Flög den igår och trimmade in den ännu mer. Billigt enkelt bygge.
Den kräver lite inställningar och tweakande för att funka bra, men flyger helt ok.
Läste nånstans att man skulle ha hälften så mycket utslag på skev som på höjd, eller om det var tvärtom.
Kanske står tidigare
- När man gasar på så stiger wingen (propeller-slipstream mot vingen) -> mixa mot dyk
- När man drar av gasen så dyker wingen (propeller-slipstream försvinner mot vingen) -> mixa mot höjd
- När man gasar på så skevar wingen åt höger (propeller-slipstream slår mot vänster sida på vertikalstabilisator/fena) -> mixa skev åt vänster
- När man drar av gasen så skevar vingen åt vänster (propeller-slipstream försvinner mot fena) -> mixa skev åt höger
Men det svåra med detta är att det helt beror på hur snabbt man gasar!!! Man har ju en aspekt till, dvs momentet från motorn.
Om man ställer in så att vingen ska motverka med dyk när man gasar mer och mer samt drar av gasen så funkar det kanon när man har inställningarna rätt och wingen flyger rakt och fint. Knappt nåt moment som stör alls.
Men om man sen flyger på tex fullgas och drar av abrupt, då dyker vingen ändå samt skevar vänster. Lite svårt ställa in inställningar så man får bort allt sånt.
Ett sätt (som kanske är det bästa och mest riktiga) är väl att vinkla motorn och trimma skev samt höjd så man får bort detta, men motorns vinklar är ju inte direkt ställbara. =)
Min vinge var dessutom lite mjuk så höjd- och skev-roderutslag kunde vara aningen sega vid högre farter.
Tex om jag flög full spätta så hände inte så mycket med rodrena, flyget vart helt enkelt dynamiskt stabil (som man läst om i flygteorin), dvs ju mer man gasade, desto svårare styra. Som med katamaran-båt på vatten. Lustig effekt av detta var att när flyget flög rakt i fullgas och jag gav full höjd så bromsade rodrena tills hastigheten sjönk så pass att roderverkan uppstod -> flyget stiger mitt i allt som om den kört in i en vägg, eftersom farten då även minskades rejält.
Så... många intressanta reaktioner på detta flyg.
Om du bygger ett flyg, vinkla motorn rätt före du ställer in en massa inställningar... =) sen finjustera med inställningar.
Det är väl som med vissa andra flyg med Elevon-inställningar (Elevator-Aileron), att rodrena skall ha ett visst utslag i neutralläge. Så var det iaf på tex Su-27 Flanker. Men vad gäller detta flyg så kanske det återigen är det där med motorns vinkel som löser allt... vad tror ni andra aerodynamik-teoretiker? Marcus, hur va din flagg-målade metanol-vinge?