motorportalen.net http://forum.motorportalen.net/ |
|
CMPro Giles 202 - 50 http://forum.motorportalen.net/viewtopic.php?f=61&t=10371 |
Page 1 of 5 |
Author: | Mr X [ Sat 31 Dec 2011, 23:01 ] |
Post subject: | CMPro Giles 202 - 50 |
CMPro Giles 202 - 50 Övertog ett flyg som stått länge i lådan så vi får se vad det blir av detta projekt. Ligger nu i friggeboden med hög prioritet för tanken är att jag ska flyga i vinter med det. Elektroniken och motorn är på kommande. Spänvidd: 1400mm Längd : 1407mm flygvikt : 2450-2550g Vingbelastning: 67-70g/dm2 Antal servon: 5 Ving area: 36,4 dm2 Engine/Motor require: 40~46 cu in 2 stroke or 50~63 cu in 4 stroke |
Author: | Mr X [ Sat 31 Dec 2011, 23:41 ] |
Post subject: | Re: CMPro Giles 202 - 50 |
Tanken är att montera en bensinare i detta lilla flyg |
Author: | Mr X [ Sun 01 Jan 2012, 10:40 ] |
Post subject: | Re: CMPro Giles 202 - 50 |
Denna gasare ska sitta i flyget har jag tänkt. NGH GT-9 Världens minsta serietillverkade bensinmotor 9.07cc motor inklusive tänsystem, ljuddämpare och tändstift Byggd som en glödstiftsmotor med cylinderfoder. Ersätter en .45 - .56 glödstiftsmotor Max Power: 0.8hp/15000rpm. Weight Engine: 425g. Prop: 10x6-12x6 |
Author: | MickeM [ Sun 01 Jan 2012, 12:12 ] |
Post subject: | Re: CMPro Giles 202 - 50 |
Ska bli kul se en så liten bensinmotor, dessutom i ett flyg. =) Det var dock en förträffligt tråkig cockpit. =) Dit med svart klädsel eller dekalark? |
Author: | Mr X [ Sun 01 Jan 2012, 13:17 ] |
Post subject: | Re: CMPro Giles 202 - 50 |
Håller med och jag måste väl få till något roligt i cockpiten. Förslag mottages tacksamt! |
Author: | Mr X [ Sun 01 Jan 2012, 13:24 ] |
Post subject: | Re: CMPro Giles 202 - 50 |
Dessa servon kommer att styra rodren på flyget. Sparar lite vikt för dom väger bara 32g BMS-706MG Low Profile High Speed Servo (Metal Gear) 4.6kg / .13sec / 32g It was designed for F3A high performance of low profile, better precision movement and low electric impedance, the low profile servo is a great choice to move your retract gear in the realistic manner that you want it to. This servo comes with JR/Hitec S Connector also known as a "Universal Connector". Even thought this servo comes with JR/Hitec S Connectors, this servo is electrically compatible with Futaba receivers. 1. Metal gear 2. curve gear with smooth. 3. Double M9.6 ball bearing (si-oil) 4. 3 pole strong torque of motor with low signal affect and success get CE certification. 5. Rubber fitting case for waterproof 6. Same with Futaba 25 tooth spline 7. Heavy duty servo case Weight: 32g / 1.12oz Dimensions: 42 x 21.5 x 22 mm / 1.65 x 0.85 x 0.87 inch Torque At 4.8V: 4.6kg/cm , 65 oz/in Torque At 6.0V: 5.4kg/cm , 73oz/in Speed At 4.8V: 0.13 sec / 60° at no load Speed At 6.0V: 0.11 sec / 60° at no load |
Author: | MickeM [ Sun 01 Jan 2012, 14:08 ] |
Post subject: | Re: CMPro Giles 202 - 50 |
Roligt eller "snyggt"? =) Grå dekaltejp inne i cockpit, hela baksidan, hela botten. Svart dekaltejp i sittbrunnen (dvs gråt runt om), eller ta hål och sätt tunn skumplast i hålet så ser det ännu mer ut som sittbrunn. Dit med en gubbe! Jag har en gubbe som är 105 mm hög och 115 mm bred. Passar? För stor tror jag... Bygg säte i balsa o måla grått. Bygg också instrumentbräde och konsol i balsa, måla grått, skriv ut instrumentpanel på färgskrivare. Svart dekaltejp runt fönsterkanter så det ser lite mer ut som lister. Eller kika hur det ser ut i verkligheten? Är föresten 2-sits-flyg. http://sf260w.com/cap222_cockpit.jpg http://www.airshow.dk/images/najbjerg_giles%20202.jpg http://97.66.88.42/eaa/Fly-in/October_2 ... ebuilt.jpg |
Author: | Mr X [ Sun 01 Jan 2012, 15:46 ] |
Post subject: | Re: CMPro Giles 202 - 50 |
Roligt att det var en version 2 för den första hade lite problem med klädseln. Roderutslagen enligt bruksanvisningen. Aileron 12-15mm Rudder 20-30mm Elevator 12-15mm CG ska tydligen mätas ut från mitten av flyget 165mm ut på vingens främre kant. Därifrån ska det 85-95mm in på vingen. |
Author: | Mr X [ Sun 01 Jan 2012, 23:54 ] |
Post subject: | Re: CMPro Giles 202 - 50 |
Stabben blev klar idag så i morgon ska man börja med vingen. |
Author: | Mr X [ Mon 02 Jan 2012, 11:18 ] |
Post subject: | Re: CMPro Giles 202 - 50 |
Så har motorn dykt upp. |
Author: | Mr X [ Mon 02 Jan 2012, 11:45 ] |
Post subject: | Re: CMPro Giles 202 - 50 |
NGH GT-9 och DLE 111 Attachment: NGH1.JPG [ 374.58 KiB | Viewed 12201 times ] Attachment: NGH2.JPG [ 391.95 KiB | Viewed 12201 times ] Attachment: NGH3.JPG [ 381.95 KiB | Viewed 12201 times ] |
Author: | Mr X [ Mon 02 Jan 2012, 12:04 ] |
Post subject: | Re: CMPro Giles 202 - 50 |
Ljuddämpare, tändsystem, tändstift och bränslepumpen. Attachment: el.JPG [ 410.31 KiB | Viewed 12199 times ] |
Author: | MickeM [ Mon 02 Jan 2012, 17:42 ] |
Post subject: | Re: CMPro Giles 202 - 50 |
Hur ser förgasaren ut innanför och hur funkar pumpen? Är det påhängspump? |
Author: | Mr X [ Mon 02 Jan 2012, 19:05 ] |
Post subject: | Re: CMPro Giles 202 - 50 |
MickeM wrote: Hur ser förgasaren ut innanför och hur funkar pumpen? Är det påhängspump? Pumpen är utflyttad ur förgasaren och drivs med tryck från vevhuset. |
Author: | Mr X [ Mon 02 Jan 2012, 19:10 ] |
Post subject: | Re: CMPro Giles 202 - 50 |
Lite har det hänt på flyget idag. Attachment: Giles.JPG [ 371.94 KiB | Viewed 12178 times ] |
Author: | Mr X [ Mon 02 Jan 2012, 21:54 ] |
Post subject: | Re: CMPro Giles 202 - 50 |
HK paket på väg med servon till flyget......... The item left Hong Kong for its destination on 6-Jan-2012 |
Author: | Mr X [ Tue 10 Jan 2012, 16:55 ] |
Post subject: | Re: CMPro Giles 202 - 50 |
Idag hämtade jag ut paketet så nu kan man bygga vidare |
Author: | Mr X [ Tue 10 Jan 2012, 23:19 ] |
Post subject: | Re: CMPro Giles 202 - 50 |
Elektroniken till flyget har dykt upp. Attachment: DSC_2996.JPG [ 430.58 KiB | Viewed 12129 times ] |
Author: | Mr X [ Thu 12 Jan 2012, 22:44 ] |
Post subject: | Re: CMPro Giles 202 - 50 |
Klart imponerad hur liten och lätt maskinen är. Tror nog jag är den förste som stoppar en bensinare i en Giles 202-50 Attachment: DSC_2998.JPG [ 311.21 KiB | Viewed 12117 times ] Attachment: DSC_3000.JPG [ 381.71 KiB | Viewed 12117 times ] |
Author: | Mr X [ Thu 12 Jan 2012, 22:58 ] |
Post subject: | Re: CMPro Giles 202 - 50 |
Monterade också tändstiftet i motorn utan någon passande tändstiftnyckel. Lär vara världens minsta serietillverkade bensinmotor. Weight Engine: 425g |
Page 1 of 5 | All times are UTC + 2 hours |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |