Senaste nyttPå kommande
31 julFilmeckerölinjen rallysprint
22 julResultatRallysprinten 2017
23 julResultatEckerölinjen Rallysprint 2016
Hem | Kalender | Evenemang | Klubbar | Forum | Galleri | Filmer | Länkar | Resultat | Arkiv | Kontakt | Torg | Om
It is currently Fri 29 Mar 2024, 16:05

All times are UTC + 2 hours




Post new topic Reply to topic  [ 128 posts ]  Go to page Previous  1 ... 3, 4, 5, 6, 7
Author Message
 Post subject: Re: Bygge - The World Models 1/3 Piper Clipped Wing Cub
PostPosted: Sat 26 Mar 2022, 16:26 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Status-Update!
Hållit på med denna senaste tiden. Målat platserna där servona ska vara på kroppen där bak, håller på målar inne i flyget vartefter jag fixar där, testat servona så nu har jag alla servon. Strukit dörrdelarna och täcksidorna för landstället, labbat med jigg för motorfästet, förberett inför målning i nosen, osv. Bara färgen torkat så ska servona monteras i vingar och stjärt (5 servon totalt). Funderat på cainster för att få bättre ljud, men Mintor låter bättre än DL, DLE och DA tycker jag? Dovare ljud och inte lika knattrig?

Ljudet på Mintor 60





Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Bygge - The World Models 1/3 Piper Clipped Wing Cub
PostPosted: Sat 02 Apr 2022, 08:23 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Torpedväggen... målning...

Torpedväggen hade flera hål från tidigare motormonteringar. Och så verkar det som hål för throttle-stagen har varit lite överallt. Dessutom har en massa olika grejer skruvats fast på torpedväggen. Inget av dessa grejer ska tillbaks på samma ställe så jag har börjat återställa väggen. Jag vill inte ha in avgaser eller annat in i flyget så det ska vara tätt. Stort runt hål i mitten där tanken ska igenom, ska bli tät dämpning runt den. Vad är det för avlångt hål på sidan? Började med insidan, jämnade ut den för att få bort allt utstickande från tidigare borrningar. Sen tejpade jag för alla hål på torpedväggens framsidan, lade flyget stående på nosen, hällde i epoxy, jämnade ut med tejp. När tejpen togs bort var torpedväggen slät. Återstår lite förstärkningslimningar och utjämningar, kommer inte synas, men man vet om att det är bra på insidan sen. ;-) Kommer målas mattsvart alltihop så det inte syns från insidan. Varför? Läs nedan.
Attachment:
IMG_4220.JPG
IMG_4220.JPG [ 219.56 KiB | Viewed 2728 times ]


Motorn kommer sitta fast med fyra motor-stands, men dessa räcker inte till och pga hålen som är reparerade med epoxy vill jag inte borra i epoxy för huvudskruvarna för motorfästet. Så jag kommer montera motorn på en träplatta som i sin tur monteras på torpedväggen. Eftersom motorn är så korkat byggd med förgasaren bakåt, så är insuget helt i plan med torpedväggen, den kommer inte få luft. Och dessutom är throttle- och choke-reglage också på samma dumma ställe, bakom motorn. Allt är innanför de fyra motor-standsen. Dvs allt är framför tanken. Så jag har börjat konstruera armar för att kunna komma åt throttle och choke, utanför tanken och dessa motor-stands. Hur som helst, insuget mot torpedväggen går ju inte, så jag måste fixa nåt så den får luft. Denna extra träplatta kommer blir 30 mm tjock, så jag får ta ut en "kanal" ur den åt sidan, neråt eller uppåt. Träplattan kommer bli U-formad alltså. Hur brukar ni andra göra? Sätta på ännu längre motor-stands hade vart enklast om det hade varit en fräsch torpedvägg.

Jag har även gummi-dämpare, men de hade ju inte standardgängor (tum), men de är köpta i en RC-butik, så jag vet inte vilka motor-stands dom ska passa. Ska se om jag hittar såna nånstans som passar. Bättre att motorn skakar, än att hela flyget skakar.

Insidan var delvis målad svart, typ där man kom åt. Så jag målade vidare. Sen märkte jag att den gamla svarta var blanksvart och den nya var mattsvart. Tittade en stund och konstaterade att mattsvart passade klart bättre. Så nu ska allt målas mattsvart på insidan, allt framför bakkanten på bakrutorna. Nu är det bara vissa delar på bilden som är mattsvart än så länge, närmar sig. Jag hade planer på mörkgrå först, men eftersom insidan inte är skala-lik ett dugg så skulle all träkonstruktion synas bättre utifrån om det var grått, så jag målar mattsvart, då blir det bara mörkt där inne. På bilden nedan är det bara lite mattsvart än så länge där jag vet att ytorna är klara, lite rullande projekt. Fixar lite trä, målar över, osv. Ett annat dilemma var att fönsterna var fastlimmade så in i @£$#¤%& så jag kunde inte få loss dem. Och det var glipor osv så jag jämnade ut allt med trälimmet Titebond III och kommer sen måla över allt det. Så insidan kommer bli fin den... för kameran på servon som kommer bli där på en gimbal i framtiden. ;-) Lite därför jag lägger energi på insdan och då är mattsvart bättre för att framhäva färger och ljus genom fönsterna bättre. De gula fönsterna kanske inte är det bästa, men men, får se hur det blir om det syns inifrån. Behöver en pilotfigur också!!! Skala 1/3.
Attachment:
IMG_4221.JPG
IMG_4221.JPG [ 211.02 KiB | Viewed 2728 times ]


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Bygge - The World Models 1/3 Piper Clipped Wing Cub
PostPosted: Sat 16 Apr 2022, 12:36 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Flytta instrumentbrädet...

Eftersom det är en semiskala-ARF så är dom där breda "A-stolparna" lite i vägen för att instrumentbrädet ska bli på rätt. Och eftersom det var stora skador på själva "huven" mellan instrumentbräde och torpedvägg så flyttar jag bak instrumenbrädet så det bättre smälter in i interiören och ser snyggare ut utifrån. Är ju ändå inte skala. Reparerar, modifierar, målar och donar rullande. Borde väl först bygga allt, sen måla allt. Men tar det som det kommer. :-D Sista mars vart inte mitt flyg klart (inte heller den andras Cuben), skulle i så fall ha blivit "slafsat ihop för att flyga, sen montera ner igen" och det är bara dubbelarbete. Bättre göra klart vartefter.

Attachment:
IMG_4241.JPG
IMG_4241.JPG [ 222.56 KiB | Viewed 2695 times ]


Attachment:
IMG_4240.JPG
IMG_4240.JPG [ 219.37 KiB | Viewed 2695 times ]


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Bygge - The World Models 1/3 Piper Clipped Wing Cub
PostPosted: Sat 11 Jun 2022, 22:25 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Mätare!

Original-klistermärket med instrument va ju så vansinnigt fult så jag köpte ett nytt gäng mätare. De var dock väldigt billiga, men det var ju kit. Träbaksida, träring, klistermärke. Hur fult som helst. Så jag målade mattsvart, limmade dit klistermärket, limmade fast ringen, gjorde visare som målades, klippte ut lexan för glaset, limmade fast och målade det sista. Är lexan även på kulan och kompassen. Tanken var att det skulle vara lexan innanför träringen, men när jag lade dit visaren blev lexanet för högt. Borde ha skurit ut lika stor lexan som ringen. Mjäh! Sen hittade jag att jag redan köpt 1/3-skala-mätare till Cuben, nåja. Dessa är ju finare då jag gjort dem? ;-) Jag var inte så noga, men det blev bra ändå.

Attachment:
IMG_4270.JPG
IMG_4270.JPG [ 458.89 KiB | Viewed 2568 times ]


Attachment:
IMG_4271.JPG
IMG_4271.JPG [ 331.5 KiB | Viewed 2568 times ]


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Bygge - The World Models 1/3 Piper Clipped Wing Cub
PostPosted: Sun 12 Jun 2022, 08:54 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Har gjort klart en hel del lösa delar till detta flyg. Då menar jag rengjort landställsdelar, snyggat till all alu samt mässing på landställ, stag mm samt målat dörr-luckorna och lite annat osv... så pass mycket att ett byggbord blivit tomt. Funderar på om jag ska använda silver/alu-klädsel utöver den blå och vita samt svarta detaljerna. I så fall blir fälgarna målade snart med på nåt vis så jag får hjulen klara. Landstället var ihoplindat med koppartråd och sen "ihoplödda". Nackdelen är att landstället är väldigt högt för de stora hjulen jag kommer använda, blir inte vackert. Så funderar på sänka huvudlandstället lite. Utöver det så är inte huvudlandstället fjädrande. Finns att köpa sånt skala-likt från Sky Dream, men vet inte om jag vill kosta på nåt sånt på ett flyg jag knappast kommer flyga ofta eller behålla? Har även lött på förlängningskablar till servona till stjärten. Rullar på, men sakta mak. Rätt otympligt flyg i min "RC-verkstad". :lol:


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Bygge - The World Models 1/3 Piper Clipped Wing Cub
PostPosted: Tue 21 Jun 2022, 22:25 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Fälgarna monterade jag ner tidigare, de är nu målade 96% klart samt lite annat.
Rullar på långsamt. För korta dagar är problemet. En stund till... :twisted:

Sommar-status 2023!
Jaaa... denna är stor och i vägen. Men nu har jag inte stört mig på den på länge, så den har väl hittat sin plats. Men men, bara jag får just ett specifikt byggbord ledigt så kan jag fortsätta renovera denna. Är lite småreparationer kvar, måla en del... sen montera tillbaks landställt och elektronik samt motor mm. Det är som vilken ARF-reparation som helst, bara det att denna är över 3m.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Bygge - The World Models 1/3 Piper Clipped Wing Cub
PostPosted: Thu 17 Aug 2023, 20:41 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Kollade mina anteckningar och såg att detta flyg är det flyg jag haft längst av alla jag har nu. Nr 52 i ordningen. Skaffade det 2 juni 2012. :-D Det är över 11 år sedan det. Och jag har aldrig flugit det... Vet inte om man ska gråta eller skratta. Men under den tiden har jag hunnit bytt motor från DL100 Twin till Mintor 60cc 1-cyl.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Bygge - The World Models 1/3 Piper Clipped Wing Cub
PostPosted: Sun 24 Mar 2024, 21:03 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Hittade gamla bilder...

På alu-rören (ena vingröret i alla fall) samt stagen/stöttorna. Detta var före de demonterades och putsades upp. Jag tror jag har rengjort vita klädseln på stagen och alla metalldelar dock. Rören var väldigt bändiga att få in på plats, just och just att man ens fick ut dem. Efter dessa bilder från 2022 så har jag slipat av den matta ytan med slipduk och de går mycket lättare in i sina håligheter i vingarna. Har även polerat delarna på stagen, men tror jag hade planer på att montera ihop dem och ta bild, då 2022. Men de tar så mycket plats så de blev inte ihopmonterade.

Före slipandet...
Attachment:
IMG_3931.JPG
IMG_3931.JPG [ 274.04 KiB | Viewed 12 times ]


Före nedmontering och upputsning (slipduk).
Attachment:
IMG_3932.JPG
IMG_3932.JPG [ 355.58 KiB | Viewed 12 times ]


Rengjort klart!
Attachment:
IMG_3933.JPG
IMG_3933.JPG [ 337.99 KiB | Viewed 12 times ]

Attachment:
IMG_3934.JPG
IMG_3934.JPG [ 285.5 KiB | Viewed 12 times ]


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 128 posts ]  Go to page Previous  1 ... 3, 4, 5, 6, 7

All times are UTC + 2 hours


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 28 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group