motorportalen.net
http://forum.motorportalen.net/

CMPro Giles 202 - 50
http://forum.motorportalen.net/viewtopic.php?f=61&t=10371
Page 3 of 5

Author:  Mr X [ Tue 31 Jan 2012, 12:04 ]
Post subject:  Re: CMPro Giles 202 - 50

Så har man servo till vingarna och pilot med spakkänsla :lol:
Attachment:
DSC_3041.JPG
DSC_3041.JPG [ 329.59 KiB | Viewed 8351 times ]

Author:  Mr X [ Sun 12 Feb 2012, 20:06 ]
Post subject:  Re: CMPro Giles 202 - 50

Så där nu har man alla prylarna för att färdigställa flyget.

Vingen ligger på byggbordet och servon ska monteras.
Spinnern som saknades har också dykt upp.

Author:  Mr X [ Wed 29 Feb 2012, 13:15 ]
Post subject:  Re: CMPro Giles 202 - 50

Vingarna har nu alla servon monterade

Author:  Mr X [ Tue 06 Mar 2012, 22:03 ]
Post subject:  Re: CMPro Giles 202 - 50

Roderutslagen klara så nu är det dax att sätta dit piloten.

Author:  Mr X [ Tue 06 Mar 2012, 23:56 ]
Post subject:  Re: CMPro Giles 202 - 50

Piloten har flyttat in i flyget :D

Kvar är nu att få CG på rätt men jag borde ligga ganska så nära.
Provstart och inkörning av motorn så är flyget redo för sommarens utmaningar.

Nu är det inte mycket kvar på flyget.

Author:  Mr X [ Fri 24 Aug 2012, 23:25 ]
Post subject:  Re: CMPro Giles 202 - 50

Motorn provstartad men går dåligt.
Maskinen känns rå och mera som en metanolare än en bensinmotor.

Author:  Mr X [ Sat 29 Dec 2012, 02:10 ]
Post subject:  Re: CMPro Giles 202 - 50

Fick aldrig maskinen att gå så flyget får stå ett tag tills andan faller på igen.

Author:  MickeM [ Sat 29 Dec 2012, 13:17 ]
Post subject:  Re: CMPro Giles 202 - 50

Mr X wrote:
Fick aldrig maskinen att gå så flyget får stå ett tag tills andan faller på igen.

Den är väl lite robust och bökig före den blir lite inkörd. Give it a new try! =)

Author:  Mr X [ Sun 28 Jul 2013, 12:28 ]
Post subject:  Re: CMPro Giles 202 - 50

Gissar på att orsaken varför maskinen inte går bra är att jag har pumpen för lågt monterad.
Den måste flyttas upp och närmare förgasaren.
Image

Author:  Mr X [ Sat 04 Jan 2014, 10:13 ]
Post subject:  Re: CMPro Giles 202 - 50

Flyget har bytt ägare.

Author:  MickeM [ Tue 04 Feb 2014, 21:13 ]
Post subject:  Re: CMPro Giles 202 - 50

CMPro Giles 202 50

Jupp, hos mig... och jag har fixat lite på den... =)

Strök klädseln, limmade klädseln där den inte gick att rädda, satte på fler klibbor, klistrade på krom-ränder på undersidan, lade på call-sign OH-MGL för att det ser mer riktigt ut eller nåt, slängde ut miniatyrtanten och lade in en i rätt skala, byggde upp en cockpit som faktiskt är tvåpersoners med mätare stolsryggar och instrumentbräden, fixade popnitar med canopyglue och färg, panellinjer i svart som borde vart smalare gråa, råddade till vajrarna så nu finns det en lucka på undersidan, aluspinner istället för plastspinnern, bytte propeller till en i komposit som ska vingspetsmålas, flyttade bränslepumpen och monterade den i skum för att den inte ska ta upp vibrationer som lär ska vara ett vanligt problem, mätte ut CG-punkter och märkte ut dem, monterade på spatsen (hjulkåporna), skruvade fast alla skruvar (vissa med gänglåslim för nästan alla var lösa), fixade till de fyra hålen i stjärten där vajrar och stag kommer ut, målat lite här och där för att det ska se bättre ut, minskade ner alla roderutslagen rejält för många kraschar bland annat pga för rejäla höjdroderutslag (flyget hamnar i dödsspiral), programmerat sändaren så flyget är flygklart med alla inställningar, monterat på såna där triangel-pinn-grejer på ändan på vingspetsarna för piloten att se hur det flygs samt fake-pitot-rör, vägt in och balanserat flyget på rätt CG, vikten blev 2998 gram utan ack, med den mest lämpliga acken jag hade (5000mAh 2S som är stor) som passar rakt in med balansering och allt så väger flyget 3250 gram, osv osv... Det blev en del. Nu är flyget för fint för att flygas. Vikten på 3kg verkar vara standard för andra med, går säkert få lättare, men nu är det ju en bensinmotor i denna kärra, en 9 cc NGH YT-9 eller va den nu hette. Blue Bird-standard-servon rätt igenom, ingen aning vad det är för nåt. Den är till salu om nån vill ha en snygg (?) aerobatik-kärra (inget man ska hovra med).

Attachment:
IMG_6100.JPG
IMG_6100.JPG [ 94.07 KiB | Viewed 8043 times ]

Attachment:
IMG_6101.JPG
IMG_6101.JPG [ 104.06 KiB | Viewed 8043 times ]

Attachment:
IMG_6102.JPG
IMG_6102.JPG [ 55.01 KiB | Viewed 8043 times ]

Attachment:
IMG_6105.JPG
IMG_6105.JPG [ 85.98 KiB | Viewed 8043 times ]

Attachment:
IMG_6106.JPG
IMG_6106.JPG [ 73.22 KiB | Viewed 8043 times ]

Attachment:
IMG_6110.JPG
IMG_6110.JPG [ 102.23 KiB | Viewed 8043 times ]

Attachment:
IMG_6111.JPG
IMG_6111.JPG [ 49.43 KiB | Viewed 8043 times ]

Attachment:
IMG_6113.JPG
IMG_6113.JPG [ 114.01 KiB | Viewed 8043 times ]

Author:  Mr X [ Tue 04 Feb 2014, 21:32 ]
Post subject:  Re: CMPro Giles 202 - 50

Oj vad fin den blev, bra jobbat.

Author:  MickeM [ Tue 04 Feb 2014, 23:02 ]
Post subject:  Re: CMPro Giles 202 - 50

Mr X wrote:
Oj vad fin den blev, bra jobbat.

Tackar! =) Jo det spåra ur lite... tycker dom är snyggare att se på om man fixar till dem lite. De är ju mer på "landbacken" än i luften. Dessutom lär man sig nåt nytt varje gång och tar kunskapen med sig till nästa. Som tex att panel-linjer är svåra... svart smal tusch var ingen höjdare, skulle ha vart grå istället, samt fixat skugga åt ena hållet så det ser överalappande ut. Next time...
Nåt mer i detaljväg man kunde göra på denna kärra för att få det snyggare?

Author:  Kobbeuffe [ Tue 02 Aug 2016, 21:47 ]
Post subject:  Re: CMPro Giles 202 - 50

Jaha så hamna detta flyg ute i vildmarken hos krashkungen. :P

Har kikat igenom vad jag har köpt och konstaterat efter att läst på andra trådar om bensinflygen att det blir dubbla Accun och Ubec:s

Bytte servot till gasen då det som satt i inte gick tillbaka utan bara åt ett håll?? Jaja hade hemma så ingen fara med det.
har kikat på vad för bränsle som skall användas och jag tror det blir Aspensoppa med nån lite bättre 2 takts olja. Fast V-Power borde ju funka bra tycker jag?? Hittar ingen info om högoktanig soppa :( Den ska tydligen blandas ca 4% iaf

Author:  MickeM [ Wed 03 Aug 2016, 11:33 ]
Post subject:  Re: CMPro Giles 202 - 50

Kraschkungen? Ja nån måste ju ha titeln och tronen. Tror det var flera kungadömen på Djäkenfältet förut. ;-)
Men den där kan du ju inte krascha. Det är ju inte en ARF som bara är fastskruvad på måfå utan har fått flera timmars fix utöver det.
Servona funka för mig, servona kom med när jag köpte flyget, är inte Futaba eller Hitec, är nåt annat, så jag vet inget om deras kvalitet.
Men, det kanske är metallstag mellan gasservo och förgasare, ska det inte vara.

Jag har kört tre olika ekobränslen (Aspen från Lantbruk, nån grön från Select och nån annan blå från St1) och samtliga funkar likadant, tankar och kör. =) De luktar lite olika. Har använt Johnson Pro-olja i samtliga. Den är inte jättebäst för högvarviga bilmotorer dock, men flygmotorerna duger dom nog till. OM de kan klara hettan, det är väl det som är viktigast.

Googla runt hur flyget ska flygas också. Och speciellt landas. Är många nybörjare som klotar detta flyg på YouTube för att de ska "hovra" in flyget vid landing vilket inte alls går, ett dugg. :-) Kellyn flyger snällare, men samma lika tankesätt, dock att Giles är tyngre och tipstallar tidigare och rejälare.

Roderutslagen är väldigt viktiga på 40-50-size aerobatikflyg. För mycket -> spin eller dylikt.

Flyget är gjort för snabb aerobatik, inte 3D.

Motorn har körts lite grand i Mr X's ägo. Men gick ej bra. Ej inkörd iofs. Men orsakerna var nog att pumpen inte var på rätt höjd (känsligt) och så skulle pumpen + tändboxen vara fluffigt upphängda.

Author:  MickeM [ Wed 03 Aug 2016, 12:00 ]
Post subject:  Re: CMPro Giles 202 - 50

Det första jag gör när jag köper tex ett beg flyg av någon är att skruva loss alla servohorn på alla servon, sen se om ändlägena inte går för långt (minskar EPA). Sen monterar jag på servohornen igen och justerar subtrim osv.

Author:  Kobbeuffe [ Wed 03 Aug 2016, 18:19 ]
Post subject:  Re: CMPro Giles 202 - 50

MickeM wrote:
Det första jag gör när jag köper tex ett beg flyg av någon är att skruva loss alla servohorn på alla servon, sen se om ändlägena inte går för långt (minskar EPA). Sen monterar jag på servohornen igen och justerar subtrim osv.

Jag plockade ur servot när jag märkte att nåt var konstigt och körde det utan horn och det gick bara att köra åt ett håll.

Author:  MickeM [ Wed 03 Aug 2016, 20:26 ]
Post subject:  Re: CMPro Giles 202 - 50

Kobbeuffe wrote:
MickeM wrote:
Det första jag gör när jag köper tex ett beg flyg av någon är att skruva loss alla servohorn på alla servon, sen se om ändlägena inte går för långt (minskar EPA). Sen monterar jag på servohornen igen och justerar subtrim osv.

Jag plockade ur servot när jag märkte att nåt var konstigt och körde det utan horn och det gick bara att köra åt ett håll.

Tur det märktes nu. =) Så du är flygklar nu? ;)

Author:  Kobbeuffe [ Wed 03 Aug 2016, 20:32 ]
Post subject:  Re: CMPro Giles 202 - 50

MickeM wrote:
Kobbeuffe wrote:
MickeM wrote:
Det första jag gör när jag köper tex ett beg flyg av någon är att skruva loss alla servohorn på alla servon, sen se om ändlägena inte går för långt (minskar EPA). Sen monterar jag på servohornen igen och justerar subtrim osv.

Jag plockade ur servot när jag märkte att nåt var konstigt och körde det utan horn och det gick bara att köra åt ett håll.

Tur det märktes nu. =) Så du är flygklar nu? ;)

Nä. Ska köpa soppa och försöka köra in motorn klart och så ska väl kanske lite roderutslag justeras. Hittade modellen i simulatorn iaf :)

Author:  Kobbeuffe [ Mon 09 Jan 2017, 07:14 ]
Post subject:  Re: CMPro Giles 202 - 50

Måste filura ut hur jag ska få motorn att gå bra i denna. Tips? hade det varit på moppetiden hade jag bytt stift och kollat timingen bara...... Kanske det finns nå proffs på andra sidan atlanten jag måste fråga.

Page 3 of 5 All times are UTC + 2 hours
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/