Senaste nyttPå kommande
31 julFilmeckerölinjen rallysprint
22 julResultatRallysprinten 2017
23 julResultatEckerölinjen Rallysprint 2016
Hem | Kalender | Evenemang | Klubbar | Forum | Galleri | Filmer | Länkar | Resultat | Arkiv | Kontakt | Torg | Om
It is currently Fri 29 Mar 2024, 13:42

All times are UTC + 2 hours




Post new topic Reply to topic  [ 26 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Author Message
 Post subject: Mek på Traxxas Slash 4x4
PostPosted: Sun 06 Feb 2011, 17:48 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Wed 09 Apr 2008, 19:23
Posts: 1511
Location: Jakobstad
Kör: RC
Tanken är att detta ska bli en tråd liknande den som jag har för min metanolbuggy. Kanske någon får något tips eller blir intresserad av RC-bilar. ;)

Kom över denna Traxxas Slash 4x4 begagnad så det första blev en ordentlig genomgång. Det är orginal borstlösa motor/esc-systemet (540 size) i den nu men har planer på att uppgradera så småningom till en 550-motor (största tillåtna storlek i SC-tävlingar). Jag hittade en setup på nätet för bankörning som lät bra så har tänkt köra med den som en utgångspunkt. Olja är bytt i stötdämpare och diffar, preload och camber justerat, alla skruvar åtdragna samt mittdifferential installerad (har slirkoppling som orginal).

Nu väntar jag på att ackarna ska komma från Hong Kong, blir Turnigy 2S 5000 mAh hard-case ackar. Jag har också beställt nya bärarmar från en tredjepartstillverkare (RPM) som lär vara mycket bättre än Traxxas orginal. Orginal bärarmarna har ganska mjuk plast så det börjar glappa och är inte lika slitstarka som RPM's motsvarighet. En ny kaross ska jag också ha, den som kom med är ganska sliten.

Bilder på nuläget. Det kom med lite tredjepartsdelar i form av en undertray, LED-lampor (fungerande) samt ett "tyg" som fästs över chassit under karossen. Detta för att hålla smuts/lera/vatten ute ur bilen. "Tyget" är vattenavstötande men släpper ut värmen, en bra sak. :)
Attachment:
File comment: Slash med RPM LED-lampor.
1.JPG
1.JPG [ 132.57 KiB | Viewed 11644 times ]

Attachment:
2.JPG
2.JPG [ 179.76 KiB | Viewed 11644 times ]

Attachment:
File comment: Undertray
3.JPG
3.JPG [ 149.98 KiB | Viewed 11644 times ]

Attachment:
4.JPG
4.JPG [ 169.07 KiB | Viewed 11644 times ]


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Mek på Traxxas Slash 4x4
PostPosted: Sun 06 Feb 2011, 19:24 
Offline
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Thu 18 Jun 2009, 11:37
Posts: 181
Location: Lemland
Skall det bli att köra tävling till sommaren?

_________________
Clemes71@hotmail.com


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Mek på Traxxas Slash 4x4
PostPosted: Sun 06 Feb 2011, 20:34 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Wed 02 Jan 2008, 19:26
Posts: 4130
Location: Mariehamn/Stockholm
Kör: Sjunger ej just nu..
Markus C wrote:
Skall det bli att köra tävling till sommaren?

Det där är ingen fråga... :roll:

_________________
RC Åland - rcaland.ax
Hangar Flyg: 19 Helikoptrar: 2 | Flotta Båtar: 2 | Garage Elbilar: 2


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Mek på Traxxas Slash 4x4
PostPosted: Sun 06 Feb 2011, 21:42 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Wed 09 Apr 2008, 19:23
Posts: 1511
Location: Jakobstad
Kör: RC
Markus C wrote:
Skall det bli att köra tävling till sommaren?

Inte omöjligt, får se vad som händer. Är rejält sugen i alla fall, skulle ju vara skoj om man är ett gäng dock. Sugen? :D


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Mek på Traxxas Slash 4x4
PostPosted: Tue 08 Feb 2011, 20:46 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Wed 09 Apr 2008, 19:23
Posts: 1511
Location: Jakobstad
Kör: RC
Jag har ännu inte kört bilen, väntar på ackar. Men det hindrar mig inte göra en första mod!
Traxxas envisas med att använda vad de kallar för "half shafts" till drivaxlar. Drivaxeln består av två bitar, ena går längre in i den andra när hjulupphängningen jobbar. De har en vad jag förstått en stor negativ sida, det fastnar damm, sand och smuts på axeln och det fungerar som sandpapper. Detta resulterar i att de blir väldigt tröga (tom så de kan helt fastna) vilket påverkar stötdämpningen väldigt kraftigt.

Om man drar en krympslang över stället där de "rör sig" så kan man skydda detta område och därmed uppnå högre driftsäkerhet. Man ska alltså inte krympa den helt på det stället de rör sig, endast värma "veck". Sagt och gjort! Tyvärr hittade jag inte riktigt "rätt" diameter på krympslang så de blev inte riktigt fina men funktionsmässigt verkar de göra det de är tänkt för.
Attachment:
File comment: Half shaft. Den högre går in i den vänstra.
5.JPG
5.JPG [ 106.08 KiB | Viewed 11607 times ]

Attachment:
File comment: Krympslang över stället där de rör sig.
6.JPG
6.JPG [ 166.39 KiB | Viewed 11607 times ]


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Mek på Traxxas Slash 4x4
PostPosted: Wed 09 Feb 2011, 08:18 
Offline
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Thu 18 Jun 2009, 11:37
Posts: 181
Location: Lemland
Machman wrote:
Markus C wrote:
Skall det bli att köra tävling till sommaren?

Inte omöjligt, får se vad som händer. Är rejält sugen i alla fall, skulle ju vara skoj om man är ett gäng dock. Sugen? :D

Ja det skulle vara roligt om man var några stycken och prova på short course.
Men då måste man ju köpa ny bil igen.
Men det skulle vara billigare än att börja köra buggy direkt, det får bli senare om det verkar roligt att tävla.

_________________
Clemes71@hotmail.com


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Mek på Traxxas Slash 4x4
PostPosted: Wed 09 Feb 2011, 09:23 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Wed 09 Apr 2008, 19:23
Posts: 1511
Location: Jakobstad
Kör: RC
Markus C wrote:
Ja det skulle vara roligt om man var några stycken och prova på short course.
Men då måste man ju köpa ny bil igen.
Men det skulle vara billigare än att börja köra buggy direkt, det får bli senare om det verkar roligt att tävla.

Så är det ju förstås, men åtminstone jag tycker det känns väldigt bökigt med de "etablerade" klasserna. Stora regelverk, licenskrav, godkända motorer/ackar osv. Tanken med den SC-cup som de tänkt köra igång med i sommar i Sverige är att det ska vara enkelt att komma igång. Det har varit tal om att helt skippa licenskrav, krav på vilka specifika motorer/ackar man får använda osv. Den "prov-cup" de har kört nu har endast ett fåtal regler.
- Motorstorlek, max 540 size borstad för stock, max 550 size för modified. Behöver inte vara EFRA/ROAR godkända.
- Batteri, max 2S LiPo eller motsvarande NiMh. Behöver inte vara EFRA/ROAR godkända.
- Däck, SC-däck annars fritt. Detta för att bibehålla utseendet.
- Kaross, ska täcka däcken sett uppifrån. Det ska se ut som SC-bilar.

Lite som RC-varmansrally över det hela med andra ord. :D


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Mek på Traxxas Slash 4x4
PostPosted: Sun 13 Feb 2011, 20:49 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Wed 09 Apr 2008, 19:23
Posts: 1511
Location: Jakobstad
Kör: RC
Tog en kort provkörning idag på parkeringen hemma. Svårt att säga hur den går när det är ens lite grepp, idag fick den aldrig ens upp halvfart tror jag. Man hamna att smyyyga på gasen, annars sladdade den runt. Skulle säkert gå aningen bättre med tunnare olja i mittdiffen men känns inte värt besväret för att köra på snö... :)


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Mek på Traxxas Slash 4x4
PostPosted: Tue 15 Feb 2011, 20:48 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Wed 09 Apr 2008, 19:23
Posts: 1511
Location: Jakobstad
Kör: RC
Fick hem en uppsättning "Shock socks" från http://www.badhorsie.com/.

Många RC-bilmodeller har oskyddade stötdämpare. Som följd får man in vatten, damm och skräp i dämparna. När dämparen jobbar lämnar det en tunn oljehinna på dämparskaftet som sedan går in i dämparen och tar med sig smutsen. Dels försämrar detta prestandan men även så slits de i onödan. Endel 1/8 bilar har en "gummisocka" inne i fjädern, min EB4 S3 har så. Men jag tror t.ex. Kyosho har "öppna" dämpare på allt utom MP9:an. Denna enkla sak ska lösa det problemet. De har till väldigt många olika modeller och man kan också beställa specifika mått. Enkla att installera och betalade 9,81€ inklusive frakt för en uppsättning (för fyra dämpare).

Attachment:
File comment: Shock socks
7.JPG
7.JPG [ 172.71 KiB | Viewed 11546 times ]


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Mek på Traxxas Slash 4x4
PostPosted: Thu 17 Feb 2011, 23:03 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Wed 09 Apr 2008, 19:23
Posts: 1511
Location: Jakobstad
Kör: RC
Skrev att Slashen hade fungerande LED-lampor med hade ju ingen bild med de påslagna. Så här kommer en! Jag har även planer på att fixa ett rack med fem takljus som man kan slå av/på från sändaren. 8)
Attachment:
8.JPG
8.JPG [ 110.29 KiB | Viewed 11525 times ]


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Mek på Traxxas Slash 4x4
PostPosted: Sun 20 Mar 2011, 14:59 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Wed 09 Apr 2008, 19:23
Posts: 1511
Location: Jakobstad
Kör: RC
Blev lite pyssel idag igen. Böt diff olja i centerdiffen, en blandning av 50k och 100k. 100k olja är INTE trevlig att handskas med kan jag meddela. Den är så tjock, otroligt klibbig och svår att "hälla" i diffen. Men dit for den.

Sen bör jag också alla bärarmar till RPM. RPM är en tredjepartstillverkare som gör plastdelar till ganska många olika bilmodeller. De ska vara starkare, lättare och ha bättre passform (ta bort glapp). Det märks att de är av en annan typ av plast än orginal. Och gällande passformen så kan jag säga att den var fenomenalt bra! Inte en endaste millimeter extra, så det att det ska bli mindre glapp med RPM delar stämmer! Om de håller får framtiden utvisa. De kostar endast marginellt mera än Traxxas orginal så det känns värt den extra slanten.
Attachment:
File comment: Bakvagnen på Slash 4x4 får man loss med endast fyra skruvar. Behändigt värre!
9.JPG
9.JPG [ 162.05 KiB | Viewed 11477 times ]

Attachment:
File comment: Mittdiffen kan man sen bara ta ur.
10.JPG
10.JPG [ 164.64 KiB | Viewed 11477 times ]

Attachment:
File comment: Traxxas bärarm vs RPM dito. Jag valde blåa bärarmar, finns också i svart. Lite "bling-bling" med blått dock.
11.JPG
11.JPG [ 199.26 KiB | Viewed 11477 times ]

Attachment:
File comment: Ena monterad i bakvagnen. Passar som hand i handske!
12.JPG
12.JPG [ 190.48 KiB | Viewed 11477 times ]


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Mek på Traxxas Slash 4x4
PostPosted: Sun 20 Mar 2011, 16:16 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Tack för provturen senaste helg. =) Den var riktigt skön att köra. Välbalanserad
som gick att kontrollera med gas, precis som det ska vara med 4WD och finjustering
samt "scandinavian flick" med styrningen. :D Bra bil!


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Mek på Traxxas Slash 4x4
PostPosted: Sun 20 Mar 2011, 17:33 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Wed 09 Apr 2008, 19:23
Posts: 1511
Location: Jakobstad
Kör: RC
MickeM wrote:
Tack för provturen senaste helg. =) Den var riktigt skön att köra. Välbalanserad
som gick att kontrollera med gas, precis som det ska vara med 4WD och finjustering
samt "scandinavian flick" med styrningen. :D Bra bil!

Inga problem, du får flera provturer bara du håller dig framme! ;)
Jag trodde den bara skulle slira i Godby men gick över förväntan. Jag har nu satt tunnare olja i mittdiffen så den kanske inte driftar lika fint nu men ska förhoppningsvis gå bättre utomhus. Den drev lite väl mycket på bakhjulen innan med 100k olja, nu är det en blandning av 50k och 100k så nu ska den dra lite mera på framaxeln.

Den är riktigt skojig att köra. Var lite tveksam först efter att ha kört Slash 2wd. 2wd är ju skoj på sitt sätt med tjusiga sladdar men 4x4 är en helt annan bil! Meckandet var jag också lite orolig för, var med då MarkusG renoverade sin 2wd. Det var väldigt knöligt att få upp växellådan på den (blir säkert enklare då man gjort det ett par gånger dock). 4x4 är väldigt behändigt uppbyggd, och enkel att skruva på. Ett stort plus är också att det finns massor med delar från tredjepartstillverkare, samt att Traxxas egna delar finns överallt.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Mek på Traxxas Slash 4x4
PostPosted: Fri 08 Apr 2011, 16:13 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Wed 09 Apr 2008, 19:23
Posts: 1511
Location: Jakobstad
Kör: RC
Fick lite prylar från RCmart.com, glömde fota paketet men här kommer lite av de i varje fall!

Motorn har gått lite i varmare laget, strax över 70 grader. Jag hade en passiv kylfläns med riktigt dålig passform. Den nya sitter riktigt bra. Det grå vid kanten är Arctic silver kylpasta, som "normalt" används till processorkylare till datorn. Fläkten är liten men den blåser på förvånadsvärt bra. Förhoppningsvis ska den också blåsa lite mot ESC:et.
Attachment:
File comment: Fläkt!
fan.JPG
fan.JPG [ 161.22 KiB | Viewed 11440 times ]


Jag skaffade även en ny uppsättning däck så jag har hemma, bara att montera på. Det är Traxxas Kumho däck på JConcepts Rullux fälgar.
Attachment:
File comment: däck
tires.JPG
tires.JPG [ 202.54 KiB | Viewed 11440 times ]


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Mek på Traxxas Slash 4x4
PostPosted: Tue 03 May 2011, 20:18 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Wed 09 Apr 2008, 19:23
Posts: 1511
Location: Jakobstad
Kör: RC
Jag har noga övervakat temperaturen på ESC också. Även det gick för varmt när man pressar bilen på banan... Bestälde en fläkt enkom gjord för detta ESC. Bara att sätta ovanför kylflänsen, trycka till lite, klick så är det på plats! För att spara ström (eller främst för att jag inte orkade fixa nya kablar) så tog jag bort LED belysningen. Fläkten verkar blåsa på bra. Fläkten på motorn sänkte temperaturen med ca 20 grader, vilket är riktigt bra, får se om ESC fläkten är like effektiv.
Attachment:
13.JPG
13.JPG [ 159.38 KiB | Viewed 11400 times ]


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Mek på Traxxas Slash 4x4
PostPosted: Tue 24 May 2011, 19:26 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Wed 09 Apr 2008, 19:23
Posts: 1511
Location: Jakobstad
Kör: RC
Karossen på Slashen har sett sina bästa dagar. I söndags sprack den ännu mera. Vilken tur att jag hade en ny som blev klar idag! :D
Tyvärr hade jag lite otur med färgen. Det är den blåa färgen som släppte när jag tog bort maskeringen, den vita har jag använt förr och den "fungerar". Skrapade bort endel rester av det blåa och markerade endel med klistermärken men det håller inte för en närmare kritisk inspektion... Nåå, 5 minuter på banan så är den ändå slut så... :lol:
Attachment:
kaross1.JPG
kaross1.JPG [ 127.59 KiB | Viewed 11368 times ]

Attachment:
kaross2.JPG
kaross2.JPG [ 151.85 KiB | Viewed 11368 times ]


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Mek på Traxxas Slash 4x4
PostPosted: Wed 25 May 2011, 02:28 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Mon 17 Apr 2006, 01:55
Posts: 1008
Location: Lemland
Kör: VW
snyggt, bra jobbat :)

_________________
Image


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Mek på Traxxas Slash 4x4
PostPosted: Wed 25 May 2011, 22:02 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Wed 09 Apr 2008, 19:23
Posts: 1511
Location: Jakobstad
Kör: RC
vwrob wrote:
snyggt, bra jobbat :)

Tack!
Det är skoj att fixa kaross. Men den blåa målfärgen ska jag inte använda mera...


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Mek på Traxxas Slash 4x4
PostPosted: Wed 25 May 2011, 22:52 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Är kul måla och fixa karosser jopp. =)
Men vad är det för typ av kaross det där?
Det är skoj med lite andra sorter än de vanliga Slash och buggy-stuken.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Mek på Traxxas Slash 4x4
PostPosted: Thu 26 May 2011, 07:24 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Wed 09 Apr 2008, 19:23
Posts: 1511
Location: Jakobstad
Kör: RC
MickeM wrote:
Är kul måla och fixa karosser jopp. =)
Men vad är det för typ av kaross det där?
Det är skoj med lite andra sorter än de vanliga Slash och buggy-stuken.

Det är väl inte direkt en kopia av någon men den är väldigt lik Mitsubishi Lancer Ralliart som de kör bland annat i Dakarrallyt. Ökenrally kaross i varje fall. Den ska i varje fall ha väldigt låg drag-koefficient påstår de! Nåväl, kanske inte nåt man märker på en RC bil men ändå. :D


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 26 posts ]  Go to page 1, 2  Next

All times are UTC + 2 hours


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group