motorportalen.net http://forum.motorportalen.net/ |
|
BYGGE: ThunderTiger Tiger Trainer 60 http://forum.motorportalen.net/viewtopic.php?f=61&t=1798 |
Page 3 of 8 |
Author: | Kamikaze [ Tue 10 Apr 2007, 20:07 ] |
Post subject: | |
Slå en pling i stället |
Author: | Nexus [ Fri 13 Apr 2007, 17:05 ] |
Post subject: | |
Jag förstår dig,micke så lika bra att gå in på deras butiken och sönder på hylla hehe !! MVH steve !! |
Author: | MickeM [ Fri 13 Apr 2007, 21:17 ] |
Post subject: | |
Nexus wrote: Jag förstår dig,micke så lika bra att gå in på deras butiken och sönder på hylla hehe !!
Är nog pling som gäller... men jag glömde ju givetvis bort det idag... |
Author: | MickeM [ Tue 17 Apr 2007, 22:52 ] |
Post subject: | |
Nu får ni gärna säga till om jag tar hem nåt dumt, glömt något samt om ni har någon lösning på frågorna längre ner i detta inlägg... PLIIIIIIIZ!!! 1. Mottagare - Electron 6, 6kanaler, FM35 Art Nr: 05.25235, 76-kristall (25.160MHz), 490,- + 98,- http://www.modellhobby.com/product_info ... cts_id=912 2. Servon - 4st servon HS-322HD, 3.0kg, 0.19s, 43g, 4-pack, Art Nr: 05.31322x4, 465,- http://www.modellhobby.com/product_info ... ts_id=1008 3. Mottagar-ack 4,8V - 1600 mAh platt 4.8 V, Art Nr: b1010, 85,- http://www.modellhobby.com/product_info ... ts_id=2566 4. Strömbrytare - Kraftig modell med laddutag Art Nr: L41917 100,- http://www.modellhobby.com/product_info ... ts_id=1076 5. Metanolmotor - OS MAX 61FX med ljuddämpare, Art Nr: 17750, 1.985,- http://www.modellhobby.com/product_info ... ts_id=3854 6. Glödstift - OS GLÖDSTIFT A3 Art Nr: 71605300 50,- x2 = 100,- http://www.modellhobby.com/product_info ... ts_id=2003 7. After Run-Oil ModelTecnics after run oil Art Nr: 099501 75,- http://www.modellhobby.com/product_info ... ts_id=2146 8. Bränslefilter - Bränslefilter aluminium 2st Art Nr: 0302030 25,- http://www.modellhobby.com/product_info ... ts_id=4187 9. Fingerskydd - Fingerskydd Art Nr: FSKYDD 35,- http://www.modellhobby.com/product_info ... ts_id=4810 10. Halsrem för sändare - Halsrem Hitec Art Nr: 058311 60,- http://www.modellhobby.com/product_info ... ts_id=1158 11. Avgasförlängning - Avgasslang förlängning 10mm Art Nr: 0300228 45,- http://www.modellhobby.com/product_info ... ts_id=1962 12 - 3st 2-blads propellrar som passar OS MAX 61FX och ThunderTiger Tiger Trainer 60? 13. #64 gummiband för att hålla fast vingen... Vad är 64? Vad skall man ha till min ThunderTiger Tiger Trainer 60? Det står att man skall ha 12st gummiband i bruksanvisningen. |
Author: | MickeM [ Tue 17 Apr 2007, 23:29 ] |
Post subject: | |
Denna sida var ju bra (Tack Steve!): http://www.rcuniverse.se/artiklar.php#7 Alltså, med en motor på .60 - .61 så skall jag ha - 11x7,5 - 11x7,75 - 11x8 - 12x6. Dvs: 3st Propellrar- 11x8 Art Nr: APC11X8 60,- x3 = 180,- http://www.modellhobby.com/product_info ... ts_id=1698 Eller 3st Propellrar - 11x8 glasfiber Art Nr: 8311080 35,- x3 = 105,- http://www.modellhobby.com/product_info ... ts_id=1923 Vad är bäst då? APC eller glasfiber?!?! Nu återstår problemet med gummibanden... va va va? ÖMH undrade om dessa var för korta: http://www.modellhobby.com/product_info ... ts_id=3390 Mr X, vad har du på din Tiger 60? |
Author: | Kamikaze [ Tue 17 Apr 2007, 23:50 ] |
Post subject: | |
Gå till lisco och kolla vad dom har för snoddetyg! Kanske dom har snoddisar hemma som passar kråketyg Nej bara bra grejjor ser jag att du har på g |
Author: | Mr X [ Wed 18 Apr 2007, 00:16 ] |
Post subject: | |
Mr X svar 3. Mottagar-ack 4,8V där skulle jag köra på 6 volt 4. Strömbrytare - där vill jag ha ackvarnare 5. Metanolmotor - 4.takt tycker jag 9. Fingerskydd - varför ska du ha det här när du har starter, helt bortkastat 11. Avgasförlängning - behövs ej med 4.takt 12 - 3st 2-blads propellrar - jag säger bara 3-blad |
Author: | Nexus [ Wed 18 Apr 2007, 00:21 ] |
Post subject: | |
Mr X svar 3. Mottagar-ack 4,8V där skulle jag köra på 6 volt (nej det beror på Servo som gäller som avsedd för 4.8 eller 6 volt kolla först !!) 4. Strömbrytare - där vill jag ha ackvarnare 5. Metanolmotor - 4.takt tycker jag (nope det ska vara 2 Takt bättre ) 9. Fingerskydd - varför ska du ha det här när du har starter, helt bortkastat (det räcker med startmotor ja !!!) 11. Avgasförlängning - behövs ej med 4.takt 12 - 3st 2-blads propellrar - jag säger bara 3-blad (det ska räcker med 2 blads så klart ) det var allt Hälsningar Steve !!! |
Author: | Mr X [ Wed 18 Apr 2007, 00:21 ] |
Post subject: | |
Mr X wrote: Mr X svar
3. Mottagar-ack 4,8V där skulle jag köra på 6 volt 4. Strömbrytare - där vill jag ha ackvarnare 5. Metanolmotor - 4.takt tycker jag 9. Fingerskydd - varför ska du ha det här när du har starter, helt bortkastat 11. Avgasförlängning - behövs ej med 4.takt 12 - 3st 2-blads propellrar - jag säger bara 3-blad Mr X, vad har du på din Tiger 60? Jag har nada måste fara till lisco och höra om dom har några gummi band. |
Author: | Nexus [ Wed 18 Apr 2007, 00:22 ] |
Post subject: | |
Mr X wrote: Mr X wrote: Mr X svar 3. Mottagar-ack 4,8V där skulle jag köra på 6 volt 4. Strömbrytare - där vill jag ha ackvarnare 5. Metanolmotor - 4.takt tycker jag 9. Fingerskydd - varför ska du ha det här när du har starter, helt bortkastat 11. Avgasförlängning - behövs ej med 4.takt 12 - 3st 2-blads propellrar - jag säger bara 3-blad Mr X, vad har du på din Tiger 60? Jag har nada måste fara till lisco och höra om dom har några gummi band. japp vi hade kollade men jag ska kolla mer åt Micke snart annan Hobbybutiken som har bättre jag skulle tro !! MVH steve |
Author: | Mr X [ Wed 18 Apr 2007, 00:59 ] |
Post subject: | |
Med 6 volt får man snabbare respons på servot så varför köra med 4,8 volt. 4,8 volt 0,18 och med 6 volt 0,14 sekunder |
Author: | MickeM [ Wed 18 Apr 2007, 09:33 ] |
Post subject: | |
- 6V istället för 4.8V... Mja, varför finns det 4.8V? - Ackvarnare... piper den då när man flyger eller hur funkar det? Till helikoptrar finns det starkt lysande LEDar. - 2-takt är jag inne på till en trainer, enklare, mindre rörliga delar, billigare (om man ska ha bra motorer), mindre propp... meeen, man får ju inget mysigt ljud - Fingerskyddet ska bort Haha! Tänkte inte på det... - Avgasförlängning vill man ju ha eftersom man har ricin i bränslet, för det är det som kladdar. 4-t kanske förbränner bättre? - 2-blads är billigare än 3-blads... Är ju en trainer!! |
Author: | Mr X [ Wed 18 Apr 2007, 10:14 ] |
Post subject: | |
MickeM wrote: - 6V istället för 4.8V... Mja, varför finns det 4.8V?
- Ackvarnare... piper den då när man flyger eller hur funkar det? Till helikoptrar finns det starkt lysande LEDar. - Ackvarnaren lyser med led - 6 volt gör servot snabbare men så tänkte jag på att gyrot kanske inte tål det så jag sände ett mail till HAB och svaret jag fick är att det ska funka. Hej Det är inget problem för gyrot med 6V det ska funka . servot blir snabbare. Med vänlig hälsning Tomas Krejci HAB Electronic AB |
Author: | Mr X [ Wed 18 Apr 2007, 16:56 ] |
Post subject: | |
Jag tittade i Hitec manual på servon och där står det så här. All Hitec servos can be operated within a 4,8V - 6 volt range. Only the HS-50 operates exclusively with 4 nicad sells (4,8 volt) http://www.hitecrcd.com/product_file/fi ... manual.pdf Ökar man till 6 volt så orkar servot 1kg.cm mera . http://www.hitecrcd.com/product_file/file/64/hs77.pdf |
Author: | stefan [ Wed 18 Apr 2007, 18:43 ] |
Post subject: | gummisnoddar |
ska ha en förpackning med snoddar hemma, ca 8 mm breda, ska se om jag hittar dom |
Author: | MickeM [ Wed 18 Apr 2007, 20:58 ] |
Post subject: | |
Mr X wrote: Jag tittade i Hitec manual på servon och där står det så här.
All Hitec servos can be operated within a 4,8V - 6 volt range. Only the HS-50 operates exclusively with 4 nicad sells (4,8 volt) http://www.hitecrcd.com/product_file/fi ... manual.pdf Ökar man till 6 volt så orkar servot 1kg.cm mera . http://www.hitecrcd.com/product_file/file/64/hs77.pdf Ok... så då räcker det med ett litet lätt 4.8V batt när man ändå bara ska styra en enkel lätt Trainer Vill man ha snabba utslag så kan man flytta stagen på hornen. Styrka behövs inte på mitt flyg. |
Author: | MickeM [ Wed 18 Apr 2007, 22:00 ] |
Post subject: | |
Nu var allt beställt. Jag slopade fingerborgen och det blev 4.8V system med en strömbrytare med ladduttag och 4.8V ackvarnare samt 3st glasfiberproppar. Jag gjorde en rövare och mailade Kenth istället för Kenneth för då vet man att mailen läses inom ett dygn istället för Kenneth som läser endast på söndagar, när han hinner! Stressiga killar dit borta. |
Author: | MickeM [ Thu 19 Apr 2007, 07:40 ] |
Post subject: | |
Och givetvis svarar Kenth snabbare än ögat... men med meddelandet att de håller på kollar upp fraktpriserna. De hade utgått från någon lista de fått som inte stämmer. Fraktpriserna har tydligen vart dubbelt så höga för dem så nu får vi alltså se om frakten fördubblas i fortsättningen från ÖMH... |
Author: | MickeM [ Wed 02 May 2007, 21:51 ] |
Post subject: | |
Satt 2 h i sträck och flög Trainer ikväll i simulatorn. Gick riktigt bra. Måste ju öva inför 15 maj Jag övade lite annorlunda den här gången. (är uppe i ca 22h flygtid i simulator nu med flyg och heli tillsammans men jag räknar ändå med krascher ett tag framöver ) Ett krav var att inte krascha utan hålla mig i skinnet och flyga vettigt. Det gick väldans bra. Landade lite över 30 ggr utan att krascha, förutom en gång när ena hjulet kom utanför asfaltkanten och flyget voltade och en gång så, hrm, flög jag i mig själv... men jag hinner ju undan Och så testade jag ännu en grej... stänga av motorn på alla möjliga sjuka ställen under flygningen. DET var intressant men bra att lära sig, för tydligen händer det att motorn stannar Kraschade 3 ggr av nästan 30 även där. Trainern är helt klart smidig att flyga. Helt klart redo för fältet om 10 minuter.... om jag hade ett flyg som var helt... Men efter att ha testflugit ett tag med helikopter så startade jag en kalibrering av simulatorn/sändaren. Och det gick ju på s*** helt... datorn låste sig och hårddisken hade rasat. Gaah!!!? Så nu har jag ingen simulator-dator mer. Måste fixa det också... |
Author: | MickeM [ Sun 06 May 2007, 15:26 ] |
Post subject: | |
Grejerna skickas nu på måndag Allt är packat och klart. Undras om man hinner få det före helgen... Annars vete sjutton. Men visst hinner man montera alla servon och motor i Trainern på en kväll? Jag ska ju köra in motorn dagen efter. Börjar bli slött flyga i simulatorn ... datorn är hel igen. Det var grafikkortet som fick för sig att vara riktigt galet. |
Page 3 of 8 | All times are UTC + 2 hours |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |