Flugit idag igen!Blåste mer idag så lite flimsig i luften. Blev 5 ackar till, totalt 7 nu. Har inte gjort förändringar alls sedan senast. Men nu gäller det att lära sig och göra nåt så det blir bättre. På Dual Rate-utslag steg 2 av 3 så räckte inte sidoroder-utslaget till, men på 3e funkade det.
Förbättringar att göra:
- Canopyn flög av 100 m bort när jag gjorde Snap-rolls, måste fästas bättre.
- Måste se över så att jag på Dual Rate-läge 3 har maximalt utslag och sen ska läge 1 räcka för taxning, start och landning.
- Borde byta skevservona, ett av dom knackar till i ena ändläget, eller så flyger jag bara.
- Batteriluckan går inte fast så bra, måste fixa.
- Vet ej hur mycket ström motorn drar med 4-bladiga 10"-propellern jag inte vet stigning på. Måste mäta med ampere-mätare och se vilka av mina olika propellrar som är OK under 30A (max kontinuerliga strömmen som ESC klarar av), motorn vet jag inte, blir den het, då är det för mycket. Motorn skrek till när man punchade vid start, som om timingen inte hänger med pga för tung propeller eller för mycket stigning osv.
- När jag flög för 2 veckor sedan så flög jag 10 minuter på en ack, idag mycket kortare, men det kan ha med kylan att göra + att tre av ackarna har varit med sedan jag skaffade min första 450-heli tror jag. De två nyare ackarna är knappt använda, men ena var laddat över storage så den är lite mer sliten.
- När det är kallt ute borde jag göra nåt åt kylningen av acken, för stora ventilationshål nu tror jag, men ackarna vart nog varma.
- Utslagen i de olika Dual Rate-lägena matchar inte varandra riktigt, skev verkar vara våldsamma jämfört med sidorodret tex.
- Märkte att ju mer jag gasar, desto mer stiger flyget. Måste rikta om motorn eller mixa throttle till höjd.
- När jag rollar så rollar den i lite tunnel-effekt, går ju möta med höjd manuellt, går att mixa bort också genom att ge lite dyk i samma veva som jag rollar, men vill jag ha dyk om jag tex bara ska svänga? Måste fundera här vad det är som händer och vad man kan göra åt det egentligen.
- Har inte riktigt testat fram CG rätt än.
- Har andra 3S 2200-ackar också som är nya, ska se.
- Behöver längre spakar än dom där duttarna jag har nu på T18SZ och så behöver jag krympslang på dem för att klara vintern bättre (stor skillnad med och utan på alu).
- Ena vingskruven är lite för smal så den greppar inte riktigt bra. Vingen är alltså lite lös och kan röra sig i yaw-väg, inte det bästa, men jag har inte långa nylonskruvar som är så tjocka.
I övrigt, vad mer aerobatiskt kan man göra utöver rollar, loopar, Immelmans, stallturns, inverterat, snap-rolls, "fallande lövet" och knvigegg?
Får se om jag behåller flyget tills jag kan behärska dessa aerobatiska moves bättre än jag gör idag. Vill kunna flyga lägre och ändå känna mig säker. Blir väl trots allt flyga i simulator ser det ut som, lite ringrostig. Men allt ovan jag räknade upp gjorde jag idag, dock lite osnygga ibland.
Attachment:
IMG_5449.JPG [ 289.24 KiB | Viewed 1260 times ]