Trädelarna i "Part 1" ihoplimmade!Sågade tidigare ut alla delar för främre och bakre landställs-konstruktioner i 3,5 mm plywood och har nu limmat ihop dem klart.
Landställ nästa - Nu är nästa steg att bygga landställena enligt ritning och det är väl det enklaste att göra om man vill få flyget klart.
Att börja fundera på infällbara i nuläget är inte värt, har ingenting att måtta emot eller nåt.
Får väl bygga om sen, vill först flyga så lätt som möjligt av de delar jag bygger flyget av.
Material-val - Vad gäller materialval tror jag 2 mm plywood hade funkat bra så länge man inte gör hårda landningar.
Och 6 mm depron är nog för tjockt, 5 mm hade vart perfekt, men det har inte hittats.
3 mm blir nog för klent för när man värmer depronet blir det mer och mer "kex-aktigt".
Hjul - Har hittat 57 mm lätta foam-hjul som jag ska beställa fyra av från MBS, de kan man slipa tunnare och så sätter man på sidor på dem så liknar det mer.
Inte hittat två st 31 mm hjul fram än, kanske jag har, Atte?, Jussi? Eller så får jag hitta nån webshop och se vad som finns.
Byte av servo? - Det ska ju in ett servo för noshjulsstyrningen också. Enligt bygganvisningen ska man limma dit det i nuläget, men hur byter man det sen då?
River upp depronet och knäcker loss servot för att sen kunna limma fast ett nytt? Mjäh, detta är inte smidig lösning ett dugg.
Ska se om jag kan få till en "inspektionslucka" på undersidan och sätta servot upp och ner istället, med skruvar, så att man kan byta ut det om det behöver bytas av nån anledning.
Fönster? - Funderade på att skära ut fönster och ha cockpit där inne, men då måste man ju ha fönster hela vägen.
Det hoppar jag över i nuläget, det kanske blir för skört med en massa hål och klarplastbitar som fönster.
Blir dekal-fönster istället. Så liten modell.
Värme depron för att böja - Går absolut inte att böja 6 mm, det mosar ihop med veck var som helt.
Provade nyss värma en 6 mm depronbit med värmepistol, gick nog rätt så bra, gäller värma jämnt bara, dvs inte för nära för annars blir böjningen ojämn.
Ytan blir skör av värmen om man värmer för mycket. 6 mm är nog tjockt att värma för depron isolerar mot värme rätt bra.
Så om man värmer bara utsidan av delen man böjer så blir utsidan varm men insidan blir kallare förstås.
Hur få blank och fin? - Sen när kroppen är byggd, så ska den slipas jämnare. Sen då? Måla kan bli tungt? Flyget ska ju vara blankt.
Eller kan man klä klädsel på depron eller smälter/skadas depronet under klädseln och blir vågig?
Måste testa mer här för att se vilket som ger bästa ytan utan att bli tyngsta alternativet.
Avtag bar nos? - Sen har jag funderat på om övre delen av nosen ska vara avtagbar för att komma åt noshjulsstyrningen och servon den vägen istället.
Nåt att fundera på. Vill ju inte tappa styrkan i kroppen när allt är ihoplimmat. Och jag vill ju inte lägga till mer vikt.
Lim - Ska även testa vad för lim som bäst fäster depronet i plywooden.
För att fästa depron i depron så är väl UHU Por överlägset, det flexar och är lätthanterat.
Men, limpistol-lim kan va nåt det med, har aldrig provat sånt, vilket lim man nu tar.
Det använder Julius.
Jussi, har du börjat med din?
Attachment:
IMG_4620.JPG [ 258.11 KiB | Viewed 6022 times ]