Senaste nyttPå kommande
31 julFilmeckerölinjen rallysprint
22 julResultatRallysprinten 2017
23 julResultatEckerölinjen Rallysprint 2016
Hem | Kalender | Evenemang | Klubbar | Forum | Galleri | Filmer | Länkar | Resultat | Arkiv | Kontakt | Torg | Om
It is currently Wed 18 Jun 2025, 20:35

All times are UTC + 2 hours

Post new topic Reply to topic  [ 27 posts ]  Go to page Previous  1, 2
Author Message
 Post subject: Re: Convair CV-440 Metropolitan 70" Finnair OH-LRH
PostPosted: Sun 16 Jun 2024, 13:18 
Inventarie

Kör: Impreza GT
Atte wrote:
Ett intressant bygge att följa ... bra jobbat !

Tack! Mitt första scratchbygge. Men egentligen är allt redan nu på "short-kit-nivån" så nu är man "van" med nästa steg.

Sommarstatus 2024!
Såga klart delarna och hålen. Hitta ett ledigt byggbord. Sen börjar det roliga!!!

Profile  

PostPosted: Fri 27 Dec 2024, 16:11 
Inventarie

Bygget har börjat!!!

I slutet på november tänkte jag att nu är det dags för en byggsats på bordet igen, det ska man alltid ha, eller hur? ;-) Har några st att välja bland, men valde till slut att ta tag i just denna, Convair CV-440 Metropolitan.

Vad gjorde jag senast? Tog fram allt. Konstaterade att jag hade sågat ut alla 200+ delar och samlat ihop allt trä som skulle användas. Så det var bara att gå igenom alla delar och placera ut dem för att se vad nästa steg skulle vara. Finns ingen bygganvisning, bara ritningar. Hur som, det är en del delar!!! Överst är spanterna till kroppen. Sen i mitten till vänster är motor-nacellernas spanter. I mitten till höger är vingens alla spryglar. Längst ner är allt lösvirke i en stor trave (flak, ribbor, plankor, lister och vad de nu kallas). Och på dem är spryglarna till fenan till vänster och horisontella stabilisatorn till höger.
Attachment:
Convair 26 nov 2024.jpg
Convair 26 nov 2024.jpg [ 318.31 KiB | Viewed 3385 times ]

Nu då? Jag valde att bygga kroppen först. Placerade ut alla delar och började systematiskt fixa spanterna. Att ta en spant i taget och göra den klar går inte, kroppen måste se bra ut när allt är limmat. Så det blev först att slipa till ändorna på varje spanthalva (för att bli plant), såga ut alla smådelar som ska bort, snygga till utsidan så den blir jämn, göra en mall för att såga ut alla hörn för listerna (3 st per spanthalva), osv osv. En del pyssel. Men slarvar man här så blir plankningen vågig, flygkroppen blir inte rak, osv.
Attachment:
Convair 30 nov 2024.jpg
Convair 30 nov 2024.jpg [ 163.58 KiB | Viewed 3385 times ]

Det är 26 spanter från nos till stjärt. Men många av dem är identiska, så de buntar jag ihop och slipar alla på en gång.
Attachment:
Convair 4 dec 2024.jpg
Convair 4 dec 2024.jpg [ 126.98 KiB | Viewed 3385 times ]

Profile  

PostPosted: Sun 30 Mar 2025, 09:34 
Inventarie

Limmandet har börjat!

Detta är ju ett scratch-bygge så det finns inga anvisningar. Började med att måtta upp "listerna"/Ribs som ska hålla ihop alla spanter och vattenkoka dem så de kunde böjas på rätt och fästas på ritningen (smörpapper mellan). Här är de nyligen dränkta i kokande vatten och böjda. Jag märkte att det var två sorters balsa med i samma beställning, fast jag beställde en sort. Bägge går bra att dränka i hett vatten och böja, men den ena håller formen som man böjt den, den andra far tillbaks till ca 95% av ursprungsformen!!! Så jag fick använda de som behöll formen helt enkelt. Man ser tydlig skillnad på dessa olika balsa-lister. Är grov ådring i den som återgår.
Attachment:
IMG_5365.JPG
IMG_5365.JPG [ 305.91 KiB | Viewed 3105 times ]

Sen började jag limma fast spanterna. Listerna är 4 mm tjocka och spanthalvorna ska vara mot varandra och då behöver det vara en 2mm träbit under varje spant-ände för att det ska bli så rätt som möjligt medans limmet torkar. Är ett litet steg utsågat ur varje spant-ände som limmas fast. Hade bara hylsor att stöda, men den är lite väl lätta och korta och fel formade så det var lite pyssel att få spanterna stå rakt upp. Men det löstes genom att få Flygfyrens stållager att såga till metall-lunsar som jag ska använda istället. Limmade med trälim så det blev lite väntande emellanåt så man inte kom åt nån i misstag.
Attachment:
IMG_5366.JPG
IMG_5366.JPG [ 361.17 KiB | Viewed 3105 times ]

Efter ett tag så var alla spanter på plats (vänstra kroppshalvan) och jag kunde börja med sidolisten. Den är skarvad pga längden. Jag vattenkokade bakänden och anpassade den till formen. Perfekt. Listen passade ju inte alls in i spåret på spanterna, detta pga att listerna var lite olika tjocka. Jag filade ner hålet i varje spant också och då lossnade nån spant. Nåja! Sen vattenkokade jag även främre änden och här upptäcker jag att jag valt fel balsa. Suck! Jag vattenkokade två ggr. Fick ligga längre i badet så träet fick suga i sig ordentligt. Men nä, den rätade ut sig varje gång. Så plan B, istället för att kapa och förlänga med rätt sorts balsa, det var att såga ut jack längs med hela insidan var 5 mm av listen och sen kunde den böjas. Låter tunn CA fästa ihop det sen. Blev riktigt bra.
Attachment:
IMG_5368.JPG
IMG_5368.JPG [ 333.64 KiB | Viewed 3105 times ]

Attachment:
20250329_204145.jpg
20250329_204145.jpg [ 161.75 KiB | Viewed 2513 times ]

Fortsätter med att förstärkningslimma och räta ut alla spanter så de är på rätt. Sen blir det att limma fast sidolisten. Enligt ritningen stack dessa liter ut 2,5 mm för att hantera 2,5 mm flaken. Men detta flyg är förminskat och jag tänkte använda 1 mm flak. Så jag lät alla lister sticka ut 1 mm. Sen började man fundera, varför ska de sticka ut över huvudtaget!? Men men... det är väl bra ha nåt att lägga balsaflaken emot, så det får va kvar. Provar. Men före balsaflaken ska på så ska jag limma fast spanterna på flygkroppens högra sida samt fixa sidolisten dit. Fixar nån jigg så att ramen blir rak. Sen ska det börja plankas med 1 mm balsaflak. Kanske inte täcka allt helt med en gång, ska ju fixa fenan och stagen till sidoroder samt höjddorer först, och klura ut hur jag drar kablaget för belysningen mm. Som sagt, inga anvisningar, bara erfarenhet bygger denna.

Profile  

PostPosted: Thu 03 Apr 2025, 15:30 
mp.net beroende

Intressant bygge att följa ! Isället för att koka listerna kunde du använda en elektrisk vattenkokare och och ånga listerna när ångan blåser ut genom pipen. Jag tror jag satte ut nån bild som visar när jag basade bordläggning till nåt båtbygge.

Profile  

PostPosted: Sat 12 Apr 2025, 15:01 
Inventarie

Jag har bara lagt dem i vattenbad med hett vatten från vattenkokaren. Är 30 cm längd som ska böjas. Det funkar bra, viss balsa håller sig bra i form när det torkat och man tagit bort delarna från jiggen. Men annan balsa far 95% tillbaks till ursprunget när det torkat. Så det gäller att välja rätt balsa så tror jag inte det spelar nån roll vilken metod man använder. Den ena blötare än den andra. :mrgreen: Ångan på min vattenkokare varar inte så länge, den slår av när vattnet är klart.

Och jopp, detta är klart skojiga än vanligt kit, man måste ju tänka till själv nu. :-D

Halva kroppen "klar".
Attachment:
20250402_212218.jpg
20250402_212218.jpg [ 140.75 KiB | Viewed 2513 times ]

Attachment:
20250402_212242.jpg
20250402_212242.jpg [ 101.97 KiB | Viewed 2513 times ]

Attachment:
20250402_212307.jpg
20250402_212307.jpg [ 78.87 KiB | Viewed 2513 times ]

Profile  

PostPosted: Sat 12 Apr 2025, 15:32 
Inventarie

Spanterna på plats!

Fixat andra sidan av kroppen och limmat på de stora "stringers" längs sidorna som håller ihop spanterna.
Är fyra stora stringers/lister/ribbor längs med kroppen. En under, ovan, vänster och höger.

Börjar likna formen av en flygkropp.
Attachment:
20250403_220851.jpg
20250403_220851.jpg [ 190.64 KiB | Viewed 2512 times ]

Limmar sista spanterna...
Attachment:
20250406_000127.jpg
20250406_000127.jpg [ 239.39 KiB | Viewed 2512 times ]

Detta är "jiggen" jag använder för att böja listerna rätt.
Attachment:
20250406_095501.jpg
20250406_095501.jpg [ 248.04 KiB | Viewed 2512 times ]

Alla fyra stringers på plats.
Attachment:
20250406_171120.jpg
20250406_171120.jpg [ 200.08 KiB | Viewed 2512 times ]

Som ni ser är konstruktionen inte självstabil utan kan böjas och vridas än så länge.
Återstår att få till nåt bra sätt att hålla kroppen rak medans men gör resten.
Attachment:
20250412_091125.jpg
20250412_091125.jpg [ 162.51 KiB | Viewed 2512 times ]

Landställ?

Att flyga utan landställ går ju inte, ser bara ut som en handkastarkärra då.
Det var lätt få ut diametern på hjulen. Men landställena då?
Alternativen är:
- Utan landställ
- Med fasta landställ, fälls aldrig in
- Infallbara landställ av fjädrande rör-modell (blir för tunga)
- Infällbara landställ av pianotrådsmodell (siktar på dessa, men 3D-printad plastform runt om för att se bättre ut.

Och infällbara med "actuators", vad som nu heter på svenska, elektriska alltså.

Rätt litet flyg ändå, tror kroppen är 15 cm i diameter.

Attachment:
20250404_213454.jpg
20250404_213454.jpg [ 98.48 KiB | Viewed 2512 times ]

Attachment:
20250404_213503.jpg
20250404_213503.jpg [ 137.13 KiB | Viewed 2512 times ]

Profile  

PostPosted: Sun 13 Apr 2025, 08:24 
Inventarie

Landställena är lite kluriga

Det är ett stort flyg (1:8 med 3,35 m vingspann-ritningar) som minskats ner till 1:18 och då blir inte landställena så stora. Vill man ha infällbart så får man sikta in sig på det mindre och då finns det nog här i Norden att få tag på små infällbara med elektriska aktuatorer (vad de nu heter på svenska) där man kan fästa pianotråd-lika landställ. Det finns 3 mm, ska se om det är för mycket eller om jag siktar på 2,5 mm. Har även mätt upp hjulen och de ska vara ett par per landställ. Det knepiga blir att få till hubben för hjulen, men med lite svets/lödning så ska det väl gå att få till nåt på änden av pianotrådar?

MEN... alla dessa små landställ så är 90 graders, dvs de fälls ner 90 grader. Fram ska det vara 105 grader för att landstället ska stå rakt ner när det är utfällt, men när landstället fälls upp så vill jag ju nog gärna att hjulen hamnar undan i kroppen och inte sticker ut, se bilden i föregående inlägg. Detsamma med bakre landställena som ska vara 93 graders, bara 3 grader till. MEN, bak går det att fixa rätt lätt med att sätta lite längre landställ och flytta upp aktuatorerna in i motornacellerna och ha ett lite större hål framtill för det aningen längre landstället. Men fram... knepigt. Finns det 105 graders? +15 grader från 90 är rätt mycket.

Större sidostringers på plats

Attachment:
IMG_5374.JPG
IMG_5374.JPG [ 227.04 KiB | Viewed 2477 times ]

Attachment:
IMG_5375.JPG
IMG_5375.JPG [ 259.14 KiB | Viewed 2477 times ]

Attachment:
IMG_5376.JPG
IMG_5376.JPG [ 350.98 KiB | Viewed 2477 times ]

Attachment:
IMG_5377.JPG
IMG_5377.JPG [ 304.97 KiB | Viewed 2477 times ]

När man ser på bilderna ovan så tänker man "va råddigt och haffsigt byggt", men fokus var på att få det rejält och komma vidare. Använde tre sorters lim. Nåt Casco-vitlim för mellanrummen när jag hade filat eller sågat lite för stort (CA rinner ju bara förbi och lämnar glipan kvar), Använde medium-CA där styrkan behövdes samt tunn CA för att krypa in efteråt. "Spacklade" även runt limningarna (inte klart än på bilderna), för att skapa bättre fästyta, man har ju sett hur lätt det släpper på ARF-modeller när det fuskats. Så bygget i sig sitter bra fast i limningarna, går det sönder så är det balsat som ger efter. Men men, det återstår plankning och det räcker bra för styrkan. Funderar även på lägga in korsvis smalare stringers för triangulering, typ som Dare DC-3 men inte den mängden.

Jag borde lära mig nån teknik att såga till lättplywood så det blir snyggare, men så där blev det med den elektriska-sticksågs-maskin jag hade. Förslag och tips tills nästa gång?

Nosen vill bända neråt lite, fick ta till lite nödlösningar för att få bort det mesta, resten löser sig senare. Jag vill inte planka kroppen före jag har koll på stagen till höjd- och sidoroder. Jag vet inte var ack-platsen ska var än. Jag kan inte fästa vindsätena före jag har centerdelen av vingen klar så jag vet exakt hur de ska ligga. Osv. Så jag ska nu bygga fenan, stabben, vingens centerdel, motornacellerna osv och låta allt mogna. Kropp-skranglet som nu är rejält limmat och bastant i sig, men så som det är byggt kan man fortfarande vrida/rotera och böja kroppen i olika led pga att stringers'erna är balsa. Så före plankning ska kroppen vara stel och rak, finns lite lösningar på det, även i ritningen fanns det en lösning utöver jigg-bord mm.

Så nu har byggbordet tömts på kroppen och allt så förberedelserna för att bygga fena, stab, motornaceller och eventuellt centervinge är snart i full gång.

Stötte även på ett till klur/problem. Bygget är inte för en nybörjare, kräver en del klurande och det gillar jag. Vingen består av sina bitar och på ritingen är det bara att bygga ihop. Samma med motornacellerna. Men, motornacellerna är ju "i" vingarna. Så man kan inte bygga vingen för sig och sen motornacellerna för sig. Men enligt ritningen ska man bygga motornacellerna på samma sätt som kroppen. De går liksom lite in i varandra. Vingens balkar vill jag inte kapa av för motornacellerna, men vingens spryglar kommer behöva kapas och skarvas. Eller så blir det så med motornacellerna. Nåh... jag har en plan. Den är svår att tänka sig tredimensionellt och ännu svårare att förklara, men det borde gå bara man börjar bygga, då faller allt på plats. :lol:

Bara man skulle ta sig lite mer tid så skulle bygget gå snabbare. :-D Det är mest "en kvart om dagen" som fått till detta bygge. Är uppe i 35 h nu och där ingår: Få tag på ritningar, ta reda på vad som är vad och vad för träsorter som ska beställas och mängd, kopiera ritningen och kalkera alla 200++ delar inför sågning av samtliga delar en och en, klurat på hur jag ska bygga, förberett alla delar (slipat och sett att de har rätt dimensioner, inpassning av stringers, osv), vattenböjningarna, limmat ihop allt hittills, klurat på landställ, osv. Men, hellre 35 h på detta än bygga en bunt ARFs, definitivt! :mrgreen: Terapi där man kan tänka på annat under tiden och lösa världsproblemen, typ.

Vikt?

Kroppen väger nu 290 gram och är 1,3 m lång. Fenan och stabbens spryglar väger 45 gram, tillkommer några "balkar". Motornacellernas spryglar (kraftigare grejer i motoränden) väger 150 gram tillsammans, tillkommer några "balkar". Vingens alla spryglar väger 105 gram totalt, där tillkommer också balkar. Så hittills 590 gram + "balkar" + plankning (näst lättaste balsat). Sen tillkommer landställ + motorsetups + elektronik + ack. Så flygvikten borde ändå bli rätt okej. Undras om jag inte räknade ut lämpliga kubiska vikten för storleken på detta flyg tidigare nån gång.

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 27 posts ]  Go to page Previous  1, 2

All times are UTC + 2 hours