motorportalen.net
http://forum.motorportalen.net/

Bygge: Calmato Sports 40
http://forum.motorportalen.net/viewtopic.php?f=61&t=5483
Page 2 of 2

Author:  MarcusG [ Fri 24 Jul 2009, 21:51 ]
Post subject: 

Inget av de jag behövde fanns i lager, och sen skulle det ha kostat närmare 20€ per lager, verkade det som!

Author:  MarcusG [ Sat 25 Jul 2009, 12:46 ]
Post subject: 

Provstartade OS 46AXan idag. Startade "manuellt", och den gick igång fint. Däremot så stannade den efter några sekunder, eller så startade den åt fel håll! Glödarn tog tyvärr slut innan jag hann prova någe mer. Får prova och skruva lite på högvarvsnålen lite, se om jag hittar någon bra inställning så att motorn går.

Är det 1 o 3/4 ut som gäller som utgångsläge på högvarvsnålen på en OS 46AX?

Hmm, vid närmare eftertanke kan det hända att lågvarvsnålen är för långt ute. Skruvade ju ut den en del tidigare, innan vi upptäckte att det var stopp i bränsletillförseln. Provar att skruva in den lite, motorn verkar bli ganska sur direkt. Håhå, nån gång lär man sig väl det här med motorer! :lol:

Men det ser lovande ut, blir nog Calmato imorgon! Äntligen!

Author:  MarcusG [ Mon 27 Jul 2009, 08:52 ]
Post subject: 

Jepp, du var Calmaton flugen igen! Härligt! Hade rätt i att det var lågvarvsnålen som var för långt utskruvad. Motorn fungerade fint, men det är ändå något lurt med den än: fick motorstopp tre gånger! Ska kolla igen ifall det är någe s*** i nålen, samt sätta dit ett bränslefilter.

Author:  MickeM [ Mon 27 Jul 2009, 09:40 ]
Post subject: 

MarcusG wrote:
Jepp, du var Calmaton flugen igen! Härligt! Hade rätt i att det var lågvarvsnålen som var för långt utskruvad. Motorn fungerade fint, men det är ändå något lurt med den än: fick motorstopp tre gånger! Ska kolla igen ifall det är någe s*** i nålen, samt sätta dit ett bränslefilter.

Går den jämt o fint hela tiden och sen dör? Är det bara när du kört lika
länge (klunken?)? Eller kan det vara att den går för varm? Eller är det
efter för mycket lågvarvsflygning (lågvarvsskruven för snål/fet)?

Eller går den lite hackigt nu och då? Luftbubblor pga för tajt tank? Läckage
pga slapp slang? Glödstift skititg av sot? Dags rengöra tank + slangar +
hela bränslesystemet ink förgasare?

Author:  MarcusG [ Mon 27 Jul 2009, 10:06 ]
Post subject: 

Jag tycker den går hyfsat jämnt och fint, men mitt i allt bestämmer den sig för att dö. Ena gången var det efter en touch-n-go, så då hade jag kört tomgång ett tag under inflygningen. De andra två gångerna skedde det under full fart i luften.

Dog efter ungefär lika lång tid i luften de två gångerna, men det var mycket soppa kvar, och klunken har inte vikt sig. Jag tror inte det är luftbubblor, men jag är inte helt säker. Glödstiftet var nog lite svart på ändan, när jag tänker efter. Kan byta till nästa flygning. Ska som sagt även rengöra nålen och sätta dit ett bränslefilter. Tank och slang borde inte vara så skitiga, de är nästan nya... Kanske borde man börja tanka med filter på bränslepumpen? :D

Sen får gärna någon motorvan vara med när jag ställer in den nästa gång. Börjar få lite kläm på hur man skall göra, men lite översyn skulle inte skada! :wink:

Author:  Bernt [ Mon 27 Jul 2009, 10:39 ]
Post subject: 

Tror att du måste motorn gå litet fetare, (motorn går varm, sedan
drar du av då nyper den litet lätt o motorn stannar nej litet fetare o
bränslet kyler.)

Author:  Mr X [ Mon 27 Jul 2009, 11:07 ]
Post subject: 

När en 2-takt börjar dumma sig kan man tex pröva med ett F-glödstift.
Då brukar den inte bli så känslig på nålarna.

Author:  MickeM [ Mon 27 Jul 2009, 14:23 ]
Post subject: 

Kan nog hålla med Bernt, det ska ju ryka lite efter flyget (går fett) och
det vet jag inte om jag såg nåt av igår. Om du kör helsyntet så MÅSTE
den gå fetare eftersom motorn nog inte är gjord för att gå på helsyntet
med samma bränsleblandning som när du kör ricin-bränslen. I med
ricin (motorn går bättre o jämnare samt kallare med det) eller fetta till
om du kör helsyntet (går lite sämre men annars går den nog för het).
När man ställer motorn att gå på fullgas och du justerar högvarvsskruven
så kan du ju justera så den varvar som tusan vid en punkt. Där ska den
inte vara, utan åt det lite fetare hållet. Och med helsyntet ännu lite mer
åt fetare hållet. -> Går inte finfint o mjukt, men den går. =)

Det där som Mr X säger om F-stift kände jag inte till. Aldrig tänkt på
vad det är för skillnad på F-stift mot tex OSA 3, OS A8, Enya3 oav.

Author:  MarcusG [ Mon 27 Jul 2009, 16:50 ]
Post subject: 

Skruvade en hel del igår, men det hände inte jättemycket på högvarvsnålen tyckte jag. Skruvade alltid ut en bit efter att motorvarvtalet sjönk, iaf. Kunde skruva ut ganska mycket utan att det gav någon större effekt, tyckte jag. Får ta och kolla bränsletillförseln igen.

Har ett OS8-stift hemma, vet jag...

Page 2 of 2 All times are UTC + 2 hours
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/