Senaste nyttPå kommande
31 julFilmeckerölinjen rallysprint
22 julResultatRallysprinten 2017
23 julResultatEckerölinjen Rallysprint 2016
Hem | Kalender | Evenemang | Klubbar | Forum | Galleri | Filmer | Länkar | Resultat | Arkiv | Kontakt | Torg | Om
It is currently Thu 28 Mar 2024, 14:24

All times are UTC + 2 hours




Post new topic Reply to topic  [ 52 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3
Author Message
 Post subject: Re: NIEUPORT N-17
PostPosted: Tue 05 Aug 2014, 23:28 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Premiärflugen 5 aug 2014!

Denna kom ny och obyggd till Åland september 2008. Ett tecken på att Djäkenfältarna var köpgalna och köpte mer än de klarade av. 8)
Dessutom har den bytt ägare ett antal ggr och har blivit mer och mer byggd. Men nu lyckades jag!!! Den har flugit. Det ni. ;-)

Den flög otroligt vingligt i byig vind när den flögs idag. Men annars helt OK. Klarar sig bra med fjärdedelsgas om det hade vart vindstilla.
Lite fadäser vart det pga första starten drev ut i vetet (uppifrån) för att antagligen övre vingen lossnade från undre, då kan det skeva
lite mer extremt. ;-) Jag gjorde två flygningar, intrimning första flygningen, blev varnad för att bilarna var nära... haha! Så pass oredigt
flög den. Nåja, fick ordning på den till slut och vet vad som ska förbättras. Sista landningen så voltade den över nos och lade sig på rygg.
Högt gräs och litet flyg samt sporhjulsflyg, jag menar sporrpinnesflyg och den konstruktion flyget har så var det lätt hänt. Flygtid 8 min
med 2200 3S LiPo, säkert mer (3,91V per cell så det går att flyga längre).

Förbättringar:
- Använda 1600mAh 3S LiPo istället för att flyget ska bli lättare och få det mer framtungt.
- Borde komma på bättre sätt att låsa vingstagen.
- Borde fästa kulsprutan på annat vis, för den är i vägen när man ska ta bort "locket", vet inte hur de tänkt.
- Limma på däcken som bägge två lossnade vid sista landningen, samt lite annat småfix, sen till salu och upp i taket.

Attachment:
IMG_0087.JPG
IMG_0087.JPG [ 86.19 KiB | Viewed 4841 times ]


Attachment:
IMG_0088.JPG
IMG_0088.JPG [ 86.67 KiB | Viewed 4841 times ]


Attachment:
IMG_0089.JPG
IMG_0089.JPG [ 53.37 KiB | Viewed 4841 times ]


Attachment:
IMG_0092.JPG
IMG_0092.JPG [ 76.97 KiB | Viewed 4841 times ]


Attachment:
IMG_0093.JPG
IMG_0093.JPG [ 62.13 KiB | Viewed 4841 times ]


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: NIEUPORT N-17
PostPosted: Wed 18 Jul 2018, 00:24 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Denna skulle ju flygas idag (17 juli) så det blev att se över kärran.
- Hjulen var rangliga och for hit o dit, fixat
- Deans byttes mot XT60
- 3S 2200-fäste byggdes om till 3S 1300
- Roderutslagen justerades
- CG fixat då det var baktungt tidigare

Men den är ett bök att byta ack på.
Skruva upp en skruv, men det ska kopplas kablage och det är inte lätt med så spretiga saker.
Men det värsta är ju att tejpa fast vingstagen i nedre vingen och mottagarantennerna varje gång man ska göra något med acken.
Så det måste göras något åt det...

Flög denna idag
Igen (17e juli). Fyra år sedan sist.
Flyger 10 minuter på en 3S 1300 i lugn stil.
Den flög som en kratta för fyra år sedan, men efter att ha fått CG rätt och trimmat in rodrena samt flög i vindstilla väder, ojoj, den flyger ju hur fint som helst. Och sakta!
Man kunde tro att en så liten modell flyger snabbt och dåligt, men neh!
Startas lite agressivt då det är högt hårt gräs som slår stretar stjärten hit och dit, dessutom är det sporrpinne och den styre inte ett dugg, är bara att göra en vanlig sidoroderstart.
Landas med lite throttle. För lite = styr åt sidan eller bankar. För mycket = stiger.
Den är vindkänslig (väger ju inte mycket) så vindstilla är denna perfekt i. Blir lite som en knepig drake i allt över 2 m/s.
Tydligen måste man ansluta acken till JST-kontakten på ESCen för att motorn ska leverera full styrka, så någon LiPo-varnare gick inte att använda. Är nån hävare HiModel-ESC med kontroll på acken via balanseringskontakten.
Servona för ett otroligt oväsen, när man inte flyger.
Det går att loopa och rolla. Flög lugnt med 1/3-gas så det finns att ta av.

Fix inför nästa gång:
- Bygga lucka för acken undertill så allt annat kan vara monterat en gång för alla
- Fixa ventilation för ESCen
- Se över om det går att få ytan matt, det ser inte realistiskt ut med blank klädsel...

Är nog till salu ändå. Den kommer inte få så mycket omtanke på ett tag, har annat som ska upp i luften i år, bättre den används av någon.

Image


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: NIEUPORT N-17
PostPosted: Fri 20 Jul 2018, 13:34 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Den väger förresten bara 944 gram med ack (som i sig väger 110 gram). Så undra på att den flyger så långsamt och snällt.

EDIT:
Provade även att slipa en yta under flyget med slipduk. Blev helt klart bättre!!! Ser bättre ut med matt yta än den där högglansiga. Riktiga flyget:
https://www.alamy.com/stock-photo-nieup ... 48400.html


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: NIEUPORT N-17
PostPosted: Sat 12 Jan 2019, 11:14 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Detta välflygande flyg har funnit en ny ägare, hängandes i ett nytt tak. :roll:


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: NIEUPORT N-17
PostPosted: Wed 17 Jul 2019, 10:57 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
MickeM wrote:
Detta välflygande flyg har funnit en ny ägare, hängandes i ett nytt tak. :roll:

Inte så länge, den hamnade hos en annan flygare efter ett tag... är i "människobyn" som det brukar heta.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: NIEUPORT N-17
PostPosted: Tue 14 Jul 2020, 19:44 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
MickeM wrote:
MickeM wrote:
Detta välflygande flyg har funnit en ny ägare, hängandes i ett nytt tak. :roll:

Inte så länge, den hamnade hos en annan flygare efter ett tag... är i "människobyn" som det brukar heta.

MarcusG, har du denna fina välflygande modell nu? Den är perfekt för lugna sommarkvällar. Med 3S 1300, inte större!!


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: NIEUPORT N-17
PostPosted: Tue 14 Jul 2020, 23:10 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Wed 02 Jan 2008, 19:26
Posts: 4130
Location: Mariehamn/Stockholm
Kör: Sjunger ej just nu..
MickeM wrote:
MarcusG, har du denna fina välflygande modell nu? Den är perfekt för lugna sommarkvällar. Med 3S 1300, inte större!!

Aha, är det så den heter? Jo, står på övre våningen och dammar just nu, får damma av vid tillfälle. Har en 3s1300, så möjlighet finns ju att testa...

_________________
RC Åland - rcaland.ax
Hangar Flyg: 19 Helikoptrar: 2 | Flotta Båtar: 2 | Garage Elbilar: 2


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: NIEUPORT N-17
PostPosted: Wed 15 Jul 2020, 20:58 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Wed 02 Jan 2008, 19:26
Posts: 4130
Location: Mariehamn/Stockholm
Kör: Sjunger ej just nu..
Finns nu en sändare i den samt lite fixat om batterifastsättningen. Behöver torkas av och få en genomgång med strykjärnet, sen är det provflygningsdags!

_________________
RC Åland - rcaland.ax
Hangar Flyg: 19 Helikoptrar: 2 | Flotta Båtar: 2 | Garage Elbilar: 2


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: NIEUPORT N-17
PostPosted: Wed 15 Jul 2020, 21:56 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
MarcusG wrote:
Finns nu en sändare i den samt lite fixat om batterifastsättningen. Behöver torkas av och få en genomgång med strykjärnet, sen är det provflygningsdags!

Skoj!! Jag flög den först med 3S 2200 och den vart allt för tung av den acken, flög runt som en baktung vild raket. Men med 3S 1300 blev den som ett helt annat flyg efter intrimningen. Bara myste runt i stabil långsam fart. Flyget är ju inte tungt... ska inte blåsa mycket. Den dyker och stiger rätt fort om jag minns rätt. Gäller hålla koll på stjärten vid start, dvs hålla höger. När den var intrimmad var den finfin att flyga. :-) Ta upp fort på hög höjd, sen trimma in. CG är knepigare på dubbeldäckare, den har ju så kort nos till på det. Jag började slipa den högblanka klädseln med fin slipduk för att den skulel bli lite mattare i ytan, men tror inte jag gjorde hela flyget.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: NIEUPORT N-17
PostPosted: Wed 15 Jul 2020, 22:10 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Wed 02 Jan 2008, 19:26
Posts: 4130
Location: Mariehamn/Stockholm
Kör: Sjunger ej just nu..
Hålls övre vingen kvar i "spikarna" på undre vingen när man flyger? Känns lite skakigt tycker jag...

Har bara en 3s1300, råkar du ha nån extra som man kunde få låna vore jag tacksam! :D Lär väl ta en ack minst att trimma in, fixa expo och kanske lite dual rate, vore ju kul att hinna flyga en ack också :lol:

_________________
RC Åland - rcaland.ax
Hangar Flyg: 19 Helikoptrar: 2 | Flotta Båtar: 2 | Garage Elbilar: 2


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: NIEUPORT N-17
PostPosted: Wed 15 Jul 2020, 22:23 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Ja dom gled ur lite väl lätt... jag minns inte exakt hur jag gjorde för att de skulle hållas... vingarna dras som sagt isär vid flygning annars. Limmade eller tejpade jag!? Sorry... minns inte. Kanske står nånstans i tråden?

Jag har 4 st 3S 1300 Tattu knappt använda som jag använde i racing-quaden. Kan ladda några. Jag flög den där med lite lättare Gravity 3S 1300.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: NIEUPORT N-17
PostPosted: Thu 16 Jul 2020, 22:34 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Wed 02 Jan 2008, 19:26
Posts: 4130
Location: Mariehamn/Stockholm
Kör: Sjunger ej just nu..
Blev tejp idag, temporär lösning som kanske blir permanent? :D Otroligt ointrimmad (kraftig stigning och skeva vänster) vilket gav en intressant start. Men efter mycket trimmande så började den uppföra sig. Ska flygas mer nästa gång!

_________________
RC Åland - rcaland.ax
Hangar Flyg: 19 Helikoptrar: 2 | Flotta Båtar: 2 | Garage Elbilar: 2


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 52 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3

All times are UTC + 2 hours


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 32 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group