EPO fixat, spacklat...Gjort klart all EPO-fyllning i alla hål och reparerat alla skador (2h av livet man aldrig får tillbaks där, haha).
Sen skurit bort överflödet med vass skalpell.
Har även spacklat med Wonderfill (tog dryga halvtimmen) och nästa steg är slipning.
Sen är den redo för målning.
Ska se om det blir sprutmåla eller vad jag hittar på.
Jag har även frigjort alla roder och fixat klart för gångjärn istället.
De är redan på plats och allt funkar finfint, dock ej limmade på plats, än.
Funderar på flytt fram motorn så att propellern går fritt för "glaskupolen" och för att få fram vikten för detta flyg är baktungt!
Men servona till stjärten hamnar som sagt längre fram, inte kollat var än.
Stora locket har försvunnit hos nån tidigare ägare, så jag har funderat på hur jag ska göra ett nytt, blir inte vackert göra ett i EPO.
Kanske sätter dit foam och slipar det runt så jag kan gjuta en i glasfiber?
Attachment:
IMG_4759.JPG [ 176.34 KiB | Viewed 2697 times ]
Sommar-status 2023!
Denna väntar i högen i slipförrådet/verkstaden att slipas efter alla reparationer. Sen ska jag fundera på om jag klär eller målar den. Ska flygas som den är först, sen testa fallskärm. Annars vet jag inte. Ska ju kunna flyga 4 h säger tillverkaren. 2h tror jag nån flög max med den setup tillverkaren rekommenderade. Så jag ska se vad jag hittar på. Kanske den skulle duga till rekord?
Sommarstatus 2024!
Alla delar är reparerade, spacklade och slipade. Förutom lite kvar på vingen att slipa. Sen när allt är inne och det där dags... ska jag gå igenom delarna och se om nåt mer ska göras före målning. Tänkte sprutmåla hela flyget med nya sprutan. Men jag måste klura ut hur jag gör med konstruktionen först så jag får till ett mindre baktungt flyg, det är vettlöst baktungt!!! Det var väldigt många småskador och även stora hål för diverse utrustning. Allt det är lappat med EPO och allt smått är spacklat med enkom EPO-spackel. Jag måste även tillverka ett lock. Blir att använda finnfoam och forma.. sen göra ett glasfiberlock.