte bara en 1kg.

Och så ska jag få tag på nån bränsletank för testbänken tror jag, som tål A1 Jet Fuel
(diesel-liknande). Typ en sån jag har till rökapparaten borde ju funka. Bara för att, så
måst man ju skaffa en elektriskt driven pump som sätts på testbänken. :mrgreen:

Och så va det ju den där propan-byttan... JS? ;-)

Japp, Jussi körde turbinen på fältet, så den funkar ju. =) Får se när det blir test-run,
inte så länge det är för kallt iaf, tappar bara koncentrationen då. Och inte när det är
torrt. Men man kan ju ställa sig mitt på asfalten nånstans. :-D

Author:  MickeM [ Sat 03 Mar 2012, 16:40 ]
Post subject:  Re: Projekt: Jetflyg!

Började läsa lite och för att samla infot så skriver jag det här i tråden. =)


SimJet

Läser man på ena sidan av broschyren står det en sak och på andra sidan nåt annat. =)
SimJet Miniature Turbojet Engine & Simjet Micro Turbine Engine Systems.
Verkar vara danska... SimJet Denmark - http://www.simjet.com (sidan såg lite bättre
ut för nån vecka sen, då stod det att nåt var på gång, nu står det lite sämre. ;-))
Men det finns i US med http://www.ussimjetllc.com
Slogan är ju lite kul... Simjet - In Thrust We Believe


Några Do's and Dont's

- Lyft aldrig i startmotorn, det kan göra att det blir vint och startmotorn kan börja dra
mer ström pga detta och får då aldrig upp motorn i rätt varvtal.

- SimJet 1200 AES /SP och GE är känsliga för att få för mycket propan. Får man för
mycket flammor under uppstart skall man minska mängden propan på dess ventil (den
på gula slangen). 2-5cm flammor är normalt upp till tomgång. Vad nu AES, SP och GE
står för vet jag inte, kanske kommer mer info om det bara man läser vidare.

- Om temeperaturen i förbränningskammaren inte kommer upp i 100 grader Celcius efter
att propanet är antänt under uppstart (röd LED lyser konstant) så kan man vända
propanflaskan upp och ner 1 sekund för att få flytande propan till motorn, eller öppna
propan-ventilen ett halvt varv. 100 grader Celcius är den temperatur där turbinen
övergår från gas till bränsle.

- Man ska sätta olja i propan-solenoiden var 10e start. Kan man göra det?!

- Om man använder ett bränslesystem med "hopper tank" (menar dom mellantank/
headertank som även är på helis?) så ska man ha en hård liten tank (Dubro tex) så
att man försäkrar sig om att bränslet inte sugs tillbaks till tanken pga vacuum när man
går från fullgas till tomgång, kan bli "flame out" då. Slangen mellan hopper tank och
huvudtank skall ha minst 3mm innerdiameter, antar att även slangen skall vara hård
så den inte "imploderar" under fullgas.

- Jorda inte turbinen eller ECU'n. Hmm? Jorda med vad? Väggelementet?

- Man ska använda minst en 8-cells (minst 1300mAh SubC NiCd-ack). Hur ska man
tolka det då? 8-cells Nicd är väl 9,6V och 2S LiPo är 7,4V medans 3S är 11,1V. Är väl
lite skillnad iofs... 4,2V per cell..... 3,7... 1,2.....

- Om strömkablarna mellan ack och ECU är längre än 15cm så ska man se till att använda
minst 0,75kvmm ledningar. Vid uppstart med glödning samt motor igång så drar den hela
40A i spikar. (LiPon klarar vad..?) annars får man problem med tändningen av propanet.

Gaspar Fadec... ska bli intressant läsa om. =)

Author:  MickeM [ Wed 07 Mar 2012, 20:53 ]
Post subject:  Re: Projekt: Jetflyg!

Säkert kan man ha nytta av en sån här:
http://www.internetmodeler.com/artman/u ... -sabre.jpg
Haha, Haynes-bok på Sabre F-86!!! :mrgreen: Dimper ner i postlådan...

Author:  Mr X [ Thu 08 Mar 2012, 21:52 ]
Post subject:  Re: Projekt: Jetflyg!

Här har du gallernät till turbinen.
http://www.hobbyking.com/hobbyking/stor ... Parts.html

Author:  MickeM [ Fri 09 Mar 2012, 19:26 ]
Post subject:  Re: Projekt: Jetflyg!

Dom där gallrena va lite snyggare än det jag har... =)

Ritningar!!!

Titta vad mars-tomten kom med idag! :D Butan(70%)-Propan(30%) och ritningarna!!! Stora ritningar!

Fick tidigare ett mail med kontaktuppgifter till byggaren... =) Tar sig... ska väl få en vinge av detta till slut.
Jäääääkligt synd att den skadade vingen är slängd, skulle vart guld värt om den fanns kvar. Otroligt synd.

Attachment:
IMG_4468.JPG
IMG_4468.JPG [ 50.12 KiB | Viewed 7709 times ]

Attachment:
IMG_4469.JPG
IMG_4469.JPG [ 39.38 KiB | Viewed 7709 times ]

Attachment:
IMG_4470.JPG
IMG_4470.JPG [ 39.75 KiB | Viewed 7709 times ]

Attachment:
IMG_4471.JPG
IMG_4471.JPG [ 46.91 KiB | Viewed 7709 times ]

Attachment:
IMG_4472.JPG
IMG_4472.JPG [ 36.78 KiB | Viewed 7709 times ]

Attachment:
IMG_4473.JPG
IMG_4473.JPG [ 55.34 KiB | Viewed 7709 times ]

Attachment:
IMG_4474.JPG
IMG_4474.JPG [ 51.23 KiB | Viewed 7709 times ]

Attachment:
IMG_4475.JPG
IMG_4475.JPG [ 53.79 KiB | Viewed 7709 times ]

Attachment:
IMG_4477.JPG
IMG_4477.JPG [ 66.66 KiB | Viewed 7709 times ]

Attachment:
IMG_4478.JPG
IMG_4478.JPG [ 78.91 KiB | Viewed 7709 times ]

Attachment:
IMG_4479.JPG
IMG_4479.JPG [ 52.6 KiB | Viewed 7709 times ]

Attachment:
IMG_4480.JPG
IMG_4480.JPG [ 69.43 KiB | Viewed 7709 times ]

Attachment:
IMG_4481.JPG
IMG_4481.JPG [ 48.69 KiB | Viewed 7709 times ]

Attachment:
IMG_4482.JPG
IMG_4482.JPG [ 42.91 KiB | Viewed 7709 times ]

Author:  MickeM [ Sat 10 Mar 2012, 00:45 ]
Post subject:  Re: Projekt: Jetflyg!

Är det bara jag som hittat mitt flyg på världskartan? :-D
Grekland - Aten - Tatoi Airport (jämfört en bild som är fotad 2011).

Attachment:
HellenicFlame202.JPG
HellenicFlame202.JPG [ 244.1 KiB | Viewed 7699 times ]

Author:  Atte [ Sat 10 Mar 2012, 09:48 ]
Post subject:  Re: Projekt: Jetflyg!

MickeM wrote:
Ritningar!!!


Är det en "ducted fan" som byggts om för konverterats för jet :?: Det är väl i stort sett samma sak bara att temperaturen på utblåset blir lite annat :roll:

Author:  MickeM [ Sat 10 Mar 2012, 10:57 ]
Post subject:  Re: Projekt: Jetflyg!

Atte wrote:
MickeM wrote:
Ritningar!!!


Är det en "ducted fan" som byggts om för konverterats för jet :?: Det är väl i stort sett samma sak bara att temperaturen på utblåset blir lite annat :roll:

Japp, ducted fan utbytt mot jet. Gjord för OS91 ursprungligen med fläkt. Heter det MDF då månne? :-D EDF = Electric Ducted Fan och Methanol Ducted Fan är väl MDF... om det finns nåt sånt. =) Men tror det heter bara Ducted Fan?
Det skall vara ett "byxben" när det är jet-turbin, ett stålrör som går från turbinen till utblåset. Och så har insidan klätts med heatshields.
Flyget flögs med ducted fan förut och på slutet med turbin.

Author:  MickeM [ Sat 10 Mar 2012, 11:18 ]
Post subject:  Re: Projekt: Jetflyg!

Atte... varför flygs det inte så mycket med ducted fan med metanolmotor?
Sånt var väl vanligare förr? Iofs är det kanske billigare och enklare med el idag,
för det finns rejäla såna doningar också, såg att det fanns 145mm EDF!!! :shock:
Kanske du har flugit med metanol-ducted-fan? Kanske nån borde starta en
"nostalgi-tråd" om metanol-ducted-fans! =)

Hittade lite bilder på "min" Hellenic Flame Sabre F86-F (nr 202)...
Attachment:
95-04b.jpg
95-04b.jpg [ 30.49 KiB | Viewed 7684 times ]

Attachment:
191135.jpg
191135.jpg [ 271.18 KiB | Viewed 7684 times ]

Attachment:
museum11.jpg
museum11.jpg [ 46.22 KiB | Viewed 7684 times ]

Attachment:
13263_9638.jpg
13263_9638.jpg [ 164.55 KiB | Viewed 7684 times ]

Author:  Atte [ Sat 10 Mar 2012, 14:10 ]
Post subject:  Re: Projekt: Jetflyg!

MickeM wrote:
Atte... varför flygs det inte så mycket med ducted fan med metanolmotor?
Sånt var väl vanligare förr? Iofs är det kanske billigare och enklare med el idag,
för det finns rejäla såna doningar också, såg att det fanns 145mm EDF!!! :shock:
Kanske du har flugit med metanol-ducted-fan? Kanske nån borde starta en
"nostalgi-tråd" om metanol-ducted-fans! =)



Jag har inte provat ducted fan MDF och det har mig veterligen inte funnits nån på Åland. Däremot har jag sett MDF flyga bl.a på en skalaträff utanför Stockholm för kanske 20 - 25 år sedan. Vad jag minns så hade dom fullt sjå att få upp flygen i luften. Jag tror att MDF hade ganska dålig verkningsgrad för ide´n var ju en liten fläktdiameter för att få in det i kroppen (för att likna en jet) och det låg alltid en metanolmotor i vägen som störde luftströmmen :roll: ... tvärsnittsarean blir ju lite bättre med en elmotor.

Author:  MickeM [ Thu 15 Mar 2012, 21:32 ]
Post subject:  Re: Projekt: Jetflyg!

MickeM wrote:
Säkert kan man ha nytta av en sån här:
http://www.internetmodeler.com/artman/u ... -sabre.jpg
Haha, Haynes-bok på Sabre F-86!!! :mrgreen: Dimper ner i postlådan...

Dear Customer

Today, the following items have been shipped by 1st Class Letter:
* 1 copies of North American Sabre F-86 Manual (9780857330949)

:mrgreen:

Author:  MickeM [ Tue 20 Mar 2012, 21:38 ]
Post subject:  Re: Projekt: Jetflyg!

MickeM wrote:
MickeM wrote:
Säkert kan man ha nytta av en sån här:
http://www.internetmodeler.com/artman/u ... -sabre.jpg
Haha, Haynes-bok på Sabre F-86!!! :mrgreen: Dimper ner i postlådan...

Dear Customer

Today, the following items have been shipped by 1st Class Letter:
* 1 copies of North American Sabre F-86 Manual (9780857330949)

Wohoo! Cool bok! :mrgreen:
Läser man texten längst ner på boken, så undrar man ju... kommer denna bok hjälpa så mycket? Haha!
Har Haynes-böcker sen tidigare, men denna är ju helt i färg!!!

Attachment:
IMG_4484.JPG
IMG_4484.JPG [ 63.12 KiB | Viewed 7639 times ]

Author:  jussifixaa [ Sun 20 May 2012, 19:29 ]
Post subject:  Re: Projekt: Jetflyg!

lite bildmaterial...

Attachments:
_RW_5062.jpg
_RW_5062.jpg [ 133.78 KiB | Viewed 7602 times ]
rullaus.jpg
rullaus.jpg [ 30.12 KiB | Viewed 7602 times ]
tommiteam.jpg
tommiteam.jpg [ 49.67 KiB | Viewed 7602 times ]

Author:  MickeM [ Sun 20 May 2012, 20:11 ]
Post subject:  Re: Projekt: Jetflyg!

Tackar! :-D Saknar den där vingen... ;-) Till och med skrotet av vingen skulle vara guld värt.

Author:  jussifixaa [ Sun 20 May 2012, 20:24 ]
Post subject:  Re: Projekt: Jetflyg!

MickeM wrote:
Tackar! :-D Saknar den där vingen... ;-) Till och med skrotet av vingen skulle vara guld värt.

jag kan fråga om en kille från fastalandet kan laminera , alltså den som har byggd den.., tror han har formar kvar????

Page 3 of 5 All times are UTC + 2 hours
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/