Senaste nyttPå kommande
31 julFilmeckerölinjen rallysprint
22 julResultatRallysprinten 2017
23 julResultatEckerölinjen Rallysprint 2016
Hem | Kalender | Evenemang | Klubbar | Forum | Galleri | Filmer | Länkar | Resultat | Arkiv | Kontakt | Torg | Om
It is currently Sun 02 Nov 2025, 16:28

All times are UTC + 2 hours

Post new topic Reply to topic  [ 4 posts ] 
Author Message
 Post subject: RC System MX-2 Aerobatic EPO
PostPosted: Sat 23 Aug 2025, 09:28 
Inventarie

Kör: Impreza GT
Aerobatik #1 - RC System MX-2 Aerobatic EPO EP RTF

Jag har förr haft aerobatikflyg som jag flugit med i olika storlekar och typer. Lite med ett el-EPO-flyg (test för att sälja). Lite med elektriskt träflyg (test för att sälja). Mycket mer med metanol träflyg från tiden när man flög ihjäl flygen och reparerade dem om och om igen och ändå sålde dem vidare. Och så har jag varit i luften några ggr med bensindrivna aerobatikflyg. Erfarenheten är inte stor och det är länge sedan jag flög aerobatik med ett aerobatikflyg. Lite krav har jag... Det ska vara "riktiga" flyg, alltså avbilder av något som existerar, typ Yak, Edge, Extra osv va det nu finns. Inte något hitte-på-RC-flyg. De behöver inte vara avbilder av riktiga flyg men det är ett plus, gillar sånt.

Hur som...

En sån här damp ner 19 aug 2025 och därmed startar min "Aerobatik-resa" på riktigt. Aerobatik-flyg #1 blev en RC System MX-2 Aerobatic EPO EP. Den är begagnad, gammal (hittade den endast hos PowerToys i Sverige), skinit ur i solen, saknar propeller och adapter samt nån skruv mm men har aldrig flugit. Den är byggd för 3S 1800, men jag kommer använda 3S 2200 för såna har jag en bunt av.

Specifikationer
- Vingspann: 1210 mm
- Längd: 1106 mm
- Vingyta: 27,3 dm2
- Vingbelastning: 35,2 gram/dm2
- Vikt flygfärdig: ca 960 gram
- Flygtid: 8-15 minuter

Ska se hur bra ovan stämmer sen.
Ska göras klar rätt snabbt så den kan bli ett "trunkflyg". Ska mjukstarta och få till aerobatik-inställningar och känsla för vad jag kommer vilja ha framöver vad gäller flygstil och inställningar, sen ska det bara flygas sk---n ur f-nskapet!!! :twisted:

Attachment:
IMG_5433.JPG
IMG_5433.JPG [ 225.45 KiB | Viewed 4033 times ]

Profile  

Post subject: Re: RC System MX-2 Aerobatic EPO
PostPosted: Fri 17 Oct 2025, 22:25 
Inventarie

Premiärflögs 28 september!

Detta är flyg nr 1 i min "Aerobatik-resa" och jag har funderat på hur länge jag ska flyga den före jag går på nästa storlek. Kraschar jag så är det ju dag för ny kärra. Men om jag kan flyga och inget händer, den bara håller och levererar. Vad gör jag då? Jag har märkt att man blir rätt van efter ca 12-15 ackar på ett ungefär. Kanske 20 ackar får räcka? Jag flög senast 2 ackar i alla fall. Jag gjorde en del förbättringar före jag flög. Men har lite förbättringar att göra före nästa flygning eller senare. Vill ju förbättra flyget samt lära mig mer aerobatik och få till rätt känsla med flyget. Nåja, bara att flyga och flyga och flyga ...

Attachment:
IMG_5438.JPG
IMG_5438.JPG [ 348.67 KiB | Viewed 1431 times ]

Profile  

PostPosted: Sun 19 Oct 2025, 20:33 
Inventarie

Flugit idag igen!

Blåste mer idag så lite flimsig i luften. Blev 5 ackar till, totalt 7 nu. Har inte gjort förändringar alls sedan senast. Men nu gäller det att lära sig och göra nåt så det blir bättre. På Dual Rate-utslag steg 2 av 3 så räckte inte sidoroder-utslaget till, men på 3e funkade det.

Förbättringar att göra:
- Canopyn flög av 100 m bort när jag gjorde Snap-rolls, måste fästas bättre.
- Måste se över så att jag på Dual Rate-läge 3 har maximalt utslag och sen ska läge 1 räcka för taxning, start och landning.
- Borde byta skevservona, ett av dom knackar till i ena ändläget, eller så flyger jag bara.
- Batteriluckan går inte fast så bra, måste fixa.
- Vet ej hur mycket ström motorn drar med 4-bladiga 10"-propellern jag inte vet stigning på. Måste mäta med ampere-mätare och se vilka av mina olika propellrar som är OK under 30A (max kontinuerliga strömmen som ESC klarar av), motorn vet jag inte, blir den het, då är det för mycket. Motorn skrek till när man punchade vid start, som om timingen inte hänger med pga för tung propeller eller för mycket stigning osv.
- När jag flög för 2 veckor sedan så flög jag 10 minuter på en ack, idag mycket kortare, men det kan ha med kylan att göra + att tre av ackarna har varit med sedan jag skaffade min första 450-heli tror jag. De två nyare ackarna är knappt använda, men ena var laddat över storage så den är lite mer sliten.
- När det är kallt ute borde jag göra nåt åt kylningen av acken, för stora ventilationshål nu tror jag, men ackarna vart nog varma.
- Utslagen i de olika Dual Rate-lägena matchar inte varandra riktigt, skev verkar vara våldsamma jämfört med sidorodret tex.
- Märkte att ju mer jag gasar, desto mer stiger flyget. Måste rikta om motorn eller mixa throttle till höjd.
- När jag rollar så rollar den i lite tunnel-effekt, går ju möta med höjd manuellt, går att mixa bort också genom att ge lite dyk i samma veva som jag rollar, men vill jag ha dyk om jag tex bara ska svänga? Måste fundera här vad det är som händer och vad man kan göra åt det egentligen.
- Har inte riktigt testat fram CG rätt än.
- Har andra 3S 2200-ackar också som är nya, ska se.
- Behöver längre spakar än dom där duttarna jag har nu på T18SZ och så behöver jag krympslang på dem för att klara vintern bättre (stor skillnad med och utan på alu).
- Ena vingskruven är lite för smal så den greppar inte riktigt bra. Vingen är alltså lite lös och kan röra sig i yaw-väg, inte det bästa, men jag har inte långa nylonskruvar som är så tjocka.

I övrigt, vad mer aerobatiskt kan man göra utöver rollar, loopar, Immelmans, stallturns, inverterat, snap-rolls, "fallande lövet" och knvigegg?

Får se om jag behåller flyget tills jag kan behärska dessa aerobatiska moves bättre än jag gör idag. Vill kunna flyga lägre och ändå känna mig säker. Blir väl trots allt flyga i simulator ser det ut som, lite ringrostig. Men allt ovan jag räknade upp gjorde jag idag, dock lite osnygga ibland.

Attachment:
IMG_5449.JPG
IMG_5449.JPG [ 289.24 KiB | Viewed 1260 times ]

Profile  

PostPosted: Sun 26 Oct 2025, 20:01 
Inventarie

Flög idag igen!

4 ackar, uppe i 11 flygningar nu, uppgradering till nästa storlek närmar sig men det finns förbättringspotential än på denna.

- Mätte med watt/ampere-meter hur mycket ström flyget drar vid fullgas. Flyget saknade propeller så jag lade ju på en 10" 4-bladig, den drog hela 45A och ESCen är en 30A. Oops. Bytte idag till en 2-bladig APC 10x5.5" och den drog bara 25A vid fullgas. Slutsats, jag behöver en större propeller. Tror flyget original haft 11-12". Så om nån har nåt större hade det varit fint. Inte metanol-motorpropeller, utan el-propeller. 4-bladiga greppade bättre och drog iväg klart bättre, men den hettade nog upp allt lite väl. Den 2-bladiga APC-propellern var det inte så bra grepp i, fick ej upp nån bra fart och den klättrade lite sämre. Så en 11x6" eller 10x7" kanske hade varit nåt. 12" kanske tar i gräset för mycket.

- Det ojämna fältet fick landstället att slå i vid taxningen tillbaks till depån, lite väl ivrig på taxningen kanske, men det knäckte till hörde man och så ville den stå på nosen nästan hela taxningsvägen. Flyget är ihoplåst med special-plastdelar. Så jag måste hitta nåt bättre. Och taxa lugnare. Att taxa på tvären är värre än längs med banan.

- LiPo-varnare är ett av de bästa köpen jag gjort. Den piper vid vald spänning, en spänning jag testat mig fram så att när acken svalnat hamnar cellspänningarna på 3,80V. Slipper storage-ladda och ackarna håller mycket längre. Med de äldre ackarna jag flyger denna med så behöver jag ha LiPo-varnaren satt på 3,4V/cell (vid belastning alltså), och de nyare ackarna 3,5V/cell. Så när det piper, hem direkt och landa. Jag är mäkta förvånad att jag är den enda som använder dessa LiPo-varnare.

- Förlängde även spakarna på nya sändaren och lade på krympslang, klart varmare att hålla i än dom där kalla alu-spakarna.

- Osv en del smått fixat. Men Dual-rate-utslagen och Expo-värdena blev det inget med idag.

Gäller få till snyggare flygning nu bara av de alla olika moves man gör. En del underlättar med inställningar, resten är på mig som flygare och vinden stör. Flyget blir bara bättre och bättre. Är det helt när jag är klar med det, så kommer nästa flygare få ett bra flyg.

Attachment:
IMG_5453.JPG
IMG_5453.JPG [ 199.37 KiB | Viewed 723 times ]

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 4 posts ] 

All times are UTC + 2 hours