Landställena är lite klurigaDet är ett stort flyg (1:8 med 3,35 m vingspann-ritningar) som minskats ner till 1:18 och då blir inte landställena så stora. Vill man ha infällbart så får man sikta in sig på det mindre och då finns det nog här i Norden att få tag på små infällbara med elektriska aktuatorer (vad de nu heter på svenska) där man kan fästa pianotråd-lika landställ. Det finns 3 mm, ska se om det är för mycket eller om jag siktar på 2,5 mm. Har även mätt upp hjulen och de ska vara ett par per landställ. Det knepiga blir att få till hubben för hjulen, men med lite svets/lödning så ska det väl gå att få till nåt på änden av pianotrådar?
MEN... alla dessa små landställ så är 90 graders, dvs de fälls ner 90 grader. Fram ska det vara 105 grader för att landstället ska stå rakt ner när det är utfällt, men när landstället fälls upp så vill jag ju nog gärna att hjulen hamnar undan i kroppen och inte sticker ut, se bilden i föregående inlägg. Detsamma med bakre landställena som ska vara 93 graders, bara 3 grader till. MEN, bak går det att fixa rätt lätt med att sätta lite längre landställ och flytta upp aktuatorerna in i motornacellerna och ha ett lite större hål framtill för det aningen längre landstället. Men fram... knepigt. Finns det 105 graders? +15 grader från 90 är rätt mycket.
Större sidostringers på platsAttachment:
IMG_5374.JPG [ 227.04 KiB | Viewed 2477 times ]
Attachment:
IMG_5375.JPG [ 259.14 KiB | Viewed 2477 times ]
Attachment:
IMG_5376.JPG [ 350.98 KiB | Viewed 2477 times ]
Attachment:
IMG_5377.JPG [ 304.97 KiB | Viewed 2477 times ]
När man ser på bilderna ovan så tänker man "va råddigt och haffsigt byggt", men fokus var på att få det rejält och komma vidare. Använde tre sorters lim. Nåt Casco-vitlim för mellanrummen när jag hade filat eller sågat lite för stort (CA rinner ju bara förbi och lämnar glipan kvar), Använde medium-CA där styrkan behövdes samt tunn CA för att krypa in efteråt. "Spacklade" även runt limningarna (inte klart än på bilderna), för att skapa bättre fästyta, man har ju sett hur lätt det släpper på ARF-modeller när det fuskats. Så bygget i sig sitter bra fast i limningarna, går det sönder så är det balsat som ger efter. Men men, det återstår plankning och det räcker bra för styrkan. Funderar även på lägga in korsvis smalare stringers för triangulering, typ som Dare DC-3 men inte den mängden.
Jag borde lära mig nån teknik att såga till lättplywood så det blir snyggare, men så där blev det med den elektriska-sticksågs-maskin jag hade. Förslag och tips tills nästa gång?
Nosen vill bända neråt lite, fick ta till lite nödlösningar för att få bort det mesta, resten löser sig senare. Jag vill inte planka kroppen före jag har koll på stagen till höjd- och sidoroder. Jag vet inte var ack-platsen ska var än. Jag kan inte fästa vindsätena före jag har centerdelen av vingen klar så jag vet exakt hur de ska ligga. Osv. Så jag ska nu bygga fenan, stabben, vingens centerdel, motornacellerna osv och låta allt mogna. Kropp-skranglet som nu är rejält limmat och bastant i sig, men så som det är byggt kan man fortfarande vrida/rotera och böja kroppen i olika led pga att stringers'erna är balsa. Så före plankning ska kroppen vara stel och rak, finns lite lösningar på det, även i ritningen fanns det en lösning utöver jigg-bord mm.
Så nu har byggbordet tömts på kroppen och allt så förberedelserna för att bygga fena, stab, motornaceller och eventuellt centervinge är snart i full gång.
Stötte även på ett till klur/problem. Bygget är inte för en nybörjare, kräver en del klurande och det gillar jag. Vingen består av sina bitar och på ritingen är det bara att bygga ihop. Samma med motornacellerna. Men, motornacellerna är ju "i" vingarna. Så man kan inte bygga vingen för sig och sen motornacellerna för sig. Men enligt ritningen ska man bygga motornacellerna på samma sätt som kroppen. De går liksom lite in i varandra. Vingens balkar vill jag inte kapa av för motornacellerna, men vingens spryglar kommer behöva kapas och skarvas. Eller så blir det så med motornacellerna. Nåh... jag har en plan. Den är svår att tänka sig tredimensionellt och ännu svårare att förklara, men det borde gå bara man börjar bygga, då faller allt på plats.

Bara man skulle ta sig lite mer tid så skulle bygget gå snabbare.

Det är mest "en kvart om dagen" som fått till detta bygge. Är uppe i 35 h nu och där ingår: Få tag på ritningar, ta reda på vad som är vad och vad för träsorter som ska beställas och mängd, kopiera ritningen och kalkera alla 200++ delar inför sågning av samtliga delar en och en, klurat på hur jag ska bygga, förberett alla delar (slipat och sett att de har rätt dimensioner, inpassning av stringers, osv), vattenböjningarna, limmat ihop allt hittills, klurat på landställ, osv. Men, hellre 35 h på detta än bygga en bunt ARFs, definitivt!

Terapi där man kan tänka på annat under tiden och lösa världsproblemen, typ.
Vikt?Kroppen väger nu 290 gram och är 1,3 m lång. Fenan och stabbens spryglar väger 45 gram, tillkommer några "balkar". Motornacellernas spryglar (kraftigare grejer i motoränden) väger 150 gram tillsammans, tillkommer några "balkar". Vingens alla spryglar väger 105 gram totalt, där tillkommer också balkar. Så hittills 590 gram + "balkar" + plankning (näst lättaste balsat). Sen tillkommer landställ + motorsetups + elektronik + ack. Så flygvikten borde ändå bli rätt okej. Undras om jag inte räknade ut lämpliga kubiska vikten för storleken på detta flyg tidigare nån gång.