Senaste nyttPå kommande
31 julFilmeckerölinjen rallysprint
22 julResultatRallysprinten 2017
23 julResultatEckerölinjen Rallysprint 2016
Hem | Kalender | Evenemang | Klubbar | Forum | Galleri | Filmer | Länkar | Resultat | Arkiv | Kontakt | Torg | Om
It is currently Sun 16 Jun 2024, 19:47

All times are UTC + 2 hours




Post new topic Reply to topic  [ 179 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Fri 12 Oct 2007, 17:54 
Offline
Motorportalare

Joined: Sun 20 May 2007, 07:51
Posts: 520
Location: Blästorp , Skåne , Sweden
Först kan man se vad tillverkarna säger för dragkraft vid ett visst varv ihop med viss propeller. Sen kan man mäta dragkraften. Och jag tror man kan räkna ut den oxå , det kan iof inte jag men möjligtvis min granne har kunskapen om det. Sen är det väl som så att har man vikt/effekt förhållande om 1:1 så är där bra drag i bitarna och med 1:2 så är det bättre :lol:


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Fri 12 Oct 2007, 19:22 
Offline
Motorportalare

Joined: Sun 20 May 2007, 07:51
Posts: 520
Location: Blästorp , Skåne , Sweden
Här är en sida som är ganska bra att kolla propeller val och statisk dragkraft på. Man ser även hur mycket effekt som krävs för att driva en speciell propeller samt hastigheten som man kan uppnå.

http://personal.osi.hu/fuzesisz/strc_eng/


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sat 13 Oct 2007, 07:32 
Offline
Motorportalare

Joined: Sun 20 May 2007, 07:51
Posts: 520
Location: Blästorp , Skåne , Sweden
2sek/m västlig vind , +8 grader , halv klart till klart väder


Idag kommer premiär turen att ske :D


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sat 13 Oct 2007, 09:48 
Offline
Inventarie

Joined: Mon 28 Feb 2005, 14:50
Posts: 5248
Location: Eckerö
Kör: Trans Am GTA/Targa
Jonny wrote:
2sek/m västlig vind , +8 grader , halv klart till klart väder


Idag kommer premiär turen att ske :D


Lycka till! Hoppas den blir filmad! Lägg inte skönheten i backen bara..... :D

_________________
En riktig rc flygare ska ladda fett


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sun 14 Oct 2007, 00:14 
Offline
Motorportalare

Joined: Sun 20 May 2007, 07:51
Posts: 520
Location: Blästorp , Skåne , Sweden
Nu är den startad , flygen och landad.

Maken till snällare aerobatic modell får man söka efter. Eller ja ..... kanske inte men av dom flyg jag har provat så vart denna tom lättare att flyga än 140 Cessnan.
Körde med minsta rekomenderade utslag på roderna och kunde konstatera att sidrodret behövde mer utslag , höjden vart lagom men känsligt så jag ökade expo´t , skevroderna vart kanon.

Ökade försiktigt gasen så jag fick rull på kärran , efter ca 5 meter så drog jag fullt och 3-4meter senare lättade maskinen och en vertikal stigning till ca 100m höjd gjordes. Väl där provade jag hur den betedde sig med fullt höjdroder och tomgång. Väntade mig värsta klippet men icke , ett långsamt gung framlänges var allt som hände. Om det beror på en ganska seriös justering av TP eller om det är modellen som är sån kan jag inte uttala mig om men Extran bara dalade ner utan nårra otäcka överaskningar.

Testade lite rollar vilket den gjorde enkelt , inga större svårigheter med att få dom tämligen raka , knivegg gick men inte mer , troligtvis på för lite sidroder verkan. Dock låg den kvar i knivegg hela tiden utan att behöva kompensera med skev eller höjd roder.

Landningen..............ett kapitel för sig , jag är van vid Cessnan med sina klaffar som hjälper till att bromsar upp kärran .........nästan omöjligt att få ner farten på Extran. Eller rättare sagt , den glider så in i hel**te långt på bara tomgång så in flygnignen får göras med mycket lite gas samt bra sträcka som inflygning.

Hur gick då allt:

Jo jag hade väntat mig en maskin som verkligen kräver sin pilot , lite av en utmaning men som visade sig bli en fröjd att flyga , lugn , stabil som en buss och sist men inte minst väldigt lättflugen iaf men dom små roder utslagen. Landningen gick bra , en liten studs och sen en 3 punktare 7-8meter längre fram. Tyvärr vart jag lite för snabb med sidrodret att sväng runt och köra tillbaks till depå så kärran tippade framåt och över höger vinge med knäckt propeller som följd.

Som tur är finns där många ställen som säljer proppar så det är väl inte världens största problem direkt.

Film finns , dock inte på min kamera så jag väntar på att behörig person kan lägga ut den på nätet till beskådan.

Återkommer med länk till filmen senare.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sun 14 Oct 2007, 00:33 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Fri 12 Nov 2004, 15:27
Posts: 16613
Location: Solkusten
Jag har märkt att ökar man stigningen på propellen så blir det mera studs med flyget.
Lägre stigning betyder mera varv och mindre studs vid landning.

Roligt att du är nöjd med flyget.

_________________
Rc Åland på facebook - https://www.facebook.com/alandRC/


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sun 14 Oct 2007, 00:44 
Offline
Motorportalare

Joined: Sun 20 May 2007, 07:51
Posts: 520
Location: Blästorp , Skåne , Sweden
Ja det är riktigt. Men om du ökar stigningen så får du i regel gå ner lite i diam och då förlorar du lite dragkraft. På aerobatic modeller strävar man efter mer dragkraft så man kan dra sig ur tex en hovring lite lättare eller helt enkelt bättre drag upp i luften. Men de e sant som du säger lite mera stigning på proppen så blir de mer studs pga du får en svårare för att få ner farten. Stigning ger fart , diam ger drag.

Jag är kalas nöjd med Extran , ska montera en ny propp tills imorrn och är det väder (vilket det förmodligen är) men bra väder så blir det ytterligare en sväng imorrn. Ska försöka få någon att film med min kamera då istället.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon 15 Oct 2007, 08:07 
Offline
Motorportalare

Joined: Sun 20 May 2007, 07:51
Posts: 520
Location: Blästorp , Skåne , Sweden
http://www.youtube.com/watch?v=Z8XADvUyllI

Håll tillgodo. I slutet av filmen så ser man hur man inte ska göra om man är rädd om propparna :oops:

Nu väntar jag bara på att mitt rökaggregat och pitts dämpare ska komma :lol:


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon 15 Oct 2007, 08:15 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Fri 12 Nov 2004, 15:27
Posts: 16613
Location: Solkusten
Jonny wrote:
Nu väntar jag bara på att mitt rökaggregat och pitts dämpare ska komma :lol:

Du måste dokumentera monteringen av rökaggregatet.

_________________
Rc Åland på facebook - https://www.facebook.com/alandRC/


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon 15 Oct 2007, 21:30 
Offline
Motorportalare

Joined: Sun 20 May 2007, 07:51
Posts: 520
Location: Blästorp , Skåne , Sweden
Jaha aldrig ska man berömma saker och ting för då går dom sönder.

Vart på en liten flygtur idag hos grannen (100meter hemifrån) som har fullskala fält alldeles privat :shock: :lol: och flög lite Extra. Börjar bli lite "varm i kläder" nu vad gäller flygningen med den då det är lite skillnad i känslighet på roderna jämfört med Cessnan. Kommer ner för landning , sätter kärran ganska fint men pga den ganska stora lyftkraften i vingen så lättar kärran ca 3dm från marken igen och landar ca 2-3meter senare.

Vad händer när den tar mark andra gången tror ni?



Jo landstället i kolfiber bryts tvärt av inne vid kroppen :shock: :twisted: med ytterligare en knäckt propeller som följd. Fan va man blir sur på sånt.

Nåja har beställt dural alu som ska användas som landställs ben istället. Kommer på Onsdag hoppas jag.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon 15 Oct 2007, 21:40 
Offline
Veteran

Joined: Mon 01 May 2006, 23:25
Posts: 4215
Location: Jomala
Kör: Allt med motor
Jonny wrote:
Jaha aldrig ska man berömma saker och ting för då går dom sönder.

Vart på en liten flygtur idag hos grannen (100meter hemifrån) som har fullskala fält alldeles privat :shock: :lol: och flög lite Extra. Börjar bli lite "varm i kläder" nu vad gäller flygningen med den då det är lite skillnad i känslighet på roderna jämfört med Cessnan. Kommer ner för landning , sätter kärran ganska fint men pga den ganska stora lyftkraften i vingen så lättar kärran ca 3dm från marken igen och landar ca 2-3meter senare.

Vad händer när den tar mark andra gången tror ni?




Jo landstället i kolfiber bryts tvärt av inne vid kroppen :shock: :twisted: med ytterligare en knäckt propeller som följd. Fan va man blir sur på sånt.

Nåja har beställt dural alu som ska användas som landställs ben istället. Kommer på Onsdag hoppas jag.

Du är inte den enda som har fått av landningsstället i kväll :D
Det va inte jag! Giant är hel o fin.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon 15 Oct 2007, 23:38 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Fri 12 Nov 2004, 15:27
Posts: 16613
Location: Solkusten
Nä för det var jag.
Flög hela kvällen inverted nära marken och vid landningen missade jag fältet och slog av landningsstället.
Att man ska klanta sig vid landningen det trodde jag inte.

_________________
Rc Åland på facebook - https://www.facebook.com/alandRC/


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue 06 Nov 2007, 09:43 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Fri 12 Nov 2004, 15:27
Posts: 16613
Location: Solkusten
Är den verkligen så där baktung att du måste blya så där mycket i nosen.
Spisen du har är ganska tung så man tycker att man ska slippa att blya.

_________________
Rc Åland på facebook - https://www.facebook.com/alandRC/


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue 06 Nov 2007, 09:49 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Fri 12 Nov 2004, 15:27
Posts: 16613
Location: Solkusten
Vad tycker du om DL-50 motorn, är den lika bra som DA-50.
Är det egentligen så stor skillnad mellan dessa motorer förutom priset då :?:

_________________
Rc Åland på facebook - https://www.facebook.com/alandRC/


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue 06 Nov 2007, 09:51 
Offline
Motorportalare

Joined: Sun 20 May 2007, 07:51
Posts: 520
Location: Blästorp , Skåne , Sweden
Motorn är ca 50gram tyngre än rekomenderad ZDZ40 men å andra sidan har jag den aningen för framtung nu i början tills jag hunnit lära känna den helt. Vill inte gärna dra upp ett plan i denna storlek som råkar vara en smula baktung :lol:

Tyngdpunkten idag ligger ca 5mm framför främsta rekomenderade TP läge. Jag tror att jag kan , om inte helt , så nästan reducera blyet med hälften framtill för att få TP på bakersta läget. Då å andra sidan lär den bli ganska "rörlig" :D


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue 06 Nov 2007, 09:56 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Fri 12 Nov 2004, 15:27
Posts: 16613
Location: Solkusten
Jonny wrote:
Tyngdpunkten idag ligger ca 5mm framför främsta rekomenderade TP läge.

Nu förstår jag varför du har så mycket bly i nosen. :D

_________________
Rc Åland på facebook - https://www.facebook.com/alandRC/


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue 06 Nov 2007, 09:59 
Offline
Motorportalare

Joined: Sun 20 May 2007, 07:51
Posts: 520
Location: Blästorp , Skåne , Sweden
Dom snackar en del om sina DA50 motorer , dom har magnesium vevhus och det ena med det andra , jag har ingen aning då jag aldrig ägt en DA men med det jag vet om DL50 motorn ser jag ingen anledning att gå å köpa mig en DA istället.

OM det nu skulle vara så att DL motorn går sönder så finns det garantier och skulle inte garantin gälla så kan jag köpa mig en DL50 till och ändå ha lagt ut en mindre peng jämfört mot 1 st DA50.

EN del säger att "man får vad man betalar för" visst , till en viss del kan jag hålla med men långt från allt är på detta viset. Finns många saker som är kopior på andra grejor men funkar minst lika bra till nästan halva kostnaden.

Har man sen "mer pengar än förstånd" och vill ha absolut värsta tänkbara grejor att skryta om på fältet så är saken given , köp DA50.
Vill du däremot ha lite pengar över sen du köpt dig en bra motor med bra kvalité så köper man sig en DL50.

Personligen slår jag hellre sönder en DL50 i en krasch än en DA50 8)


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue 06 Nov 2007, 10:01 
Offline
Motorportalare

Joined: Sun 20 May 2007, 07:51
Posts: 520
Location: Blästorp , Skåne , Sweden
Mr X wrote:
Jonny wrote:
Tyngdpunkten idag ligger ca 5mm framför främsta rekomenderade TP läge.

Nu förstår jag varför du har så mycket bly i nosen. :D



Japp den blev så lugn o nästan på gränsen till för snäll med tyngdpunkten där så jag ansåg att det vart lämpligt till en början. Dock kommer den med aningen hög fart vid landning men det går att rätta till :wink:


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue 06 Nov 2007, 21:15 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Fri 12 Nov 2004, 15:27
Posts: 16613
Location: Solkusten
Ja du Jonny nu hoppas jag den är så bra som du säger för jag köpte just nu en EXTRA-330L :wink:
Har du mera bilder på flyget att dregla över.
Image

_________________
Rc Åland på facebook - https://www.facebook.com/alandRC/


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue 06 Nov 2007, 21:32 
Offline
Motorportalare

Joined: Sun 20 May 2007, 07:51
Posts: 520
Location: Blästorp , Skåne , Sweden
Åhhja massor av bilder :D

Tyvärr är den inte riktigt så bra som jag har sagt :? ............. den är bättre vill jag påstå.

2 fel har jag hittat , landställen har en "kärna" av glasfiber som sedan är "klädda" med kolfiber. Mellan dessa lager så vill ställen gärna skikta sig. Dom spricker lätt uppe vid böjen mot kroppen.

Det andra felet är väl egentligen inget fel men motorkåpan varierar lite i tjocklek. Inget du kommer ha bekymmer med men du märker det när du kapar ur för motorn och dämparen.

I övrigt en superb kärra som flyger "lätt" och har inga obehagliga överaskningar för sig.

Pass upp vid landningarna!!!!!!!!! Dom första 6 försöken jag hade på mig att få ner farten misslyckades :lol: så jag fick gå upp och göra om. Den flyter ut rejält mycket och man kan dra av gasen långt innan man ska landa. Det är typ ända nackdelen med den om det nu är en nackdel vill säga :lol:


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 179 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Next

All times are UTC + 2 hours


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 13 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group