Senaste nyttPå kommande
31 julFilmeckerölinjen rallysprint
22 julResultatRallysprinten 2017
23 julResultatEckerölinjen Rallysprint 2016
Hem | Kalender | Evenemang | Klubbar | Forum | Galleri | Filmer | Länkar | Resultat | Arkiv | Kontakt | Torg | Om
It is currently Thu 28 Mar 2024, 19:08

All times are UTC + 2 hours




Post new topic Reply to topic  [ 26 posts ]  Go to page Previous  1, 2
Author Message
 Post subject: Re: Mek på Traxxas Slash 4x4
PostPosted: Tue 12 Jul 2011, 22:18 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Wed 09 Apr 2008, 19:23
Posts: 1511
Location: Jakobstad
Kör: RC
Jag skaffade nya däck till Slashen, Pro-Line Caliber. Var som en helt annan bil! Jag har ju tagit tid när jag kört, med de nya däcken tog jag av ca 1,5 sekunder per varv jämfört med min bästa tid med andra däck. Dessutom blev varvtiderna mera jämna på köpet. :D

Image


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Mek på Traxxas Slash 4x4
PostPosted: Tue 09 Aug 2011, 22:49 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Wed 09 Apr 2008, 19:23
Posts: 1511
Location: Jakobstad
Kör: RC
Mera meck på Slashen!
Det finns en liten miss i hur bilen är konstruerad som gör att det tar sig in smuts i kuggspelet där även mittdiffen ligger via kardanaxeln. Smutsen söker sig in i ett underdimensionerat kullager som håller mittdiffen på plats. Jag förstår varför bilen är konstruerad så, det ger en högre markfrigång, vilket är bra om man ska basha. De mera racinginriktade SC-bilarna som har kommit senare har en konstruktion som mera påminner om buggys där kardanen går på ovansidan av chassit. Det finns endel moddar som minskar problemet men inte tar bort det helt, en har jag gjort.

En populär upgrade till Slash 4x4 gör detta till mindre av ett problem, men ger också andra fördelar:
- Större lager, mindre problem med smuts och mindre belastning.
- Aluminium, hjälper till att leda bort värme från motorn.
- Styvare, ger stadga åt hela chassit.
- Håller motorn bättre på plats.

Sagt och gjort, ett Golden Horizon motor mount i aluminium har införskaffats. Finns flera andra som tillverkar samma del. Traxxas gör också en i alu men den har samma dimension på lagret som orginaldelen så den första punkten måste strykas från listan om man använder det.

Attachment:
File comment: Motorfästen. Orginal i plast med det mindre lagret till höger. GH i alu med större lager till vänster.
14.JPG
14.JPG [ 120.07 KiB | Viewed 4061 times ]

Attachment:
File comment: Installerat! Ena av fördelarna med denna del kan inte anses vara bling-bling, den synns knappt (det silverfärgade på bilden är motorfästet)...
15.JPG
15.JPG [ 163.94 KiB | Viewed 4061 times ]


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Mek på Traxxas Slash 4x4
PostPosted: Fri 26 Aug 2011, 12:39 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Wed 09 Apr 2008, 19:23
Posts: 1511
Location: Jakobstad
Kör: RC
Dags för en mod! Hänvisar till bilden ovan.
Skruvarna som håller fast övre änden av stötdämparna skruvar upp sig själv. Hur hårt man än drar så två ackar senare har man en stor springa där. Lösning: dra en 4x30mm skruv helt genom stötdämpartornet från "andra sidan". Sätt på en bricka, en bit bränsleslang bred som ögglan i dämparhatten, en till bricka och sen en (nyloc)mutter. Det skulle säkert vara bättre med något i metall men hittade inget med lämplig diameter. Misstänker att gummislangen kommer nötas ganska snabbt.

Enkel lösning på ett jobbigt problem! ;)


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Mek på Traxxas Slash 4x4
PostPosted: Thu 29 Sep 2011, 16:32 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Wed 09 Apr 2008, 19:23
Posts: 1511
Location: Jakobstad
Kör: RC
Nya prylar bara!
Nu var det dags för ny motor och ESC. Castle creations har relativt nyligen släppt en combo som fått väldigt bra kritik. Främst motorn har hyllats till skyarna men combon är så pass billig så ESC:et är kan anses vara en bra bonus. Det är en fyrpolig motor, vilket ska ge 50% mera vrid jämfört med en tvåpolig motor i samma storlek. Låter ju bra!

Orginal ESC:et har "öron" som man skruvar fast det i. Jag hamnade därför tillverka en platta att fästa det nya i. Min vana trogen använde jag det för RC-bilar exotiska materialet... träfaneer! En but dubbelhäftande tejp senare och det satt som berget.
Attachment:
File comment: ESC-monteringsplatta i exotiskt material!
16.JPG
16.JPG [ 169.79 KiB | Viewed 4026 times ]


Det kommer med en fläkt som egentligen är till motorn. Hållaren passar dock nästan perfekt även på ESC:et, där de flesta rekommenderar att man sätter det. Motorkablarna är skitlånga... I manualen står det att man inte får korta av de, har mailat CC och frågat hur det är med det...
Attachment:
17.JPG
17.JPG [ 190.75 KiB | Viewed 4026 times ]


Testade lite snabbt på gårdet med samma drevning som innan, gick riktigt fint. Bättre accelaration än innan men ungefär samma top hastighet. Dock så ska man kunna dreva denna motor för en 10-20 km/h till utan större problem. :D


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Mek på Traxxas Slash 4x4
PostPosted: Sun 20 Nov 2011, 15:12 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Wed 09 Apr 2008, 19:23
Posts: 1511
Location: Jakobstad
Kör: RC
Så ni inte ska tro att jag satt bilarna på hyllan bara för att det är höst.

En sneakpeak ett par timmar in i projektet ;) :
Attachment:
kaross.JPG
kaross.JPG [ 193.62 KiB | Viewed 3983 times ]


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Mek på Traxxas Slash 4x4
PostPosted: Thu 24 Nov 2011, 22:00 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Wed 09 Apr 2008, 19:23
Posts: 1511
Location: Jakobstad
Kör: RC
Ett antal timmar senare så är karossen klar! :D
Jag har lärt mig läxan att inte måla en short course kaross med "vanlig" spraymålarfärg. De vanliga färgerna har fungerat utan problem för min skala 1/8 bil men de karosserna flexar inte lika mycket som en stor SC-kaross. Nu har jag målat med färg enkom för lexankarosser, får hoppas det håller längre!
Attachment:
18.JPG
18.JPG [ 132.01 KiB | Viewed 3962 times ]

Attachment:
19.JPG
19.JPG [ 166.49 KiB | Viewed 3962 times ]


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 26 posts ]  Go to page Previous  1, 2

All times are UTC + 2 hours


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group