motorportalen.net
http://forum.motorportalen.net/

CMPro Giles 202 - 50
http://forum.motorportalen.net/viewtopic.php?f=61&t=10371
Page 1 of 5

Author:  Mr X [ Sat 31 Dec 2011, 23:01 ]
Post subject:  CMPro Giles 202 - 50

CMPro Giles 202 - 50

Övertog ett flyg som stått länge i lådan så vi får se vad det blir av detta projekt.
Ligger nu i friggeboden med hög prioritet för tanken är att jag ska flyga i vinter med det.
Elektroniken och motorn är på kommande.
Image

Spänvidd: 1400mm
Längd : 1407mm
flygvikt : 2450-2550g
Vingbelastning: 67-70g/dm2
Antal servon: 5
Ving area: 36,4 dm2
Engine/Motor require: 40~46 cu in 2 stroke or 50~63 cu in 4 stroke
Image

Author:  Mr X [ Sat 31 Dec 2011, 23:41 ]
Post subject:  Re: CMPro Giles 202 - 50

Tanken är att montera en bensinare i detta lilla flyg :D

Author:  Mr X [ Sun 01 Jan 2012, 10:40 ]
Post subject:  Re: CMPro Giles 202 - 50

Denna gasare ska sitta i flyget har jag tänkt.

NGH GT-9
Världens minsta serietillverkade bensinmotor
9.07cc motor inklusive tänsystem, ljuddämpare och tändstift
Byggd som en glödstiftsmotor med cylinderfoder. Ersätter en .45 - .56 glödstiftsmotor
Max Power: 0.8hp/15000rpm. Weight Engine: 425g. Prop: 10x6-12x6
Image

Author:  MickeM [ Sun 01 Jan 2012, 12:12 ]
Post subject:  Re: CMPro Giles 202 - 50

Ska bli kul se en så liten bensinmotor, dessutom i ett flyg. =)
Det var dock en förträffligt tråkig cockpit. =) Dit med svart klädsel eller dekalark?

Author:  Mr X [ Sun 01 Jan 2012, 13:17 ]
Post subject:  Re: CMPro Giles 202 - 50

Håller med och jag måste väl få till något roligt i cockpiten.
Förslag mottages tacksamt!

Author:  Mr X [ Sun 01 Jan 2012, 13:24 ]
Post subject:  Re: CMPro Giles 202 - 50

Dessa servon kommer att styra rodren på flyget.
Sparar lite vikt för dom väger bara 32g

BMS-706MG Low Profile High Speed Servo (Metal Gear) 4.6kg / .13sec / 32g
It was designed for F3A high performance of low profile, better precision movement and low electric impedance, the low profile servo is a great choice to move your retract gear in the realistic manner that you want it to. This servo comes with JR/Hitec S Connector also known as a "Universal Connector". Even thought this servo comes with JR/Hitec S Connectors, this servo is electrically compatible with Futaba receivers.
1. Metal gear
2. curve gear with smooth.
3. Double M9.6 ball bearing (si-oil)
4. 3 pole strong torque of motor with low signal affect and success get CE certification.
5. Rubber fitting case for waterproof
6. Same with Futaba 25 tooth spline
7. Heavy duty servo case

Weight: 32g / 1.12oz
Dimensions: 42 x 21.5 x 22 mm / 1.65 x 0.85 x 0.87 inch
Torque At 4.8V: 4.6kg/cm , 65 oz/in
Torque At 6.0V: 5.4kg/cm , 73oz/in
Speed At 4.8V: 0.13 sec / 60° at no load
Speed At 6.0V: 0.11 sec / 60° at no load

Image

Author:  MickeM [ Sun 01 Jan 2012, 14:08 ]
Post subject:  Re: CMPro Giles 202 - 50

Roligt eller "snyggt"? =)

Grå dekaltejp inne i cockpit, hela baksidan, hela botten.
Svart dekaltejp i sittbrunnen (dvs gråt runt om), eller ta hål och sätt tunn skumplast i hålet så ser det ännu mer ut som sittbrunn.
Dit med en gubbe!
Jag har en gubbe som är 105 mm hög och 115 mm bred. Passar? För stor tror jag...
Bygg säte i balsa o måla grått.
Bygg också instrumentbräde och konsol i balsa, måla grått, skriv ut instrumentpanel på färgskrivare.
Svart dekaltejp runt fönsterkanter så det ser lite mer ut som lister.

Eller kika hur det ser ut i verkligheten? ;-)
Är föresten 2-sits-flyg.
http://sf260w.com/cap222_cockpit.jpg
http://www.airshow.dk/images/najbjerg_giles%20202.jpg
http://97.66.88.42/eaa/Fly-in/October_2 ... ebuilt.jpg

Author:  Mr X [ Sun 01 Jan 2012, 15:46 ]
Post subject:  Re: CMPro Giles 202 - 50

Roligt att det var en version 2 för den första hade lite problem med klädseln.

Roderutslagen enligt bruksanvisningen.

Aileron 12-15mm
Rudder 20-30mm
Elevator 12-15mm

CG ska tydligen mätas ut från mitten av flyget 165mm ut på vingens främre kant.
Därifrån ska det 85-95mm in på vingen.

Author:  Mr X [ Sun 01 Jan 2012, 23:54 ]
Post subject:  Re: CMPro Giles 202 - 50

Stabben blev klar idag så i morgon ska man börja med vingen.

Author:  Mr X [ Mon 02 Jan 2012, 11:18 ]
Post subject:  Re: CMPro Giles 202 - 50

Så har motorn dykt upp.
Image

Author:  Mr X [ Mon 02 Jan 2012, 11:45 ]
Post subject:  Re: CMPro Giles 202 - 50

NGH GT-9 och DLE 111
Attachment:
NGH1.JPG
NGH1.JPG [ 374.58 KiB | Viewed 12201 times ]

Attachment:
NGH2.JPG
NGH2.JPG [ 391.95 KiB | Viewed 12201 times ]

Attachment:
NGH3.JPG
NGH3.JPG [ 381.95 KiB | Viewed 12201 times ]

Author:  Mr X [ Mon 02 Jan 2012, 12:04 ]
Post subject:  Re: CMPro Giles 202 - 50

Ljuddämpare, tändsystem, tändstift och bränslepumpen.
Attachment:
el.JPG
el.JPG [ 410.31 KiB | Viewed 12199 times ]

Author:  MickeM [ Mon 02 Jan 2012, 17:42 ]
Post subject:  Re: CMPro Giles 202 - 50

Hur ser förgasaren ut innanför och hur funkar pumpen? Är det påhängspump?

Author:  Mr X [ Mon 02 Jan 2012, 19:05 ]
Post subject:  Re: CMPro Giles 202 - 50

MickeM wrote:
Hur ser förgasaren ut innanför och hur funkar pumpen? Är det påhängspump?

Pumpen är utflyttad ur förgasaren och drivs med tryck från vevhuset.

Image

Author:  Mr X [ Mon 02 Jan 2012, 19:10 ]
Post subject:  Re: CMPro Giles 202 - 50

Lite har det hänt på flyget idag.
Attachment:
Giles.JPG
Giles.JPG [ 371.94 KiB | Viewed 12178 times ]

Author:  Mr X [ Mon 02 Jan 2012, 21:54 ]
Post subject:  Re: CMPro Giles 202 - 50

HK paket på väg med servon till flyget.........
The item left Hong Kong for its destination on 6-Jan-2012

Author:  Mr X [ Tue 10 Jan 2012, 16:55 ]
Post subject:  Re: CMPro Giles 202 - 50

Idag hämtade jag ut paketet så nu kan man bygga vidare :lol:

Author:  Mr X [ Tue 10 Jan 2012, 23:19 ]
Post subject:  Re: CMPro Giles 202 - 50

Elektroniken till flyget har dykt upp.
Attachment:
DSC_2996.JPG
DSC_2996.JPG [ 430.58 KiB | Viewed 12129 times ]

Author:  Mr X [ Thu 12 Jan 2012, 22:44 ]
Post subject:  Re: CMPro Giles 202 - 50

Klart imponerad hur liten och lätt maskinen är.
Tror nog jag är den förste som stoppar en bensinare i en Giles 202-50
Attachment:
DSC_2998.JPG
DSC_2998.JPG [ 311.21 KiB | Viewed 12117 times ]

Attachment:
DSC_3000.JPG
DSC_3000.JPG [ 381.71 KiB | Viewed 12117 times ]

Author:  Mr X [ Thu 12 Jan 2012, 22:58 ]
Post subject:  Re: CMPro Giles 202 - 50

Monterade också tändstiftet i motorn utan någon passande tändstiftnyckel.
Lär vara världens minsta serietillverkade bensinmotor.

Weight Engine: 425g

Page 1 of 5 All times are UTC + 2 hours
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/