Kul att flyget funkar som det ska. =) Det är ju en nybörjarmodell så du måste ju klara av den.

Det där med GPS och barometer...
- GPS håller den på ett ungefär inom ett område i luften, det är inte GPS som gör att den står stilla, oavsett riktning etc
- Kompassen håller reda på var den är enligt väderstreck, dvs att den inte vrider på sig så mycket utan i medel håller nosen åt ett och samma håll
- Barometern mäter lufttrycket och är den som håller höjden tillsammans med de andra sensorerna.
- Gyroskopet ger info till IMUn om hur quaden lutar (XYZ), dvs vrider sig runt de tre axlarna
- Accelerometrarna ger info till IMUn om hur quaden rör sig i alla led (XYZ)
Alla dessa sensorers input behövs för att veta var quaden är och hur den ska hålla sig där den ska vara.
Om GPS inte funkar så kommer quaden att glida iväg, men inte så fort för accelerometrarna ser till att den "ligger stilla", vilket inte funkar klockrent. Dessutom ser accelerometern till att den inte lutar mer än den gjrode tidigare, vilket den inte är skitbra på 100%. Kompassen ser till att quaden inte roterar mer än den ska.
Om GPS inte funkar så kommer quaden att stiga eller sjunka, så länge som barometern inte märker nån skillnad, det är den dock väldigt bra på, så oftast glider en quad iväg i sidled utan GPS, inte uppåt och neråt.
Utan kompass så funkar allt som ovan, förutom att den håller sig på plats, men kan rotera sakta men säkert.
Utan Barometer så funkar allt som ovan, förutom att den kan stiga och sjunka lite som den vill inom GPSens gränser.
Utan gyroskop så är quaden i sig inte självstabil utan orolig i axlarna.
Utan Accelerometer, samma sak, men oroligare var den är i sidled.
När alla fem sensorer ger info till IMU etc och bra kod samt Gains etc är rätt inställda, så står din quad på exakt samma ställe så länge strömmen räcker. =) Dvs inte ens glider runt. Fast det blåser.