Senaste nyttPå kommande
31 julFilmeckerölinjen rallysprint
22 julResultatRallysprinten 2017
23 julResultatEckerölinjen Rallysprint 2016
Hem | Kalender | Evenemang | Klubbar | Forum | Galleri | Filmer | Länkar | Resultat | Arkiv | Kontakt | Torg | Om
It is currently Wed 23 Jul 2025, 07:35

All times are UTC + 2 hours




Post new topic Reply to topic  [ 109 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6
Author Message
 Post subject: Re: Hangar 9 Piper J-3 Cub
PostPosted: Sun 22 May 2022, 19:10 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31751
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Flög idag!

Årliga flygningen med Cuben. Nä men jag skulle nog kunna flyga den fler gånger. Den flyger fint och nu med Rapicon nyöppnad 10%-bränsle så gick den ju finfint, så nu har jag 4 liter bränsle att flyga bort. Den är en hel del tyngre med de stora pumpbara gummihjulen, men den ser så bra ut med dem så de får vara kvar. 8) Det small/knackade när jag drog på, NGK och jag lyssnade men vet ej varifrån det kom. När jag monterade ner flyet så var en skruv borta från takluckan. När jag lyfte upp luckan i hörnet utan skruv och släppte så small det rätt bra, kanske vinden sög upp den och sen släppte tillbaks och så höll den på så? Får kolla det först. Vad skulle det annars vara som ger ifrån sig ett knackande ljud, nästan som man slår med en liten hammare på ett skruvstäd. Batterierna sitter inte fast inne i flyget, de sitter i två fickor, så jag kan inte loopa eller rolla i fall nån av dem ramlar ur. Massor med kablar där inne och svårt komma åt. De har fastnat i nåt av de tre servona förr som är där, höjd, sido och throttle. Batterierna är två för att ett 2S 2200 används för RC och ett 3S 1300 för Sullivan ombordglöden.

Attachment:
IMG_4263.JPG
IMG_4263.JPG [ 284.79 KiB | Viewed 4347 times ]


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Hangar 9 Piper J-3 Cub
PostPosted: Sun 24 Jul 2022, 22:46 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31751
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Flugen!

Fortsätter lägga ut bild på samma flyg... :lol: Den flyger ju varje år. Trotjänarn. I augusti har jag haft den hela 10 år!!!
Borde verkligen hitta på nåt smidigare för de bägge ackarna, det är för jobbigt att göra allt med en hand inne i cockpit.

Attachment:
IMG_4318.JPG
IMG_4318.JPG [ 465.79 KiB | Viewed 4272 times ]


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Hangar 9 Piper J-3 Cub
PostPosted: Mon 01 Aug 2022, 11:29 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31751
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Flög igår!

Flyger så fint denna så. 8) Detta är bild nr 13 från Djäkenfältet i denna tråd.
Jag har inte kunnat fota och flyga samtidigt så det finns ingen flygande bild på denna Cub. :lame:

Förbättringar i vinter: Lappa hålet bakom takluckan, fixa så takluckan hålls fast i ena hörnet samt se om jag lyckas komma på nån bättre lösning för ackarna, de är ett f-n att få på plats nu.

Attachment:
IMG_4331.JPG
IMG_4331.JPG [ 481.41 KiB | Viewed 4258 times ]


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Hangar 9 Piper J-3 Cub
PostPosted: Wed 03 Aug 2022, 11:39 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31751
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Flög igår...

Som vanligt ingen bild på flyget i luften. Så här kommer en bild på flyget... på startbänken. :roll:

Attachment:
IMG_0610.JPG
IMG_0610.JPG [ 296.94 KiB | Viewed 4253 times ]


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Hangar 9 Piper J-3 Cub
PostPosted: Sat 22 Apr 2023, 14:49 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31751
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Flög idag, första flygningen med detta flyg 2023!

Flög 4 tankar. Började klura på hur länge jag flyger på en tank, trodde jag flög 8 minuter och då var 2/5 kvar av tanken (om man räknar på hur många handpumpvarv jag tankar i). Sen trodde jag att jag flög 10 minuter. Sen trodde jag att jag flög 12 minuter. Sen såg jag att timern stannar när man flyger på låg throttle. Så jag ställde in timern känsligare på throttle-respons och sen flög jag 18 minuter, landade och lätt den gå på lite högre varv... det tog ett tag. Så jag kan nog säkert flyga en bit över 20 minuter och ha marginal, OM jag flyger fram på min "Idle" jag har för att motorn inte ska stanna, dvs inte tomgång. Tomgång är för sakta, då sjunker flyget eller stallar om man försöker hålla höjden. Tomgång slår jag på när jag flugit över tröskeln vid landning. Motorn går bra, men nåt är det som smäller vid fullgas, troligtvis spricka i propellern, haft det förr. Mer som hårda knackljud. Jag flög förr med nåt av de röda bränslena som finns, men när det tog slut så har jag flugit med ett nyare som jag köpte av NGK, jag vet inte när, Rapicon 10% nitro och ??% helsyntet och nu är den dunken så gott som slut, ca en tank kvar. Får väl börja beta av andra dunkar nu. Jag har en Rapicon 20% också (heli) och så har jag två nya OptiFuel (5 och 12%) samt två äldre dunkar av nåt annat märke, dom får jag prova och se. Och så har jag en O-Donnell eller va dom heter. Sen är det slut på "färska" bränslen.

Borde fixa snabbare sidoroder, det är såå långsamt servo på det. Jag trodde det var utslagen, men det är långsamt. Jag flög med Dual Rate High idag, funkar bäst när det blåser. Cub = Drake.

Har inte tagit mig tiden att fixa lättare byte av bägge LiPo's. Det är ett pyssel!!!

Attachment:
IMG_4720.JPG
IMG_4720.JPG [ 613.98 KiB | Viewed 3804 times ]


Sommar-status 2023!
Denna flyger jag ju varje år! Lite småförbättringar inför varje årsflygning. Borde egentligen göra sånt under vinterhalvåret och spara flygsäsongstid. Ska bli bättre på det!

Sommarstatus 2024
Ska flygas i år också, nu i sommar, lite fix före bra, klädsel som släppt samt vad jag nu hittar på.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Hangar 9 Piper J-3 Cub
PostPosted: Sun 27 Oct 2024, 15:20 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31751
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Flögs igår för första gången i år 2024.
Ombordglöden lade av i början så det fick bli glödare.
Hade fettat igen lite också, men sen gick den bra igen.
Flyget lär väl hänga med ett tag till, ska fixa glödningen och lite klädsel som lossnat upptill i vinter.
12 året flyget är i min ägo och flyger varje år. 8)


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Hangar 9 Piper J-3 Cub
PostPosted: Fri 27 Dec 2024, 16:16 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31751
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Avvecklat ombordglöden!

Eftrsom den slutade fungera vid senaste flygtillfället så tänkte jag att jag avlägsnar den helt. Sagt o gjort, monterade bort den, testade den, stendöd! Det kommer ström till ombordglöden men den gör int ett jota. Och eftersom jag avlägsnade den vart jag ju även av med en 2S-ack som ska laddas varje gång samt UBECen till den och extra-kablarna mellan mottagare och throttleservo. Även kablarna för tändhatten avlägsnades. Flyget är ju snart som vilken trainer som helst. :lol: Återstår lite fix men det blir nog nån annan gång, som att bygga igen hålet där ombordglöden varit, blev bara tejp nu. Cuben hänger i taket igen, tills nästa gång.

Attachment:
Cub-mek 16 nov 2024.jpg
Cub-mek 16 nov 2024.jpg [ 263.7 KiB | Viewed 1069 times ]

Attachment:
Cub-Mek 17 nov 2024.jpg
Cub-Mek 17 nov 2024.jpg [ 234.53 KiB | Viewed 1069 times ]


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Hangar 9 Piper J-3 Cub
PostPosted: Thu 29 May 2025, 20:52 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31751
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Måsta ju ta en bild innan solen försvann efter kvällens flygning som också var den första för mig i år.

Attachment:
IMG_5387.JPG
IMG_5387.JPG [ 289.68 KiB | Viewed 401 times ]


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Hangar 9 Piper J-3 Cub
PostPosted: Sun 20 Jul 2025, 23:47 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31751
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
OH-CPA: Påbörjat

Senast jag var och flög med denna så stannade motorn efter rotation (lyft från banan) och jag landade i slutet av landningsbanan, men rullade utanför och förstås tog ena hjulet i nån sten för axeln blev böjd och knäckt vid svetsningen (axeln är förlängd). Så då tänkte jag att det är dags göra om flyget från denna vanliga Hangar 9-standard till en avbild av en finsk J-3, nämligen OH-CPA. Jag började med att jämföra originalet mot min RC-modell och konstaterade att det inte är "så mycket" som behöver ändras eller fixas:
- OH-CPA till bägge kroppssidor
- OH-CPA till undersidan på vänster vinge
- Cub-logon flyttas (björnen/Cub) ska från fena till sidoroder på bägge sidor
- Dom där "pilarna" på fenan ska dit
- Fästen för pontoner ska dit
- Venturi-röret på vänster sida
- Snyggare påsar för fjädrarna/banden i fjädringen
- Hjulen byts tillbaks till original-hjulen med ny-3D-printade fälgar
- Propellern ska vara en ljusgrå med nån färg på änden
- Byte av propeller-"mutter"
- Korta av avgaspipen (gummi)
- Tanklocket
- Vita lilla antennen på ryggen
- Svarta långa antenner på ryggen
- "Hålet" för stabbens framkant i kroppen
- Fasta hjälprodret på sidorodret
- Experimental-texten på dörren
- Svart runt alla fönster
- Nån text på höger sida under bakre fönstret
- Handtagen på kroppen längre bak på underkanten
- Antenn på undersidan
- Nån grej på främre högra staget längst upp
- En panel-linje/skarv bakom cowlingens skarv

Om jag gör allt det där så kommer det bli en väldigt bra kopia på OH-CPA. :D
Det kommer förebilder och efterbilder sen. ;-) Men Googlar du på "OH-CPA" så hittar du flyget i lite olika skepnader, men en av dem ser bäst ut och det är den jag satsar på.

Jag brukar måtta på datorns bildskärm när jag gör sånt här. Zoomar in, mäter, antecknar måtten och sen tar jag fram ett referensmått på RC-modellen och använder sedan vanlig bråk-räkning för förhållandena för att få fram måtten på mm när.

Började med att måtta upp OH-CPA-registernumret för kroppsidorna och vingen, samt dom där pilarna till fenan.
Attachment:
IMG_5399.JPG
IMG_5399.JPG [ 191.89 KiB | Viewed 24 times ]


Kapade svarta linjen på vänster sida och under den vart det rent på 3 sekunder med Sinol.
Samma på höger sida, men där blev färgen kvar på kroppen och Sinol bara fäste det ännu bättre går inte bort!? Fick tips om Metanol, annars blir det att sätta bokstäverna på rätt och sen skrapa bort det svarta med skalpell, det går.
Attachment:
IMG_5401.JPG
IMG_5401.JPG [ 179.21 KiB | Viewed 24 times ]


Senaste flygningarna så har taket bakom luckan blivit mer och mer slitet, klädseln har lossnat helt enkelt. Så jag slet bort hela ovansidan för att lägga på nytt.
Attachment:
IMG_5402.JPG
IMG_5402.JPG [ 231.9 KiB | Viewed 24 times ]


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 109 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6

All times are UTC + 2 hours


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 8 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group