OH-CPA: PåbörjatSenast jag var och flög med denna så stannade motorn efter rotation (lyft från banan) och jag landade i slutet av landningsbanan, men rullade utanför och förstås tog ena hjulet i nån sten för axeln blev böjd och knäckt vid svetsningen (axeln är förlängd). Så då tänkte jag att det är dags göra om flyget från denna vanliga Hangar 9-standard till en avbild av en finsk J-3, nämligen OH-CPA. Jag började med att jämföra originalet mot min RC-modell och konstaterade att det inte är "så mycket" som behöver ändras eller fixas:
- OH-CPA till bägge kroppssidor
- OH-CPA till undersidan på vänster vinge
- Cub-logon flyttas (björnen/Cub) ska från fena till sidoroder på bägge sidor
- Dom där "pilarna" på fenan ska dit
- Fästen för pontoner ska dit
- Venturi-röret på vänster sida
- Snyggare påsar för fjädrarna/banden i fjädringen
- Hjulen byts tillbaks till original-hjulen med ny-3D-printade fälgar
- Propellern ska vara en ljusgrå med nån färg på änden
- Byte av propeller-"mutter"
- Korta av avgaspipen (gummi)
- Tanklocket
- Vita lilla antennen på ryggen
- Svarta långa antenner på ryggen
- "Hålet" för stabbens framkant i kroppen
- Fasta hjälprodret på sidorodret
- Experimental-texten på dörren
- Svart runt alla fönster
- Nån text på höger sida under bakre fönstret
- Handtagen på kroppen längre bak på underkanten
- Antenn på undersidan
- Nån grej på främre högra staget längst upp
- En panel-linje/skarv bakom cowlingens skarv
Om jag gör allt det där så kommer det bli en väldigt bra kopia på OH-CPA.

Det kommer förebilder och efterbilder sen.

Men Googlar du på "OH-CPA" så hittar du flyget i lite olika skepnader, men en av dem ser bäst ut och det är den jag satsar på.
Jag brukar måtta på datorns bildskärm när jag gör sånt här. Zoomar in, mäter, antecknar måtten och sen tar jag fram ett referensmått på RC-modellen och använder sedan vanlig bråk-räkning för förhållandena för att få fram måtten på mm när.
Började med att måtta upp OH-CPA-registernumret för kroppsidorna och vingen, samt dom där pilarna till fenan.
Attachment:
IMG_5399.JPG [ 191.89 KiB | Viewed 24 times ]
Kapade svarta linjen på vänster sida och under den vart det rent på 3 sekunder med Sinol.
Samma på höger sida, men där blev färgen kvar på kroppen och Sinol bara fäste det ännu bättre går inte bort!? Fick tips om Metanol, annars blir det att sätta bokstäverna på rätt och sen skrapa bort det svarta med skalpell, det går.
Attachment:
IMG_5401.JPG [ 179.21 KiB | Viewed 24 times ]
Senaste flygningarna så har taket bakom luckan blivit mer och mer slitet, klädseln har lossnat helt enkelt. Så jag slet bort hela ovansidan för att lägga på nytt.
Attachment:
IMG_5402.JPG [ 231.9 KiB | Viewed 24 times ]